Co daje filtr stożkowy i czy warto go zamontować?
Wielu kierowców nieustannie szuka nowych sposobów na podniesienie mocy w swoim samochodzie. Jedną z pierwszych modyfikacji, jaką wykonuje wielu miłośników tuningu, jest montaż filtra stożkowego, który zastępuje fabryczny filtr powietrza.
Spis treści:
1. Stożkowy filtr powietrza. Co to jest?
2. Filtr stożkowy czy tradycyjny? Wyjaśniamy, czym się różnią
3. Filtr stożkowy do samochodu – jak zamontować go samodzielnie?
4. Stożkowy filtr powietrza. Kilka słów na koniec
Powietrze jest niezbędne do prawidłowego działania silnika spalinowego. Nie bez powodu w warunkach górskich, gdzie powietrze jest rozrzedzone i zawiera mniejszą ilość tlenu, jednostki napędowe samochodów i innych pojazdów nie są w stanie rozwijać swojej pełnej mocy, a na naprawdę dużych wysokościach mają wręcz problemy z poprawnym działaniem.
Zanim jednak powietrze trafi do komór spalania, musi zostać oczyszczone ze wszystkich drobnych zanieczyszczeń, takich jak różnego rodzaju pyły, które mogą stanowić zagrożenie dla silnika. Za ich wychwycenie odpowiedzialny jest filtr powietrza. W trakcie projektowania filtrów producenci muszą poszukiwać pewnego rodzaju kompromisu: filtr musi wyłapywać znajdujące się w powietrzu zanieczyszczenia, ale również zapewniać odpowiedni jego przepływ tak, by silnik mógł osiągać swoją pełną moc.
Większa ilość powietrza dostarczanego do silnika oznacza większą moc. Z tego powodu wielu kierowców, którzy chcą zwiększyć osiągi swojego samochodu, dokonuje różnego rodzaju modyfikacji w układzie dolotowym jednostki napędowej. Jedną z najpopularniejszych jest wymiana filtra na specjalny stożkowy filtr powietrza. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym jest popularny stożek oraz jakie korzyści niesie ze sobą zamontowanie go w samochodzie, to zapraszamy do przeczytania dalszej części naszego artykułu.
Sprawdź też: Wymiana filtra powietrza. Co ile to robić i o czym pamiętać?
Stożkowy filtr powietrza. Co to jest?
Na rynku istnieją dwa podstawowe typy filtrów powietrza przeznaczonych dla fanów tuningu. Pierwszy to sportowe wkładki filtracyjne, które montuje się w obudowie standardowego filtra. Wkładka posiada identyczne rozmiary co filtr fabryczny i stanowi jego bezpośredni zamiennik. Różnica pomiędzy nimi polega na tym, że wspomniana wkładka przepuszcza większą ilość powietrza niż standardowy filtr, co korzystnie wpływa na osiągi i wydajność silnika.
Drugim, zdecydowanie popularniejszym od wkładek rozwiązaniem jest tzw. stożek. Filtr tego rodzaju ma charakterystyczny kształt, od którego wziął swoją nazwę. Filtry stożkowe montuje się w miejscu obudowy fabrycznego filtra powietrza. Dzięki specjalnie wyselekcjonowanym filtrującym materiałom są one znacznie wydajniejsze i trwalsze od filtrów montowanych fabrycznie.
Jakie dodatkowe zalety posiada tego rodzaju filtr powietrza? Stożkowy kształt sprawia, że silnik samochodu zyskuje wyjątkowy, sportowy wygląd po otwarciu maski. Filtr stożkowy sprawia również, że zmienia się dźwięk jednostki napędowej. Przez większą przepustowość filtra można usłyszeć, jak zasysa on powietrze, przez co samochód dostarcza swojemu właścicielowi dodatkowych wrażeń akustycznych.
Filtr stożkowy do samochodu jest również znacznie trwalszy od standardowo montowanych elementów, dzięki czemu nie wymaga on wymiany. Wystarczy jedynie czyścić go oraz konserwować specjalnie do tego przeznaczonym olejem, zgodnie z zaleceniami producenta. Jeżeli będziesz dbał o niego regularnie, to stożek odwdzięczy Ci się długotrwałym użytkowaniem.
Filtr stożkowy czy tradycyjny? Wyjaśniamy, czym się różnią
Jakie cechy wspólne ma standardowy wkład filtrujący oraz stożek? Filtr powietrza niezależnie od swojego kształtu oraz materiału, z którego jest wykonany, ma spełniać dwa podstawowe zadania: musi oczyszczać powietrze trafiające do silnika oraz utrzymywać jego właściwe ciśnienie w układzie dolotowym.
