Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Bieg jałowy – co to jest?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 29 sek.

Bieg jałowy oznacza, że pojazd nie gaśnie, a silnik pomimo pracy na bardzo niskich obrotach wciąż funkcjonuje. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest bieg neutralny oraz jak korzystanie z niego ma się do szeroko rozumianego bezpieczeństwa. 

Spis treści:
1. Czym jest bieg jałowy?
2. Czy i kiedy warto wykorzystywać bieg jałowy?
3. Bieg jałowy a bezpieczeństwo
4. Teraz już wiesz, czym jest bieg jałowy!

Czym jest bieg jałowy?

Z pewnością w Twojej głowie pojawiło się pytanie „bieg jałowy – co to jest?”. Wokół biegu narosło przez lata wiele mitów, które najczęściej dotyczą tego, że korzystanie z niego grozi uszkodzeniem silnika lub znacznie ogranicza spalanie paliwa. Co prawda praca na niskich obrotach rzeczywiście może przynieść znaczne oszczędności, ale jest to tylko jedna strona medalu. Jazda na biegu jałowym nie jest bowiem zbyt bezpieczną praktyką. Podczas sytuacji kryzysowej nie będziesz mógł gwałtownie przyśpieszyć i być może unikniesz  kolizji z innym uczestnikiem ruchu. 

Można więc powiedzieć, że bieg jałowy to najniższa możliwa prędkość obrotowa silnika, przy której pojazd nie gaśnie. Włączenie biegu odbywa się poprzez ustawienie gałki zmiany biegów w pozycji luz. Utrzymanie niewielkich obrotów jest wspomagane przez urządzenia regulujące dopływ paliwa do cylindrów. 

Zgodnie z teorią obroty na biegu jałowym powinny mieścić się w przedziale od 700 do 900. Taki przedział gwarantuje stabilną pracę oraz możliwość pokonywania wewnętrznych i zewnętrznych oporów. Pamiętaj jednak, że każda jednostka napędowa jest inna i podane wyżej wartości mogą być zmienne w zależności od producenta oraz modelu danego samochodu.

Sprawdź również: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie

Czy i kiedy warto wykorzystywać bieg jałowy?

Bieg neutralny nie jest najczęściej polecanym sposobem codziennej jazdy po drogach. Bywają jednak sytuacje, że jego wykorzystanie może być naprawdę przydatne. Chodzi przede wszystkim o dokonywanie diagnostyki pojazdu. Dzięki biegowi jałowemu możliwe jest sprawdzenie, czy pojazd porusza się z należytą płynnością i nie dochodzi w nim do skoków obrotów lub szarpnięć obniżających komfort jazdy. Podczas tego typu badań niska prędkość obrotowa silnika pozwala na szybkie zdiagnozowanie ewentualnych problemów. 

Bieg jałowy powinien być używany tylko w konkretnych sytuacjach ze względu na jego negatywny wpływ na klocki hamulcowe oraz tarcze. Jeśli nie ma takiej potrzeby, poruszaj się na jedynce lub innych biegach. Staraj się dostosowywać prędkość do warunków panujących na drodze i dostosowuj dynamicznie sposób, w jakim poruszasz się samochodem.

bieg-jalowy-co-to-jest

Jakie usterki może ujawnić bieg jałowy?

Czasami właściciele samochodów narzekają na specyficzne „falowanie”, które w dużej mierze odpowiada za komfort jazdy na niskich obrotach. Tego typu usterka może być spowodowana nieprawidłową regulacją prędkości obrotowej realizowaną przez silniczek krokowy. Ten niewielki element przeciwdziała też dodatkowym obciążeniom jednostki napędowej spowodowanym klimatyzacją, radiem oraz włączonym oświetleniem

W sytuacji, gdy dochodzi do utraty energii na skutek zasilania dodatkowych narzędzi w kokpicie kierowcy, silniczek krokowy uzupełnia je poprzez zwiększenie dopływu powietrza do przepustnicy, przeciwdziałając zgaśnięciu silnika. 

