Auto z Francji – co sprawdzić i jak je zarejestrować?
Chciałbyś kupić zadbane auto z Francji, ale nie wiesz, jakie są z tym związane koszty i formalności? Doradzimy Ci, na co zwrócić uwagę przed zakupem, dowiesz się, na czym polega sprawdzenie przebiegu auta, ile kosztuje rejestracja auta z Francji i jakie dokumenty będą potrzebne.
Czy wiesz, że według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA Francja to trzeci pod względem wielkości motoryzacyjny rynek Europy? Z raportu IBRM Samar wynika, że w 2023 roku zostało z niej sprowadzonych do Polski ponad 93 tys. aut. Francja stanowi drugie – po Niemczech – największe źródło importu samochodów do Polski. Pojazdy z Francji są bardzo chętnie kupowane, ustępując pod względem swojej popularności jedynie niemieckim pojazdom. Nic zatem dziwnego, że modele francuskich aut najczęściej trafiają właśnie do polskich kierowców. Jeżeli Tobie też marzy się zadbany Citroen, Peugeot lub Renault z drugiej ręki, rozważ zakup auta z Francji za granicą. W ten sposób możesz zaoszczędzić całkiem sporą sumę.
Jeśli planujesz sprowadzenie samochodu z Francji i chcesz dowiedzieć się wszystkiego o tym procesie – przeczytaj nasz artykuł. Sprowadzenie auta z Francji może okazać się prostsze, niż myślisz. Z tego artykułu dowiesz się, jak sprawdzić auto z Francji i jakich dokumentów potrzebujesz, aby je zarejestrować w Polsce. Podpowiadamy też, jak sprawdzić przebieg samochodu i jakie są koszty rejestracji samochodu przywiezionego z kraju nad Loarą.
Auto z Francji – dlaczego warto wybrać właśnie takie?
Korzyści przemawiających za wyborem pojazdu z tej właśnie części Europy jest wiele. Przede wszystkim słoneczny, ciepły klimat ma dobroczynny wpływ na stan podwozia. Francuskie auta nie są narażone na niskie temperatury i nadmierny kontakt z substancjami zapobiegającymi oblodzonej jezdni, dzięki czemu korozja pojawia się na nich rzadko. Kupując samochód używany z Francji, możesz liczyć na stosunkowo niski przebieg samochodu i dobry stan techniczny pojazdu, a także jego bogate wyposażenie.
Drogi we Francji są przeważnie dobrze utrzymane, dlatego poruszające się po nich samochody mają nieuszkodzone zawieszenia. Jednak Francuzi nie dbają przesadnie o karoserię, dlatego w używanych autach często występują zarysowania i drobne uszczerbki lakieru. Są to przeważnie niewielkie usterki i samochód sprowadzony z Francji można zwykle niewielkim kosztem doprowadzić do stanu idealnego.
Gdy już zakończyłeś poszukiwania samochodu i zdecydowałeś o jego nabyciu, pamiętaj, by przed dokonaniem zakupu samochodu z Francji sprawdzić jego stan techniczny. Jeśli nie masz w tej kwestii wystarczającego doświadczenia, możesz zabrać samochód z Francji do stacji diagnostycznej. Równie istotne jest sprawdzenie przebiegu auta – na podstawie tego wskaźnika można bowiem szacunkowo określić, w jakim stanie jest silnik, części zamienne i poszczególne podzespoły. Mały przebieg samochodu może wskazywać na niski poziom wyeksploatowania pojazdu i świadczyć o zadowalającym stanie technicznym.
Przeczytaj również: Kupno samochodu. Formalności i obowiązki, o których musisz pamiętać
Jak sprawdzić samochód z Francji?
Historię interesującego Cię auta z Francji możesz sprawdzić, wchodząc na stronę https://historiapojazdu.gov.pl lub na stronę http://www.cepik.gov.pl. Sprawdzisz tam także inne auta zarejestrowane poza granicami naszego kraju, pochodzące nie tylko z Francji, ale też, np. Holandii, Włoch, Szwecji, Czech, a nawet USA lub Kanady. Aby uzyskać potrzebne informacje na temat samochodu z Francji, należy podać numer VIN oraz numer rejestracyjny danego pojazdu. Ważna jest także data pierwszej rejestracji. Informacje te zaczerpniesz z dowodu rejestracyjnego auta.
Jak sprawdzić auto z Francji w systemie CEPiK 2.0? Wystarczy, że wejdziesz na stronę internetową CEPiK i wybierzesz zakładkę: Dla obywateli i przedsiębiorców. W opcji: Historia Pojazdu wpisz numer rejestracyjny, numer VIN i datę pierwszej rejestracji auta. Aby uzyskać dane dotyczące pojazdu zarejestrowanego w Polsce, będziesz potrzebował Profilu Zaufanego.
