Deklaracja CEEB – czym jest i jak ją złożyć?

Czas czytania: 7 min. 36 sek.

Deklaracja CEEB to dokument, którego złożenie jest od niedawna obowiązkiem każdego właściciela lub zarządcy nieruchomości. Jak pobrać deklarację CEEB i załatwić wszystkie formalności krok po kroku? Sprawdź.

Pod skrótem CEEB kryje się Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – system informatyczny stworzony na mocy Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków. Za jego powstaniem stoi Minister Rozwoju i Technologii, na którego polecenie prace związane z przygotowaniem i uruchomieniem platformy zostały wykonane przez Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB).

Zadaniem CEEB jest stworzenie bazy, w której znajdą się wszystkie źródła ciepła o mocy nominalnej mniejszej niż 1 MW oraz wszystkie źródła spalania paliw. Chociaż do systemu trafiają wszystkie rozwiązania, najcenniejsze okazują się informacje dotyczące tzw. „kopciuchów”, czyli pieców o wysokiej emisji spalin. To natomiast może wpłynąć na uruchomienie dodatkowych środków państwowych na programy zachęcające właścicieli do ich wymiany. Jest to zatem pierwszy krok w kierunku długofalowej strategii mającej na celu obniżyć emisję szkodliwych związków do atmosfery.

System ten stanowi pierwszy etap prac nad zmniejszeniem emisyjności budynków w Polsce i całej Unii Europejskiej. Kolejnym krokiem będzie stworzenie Zintegrowanego Systemu Ograniczania Niskiej Emisji (ZONE). Prace nad nim wciąż trwają, ale system ma monitorować kwestie związane z emisyjnością budynków w jeszcze większym zakresie. Działanie obu tych systemów ma z kolei przyczynić się do poprawy jakości powietrza w Polsce i całej Europie. Jest to element polityki klimatycznej wspieranej przez Unię Europejską

System ma również spełniać funkcję edukacyjną. Powinien służyć zwiększaniu świadomości społeczeństwa w zakresie ekologii i wpływu, jaki ma każda jednostka na środowisko naturalne. Kontrolowanie emisyjności budynków oznacza zresztą korzyść w kontekście nie tylko ekologicznym, ale też finansowym. Motywowanie właścicieli nieruchomości do poprawy efektywności energetycznej budynku może doprowadzić do zmniejszenia ich wydatków na ogrzewanie w przyszłości.

W jakim stopniu właściciele i zarządcy nieruchomości powinni korzystać z CEEB? Co to jest i jakie obowiązki wynikają z uruchomienia tego systemu – odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej. Sprawdź.

Deklaracja CEEB – co to jest?

Istnieje jeden główny sposób na dostarczanie aktualnych danych do CEEB: deklaracja. Wzór tego dokumentu zakłada bowiem konieczność podania informacji m.in. na temat:

  • adresu budynku i liczby lokali mieszkalnych, które się w nim znajdują,
  • rodzaju i liczby źródeł ciepła zainstalowanych oraz eksploatowanych w budynku,
  • klasy kotłów na paliwo stałe oraz liczby zainstalowanych kotłów w poszczególnych klasach (jeśli w budynku są używane takie kotły),
  • rodzajów paliw stałych stosowanych w kotłach.

Kogo dotyczy deklaracja CEEB?

Kto dokładnie podlega obowiązkowi składania deklaracji CEEB? W przypadku domów jest to ich właściciel – i nie ma tu znaczenia, jaka jest powierzchnia budynku czy rok jego wybudowania. O ile uruchomiono jakiekolwiek źródło ciepła, należy to zgłosić, a następnie aktualizować, gdy w aktualnym stanie rzeczy zajdą jakieś zmiany. 

Co istotne, nie ma tu znaczenia, czy dom jest zamieszkały, czy wciąż znajduje się w budowie albo nie zostało jeszcze wydane pozwolenie na użytkowanie. Jeśli w domu został zamontowany jakiś piec lub kocioł o mocy nominalnej przekraczającej 1 MW, masz obowiązek go zgłosić. 

