Czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo? Poznaj przepisy
Dla wielu kierowców dość problematyczną kwestią może być autobus wyjeżdżający z przystanku. Pierwszeństwo tego pojazdu jest uwarunkowane przez kilka czynników. W tym artykule wyjaśniamy kwestię tego, czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo oraz opiszemy inne sytuacje, w których tym pojazdom należy ustąpić pierwszeństwa.
- Kiedy autobus ma pierwszeństwo?
- Autobus wyjeżdżający z przystanku – pierwszeństwo pojazdów
- Czy autobus wyjeżdżający z przystanku ma pierwszeństwo – zasady
- Pierwszeństwo autobusu z zatoki – mandat
- Teraz już wiesz, kiedy autobus ma pierwszeństwo
- Autobus – pierwszeństwo z przystanku, czyli skrót najważniejszych informacji
- FAQ
Kiedy autobus ma pierwszeństwo?
Przepisy dotyczące ruchu drogowego jasno określają pierwszeństwo autobusu nie tylko, gdy ten wyjeżdża z zatoczki. Prawo mówi, że bezwzględny obowiązek ustąpienia pierwszeństwa autobusowi dotyczy sytuacji, gdy włącza się on do ruchu lub chce zmienić pas. Przepis ten obowiązuje w obszarze zabudowanym.
Co jednak ważne pierwszeństwo obowiązuje prowadzącego autobus tylko wtedy, gdy jego pojazd jest odpowiednio oznaczony, a manewr zmiany pasa sygnalizowany kierunkowskazem. W każdym innym przypadku autobus pierwszeństwo traci i powinien być traktowany jak inny uczestnik ruchu. Sprawdź, co dokładnie mówi o tym Art. 18. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym:
„1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.
2. Kierujący autobusem, o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego”.
Autobus wyjeżdżający z przystanku – pierwszeństwo pojazdów
Skoro wiesz już, kiedy autobus ma pierwszeństwo, to czas zająć się kwestią wyjeżdżania z zatoczki. Czy zatem autobus włączający się do ruchu ma pierwszeństwo i inni uczestnicy ruchu muszą mu ustąpić?
Prawo o ruchu drogowym wskazuje, że kierowca, który zbliża się do oznaczonego przystanku w obszarze zabudowanym, musi bezwzględnie zmniejszyć prędkość oraz w razie potrzeby ustąpić pierwszeństwa autobusowi lub trolejbusowi. Przepisy jednak biorą pod uwagę złożoność tego typu sytuacji.
Skoro obowiązek ustąpienia pierwszeństwa jest nałożony na uczestników ruchu, to do czego zobowiązani są kierujący pojazdami transportu publicznego? Otóż nie mogą oni włączać się do ruchu w sytuacji, gdy ich manewr stanowi realne zagrożenie bezpieczeństwa sytuacji na drodze. Oznacza to więc, że kierowca autobusu nie może wyjechać z zatoczki, jeśli inny pojazd już znajduje się na równi z nim. Wszystko więc związane jest ze zdrowym rozsądkiem oraz obserwowaniem tego, co dzieje się na jezdni.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Czy autobus wyjeżdżający z przystanku ma pierwszeństwo – zasady
Poniżej przedstawiamy Ci kilka zasad, które dotyczą pierwszeństwa autobusu z zatoki.
Gdy kierowca widzi autobus sygnalizujący kierunkowskazem zamiar wykonania manewru, powinien:
- zwolnić;
- zatrzymać się, jeśli to konieczne;
- ustąpić pierwszeństwa.
Powyższe zasady dotyczą:
- terenu zabudowanego;
- wszystkich autobusów oraz busów z nalepką „przewóz dzieci”;
- autobusów szkolnych (również poza terenem zabudowanym).
Pierwszeństwo autobusu z zatoki – mandat
Nieustąpienie pierwszeństwa autobusowi wyjeżdżającemu z zatoczki podlega pod Art. 97 Kodeksu Wykroczeń, w związku z czym podlega karze grzywny, która może wynosić maksymalnie 3000 złotych (stan na marzec 2024 r.).
W sytuacjach spornych, czyli kolizjach autobusów z innymi uczestnikami ruchu o winie decyduje policjant, który przeprowadza czynności na miejscu zdarzenia. Gdy sprawca nie poczuwa się do odpowiedzialności i nie chce przyjąć mandatu, zostaje skierowany wniosek do sądu, którego zadaniem będzie podjęcie ostatecznej decyzji i rozstrzygnięcie sporu.
Teraz już wiesz, kiedy autobus ma pierwszeństwo
Autobus wyjeżdżający z przystanku pierwszeństwo ma zwłaszcza w sytuacji, gdy znajduje się w terenie zabudowanym. Czas zastanowić się na tym, jak możesz zabezpieczyć swoje finanse na wypadek kolizji z takim pojazdem. Czy oprócz uważnej jazdy jest jeszcze inny sposób? Tak – ubezpieczenie.
Jeśli poruszasz się po publicznych drogach, to z pewnością nie raz udało Ci się zauważyć, jak nierozważni potrafią być inni kierowcy. Często konsekwencją niezachowania ostrożności oraz niestosowania się do zasady ograniczonego zaufania są kolizje oraz kosztowne naprawy pojazdów.
Z tego też powodu niezwykle ważne jest zaopatrzenie się w ubezpieczenie komunikacyjne.