Gdzie zatem należy szukać różnic pomiędzy filtrami fabrycznymi a stożkowymi? Zacznijmy od dźwięku. Filtry montowane fabrycznie mają też za zadanie jak najbardziej wyciszać dźwięk zasysanego przez nie powietrza. Zupełnie inaczej mają się sprawy, jeżeli spojrzymy pod tym kątem na filtr stożkowy. Sportowy dźwięk silnika czerpiącego powietrze jest w ich przypadku efektem jak najbardziej pożądanym.
Filtry fabryczne oraz stożkowe różnią się materiałami użytymi do ich produkcji. Papier to materiał, z którego najczęściej jest wykonany standardowy filtr powietrza. Stożkowy filtr znacząco się pod tym kątem różni. Do jego produkcji zwykle wykorzystywana jest bawełna lub specjalny gąbczasty materiał, który nasączony jest dedykowanym olejem, mającym zapewnić lepszy przepływ powietrza.
Materiały, z których wykonuje się filtry stożkowe, są też znacznie wytrzymalsze, dzięki czemu nie trzeba wymieniać ich tak często, jak zwykłych filtrów papierowych. Rzecz jasna są one przez to znacznie droższe, niż filtry montowane fabrycznie, ale dzięki regularnemu czyszczeniu i konserwacji za pomocą specjalnych preparatów, nie trzeba ich wymieniać przez wiele tysięcy kilometrów.
W przypadku aut z silnikiem benzynowym okresowa konserwacja i czyszczenie filtra powinna odbywać się co około 15-20 tysięcy kilometrów. Filtr stożkowy do diesla musi być czyszczony znacznie częściej, bo co mniej więcej 10 tysięcy kilometrów.
Przeczytaj także: Filtr kabinowy. Węglowy czy zwykły – jakie są różnice?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Filtr stożkowy do samochodu – jak zamontować go samodzielnie?
Czy powinieneś samodzielnie zamontować w swoim samochodzie stożek? Filtr powietrza tego typu jest znacznie trudniejszy w montażu niż filtry fabryczne lub wkładki będące ich zamiennikami. Zwykle jego instalacja wiąże się również z usunięciem obudowy standardowego filtra powietrza.
O czym należy pamiętać, samodzielnie montując filtr stożkowy do samochodu? Przede wszystkim zwróć uwagę na miejsce jego montażu. Filtr powinien pobierać jak najzimniejsze powietrze tak, by jego montaż miał wpływ na osiągi samochodu. Rozgrzane powietrze charakteryzuje się znacznie niższą gęstością. Co stanie się, jeżeli nierozważnie wybierzesz miejsce, w którym zainstalujesz stożek? Filtr może np. pobierać rozgrzane powietrze z okolic kolektora wydechowego, co sprawi, że samochód będzie miał gorsze osiągi niż przed jego montażem.
Dlatego niezwykle ważne jest odgrodzenie filtra od gorącego powietrza znajdującego się pod maską samochodu. Z tego względu kierowcy decydujący się na montaż filtra stożkowego, często instalują również układy CAI (Cold Air Intake), które doprowadzają do filtra chłodne powietrze spoza rozgrzanego otoczenia silnika.
Bardzo ważne jest również to, byś nie zainstalował filtra lub układu doprowadzającego do niego powietrze zbyt nisko. Jeżeli punkt, z którego czerpane jest powietrze, znajdzie się blisko nawierzchni, to w przypadku przejazdu przez głębszą kałużę, filtr, zamiast powietrza może zassać wodę, co niemal zawsze kończy się nieodwracalnym uszkodzeniem silnika i koniecznością jego wymiany.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Stożkowy filtr powietrza. Kilka słów na koniec
Jakich efektów możesz się spodziewać, instalując w swoim samochodzie filtr stożkowy? Sportowy dźwięk jest z pewnością jedną z jego zalet. Zwiększona przepustowość w porównaniu do standardowego, papierowego filtra może sprawić, że Twój samochód stanie się odrobinę dynamiczniejszy w pewnym zakresie obrotów, ale nie warto liczyć w tym wypadku na ogromne przyrosty mocy. Możesz zamontować filtr stożkowy do diesla oraz rzecz jasna do silnika benzynowego.
Aby w pełni wykorzystać potencjał stożkowego filtra, musi on zostać odpowiednio zainstalowany. Chodzi tu zwłaszcza o to, by trafiała do niego odpowiednia ilość chłodnego powietrza. Tylko w takim wypadku będziesz mógł poczuć wymierną różnicę po jego instalacji. Dlatego, jeżeli nie czujesz się na siłach, by wykonać montaż samodzielnie, warto zlecić go profesjonalistom, którzy nie tylko dobiorą odpowiedni filtr, ale również przygotują cały układ dolotowy tak, by w pełni wykorzystać możliwości stożka.
Jeżeli szukasz polisy, która będzie oferować bardzo dobre warunki, to koniecznie zapoznaj się z ofertą LINK4. Pamiętaj, że w naszej ofercie znajdziesz również ubezpieczenia Autocasco, a także Assistance, NNW. To oferta, której zdecydowanie warto się przyjrzeć.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20