Aerodynamiczny samochód – czyli jaki?
Chcesz wiedzieć, na co wpływa aerodynamika pojazdu podczas jego użytkowania oraz jak można ją poprawić? A może zastanawiasz się, czy producenci biorą ją pod uwagę podczas projektowania samochodów? Dowiesz się tego właśnie z poniższego tekstu.
Spis treści:
1. Aerodynamika — kilka słów na początek
2. Aerodynamiczny samochód — czyli jaki?
3. Jak poprawić aerodynamikę auta?
4. Aerodynamika samochodu – co chcą wiedzieć kierowcy?
5. Aerodynamiczny samochód – podsumowanie
Aerodynamika – kilka słów na początek
Zanim przejdziemy do opisu aerodynamiki w nawiązaniu bezpośrednio do samochodu, przyjrzyjmy się, czego ona w ogóle dotyczy.
Sama aerodynamika to dział fizyki zajmujący się zjawiskami związanymi z ruchem gazów i ciał stałych w ośrodku gazowym i sił, które działają na te ciała. Można wyróżnić aerodynamikę teoretyczną i doświadczalną. W tej drugiej używa się tak zwanego tunelu aerodynamicznego. To właśnie w nim można testować właściwości aerodynamiczne w zasadzie dowolnych przedmiotów, w tym także samochodów.
Badania nad aerodynamiką prowadzi się nie tylko z myślą o motoryzacji, ale także innych dziedzinach. W wielu sportach czy lotnictwie odgrywa ona kluczową rolę. Im lepsza aerodynamika, tym lepsze osiągi ma samochód, samolot lub sprzęt sportowy. Oczywiście tak to wygląda w dużym uproszczeniu, gdyż nie zawsze wybór najbardziej aerodynamicznych rozwiązań będzie miał największy sens. Aerodynamikę zawsze jednak trzeba brać pod uwagę przy analizie innych parametrów.
Sprawdź również: Samochody z USA. Co warto wiedzieć przed sprowadzeniem?
Współczynnik Cx
Współczynnik Cx to współczynnik oporu aerodynamicznego. Mówi on o tym, jaki opór generuje kształt danego przedmiotu. Im jest on mniejszy, tym lepiej. Choć nie zawsze mniejszy współczynnik Cx oznacza, że dany samochód jest bardziej ekonomiczny. Do takiego ustalenia potrzebna jest również powierzchnia czołowa. Projektując więc pojazd, twórcy muszą brać oba czynniki pod uwagę. Zbytnie skupienie się na jednym z nich, może sprawić, że drugi będzie bardzo niekorzystny, a to wpływa na osiągi samochodu.
Jednak na to, jak bardzo użytkowy jest aerodynamiczny samochód, ma wpływ nie tylko sam współczynnik oporu aerodynamicznego, ale także wspomniana powierzchnia czołowa. To wszystko razem ma znacznie dla maksymalnej prędkości, jaką może osiągnąć pojazd. Wpływa także na spalanie samochodu. Im bardziej aerodynamiczny samochód, tym ekonomiczniejszy.
Aerodynamiczny samochód – czyli jaki?
Pojazd, aby był aerodynamiczny, musi w jak najmniejszym stopniu zaburzać strumień powietrza, które jest na niego kierowany w tunelu aerodynamicznym. Oczywiście w rzeczywistości samochód sam przecina powietrze, jednak na potrzeby testów warunek ten jest zmieniony.
Można powiedzieć, że pojazd najbardziej idealny pod względem aerodynamiki powinien mieć kształt zbliżony do łzy. Dlaczego taka forma byłaby najlepsza? Jest to najbardziej opływowy kształt. Powietrzy nie musi się tam w ogóle odrywać się od powierzchni, gdyż nie ma w jej strukturze żadnych kątów czy zagięć, załamań powierzchni. Oczywiście nie jest możliwe zastosowanie takiej konstrukcji w praktyce w przypadku samochodów poruszających się po drogach publicznych.
Badania nad aerodynamiką
Tak jak wspominaliśmy wcześniej, badania nad aerodynamiką prowadzi się z myślą o wykorzystaniu ich w różnych dziedzinach. Najbardziej zaawansowane są one w lotnictwie. Jednym z producentów, który mógł z takich rozwiązań korzystać jako pierwszy na dużą skalę, był Saab. Ta szwedzka firma pierwotnie zajmowała się właśnie produkcją samolotów. Wiele pomysłów pochodzi także z motosportu, a dokładniej z Formuły 1, gdzie ważna jest najmniejsza różnica w aerodynamice pojazdu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak poprawić aerodynamikę auta?
Konstruktorzy samochodów na kształt nadwozia kładą największy nacisk, chcąc osiągnąć jak najlepsze właściwości aerodynamiczne. Nadwozie powinno być zaprojektowane w ten sposób, aby powodować jak najmniej sytuacji, w których struga powietrza odrywa się od powierzchni samochodu.
