Co to snorkel i jak się go montuje?
Chcesz zabezpieczyć silnik samochodu na wypadek jazdy przez głęboką wodę lub po mocno piaszczystym terenie? Pomoże w tym snorkel. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest, jak działa, w jaki sposób go zamontować i znacznie więcej.
Spis treści:
1. Co to jest snorkel?
2. Snorkele – kiedy się ich używa?
3. Montaż snorkela – jak zrobić to prawidłowo?
4. Snorkel w samochodzie – co jeszcze warto wiedzieć?
5. Snorkel w samochodzie. Kilka słów na koniec
Wiele osób chciałoby spróbować jazdy w terenie. Trasa, która zawiera takie utrudnienia jak głęboka woda, strome zbocza, głazy czy pustynie wymaga oczywiście nie tylko odpowiednich umiejętności, ale także przystosowania do takich warunków samochodu. Najlepszy jest oczywiście samochód terenowy z napędem na 4 koła. Elementem, który warto rozważyć jako wyposażeniu takiego samochodu, jest właśnie snorkel.
Przeczytaj także: Samochody terenowe do 10 tys. 5 propozycji
Co to jest snorkel?
Silnik do prawidłowego działania potrzebuje oczywiście paliwa. Jednak w komorze spalany jest także tlen. Takie połączenie tlenu i paliwa nazywa się mieszanką paliwową. Benzyna, czy też olej napędowy w silnikach wysokoprężnych, dostarczane są z baku. Samo powietrze pobierane jest po prostu z zewnątrz. Odpowiada za to układ dolotowy.
Standardowo w samochodach, niezależnie od tego, czy są to nieduże pojazdy miejskie, czy terenowe SUV-y jego koniec, lub też jak kto woli, początek, umieszczony jest z przodu samochodu. Z reguły są to okolice przedniego błotnika. W starszych konstrukcjach może być to także miejsce nad chłodnicą. Snorkel to po prostu rura, która ma być swego rodzaju przedłużeniem układu dolotowego. Jeśli ma się ją zamontowaną w samochodzie, to powietrze do silnika będzie pobierane z miejsca, gdzie kończy się snorkel, czyli przeważnie na dachu samochodu.
Snorkel – rodzaje
Można podzielić je ze względu na budowę głowicy:
Głowica typu ramiennego (air ram) to taka, do której powietrze trafia w wyniku ruchu pojazdu. Dostające się do rury zanieczyszczenia oraz woda wtłaczane są na bok głowicy, a następnie odprowadzane przez małe otwory. Głowice mogą być zaprojektowane zarówno tak, że do poprawnego działania powinny być skierowane w konkretną stronę, jak i że będą działać niezależnie od kierunku montażu.
Głowica cyklonowa. Ten typ do oddzielenia powietrza od zanieczyszczeń wykorzystuje siłę odśrodkową. Powietrze wraz z zanieczyszczeniami i wodą jest kierowane do góry, przechodzi też przez odpowiednie łopatki, które wywołują jego ruch okrężny. Dzięki temu poprzez otwory w głowicy wyprowadzane są zanieczyszczenia oraz woda. Jest to bardziej zaawansowana konstrukcyjnie głowica niż ta, typu ramiennego.
Głowica grzybkowa to połączenie dwóch poprzednio wymienionych konstrukcji.
Snorkele – kiedy się ich używa?
Standardowa budowa układu dolotowego jest zupełnie wystarczająca, a przynajmniej sprawdza się w większości zastosowań, nawet w przypadku samochodów terenowych. Jednak są sytuację, kiedy snorkel jest bardzo przydatny. W przypadku jazdy przez głęboką wodą istnieje ryzyko dostania się jej do silnika, gdyż zostanie zassana właśnie przez układ dolotowy.
Jeśli tak się stanie, woda rozrzedzi olej. Straci on wtedy swoje właściwości i nie będzie już odpowiednio smarował jednostki napędowej. To z kolei może bardzo szybko doprowadzić do jego zatarcia. To z kolei oznacza kapitalny remont lub wymianę jednostki napędowej. W obu przypadkach trzeba się liczyć z bardzo dużymi kosztami. Właśnie dlatego warto rozważyć zamontowanie komponentu, jakim jest snorkel.
Czy snorkel chroni tylko przed wodą?
Zabezpieczenie silnika przed zatarciem w wyniku dostania się do niego wody to oczywiście główna funkcja elementu, jakim jest snorkel. Jednak podczas jazdy terenowej układ dolotowy jest narażony także na inne zagrożenia.