W ten sposób uzyskasz dane techniczne interesującego Cię pojazdu, w tym dotyczące mocy i pojemności silnika samochodu, a także rodzaju paliwa. Poznasz terminy badań technicznych oraz ich aktualność. Możesz też sprawdzić przebieg samochodu, czyli stan licznika podany podczas ostatniego badania. Dowiesz się, czy pojazd ma ważne OC, czy posiadaczem lub posiadaczami samochodu z Francji jest osoba fizyczna, czy przedsiębiorca. Zajrzyj też do zakładki Dane zagraniczne. Sprawdzisz tam, czy interesujące Cię auto z Francji nie jest skradzione, uszkodzone lub czy miało cofnięty licznik.
To niejedyny sposób na to, jak sprawdzić auto z Francji. By zdobyć więcej informacji na temat auta z Francji, możesz korzystać z prywatnych serwisów. To dobry sposób na sprawdzenie przebiegu auta, a także potwierdzenie informacji z dowodu rejestracyjnego. Poznasz tam również szczegółowe dane dotyczące wyposażenia oraz dowiesz się, jaka jest kompletna historia pojazdu. Francja to kraj, którego baza samochodów znajduje się na stronie AutoDNA lub carVertical. Ponadto korzystając z https://trustoo.fr/ lub https://www.experveo.fr, możesz zlecić mechanikowi z Francji dokładne sprawdzenie danego auta. Taki przegląd techniczny będzie Cię kosztować co najmniej 80 euro.
Rejestracja samochodu z Francji. Czego potrzebujesz?
Jeśli wybierzesz samochód z Francji, do załatwienia pozostanie Ci jeszcze kilka formalności. Po pierwsze z poprzednim właścicielem powinieneś podpisać umowę kupna-sprzedaży. W dokumencie takim powinny się znaleźć najważniejsze informacje takie jak: dane sprzedającego, w tym te dotyczące miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, dane kupującego i pojazdu, przebieg licznika, wzmianki o ewentualnych wadach. Umowa będzie potrzebna do zarejestrowania auta z Francji w Polsce.
Oprócz umowy poprzedni posiadacz auta powinien Ci także przekazać carte grise, czyli dowód rejestracyjny pojazdu. W momencie zakupu sprzedający powinien go przekreślić i podpisać. Na podstawie francuskiego dowodu rejestracyjnego, masz prawo poruszać się zakupionym autem na terenie Unii Europejskiej przez okres 30 dni. Sprzedający powinien Ci jeszcze przekazać komplet kluczyków oraz certificat de non gage, czyli dokument potwierdzający, że dany pojazd nie jest obciążony kredytem.
Jeżeli planujesz wrócić świeżo zakupionym pojazdem do Polski, będą Ci potrzebne tymczasowe tablice rejestracyjne. Otrzymasz je w prefekturze, czyli francuskim wydziale komunikacji. Koszt takich tablic dla auta z Francji wynosi około 50 euro, a na wyrobienie ich trzeba poczekać do dwóch dni roboczych. Oprócz tego będzie Ci jeszcze potrzebne tymczasowe ubezpieczenie OC.
Sprowadzenie auta do kraju to nie wszystko. W Polsce czeka Cię dalszy ciąg formalności dotyczących rejestracji auta, czyli przetłumaczenie dokumentów u tłumacza przysięgłego, opłata akcyzy i zarejestrowanie auta z Francji. Powinieneś to zrobić w przeciągu 30 dni od dnia zakupu. Nie zapomnij też o wykupieniu ubezpieczenia OC. Aby zarejestrować samochód z Francji w Polsce będzie konieczna wizyta w Wydziale Komunikacji. Będą Ci tam potrzebne: przetłumaczone dokumenty dotyczące samochodu z Francji, tablice wywozowe, dowód zakupu, a także zaświadczenie o opłaceniu podatku akcyzowego, a w niektórych wypadkach VAT-u.
Tłumaczenie dokumentów u tłumacza przysięgłego wyniesie Cię około 100 złotych. Jako że Francja należy do Unii Europejskiej, nie ma obowiązku tłumaczenia francuskiego dowodu rejestracyjnego, pod warunkiem że nie znajdują się w nim żadne dopiski. Jeśli bowiem w dokumencie umieszczono uzupełnienia, adnotacje i inne dodatkowe informacje, przetłumaczenie francuskiego dowodu rejestracyjnego jest konieczne.
Wizyta w Wydziale Komunikacji związana jest z koniecznością uiszczenia opłat, które kształtują się następująco: 54 zł wydasz na wyrobienie dowodu rejestracyjnego, 12,5 zł na komplet znaków legalizacyjnych i naklejkę na szybę, 13,50 zł na pozwolenie czasowe na jazdę, a 80 zł będą Cię kosztować tablice rejestracyjne. Za wszystko zapłacisz przelewem lub w kasie urzędu.