Pierwsze takie oderwanie natrafia na przednią klapę silnika. Właśnie dlatego, aby zapewnić lepszą aerodynamikę kąt pomiędzy samym czołem samochodu a przednią klapą nie jest z reguły prosty. Kolejne miejsce, które ma bardzo duży wpływ na aerodynamikę, to obszar gdzie zaczyna się przednia szyba pojazdu. Ważne jest jej odpowiednie pochylenie. Im jest ono większe, tym niższe jest oderwanie strugi powietrza, a więc i mniejszy opór aerodynamiczny.
Oprócz samego pochylenia istotne jest też unikanie krzywizn. To znaczy, że przednia szyba w miejscu, w którym łączy się z dachem, powinna być możliwie zaokrąglona. Istotne jest też uszczelnienie szyb. Właśnie dlatego, aby doprowadzić do mniejszych oporów powietrza, w porównaniu ze starszymi samochodami, obecnie nie stosuje się uszczelek, które wystają na zewnątrz szyby. Tak, nawet takie detale mają wpływ na aerodynamikę samochodu.
Rodzaj nadwozia a aerodynamika samochodu
Ważny jest także tył samochodu. Jeśli samochód jest bryłą, która kończy się w miejscu dachu, będzie on znacznie mniej aerodynamiczny. Z tego powodu dużo łatwiej jest skonstruować pojazd o przyzwoitym stosunku aerodynamicznym, kiedy jego konstrukcja jest długa. To znaczy, że bardziej aerodynamiczne będzie nadwozie typu sedan niż hatchback czy SUV. Z tego też powodu to właśnie sedany często służą za nadwozia w sportowych samochodach.
Małe auta miejskie trudno skonstruować tak, aby były aerodynamiczne. Na szczęście podczas podróży po aglomeracji ten parametr nie jest tak ważny, jak wtedy, kiedy jedzie się autostradą czy drogą szybkiego ruchu. Wciąż jednak wpływa na wydajność samochodu.
Kolejne co wpływa na aerodynamikę to szerokość samochodu. Zastosowanie zabiegu, dzięki któremu tył karoserii zwęża się, może znacznie poprawić aerodynamikę samochodu. Jest to metoda, którą obecnie stosuje się właśnie we wspomnianych wcześniej autach miejskich, aby zneutralizować efekt oderwania i zawirowań powietrza za dachem pojazdu. Przykładem może być pierwsza generacja Toyoty Yaris. Oczywiście w pojazdach typu sedan taki zabieg także jest stosowany, jednak nie jest tak ważny dla całości aerodynamiki samochodu. Pierwszy raz tę metodę zastosowano już w latach 80. w Mercedesach W124, które często służyły za taksówki.
Jak jeszcze można poprawić aerodynamikę? Ważne jest także podwozie. Im bardziej płaska jest jego powierzchnia, tym lepsza aerodynamika pojazdu. Wszelkie, odkryte powierzchnie powodują także zawirowania powietrza. Dlatego tez projektanci w przeszłości niekiedy np. zakrywali przynajmniej w części, tylne koła. Niestety niepraktyczność tego rozwiązania sprawia, że jest ono stosunkowo rzadko wykorzystywane.
Przeczytaj również: Samochód zastępczy z OC sprawcy. Co warto wiedzieć?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Aerodynamika samochodu – co chcą wiedzieć kierowcy?
Jakie są jeszcze aspekty, które interesują kierowców w kontekście zagadnienia, jakim jest aerodynamika samochodu?
Wiele osób zastanawia się, czy ma samochód aerodynamiczny. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaki jest współczynnik CX Twojego samochodu, najlepiej będzie sprawdzić to w wyszukiwarce Google.
- Jaki jest najbardziej aerodynamiczny samochód? Na przestrzeni lat powstawały samochody, których współczynnik Cx, wynosił mniej niż 0,2. Jednak nie były to seryjnie produkowane pojazdy, a takie, przeznaczone do bicia różnego rodzaju rekordów. Obecnie samochodem o jednym z najniższych współczynników Cx jest Mercedesa EQS 450+. Parametr wynosi 0,2. Po wykonanym tuningu model ten osiągnął wartość 0,18.
Aerodynamiczny samochód – podsumowanie
Wiesz już więc, że aerodynamika samochodu jest kwestią, na której producenci samochodów skupiają się w dużym stopniu. Warto wiedzieć także, że ma ona znaczenie szczególnie w samochodach elektrycznych. Tam duży nacisk kładziony jest na zasięg, jaki na jednym ładowaniu może przejechać samochód. Samodzielne poprawienie aerodynamiki jest trudne, żeby nie powiedzieć niemożliwe, gdyż nie ma się dostępu do narzędzi, które pozwalają ją zmierzyć. Na rynku są jednak warsztaty detailingu, które oferują poprawę aerodynamiki samochodu. Z takich usług korzystają zwykle najwięksi fani motoryzacji.
Zobacz też: OC Smart, ubezpieczenie OC Sosnowiec
Bez względu na to, jaki masz samochód, musisz mieć ważne ubezpieczenie OC. Zachęcamy do zapoznania się z ofertą OC, ale także innych ubezpieczeń na stronie LINK4. Będziesz mógł nie tylko poznać ofertę, ale także wyliczyć samodzielnie wysokość składki poprzez Kalkulator LINK4. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44. Z ich pomocą zakupisz także dopasowaną do Twoich potrzeb polisę. Możesz również osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20