Asystent pasa ruchu – co to jest i jak działa?
Czasami wystarczy chwila nieuwagi w trakcie jazdy, by samochód w sposób niekontrolowany zmienił pas ruchu, co może być niestety opłakane w skutkach. Na szczęście obecnie elementem wyposażenia coraz większej liczby samochodów jest asystent pasa ruchu, który zapobiega takim sytuacjom.
Spis treści:
1. Czym jest asystent pasa ruchu?
2. Jak działa asystent pasa ruchu?
3. Asystent pasa ruchu – wady i zalety
4. Czujnik pasa ruchu – podsumowanie
Pomimo tego, że samochody w pełni autonomiczne są w dalszym ciągu kwestią dalszej lub bliższej przyszłości, to już dziś producenci wyposażają auta w różnego rodzaju systemy, które mają sprawiać, że podróż samochodem staje się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa. Należą do nich m.in. aktywny tempomat, który automatycznie utrzymuje stałą odległość od poprzedzającego pojazdu oraz czujniki martwego pola, które sygnalizują kierowcy obecność innego pojazdu w martwym punkcie lusterka.
Jednym z najbardziej powszechnych systemów wspierających kierowcę jest asystent zmiany pasa ruchu, który ma zapobiegać niekontrolowanemu opuszczeniu pasa, zajmowanego aktualnie przez samochód. Jeżeli chcesz poznać więcej informacji dotyczących tego, jak działa asystent pasa ruchu, to zapraszamy Cię do przeczytania dalszej części naszego artykułu.
Czym jest asystent pasa ruchu?
Pomimo tego, że systemy takie jak asystent pasa ruchu w dalszym ciągu wydają się być innowacją wprowadzoną raptem kilka lat wstecz, to pierwszy system, którego zadaniem była kontrola pasa ruchu, zastosowany został w 1992 roku w samochodzie marki Mitsubishi. Pierwszym europejskim samochodem wyposażonym w tego typu asystenta był ciężarowy Mercedes Actros.
Pierwszy system utrzymania pasa ruchu działał w oparciu o kamerę, która w sposób ciągły śledziła linie rozdzielające pasy ruchu. Jeżeli asystent wykrył, że samochód zaczyna opuszczać swój pas w sposób niekontrolowany, to uruchamiał specjalny alarm, który swoim dźwiękiem miał ostrzec kierowcę przed zagrożeniem. Obecnie trwa prawdziwy rozkwit wszelkiego rodzaju systemów wspomagania kierowcy, dlatego nie powinno dziwić, że również asystent utrzymania pasa ruchu jest stale usprawniany i modernizowany.
Na wyposażeniu współczesnego samochodu może znajdować się zarówno pasywny, jak i aktywny asystent pasa ruchu. Co to jest system pasywny, a czym wyróżnia się asystent aktywny? Pasywny system, jak sama nazwa wskazuje, jedynie ostrzega kierowcę o tym, że samochód opuszcza swój pas ruchu. Może to robić za pomocą sygnału dźwiękowego, wibracji fotela, kierownicy lub wszystkimi sposobami naraz.
Z kolei aktywny czujnik zmiany pasa ruchu nie ogranicza się jedynie do sygnalizowania kierowcy problemu. W sytuacji awaryjnej system jest w stanie na ułamek sekundy przejąć kontrolę nad samochodem i dokonać korekty jego kierunku jazdy.
W zależności od tego, jak bardzo zaawansowany jest system utrzymania pasa ruchu, korekta kursu może przebiegać na dwa sposoby. Prostsza wersja asystenta zainterweniuje dopiero w momencie, w którym samochód będzie miał przekroczyć linię rozdzielającą pasy ruchu. Z kolei zaawansowany asystent zmiany pasa ruchu będzie stale utrzymywał pomiędzy liniami, wykonując minimalne, ledwo dostrzegalne dla kierowcy korekty kierownicą.
W wielu współczesnych samochodach asystent utrzymania pasa ruchu połączony jest z tzw. aktywnym tempomatem, czyli systemem, który w trakcie jazdy utrzymuje stały odstęp do poprzedzającego samochodu. Tempomat tego rodzaju samoczynnie przyspiesza i zwalnia razem z poprzedzającym samochodem. Jeżeli ten system jest wspierany przez czujnik pasa ruchu, to na dobrą sprawę samochód jest w stanie jechać niemalże samodzielnie. Jednak żeby systemy działały, kierowca musi rzecz jasna stale trzymać dłonie na kierownicy.
