Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Dlaczego silnik „bierze olej”? Przyczyny, objawy i rozwiązania

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_biznesman

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_kobieta

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna

OC

Checkmark icon

AC

Checkmark icon

Assistance

Checkmark icon

NNW

Checkmark icon
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 8 min. 5 sek.

Silnik w Twoim pojeździe „bierze olej”? Jest to bardzo niepokojące zjawisko. Dowiedz się, jakie są przyczyny takiego zjawiska w samochodzie. Doradzimy Ci, jak rozwiązać problem oraz kiedy udać się na przegląd do serwisu.

Poważna awaria silnika lub uszkodzenie jego elementów może skutkować kosztownymi i długotrwałymi naprawami. Taką awarią na przykład jest zatarcie silnika, które może być spowodowane zbyt małą ilością oleju w jednostce napędowej. Dlatego też dobrze wiedzieć, jakie są przyczyny ubywania oleju oraz jakie objawy mogą być niepokojące.

Dlaczego silnik bierze olej?

Samochód jest skomplikowanym urządzeniem o wielu elementach. Silnik jest bez wątpienia tym najważniejszym, dlatego każda nieprawidłowość w jego działaniu jest powodem do niepokoju. Tak też jest w przypadku, gdy zbyt szybko wyczerpuje on olej. Zużywanie oleju przez silnik jest zupełnie normalnym zjawiskiem, pod warunkiem że nie jest zbyt duże.

Co w ogóle oznacza „branie oleju” przez silnik? Pod tym pojęciem kryje się spalanie oleju przez jednostkę napędową. Dochodzi do tego, gdy uszkodzone bądź zużyte części silnika pozwalają olejowi przedostawać się do komory spalania.

Nadmierne zużycie oleju w uszkodzonym silniku

Przyczyn tego, że auto bierze olej, może być kilka. Najczęściej spotykaną są różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne silnika. W większości przypadków usterki są spowodowane nieprawidłową eksploatacją. Dotyczy to zarówno starszych, jak i nowszych samochodów, dlatego dobrze jest wyrobić w sobie nawyk regularnego sprawdzania poziomu oleju.

Nieprawidłowy montaż podzespołów

Kolejną przyczyną może być nieprawidłowy montaż elementów po naprawie lub serwisowaniu pojazdu. W takim wypadku zawsze istnieje ryzyko, że któraś część zostanie niewłaściwie – zbyt lekko lub zbyt mocno zamontowana. Może to doprowadzić do nieprawidłowości w działaniu całej jednostki napędowej.

Za wysokie ciśnienie oleju

Bardzo częstą przyczyną brania oleju jest także jego zbyt wysokie ciśnienie w układzie smarowania. To wyjątkowo niebezpieczna sytuacja, ponieważ późne wykrycie może doprowadzić do uszkodzenia nie tylko silnika, ale także innych elementów. Mowa tutaj o uszczelniaczach, wężach czy też przewodach.

Uszkodzona uszczelka pod głowicą

Dlaczego silnik bierze olej, poza wyżej opisanymi przypadkami? Na przykład z powodu uszkodzonej uszczelki pod głowicą. Może ona być lekko tylko przesunięta lub pęknięta, co spowoduje wyciekanie oleju. Naprawa takiego elementu bywa dość kosztowna, ponieważ jest on trudny w montażu i demontażu.

Nieszczelność dyferencjałów

Jeżeli natomiast masz auto z napędem na cztery koła, może się zdarzyć, że pojawi się nieszczelność dyferencjałów. Znajdujące się tam mechanizmy różnicowe mogą być uszkodzone i powodować wyciekanie oleju. 

Oczywiście nie są to wszystkie przyczyny wyciekania oleju, a jedynie te najważniejsze i najczęściej spotykane. Jednak poznanie samych przyczyn to nie wszystko – warto także wiedzieć, jak sprawdzić, którędy silnik bierze olej i który element uległ uszkodzeniu. 

Zobacz także: Zatarty silnik. Objawy, przyczyny i naprawa awarii

Czy silnik bierze olej? Co powinno wzbudzić Twoje podejrzenia?

Przyczyn tego, że samochód bierze olej, może być całkiem sporo. Na szczęście łatwo jest sprawdzić, czy jest tak w rzeczywistości. Są na to dwie bardzo szybkie i skuteczne metody.