Zobacz także: Auto do 50 tys. złotych. Jakie kupić? Wybieramy bestseller!
Auto z Francji – podsumowanie
Marzy Ci się szybki Citroen, elegancki Peugeot, a może uniwersalny Renault? Jeśli tak – Są to często bogato wyposażone samochody. Francja to jeden z największych rynków motoryzacyjnych w Europie i popularny kierunek wyjazdu Polaków po auto z drugiej ręki. Sprowadzenie samochodu z tego kraju nie jest trudne, a dzięki przedstawionym wskazówkom będzie jeszcze łatwiejsze. Informacje na temat tego, na co zwrócić uwagę przed zakupem auta z Francji, jakie dokumenty będą Ci potrzebne i jakie są z tym związane koszty, pomogą Ci w sprawnym przeprowadzeniu transakcji i zarejestrowaniu wymarzonego samochodu.
Wiesz już, jak sprawdzić auto z Francji i jak wygląda proces jego rejestracji. A gdy już wrócisz z Francji Twoim nowym samochodem, pamiętaj, by go ubezpieczyć. W LINK4 wykupisz umowę ubezpieczenia OC na samochód sprowadzony z Francji w atrakcyjnej cenie. By obliczyć koszt składki, wystarczy wejść na stronę LINK4 i skorzystać z bezpłatnego kalkulatora.
Warto też zadbać o dodatkowe ubezpieczenie auta z Francji, takie jak Autocasco. AC w LINK4 jest zawierane w formule All Risk, co oznacza, że obejmuje ochronę od wszelkich zdarzeń, poza tymi wskazanymi w OWU jako wyłączenia. Ponadto możesz wybrać jeden z trzech wariantów likwidacji szkody: Warsztat, ASO bądź Kosztorys.
Dzięki ubezpieczeniu NNW, czyli od następstw nieszczęśliwych wypadków, możesz natomiast czuć się pewniej w różnych momentach podróży. NNW zapewni Ci wsparcie finansowe w razie wypadku komunikacyjnego, w którym weźmie udział pojazd objęty ochroną. Świadczenie pomoże Ci w powrocie do zdrowia.
Zapoznaj się z ofertą ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4 już dzisiaj i jedź bezpiecznie! Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Dowiedz się więcej na temat naszej oferty, spotykając się osobiście z agentem współpracującym z LINK4 lub rozmawiając z doradcą pod numerem 22 444 44 23.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania o auta z Francji
Co zrobić po kupnie samochodu z Francji?
Aby przyjechać zakupionym we Francji samochodem do Polski, potrzebujesz tymczasowych tablic rejestracyjnych. Otrzymasz je w prefekturze, czyli francuskim wydziale komunikacji. Wykup też tymczasowe ubezpieczenie OC. W Polsce w ciągu 30 dni opłać akcyzę i zarejestruj samochód w lokalnym wydziale komunikacji. Do urzędu zabierz ze sobą przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego dokumenty auta, dowód zakupu, tablice wywozowe, ważne OC oraz zaświadczenie o opłaceniu podatku akcyzowego. W niektórych przypadkach konieczne jest też opłacenie VAT-u.
Czy można jeździć w Polsce na francuskich tablicach?
Tak, ale tylko przez określony czas. Używane samochody pochodzące z jednego z krajów Unii Europejskiej (czyli również z Francji) należy obowiązkowo zarejestrować w Polsce w ciągu 30 dni od daty sprowadzenia. W tym czasie należy zatem uzyskać dla nich nowe tablice rejestracyjne. Ten sam obowiązek dotyczy aut sprowadzanych z państw spoza Unii Europejskiej.
Ile wynosi cło za auto z Francji?
W przypadku samochodu sprowadzonego z Francji należy zapłacić akcyzę. Dla aut osobowych z silnikiem o pojemności do 2000 cm3 (poza elektrycznymi i hybrydami) wynosi ona 3,1% wartości pojazdu, a w przypadku osobówek z silnikiem powyżej 2000 cm3 – 18,6%.
Jaki jest koszt przerejestrowania auta z Francji?
Kosz przerejestrowania samochodu z Francji wynosi 160 zł. Opłaty obejmują m.in. dowód rejestracyjny, znaki legalizacyjne i tablice rejestracyjne. W przypadku auta z indywidualnymi tablicami rejestracyjnymi zapłacisz 1080 zł. Pamiętaj też o innych opłatach, takich jak akcyza, tłumaczenie dokumentów i ubezpieczenie OC.
Jak zapłacić akcyzę za samochód z Francji?
Akcyzę należy wpłacić na konto Urzędu Skarbowego w ciągu 30 dni od sprowadzenia auta z Francji. Wcześniej jednak w ciągu 14 dni trzeba wypełnić i złożyć deklarację AKC-U/S.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Przeczytaj podobne wpisy
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20