Jak to wygląda w przypadku budynków wielorodzinnych? Tutaj wszystko sprowadza się do obowiązku zarządcy, np. wspólnoty mieszkaniowej, spółdzielni mieszkaniowej lub innego podmiotu administrującego. To on musi zadbać o to, by załatwić wszystkie formalności z CEEB. Deklaracja (wzór ze strony GUNB) wygląda dokładnie tak samo w obu przypadkach (budynki jedno- i wielorodzinne) – na samym początku należy po prostu sprecyzować, o jaki rodzaj nieruchomości chodzi.

Obowiązek CEEB – deklaracje można składać na różne sposoby

Istnieją dwa sposoby na dopełnienie obowiązku względem CEEB: deklaracja online i papierowa. W obu przypadkach warto wcześniej zapoznać się ze wzorem dokumentu, który znajdziesz na stronie GUNB, i przygotować niezbędne informacje. Pamiętaj, że pobranie i wysłanie wniosku jest całkowicie bezpłatne, więc nic za to nie zapłacisz.

Zobacz, jak wypełnić i wysłać wniosek w zależności od tego, którą metodę wybierzesz.

Składanie deklaracji CEEB drogą elektroniczną

Jeśli chcesz załatwić tę formalność przez Internet, bez wychodzenia z domu, kieruj się poniższymi wskazówkami.

  1. Wejdź na stronę https://zone.gunb.gov.pl/.
  2. Zaloguj się do portalu w wybrany sposób. Możesz skorzystać w tym celu z profilu zaufanego lub e-dowodu.
  3. Wypełnij wniosek zgodnie z wymaganiami dla danego budynku.
  4. Złóż wniosek online, zatwierdzając go w jeden z dostępnych sposobów.

Składanie deklaracji CEEB drogą listowną

Aby złożyć dokument w ten sposób, postępuj zgodnie z poniższymi krokami.

  1. Pobierz wzór deklaracji CEEB ze strony GUNB. Jak pobrać deklarację CEEB? Zwróć uwagę na to, by mieć obie części formularza: A i B, jeśli jest to wymagane w Twoim przypadku. Pierwszy z nich (formularz A) dotyczy lokali mieszkalnych, a drugi (formularz B) lokali niemieszkalnych.
  2. Wypełnij deklarację zgodnie z wymaganiami dla danego budynku. 
  3. Wydrukuj wypełnioną deklarację i podpisz ją.
  4. Wyślij deklarację na adres urzędu miasta lub gminy właściwego dla lokalizacji nieruchomości.

Składanie deklaracji CEEB drogą stacjonarną

Deklarację CEEB możesz również pobrać w urzędzie miasta lub gminy, któremu podlega dana nieruchomość. Jeśli wypełnisz go na miejscu i od razu złożysz, dopełnisz wymaganych formalności. 

Pamiętaj tylko, że deklaracja w formie papierowej musi zostać przetworzona przez urzędników i wprowadzona przez nich do systemu informatycznego. Jeśli zdecydujesz się na złożenie wniosku stacjonarnie lub za pośrednictwem poczty, nie zobaczysz od razu zaktualizowanego wpisu o budynku w bazie CEEB. Nowe informacje mogą pojawić się w niej nawet po kilkunastu czy kilkudziesięciu dniach, w zależności od tempa pracy w danym urzędzie.

Kiedy należy złożyć deklarację CEEB?

Obowiązek składania deklaracji CEEB pojawił się po raz pierwszy 1 lipca 2021 roku. Wszystkie źródła ciepła i spalania paliw, które zostały uruchomione do tego dnia, powinny zostać zgłoszone do 30 czerwca 2022 r. To oznacza, że pierwotny termin na dopełnienie tego obowiązku wyniósł aż 12 miesięcy.

Jeśli chodzi o systemy, które weszły w życie po tej dacie, termin jest już znacznie krótszy. Deklaracja CEEB powinna zostać złożona w ciągu 14 dni od momentu, w którym zostało uruchomione nowe źródło ciepła

Istotne jest to, że nikt nie powiadomi Cię o tym obowiązku i nie przypomni o upływającym czasie. Dopiero po czasie możesz dowiedzieć się, że brakuje Twojego wpisu w bazie CEEB. Co to oznacza? Jeśli tego nie dopilnujesz osobiście, o ewentualnych nieprawidłowościach dowiesz się dopiero wtedy, gdy będzie za późno i dostaniesz karę za niezłożenie formularza w terminie.