Ze względu na dosyć duże nasycenie rynku firmami zajmującymi się sprzedażą polis, warto przed zakupem zrobić mały research oferowanego zakresu i na podstawie jego wyników wybrać najlepsze rozwiązanie. Nie zawsze bowiem najtańsze ubezpieczenie OC AC jest tym, którego potrzebujesz.
Bardzo ważne jest więc, byś przyjrzał się ofertom towarzystw ubezpieczeniowych.Warto wiedzieć, że każde towarzystwo ma obowiązek udostępnić swoim klientom OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Znajdziesz w nich pełny opis tego, na co możesz liczyć w razie wypadku lub innej sytuacji opisanej w umowie i kwalifikującej Cię do wypłaty odszkodowania.
W przypadku wymuszenia pierwszeństwa na autobusie wyjeżdżającym z zatoczki, ewentualne uszkodzenia Twojego pojazdu zostaną naprawione w ramach Twojego ubezpieczenia AC.
W LINK4 możesz skorzystać z 3 wariantów takiego ubezpieczenia:
- Kosztorys – naprawa zostanie wykonana według kosztorysu LINK4 na zamiennikach oryginalnych części;
- Warsztat – naprawa w każdym warsztacie z wyjątkiem ASO na częściach oryginalnych (oznaczone symbolem Q – są to materiały i części zamienne z logo producenta części, produkowane zgodnie ze specyfikacjami oraz standardami produkcyjnymi ustalonymi przez producenta danej marki samochodu).
- ASO – naprawa w autoryzowanej stacji obsługi lub w innym wybranym warsztacie na częściach serwisowych.
Dodatkowo w przypadku wariantu Warsztat oraz ASO możesz kupić opcję samochodu zastępczego na czas naprawy.
Podczas wyboru ubezpieczenia, tak samo, jak w czasie jazdy samochodem, kieruj się więc zasadą ograniczonego zaufania i staraj się nie ulegać emocjom. Skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i sprawdź naszą ofertę. Jeśli masz pytania, zadzwoń pod numer 22 444 44 23 i skorzystaj z pomocy naszych doradców, którzy pomogą w doborze ubezpieczenia. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Autobus – pierwszeństwo z przystanku, czyli skrót najważniejszych informacji
Według Art. 18. Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym kierowcy muszą umożliwić płynne włączenie się do ruchu autobusowi wyjeżdżającemu z zatoczki przystankowej. Niemniej jednak przepis ten funkcjonują wyłącznie na terenie zabudowanym lub poza nim w sytuacji, gdy autobus przewozi dzieci i jest to oznakowany autobus szkolny.
Obowiązywanie tego przepisu nie oznacza jednak, że kierowca autobusu może włączyć się do ruchu w dowolnym momencie, nie zważając na to, jaka sytuacja aktualnie panuje na drodze. Przepis ten nakłada na kierującego autobusem konieczność upewnienia się, że może włączyć się do ruchu drogowego, nie stwarzając przy tym zagrożenia dla innych jego uczestników. Jednocześnie manewr ten musi zostać zasygnalizowany poprzez włączenie kierunkowskazu.
Chociaż przyjęło się, że przepuszczanie autobusu wyjeżdżającego z zatoczki to nie tylko reguła prawna, ale również element kultury jazdy, za niezastosowanie się do obowiązującego przepisu grozi otrzymaniem mandatu w wysokości aż 3000 zł.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Rejestracja samochodu Łuków, Ubezpieczenie OC Łańcut
FAQ
Jaki autobus ma pierwszeństwo, wyjeżdżając z przystanku?
W Polsce zgodnie z przepisami ruchu drogowego autobus komunikacji miejskiej oraz oznakowany autobus szkolny ma pierwszeństwo przy wyjeżdżaniu z zatoczki przystankowej, o ile wykonywany przez niego manewr nie zagraża bezpieczeństwu innych uczestników ruchu. Kierowcy pojazdów poruszających się po drodze, na której autobus zamierza włączyć się do ruchu, powinni mu to umożliwić, zwalniając i w razie potrzeby zatrzymując się, aby umożliwić bezpieczne włączenie się autobusu do ruchu. Jest to forma uprzywilejowania komunikacji publicznej, mająca na celu ułatwienie i przyspieszenie przewozów zbiorowych oraz podniesienie atrakcyjności transportu publicznego.
Czy autobus wyjeżdżający z zatoczki ma pierwszeństwo?
Tak, w Polsce autobus komunikacji miejskiej wyjeżdżający z zatoczki przystankowej ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami, pod warunkiem że manewr wykonywany jest bezpiecznie i nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego. Kierowcy innych pojazdów są zobowiązani do umożliwienia autobusowi włączenia się do ruchu, co może oznaczać konieczność zmniejszenia prędkości czy nawet zatrzymania się, aby zapewnić autobusowi bezpieczne wyjechanie z przystanku.
Kiedy autobus nie ma pierwszeństwa?
Autobus wyjeżdżający z zatoczki przystankowej nie ma pierwszeństwa w sytuacjach, gdy jego manewr włączania się do ruchu może zagrażać bezpieczeństwu innych uczestników ruchu. Kierowcy autobusów muszą również przestrzegać ogólnych zasad bezpieczeństwa i upewnić się, że manewr wyjazdu jest bezpieczny dla wszystkich uczestników drogi.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20