Zobacz także: Oscyloskop samochodowy – co to jest i jak go używać?
Jak działa asystent pasa ruchu?
Wyjaśniliśmy już, z jakimi rodzajami asystentów pasa ruchu można spotkać się we współczesnych samochodach. W jaki jednak sposób odbywa się kontrola pasa ruchu realizowana przez ten system? Asystent pasa ruchu stale śledzi linie rozdzielające pasy ruchu i pilnuje, by samochód podążał „za nimi”. System do monitorowania linii wykorzystuje znajdującą się na przedniej szybie kamerę. Aby asystent działał, konieczne jest poruszanie się z prędkością większą niż 60 km/h.
Co jednak w sytuacji, w której świadomie zmieniasz pas? Jak wtedy zachowa się system? Jeżeli zmiana pasa poprzedzona jest sygnalizacją za pomocą kierunkowskazu, lub robisz to, jednocześnie przyspieszając, to system rozpozna w tym celowe działanie i nie będzie interweniował nawet w przypadku przekroczenia linii rozdzielającej pasy.
Ze względu na sposób działania, czujnik zmiany pasa ruchu najlepiej sprawdza się na długich trasach, pokonywanych prostymi autostradami i drogami wielopasmowymi. Każdy, kto odbywał naprawdę długą podróż drogami tego rodzaju, doskonale wie, że po kilkuset kilometrach łatwo jest na chwilę stracić koncentrację. W takiej sytuacji zaleca się oczywiście natychmiastowy odpoczynek, ale dobrze mieć świadomość, że asystent cały czas czuwa i może wspomóc kierowcę w trudnej sytuacji.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Asystent pasa ruchu – wady i zalety
Jeżeli tylko kierowca używa asystenta pasa ruchu zgodnie z jego przeznaczeniem oraz znając jego ograniczenia, to ciężko jednoznacznie wskazać jego poważniejsze wady. Odciąża on odrobinę kierowcę i może mu bardzo pomóc w sytuacji, w której np. zdarzy mu się na moment przysnąć za kierownicą. Interwencja systemu wspomagającego powinna być dla każdego kierowcy jasnym sygnałem, że powinien natychmiast odpocząć, ponieważ stwarza on zagrożenie dla siebie i innych użytkowników drogi.
Wadą asystenta pasa ruchu jest to, że bardzo często w niesprzyjających warunkach atmosferycznych może on nie działać poprawnie. Mówimy tu zwłaszcza o sytuacjach, w których na jezdni znajduje się śnieg lub duża ilość wody i przez to oznakowanie poziome może nie być dla systemu dobrze widoczne. Podobnie ma się rzecz w sytuacji, w której linie na drodze namalowane są nieprawidłowo lub są mocno starte z racji ich wieku.
Przeczytaj również: Parkowanie równoległe – jak wykonać je prawidłowo?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Czujnik pasa ruchu – podsumowanie
Mamy nadzieję, że po lekturze naszego artykułu wiesz już znacznie więcej nt. systemu wspomagania kierowcy, którym jest asystent pasa ruchu. Co to jest i jakie są zalety wynikające z jego korzystania? System utrzymania pasa ruchu wykorzystuje specjalną kamerę do śledzenia oznakowania poziomego na jezdni. W trakcie jazdy pilnuje on, by samochód nie zmienił pasa ruchu w niekontrolowany sposób. W zależności od stopnia zaawansowania, asystent tylko informuje kierowcę o zagrożeniu, lub przejmuje na chwilę kontrolę nad samochodem, korygując tor jazdy.
Każdy korzystający z tego systemu kierowca powinien mieć świadomość, że ma on swoje ograniczenia i jego zadaniem nie jest, autonomiczne prowadzenie auta, a jedynie ostrzeżenie i uchronienie auta oraz jego pasażerów w razie nagłej, awaryjnej sytuacji na drodze. Należy pamiętać, że nawet najlepsze systemy nie zastąpią zdrowego rozsądku i doświadczenia kierowcy.
Szukasz nowej atrakcyjnej polisy dla swojego samochodu? Kalkulator OC, który znajdziesz na stronie www.link4.pl, pozwoli szybko i łatwo obliczyć wysokość Twojej nowej składki. Zapraszamy również do zapoznania się z ofertą pozostałych ubezpieczeń samochodowych od LINK4. Więcej szczegółów znajdziesz na naszej stronie internetowej, w punktach sprzedaży oraz u swojego agenta ubezpieczeniowego.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20