Deklaracja CEEB – druk i znajdujące się w nim informacje

Na deklarację CEEB składają się w rzeczywistości dwa osobne druki – A i B. Czego dotyczy każdy z nich? Formularz A znajduje zastosowanie w przypadku budynków i lokali mieszkalnych, podczas gdy formularz B jest używany dla budynków i lokali niemieszkalnych (użytkowych). Nawet jeśli znajdują się one na tej samej działce, trzeba złożyć dla nich osobne deklaracje na potrzeby bazy CEEB. 

Warto również pamiętać, że formularz B jest wymagany w przypadku:

  • budynków i lokali biurowych,
  • piekarni, wędzarni, budynków i lokali gastronomicznych,
  • budynków i lokali handlowo-usługowych,
  • budynków łączności, dworców i terminali,
  • budynków garaży,
  • budynków kotłowni, ciepłowni i elektrociepłowni,
  • budynków i lokali przemysłowych,
  • zbiorników, silosów oraz budynków i lokali magazynowych,
  • ogólnodostępnych obiektów kulturalnych,
  • budynków i lokali muzeów oraz bibliotek,
  • budynków i lokali szkół oraz instytucji badawczych,
  • budynków i lokali szpitali oraz zakładów opieki medycznej, 
  • budynków i lokali kultury fizycznej,
  • szklarni i tuneli foliowych,
  • budynków gospodarstw rolnych,
  • budynków i lokali przeznaczonych do sprawowania kultu religijnego oraz czynności religijnych,
  • obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków oraz objętych indywidualną ochroną konserwatorską.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak sprawdzić deklarację CEEB?

Nie pamiętasz lub nie wiesz, czy dla budynku była składana deklaracja CEEB? Wraz z nabyciem budynku lub uruchomieniem w nim nowego źródła ciepła obowiązek dopełnienia formalności względem CEEB spada na Ciebie – tak jak ewentualne konsekwencje niezrobienia tego. 

Jak sprawdzić deklarację CEEB? Służy do tego ta strona. Wystarczy wpisać w niej dokładne dane adresowe budynku, aby uzyskać informację na temat tego, czy został wpisany do bazy CEEB. Jeśli znasz unikalny numer swojego formularza, w tym samym miejscu możesz też pobrać go w formacie PDF.

Jeśli deklaracji nie składała inna osoba, lecz Ty, ale po prostu tego nie pamiętasz, możesz również zalogować się do systemu przez stronę. Użyj dogodnego sposobu weryfikacji i sprawdź historię złożonych wniosków, która jest przypisana do Twojego konta.

Trzeba też pamiętać, że karane jest nie tylko niezłożenie deklaracji w terminie, ale również podanie w niej nieprawdziwych informacji. Kontrole w tym zakresie są przeprowadzane lokalnie przez urzędników, strażników miejskich, kominiarzy oraz inspektorów środowiska.

Niezłożenie deklaracji CEEB – co to może oznaczać?

Co się stanie, jeśli nie dopełnisz obowiązku w terminie i nie zaktualizujesz wpisu w bazie CEEB? Deklaracje złożone z opóźnieniem lub całkowicie zignorowane mogą nieść za sobą poważne konsekwencje natury prawnej i finansowej

Jeśli zostanie wykryte, że dla budynku nie złożono wymaganych formularzy, jej właściciel może spotkać się z mandatem na kwotę do 500 zł. Jeśli sprawa zostanie skierowana na drogę sądową, kara okaże się już znacznie dotkliwsza. Może się to skończyć grzywną do 5000 zł. 

Jak uniknąć kary za niedopełnienie obowiązku względem CEEB? Jeśli jeszcze nie dotarło do Ciebie pismo z nałożoną grzywną, jak najszybciej wypełnij i wyślij wymagane formularze. Pomocne będzie również złożenie tzw. czynnego żalu, w którym wyrazisz swoją skruchę za spóźnienie. Wiele zależy od indywidualnej interpretacji, ale możliwe, że dzięki temu unikniesz kary finansowej.