W przypadku jazdy po wyjątkowo piaszczystym terenie lub takim, gdzie znajdują się bardzo duże ilości pyłu, snorkel będzie też sprawiał, że do układu dolotowego będzie trafiało znacznie czystsze powietrze. Oczywiście standardowy układ dolotowy wyposażony jest w odpowiedni filtr, którego zadaniem jest uniemożliwienie dostania się do silnika piasku czy innych zanieczyszczeń. Dzięki montażowi snorkela filtr będzie mniej obciążony w takich sytuacjach, a tym samym posłuży znacznie dłużej.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Montaż snorkela – jak zrobić to prawidłowo?
Przede wszystkim musisz pamiętać, że montaż snorkela to ingerencja w konstrukcję pojazdu a mówiąc dokładniej w jego układ dolotowy. Jeśli więc zdecydujesz się na kupno takiego elementu wyposażenia samochodu, najlepszy jest wybór dedykowanego do Twojego pojazdu. Będziesz mieć wtedy pewność, że będzie on pasował, dobrze działał i nie powinno być problemów z jego montażem.
Niektórzy decydują się jednak na wykonanie snorkela samemu. Wykorzystują do tego różne materiały, spawane lub gięte rury stalowe, rury z PVC i innych tworzyw. Jednak nie polecamy tego rozwiązania, gdyż montaż elementów, które nie są zaprojektowane z myślą o konkretnym zadaniu i pojeździe, zawsze niesie ze sobą jakieś ryzyko awarii czy niesprawnego działania.
Montaż snorkela w samochodzie – gdzie wykonać?
Zawsze najlepszym miejsce będzie do tego warsztat samochodowy. Jednak jeśli sam masz odpowiednią wiedzę oraz umiejętności możesz zdecydować się na montaż samemu. W każdym innym przypadku wykonanie tego przez fachowca, mającego wiedzę, doświadczenie i umiejętności to zdecydowanie lepsze rozwiązanie. Mimo że nie jest to standardowa usługa, to nie powinieneś mieć problemu ze znalezieniem warsztatu, który ma ją w ofercie.
Żeby prawidłowo zamontować snorkel konieczne będzie wykonanie otworów między innymi w błotniku. Jeśli zdecydowałeś się na model dedykowany, to nie będzie konieczne modyfikowanie filtra powietrza. W każdym innym przypadku niezbędne będzie przerobienie jego obudowy.
Sprawdź również: TorSen, czyli stały napęd 4x4. Najważniejsze informacje
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Snorkel w samochodzie – co jeszcze warto wiedzieć?
Niestety snorkel to nie tylko same zalety. Trzeba mieć świadomość, że jak każde inne rozwiązanie ma także minusy. Będzie generował dodatkowy opór powietrza, co z kolei zwiększy spalanie. Snorkel wystaje ponad bryłę samochodu, więc jest narażony na kontakt ze wszystkimi krzakami czy innymi elementami krajobrazu. Trzeba też o nim pamiętać podczas przedzierania się pod gałęziami czy innymi nisko zawieszonymi elementami. Snorkel wystaje z reguły ponad dach pojazdu. Ingerencja w układ dolotowy może mieć także wpływ na osiągi silnika.
Oczywiście planując wyprawę, nie zawsze wiesz, czy na trasie będą znajdować się naprawdę głębokie kałuże. W takim przypadku posiadanie snorkela może uchronić Twój silnik przed uszkodzeniem. Tak więc korzyści będą znacznie większe niż ewentualne wady takiego rozwiązania. Snorkel według niektórych zwiększa także wizualne walory pojazdu. Jednak jeśli to miałoby być jedyną motywacją, dla której miałbyś go instalować w swoich samochodzie, to nie warto. Jeśli masz znajomych, którzy jeżdżą w warunkach off-rad możesz zaczerpnąć rady czy warto zamontować taki komponent.
Snorkel w samochodzie. Kilka słów na koniec
Modyfikacja, jaką jest montaż snorkela nie zmienia zasadniczo zastosowania pojazdu ani jego parametrów, dlatego też nie wpływa ona na wysokość składki za ubezpieczenie.
Zobacz również: rejestracja samochodu Wieliczka, OC Dacia Sandero
Niezależnie od tego, w jaki sposób zdecydujesz się zamontować snorkel, potrzebne Ci będzie ubezpieczenie OC lub OC+AC. W LINK4 możesz wygodnie wyliczyć składkę w specjalnie przygotowanym kalkulatorze. Wystarczy, że wpiszesz odpowiednie dane do formularza, a system sam wyliczy wysokość polisy. Aby kupić ubezpieczenie, możesz też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach wykupisz także interesującą Cię polisę.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20