Pierwsza z nich wymaga pomocy znajomego lub kogoś z rodziny. By tego dokonać, powinieneś rozgrzać silnik, a następnie zrobić postój. Auto niech pracuje na wolnym biegu. Stań w niewielkiej odległości z tyłu pojazdu i obserwuj rurę wydechową. Druga osoba powinna zwiększyć obroty silnika. Jeżeli zauważysz, że wydobywające się z rury wydechowej spaliny mają szaro-niebieski kolor, możesz przepuszczać, że silnik spala olej.

Kolejnym sposobem na to, jak sprawdzić, czy silnik bierze olej, jest wykonywanie regularnych pomiarów jego poziomu. Jeśli zaobserwujesz większe zużycie oleju niż zwykle, to może być oznaka spalania oleju przez silnik.

Jednak żeby było to miarodajne, powinieneś robić to we właściwy sposób. Po pierwsze silnik musi być zimny od co najmniej kilkudziesięciu minut, a auto powinno stać na równej powierzchni. Jakiekolwiek odstępstwo od tych zasad może spowodować, że odczyt będzie błędny i możesz nie zorientować się, że silnik bierze olej lub niepotrzebnie się zaniepokoić.

Po otwarciu maski wyciągnij wskaźnik poziomu oleju, wytrzyj go dokładnie, umieść go na swoim miejscu i znowu wyciągnij. Po ponownym wyciągnięciu sprawdź poziom środka smarnego. Wskazanie powinno znajdować się między wartością minimalną a maksymalną na podziałce bagnetu. Jeżeli oleju będzie za mało, oznacza to, że gdzieś jest wyciek lub że olej dostaje się do innych podzespołów, do których nie powinien. W takim wypadku jak najszybciej zgłoś się do warsztatu samochodowego. Zwlekanie z taką naprawą może spowodować poważne uszkodzenie silnika, w tym jego zatarcie.

Skutki spalania oleju silnikowego

Spalanie oleju w silniku może skutkować wieloma poważnymi awariami i problemami z samochodem. Przede wszystkim często prowadzi do pogorszenia pracy silnika, a nawet jego uszkodzenia. Spore ubytki oleju mogą skutkować przegrzaniem ruchomych części w silniku, a w efekcie ich szybszym zużywaniem się i zwiększonym ryzykiem awarii.

Zbyt intensywny pobór oleju może prowadzić do uszkodzenia turbosprężarki, która także jest smarowana olejem silnikowym. Jej niewłaściwe działanie skutkuje spadkiem mocy silnika oraz wzrostem zużycia paliwa, co przekłada się na większe wydatki związane z eksploatacją auta.

Ponadto, nadmiar środka smarnego może przedostać się do układu wydechowego, czego skutkiem jest niebieski dym zanieczyszczający środowisko i zatykający filtr DPF (filtr cząstek stałych). Usuwanie efektów awarii związanych z niebieskim dymem może być bardzo kosztowne.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Silnik bierze olej: co wymienić, co regenerować? Koszty naprawy 

Zorientowałeś się, że silnik w Twoim aucie bierze olej? W takim razie nie czekaj. Zwłoka może okazać się kosztowna. Jeżeli jesteś w stanie sam ustalić przyczynę, to bardzo dobrze, ale jeżeli nie wiesz, co powoduje, że znika olej, udaj się do warsztatu samochodowego. Fachowcy po dokładnym sprawdzeniu silnika są w stanie określić, co jest przyczyną pobierania zbyt dużej ilości oleju. Zaproponują Ci też najlepsze rozwiązanie.

W zależności od przyczyny możliwa jest wymiana, naprawa lub proces regeneracji danego elementu. Uszkodzona miska olejowa, czy też pęknięta uszczelka nie stanowią zbyt dużego problemu, jednak naprawa uszkodzeń w bloku silnika lub jego cylindrów może okazać się już kosztowna. Dlatego ważne jest dokładne ustalenie przyczyny. W przypadku gdy nie ma żadnych wycieków, a olej znika z silnika, konieczna będzie renowacja kilku elementów. 