Podsumowanie

Deklaracja CEEB to dokument, który powinien złożyć każdy właściciel lub zarządca nieruchomości. Obowiązek ten pojawia się w momencie uruchomienia nowego źródła ciepła o mocy nominalnej powyżej 1 MW lub zmiany rodzaju stosowanego paliwa. Co istotne, formularz dotyczy nie tylko nowych budynków, lecz wszystkich, niezależnie od powierzchni i roku budowy.

Każdy właściciel lub zarządca nieruchomości ma na swoich barkach wiele obowiązków, które są związane nie tylko z deklaracją CEEB. W związku z tym warto zapewnić sobie poczucie bezpieczeństwa w związku z posiadaniem i użytkowaniem budynku – w takim zakresie, w jakim jest to możliwe. Pozwoli na to zakup ubezpieczenia nieruchomości o zakresie dobranym do indywidualnych potrzeb.

Aby kupić ubezpieczenie domu w LINK4, możesz skorzystać z kalkulatora online znajdującego się na stronie link4.pl. Alternatywę dla tego rozwiązania mogą stanowić z kolei zakup przez telefon (22 44 444 79) lub stacjonarny (u agenta współpracującego z LINK4).

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Zobacz też: Ubezpieczenie domu w budowie, Ubezpieczenie domu mieszkania Strzelce Opolskie 

FAQ

Czym jest deklaracja CEEB i dlaczego jest ważna?

Deklaracja CEEB to dokument poświadczający, jakie źródło ciepła jest stosowane w danym budynku i jaki rodzaj paliwa jest w nim wykorzystywany. CEEB to ogólnopolska baza danych, w której są zbierane informacje na ten temat potrzebne do wyznaczania właściwego kierunku polskiej polityki klimatycznej. 

Jakie są terminy złożenia deklaracji CEEB?

Jeśli źródło ciepła zostało uruchomione przed 1 lipca 2021 roku, termin na złożenie deklaracji upłynął 30 czerwca 2022 r. Jeśli nie udało Ci się jeszcze złożyć wniosku, zrób to jak najszybciej, aby uniknąć kary finansowej. 

Dla źródeł ciepła uruchomionych w późniejszym okresie obowiązuje 14-dniowy termin na złożenie wypełnionego formularza, liczony od momentu instalacji lub rozpoczęcia stosowania nowego rodzaju paliwa. Należy przestrzegać terminów, w których powinna zostać złożona deklaracja CEEB. Druk trzeba wypełnić i wysłać w tym terminie.

Jak złożyć deklarację CEEB online?

Służy do tego ten portal. Aby złożyć deklarację, należy zalogować się wybraną metodą (np. e-dowodem lub profilem zaufanym, wypełnić formularz A i B (jeśli w Twoim przypadku są wymagane oba) i wysłać je online. Potwierdzenie warto wydrukować – przyda się, jeśli pojawią się kontrolerzy.

Jak sprawdzić, czy moja deklaracja CEEB została przyjęta?

Informacje o deklaracjach złożonych dla danej nieruchomości można sprawdzić przez Internet, korzystając z tej strony. Wystarczy znać dokładny adres budynku.

Jakie informacje muszę podać w deklaracji CEEB?

We wniosku należy podać trzy rodzaje danych. Pierwsze z nich dotyczą dokładnego adresu nieruchomości. Drugie odnoszą się do jej właściciela lub zarządcy budynku – czyli osoby, która składa wniosek w danym przypadku. Do trzeciej grupy danych należą te na temat samej emisyjności budynku. Mowa tu zatem o informacjach o rodzaju i liczby źródeł ciepła, klasie kotłów na paliwo stałe (jeśli jest to źródło ciepła stosowane w budynku) oraz rodzajach paliw stałych używanych w tych kotłach.

Źródła:

https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20082231459

https://www.gunb.gov.pl/strona/wzory-deklaracji

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?