Jeśli więc podczas badania diagnostycznego spotkałeś się z „falowaniem”, to znak, że najprawdopodobniej masz problem z silniczkiem krokowym. Bieg jałowy tym wypadku stanowi bardzo dobre narzędzie do ujawniania tego typu uszkodzeń.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Bieg jałowy a bezpieczeństwo

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo oraz wpływ biegu neutralnego na kondycję pojazdu, to trzeba uczciwie przyznać, że narosło wokół tego tematu wiele mitów oraz półprawd. Istnieje duża grupa klientów, która twierdzi, że bieg neutralny w samochodzie to prosta droga do poważnej usterki oraz taka grupa, której jazda na biegu jałowym w niczym nie przeszkadza i chętnie ją praktykuje. Jak już wspominaliśmy, korzystanie z biegu jałowego w niektórych sytuacjach jest uzasadnione i tak jak wszystko, potrzebuje umiaru. 

Jeśli będziesz poruszać się wyłącznie na biegu neutralnym, to z całą pewnością doprowadzisz prędzej czy później do groźnego zdarzenia lub uszkodzenia silnika. Z kolei w przypadku, gdy konsekwentnie zrezygnujesz z takiego modelu jazdy, możesz spotkać się z sytuacją, gdy podczas jazdy w korku samochód będzie gasł, co w rezultacie wpłynie na większe spalanie benzyny. Jak więc widzisz, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o to, czy warto wykorzystywać bieg neutralny w samochodzie. Najlepiej będzie, gdy zachowasz złoty środek. 

bieg-jalowy-co-to-jest

Bieg jałowy a hamowanie silnikiem

Bardzo często jako alternatywę dla poruszania się samochodem z wykorzystaniem biegu jałowego specjaliści wskazują tzw. hamowanie silnikiem. Jest to manewr polegający na kontynuowaniu jazdy na konkretnym biegu, ale z wyłączeniem wciskania pedału gazu lub sprzęgła. Pojazd traci więc w naturalny sposób prędkość, co w rezultacie doprowadza do zatrzymania np. przed światłami. 

Hamowanie silnika to bezpieczna technika jazdy, której kursanci uczą się podczas przygotowania do egzaminu na prawo jazdy. Ciekawostką jest fakt, że od kilkunastu lat w samochodach montowane są sterowniki odcinające dopływ paliwa podczas hamowania silnikiem, co w dużym stopniu redukuje spalanie mieszanki paliwowej.

Przeczytaj także: Hamowanie silnikiem – jak działa i jak wykonać je prawidłowo?

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Teraz już wiesz, czym jest bieg jałowy!

Skoro wiesz już, czym jest bieg neutralny w automacie, w samochodzie z manualną skrzynią, powinieneś świadomie korzystać z techniki wykorzystującej jazdę na luzie. Pamiętaj, że wszystko jest dla ludzi, ale w przypadku nadmiernego podróżowania z biegiem w pozycji neutralnej, możesz spotkać się z problemami z przyspieszeniem oraz uszkodzeniem silnika i tarcz hamulca. Staraj się więc wybierać jazdę na luzie tylko w uzasadnionych przypadkach, czyli podczas hamowania silnikiem oraz badań diagnostycznych. Wiesz już, czym jest bieg neutralny w automacie i w manualu.

bieg-jalowy-co-to-jest

Miej też świadomość, że dbanie o dobry stan pojazdu nie powinno sprawić, że zaniedbasz ochronę wynikającą z wyboru odpowiedniego ubezpieczenia OC oraz AC. O ile OC jest w polskim prawie uznane za polisę obowiązkową, o tyle autocasco może wyglądać dokładnie tak, jak chcesz i oferować zakres ochrony dopasowany do Twoich indywidualnych potrzeb.

Polis szukaj w Link4, gdzie zadbamy o Twoje bezpieczeństwo i zapewnimy Ci profesjonalne podejście. Możesz także wykorzystać przelicznik OC, który sprawi, że będziesz w stanie sprawdzić, ile wyniesie Twoje ubezpieczenie i wybrać najlepszą opcję dla siebie. 

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na zakres podstawowy ą, czy zechcesz zakres zmodyfikować, otrzymasz niezbędne wsparcie. Zachęcamy do skorzystania naszego kalkulatora LINK4. Potrzebujesz pomocy? Wystarczy tylko, że zadzwonisz na naszą infolinię pod numer 22 444 44 44, by uzyskać pomoc w zakresie informacji o wszystkich dostępnych dla klientów produktach ubezpieczeniowych oraz wyboru konkretnego rozwiązania. Warto również osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Pamiętaj, że bezpieczeństwo powinno być dla Ciebie priorytetem, dlatego nie czekaj i już dzisiaj zdecyduj się na polisę, która uchroni Cię przed finansowymi konsekwencjami niektórych zdarzeń. 

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

 

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20