Koszt remontu silnika w przypadku nadmiernego zużycia oleju

Często jedynym sposobem na rozwiązanie problemu jest remont silnika. Cena usługi jest różna i zależy od kilku czynników, w tym przede wszystkim zakresu przeprowadzanych prac, a także rodzaju silnika i stopnia jego uszkodzenia. Jednostki napędowe o skomplikowanej konstrukcji, np. z turbodoładowaniami czy z wieloma zaworami, mogą wymagać bardziej kosztownych napraw niż modele pozbawione tych systemów.

Jeśli chodzi natomiast o stopień uszkodzenia, to zazwyczaj naprawy bądź wymiany w silniku wymagają pierścienie tłokowe, uszczelniacze zaworowe, cylindry i uszczelki pod głowicą.

Koszt remontu silnika może wynieść od około 1500 do nawet kilkunastu tysięcy złotych. Przed rozpoczęciem prac warto skonsultować się z mechanikiem i poznać dokładną cenę usługi.

Najczęściej zalecana jest wymiana pierścieni tłokowych oraz szlif gładzi cylindrycznych lub wymiana cylindrów. Koszt takiej naprawy wynosi około 1500 zł, a dokładna cena zależy od tego, jak bardzo skomplikowana jest budowa silnika. W nowoczesnych pojazdach cena takiej naprawy może wahać się między 5000 a 6000 zł.

Ile kosztują dodatki do olejów silnikowych?

Jak widzisz, jest to dość spory wydatek. Dlatego czasem warto spróbować innych rozwiązań. Chodzi tutaj przede wszystkim o zastosowanie dodatków do olejów silnikowych. Są to substancje chemiczne, które po dodaniu do oleju, w czasie pracy silnika wytwarzają na jego elementach dodatkową warstwę ochronną. W niektórych przypadkach odbudowują także uszkodzone lub zużyte powierzchnie pierścieni tłokowych, gładzie cylindrów czy też panewek.

Specjalistyczne dodatki do olejów silnikowych nie pomogą w każdym przypadku, gdy oleju ubywa. Stosowane mogą być tylko wtedy, gdy nie ma poważnego uszkodzenia silnika, a spalanie oleju w silniku nie wynosi więcej niż 1 litr oleju na 1000 km. W takim przypadku konieczny jest niestety remont silnika zapobiegający dalszemu zużyciu lub wymiana jednostki napędowej na nowy, zdrowy silnik.

Cena dodatków do olejów silnikowych wynosi od kilkudziesięciu do około 250 złotych, w zależności od rodzaju produktu. Jednak zanim zdecydujesz się na zastosowanie konkretnego produktu, warto sprawdzić, jakie opinie ma on wśród innych kierowców. Często może się okazać, że preparat zachwalany w reklamach w istocie wcale nie działa.

Warto pamiętać też o regularnej wymianie oleju. Wydłużone okresy między wymianami mogą skutkować pogorszeniem jego jakości, a w efekcie zwiększonym zużyciem oleju i ryzykiem uszkodzenia silnika.

Przeczytaj również: Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?

Auto bierze olej – nie odkładaj napraw na później! 

Mamy nadzieję, że wiesz już, czy silnik w Twoim aucie bierze olej. Pokazaliśmy Ci, jak rozpoznać, że coś takiego ma miejsce oraz wskazaliśmy najczęstsze przyczyny powstawania tego problemu. Wiesz także, w jaki sposób poradzić sobie z tym problemem i z jakimi kosztami jest to związane.

Pamiętaj także, że bez względu na to, czy Twój samochód jest w pełni sprawny, czy nie – musi być ubezpieczony. Dlatego zapraszamy Cię do zapoznania się z ofertą LINK4 i wybrania ubezpieczeń, które zabezpieczą Ciebie, Twoje auto oraz bliskich na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. 

W LINK4 możesz znaleźć Pakiet OC z Programem Pomocy z Samochodem Zastępczym i Assistance Opony. W ofercie dostępne jest także Autocasco – wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risks. Dzięki temu ubezpieczyciel odpowie za wszelkie zdarzenia, które mogą Cię spotkać Twój pojazd, oprócz tych wskazanych jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Ponadto możesz zdecydować o sposobie likwidacji szkody, wybierając jeden z trzech wariantów:

  • WARSZTAT – dokonasz naprawy samochodu w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
  • ASO – naprawisz wóz w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
  • KOSZTORYS – rzeczoznawca wyceni szkodę, otrzymasz odszkodowanie na podstawie tej wyceny i naprawisz pojazd we własnym zakresie.

Zakres wariantów WARSZTAT i ASO możesz dodatkowo rozszerzyć o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy w ramach AC.

Sprawdź kalkulator dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Natomiast jeśli preferujesz kontakt z doradcą, zadzwoń na infolinię pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Może Cię zainteresować

  • Polisa OC gwarantuje poszkodowanemu w przypadku kolizji lub wypadku, który Ty spowodowałeś, otrzymanie rekompensaty dla poniesionych przez niego strat. Poszkodowany otrzyma od nas pieniądze, aby mógł pokryć wszystkie szkody.

  • Wybierając OC i AC samochodu w Pakiecie, zyskujesz nie tylko szeroką ochronę – zarówno w zakresie odpowiedzialności cywilnej, jak i swojego pojazdu – ale również niższą składkę.

  • Opcjonalne ubezpieczenie samochodu w wariancie ALL RISK, które chroni Twoje auto od następstw różnych zdarzeń, np. uszkodzenia na skutek wypadku, działania sił natury czy w razie kradzieży.

    FAQ – odpowiedzi na pytania o to, dlaczego silnik bierze olej

    Co trzeba zrobić, gdy silnik bierze olej? 

    Gdy silnik bierze olej, należy najpierw ustalić przyczynę problemu, którą może być np. uszkodzenie uszczelniaczy zaworowych, pierścieni tłokowych itp. Niektóre testy, np. test olejowy sprawdzający, czy przyczyną brania oleju jest uszkodzenie pierścieni tłokowych, można wykonać samodzielnie, a inne najlepiej zlecić specjalistom w warsztacie. Po odkryciu przyczyny problemu można go rozwiązać, np. wymieniając uszczelniacze, pierścienie tłokowe, stosując dodatki do oleju, a niekiedy remontując silnik.

    Jak sprawdzić, którędy silnik bierze olej? 

    Aby zlokalizować wyciek oleju, warto dokładnie oczyścić silnik, a następnie obserwować, w którym miejscu pojawia się świeży olej. Innym sposobem jest dodanie barwnika UV do oleju – po zaświeceniu lampą UV pod maską, można precyzyjnie zlokalizować źródło wycieku. Warto też sprawdzić stan uszczelek, pierścieni uszczelniających i filtrów oleju – zużyte elementy, które straciły elastyczność, często stają się nieszczelne, co prowadzi co wycieków oleju w różnych miejscach.

    Ile kosztuje remont silnika, gdy bierze olej? 

    Cena remontu silnika, który bierze olej, zależy od wielu czynników, w tym przede wszystkim rodzaju silnika, stopnia jego uszkodzenia oraz zakresu prac do wykonania. Koszt wynosi od około 1500 do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

    Po czym poznać, że silnik jest do remontu? 

    Silnik może wymagać remontu, gdy wydaje nietypowe dźwięki, takie jak terkotanie czy metaliczny stukot, a także gdy zauważalne są spadki mocy i nierówna praca, zwłaszcza na biegu jałowym. O konieczności remontu silnika mogą też świadczyć problemy z jego rozruchem, wycieki płynu chłodniczego oraz oleju (mimo dobrze dobranego oleju do rodzaju silnika).

    Do innych objawów wskazujących na problemy z silnikiem można zaliczyć m.in. niebieski lub czarny dym z rury wydechowej, nieprzyjemne, dziwne zapachy w kabinie auta, charakterystyczne bulgotanie płynu chłodzącego oraz osad pod korkiem wlewu oleju. Na problemy z silnikiem wskazuje również świecąca się kontrolka „check engine”.

    Jak sprawdzić, czy pierścienie „puszczają” olej? 

    Aby sprawdzić, czy pierścienie tłokowe „puszczają” olej, można wykonać test olejowy. W tym celu zmierz ciśnienie sprężania w cylindrze, dodaj do niego nieco nowego oleju i ponownie wykonaj pomiar kompresji. Jeśli ciśnienie wzrośnie, to wskazuje na zużycie pierścieni, gdyż olej pomaga uszczelniać przestrzeń między ścianami cylindra a pierścieniami. Również regularne mierzenie poziomu oleju jest ważnym wskaźnikiem, pozwalającym stwierdzić, czy oleju ubywa za dużo.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę 

    już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20