DPF – co to jest, jak działa i jak o niego dbać?
Filtr cząstek stałych to urządzenie, które przez wielu specjalistów motoryzacyjnych zajmujących się współczesnymi samochodami budzi pewne wątpliwości. Mimo tego filtr DPF pojawia się nawet w samochodach z napędem benzynowym. Z tego tekstu dowiesz się, najważniejszych informacji o filtrze DPF, czym jest regeneracja DPF oraz wielu innych kwestiach. Zaczynamy!
Spis treści:
1. DPF. Co to jest?
2. Jak zbudowany jest filtr DPF?
3. Filtr cząstek stałych – najważniejsze funkcje
4. Jak dbać o DPF i kiedy potrzebna jest regeneracja?
5. Filtr DPF. Podsumowanie
DPF. Co to jest?
Zanim przejdziemy do szerszego omówienia funkcji filtra DPF, warto zastanowić się nad tym, czym właściwie jest DPF. Co to znaczy, że samochód jest wyposażony w tego typu urządzenie? Otóż filtr cząstek stałych jest montowany głównie w samochodach z silnika diesla (można spotkać też w motorach benzynowych) w celu ograniczenia ilości wydobywających się z rury wydechowej cząstek stałych.
Należy je rozumieć przede wszystkim jako sadzę, która powstaje w wyniku spalania oleju napędowego. Głównym zadaniem filtra jest wyłapywanie wszelkiego rodzaju drobinek oraz uniemożliwienie im przedostania się do wydechu samochodu.
Zobacz też: Co można znaleźć pod maską samochodu? Robimy przegląd!
Jak zbudowany jest filtr DPF?
Filtr cząstek stałych neutralizuje sadzę, a jego budowa nie jest skomplikowana i tak naprawdę w wielu kwestiach przypomina on swoją konstrukcją tłumik środkowy. W większości przypadków filtr DPF jest zbudowany z ceramicznego wkładu zamkniętego w metalowej obudowie. Podczas analizy konstrukcji filtra można też zauważyć podobieństwo do standardowego katalizatora ze względu na fakt występowania tzw. struktury plastra miodu.
Różnica tkwi jednak w wielkości kanalików. W filtrze kanały są ułożone równolegle względem siebie, a w katalizatorze prostopadle. Niektóre z nich są zaślepione na wlocie, a inne na wylocie filtra. Takie ułożenie pozwala na stworzenie swoistego rodzaju siatki. Kanały zatkane na wylocie nazywa się wylotowymi i to właśnie nimi do filtra wpadają spaliny. Te zamknięte na dolocie umożliwiają wydostanie się spalin i przepływ przez pokryte porami ścianki. Ten proces to wypalanie DPF.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Filtr cząstek stałych – najważniejsze funkcje
Spalanie mieszanki paliwowej sprawia, że ceramiczny wkład rozgrzewa się do bardzo wysokiej temperatury (nawet kilkaset stopni Celsjusza). W wyniku tego możliwe jest bardzo dokładne wypalenie drobinek sadzy (wspomniane wypalanie DPF). Dzięki temu, że drobinki sadzy są większe niż pory kanalików, zatrzymują się one wewnątrz filtra i dopalają w dalszym etapie.
Efektem przedostania się sadzy do kanalików jest powstawanie niewielkich cząstek popiołu, które mogą zatkać filtr cząstek stałych i zaburzyć jego prawidłowe działanie. Co więcej, na Twojej desce rozdzielczych może pojawić się kontrolka DPF, informująca o nieprawidłowej pracy filtra.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Jak dbać o DPF i kiedy potrzebna jest regeneracja?
Odpowiednia konserwacja filtrów DPF jest niezbędna do utrzymania ich prawidłowego działania. Poniżej przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pozwolą Ci na znaczne zmniejszenie ryzyka awarii tego podzespołu.
Dbaj o dobrą kondycję silnika
Jeśli zależy Ci na dobrej kondycji silnika, dbaj o właściwe parametry jego pracy. Bardzo ważne jest zwracanie uwagi na zużycie oleju oraz niewłaściwą kompresję. Te dwa elementy bardzo często są przyczyną zwiększonego zadymienia oraz zatkania filtra. Jeśli nie zareagujesz wystarczająco wcześnie, licz się z kosztownymi awariami silnika, które w skrajnych przypadkach okazują się nieopłacalne do naprawy.
Tankuj dobre paliwo
To, w jakim stanie znajduje się filtr DPF w Twoim samochodzie, jest zależne od jakości stosowanego przez Ciebie paliwa. Starsze modele pojazdów lepiej znoszą „byle jakie” paliwo, ale w przypadku nowych samochodów, możesz napotkać pewne problemy. Olej napędowy powinien spełniać określone normy w zakresie zawartości siarki. Jeśli w paliwie, które tankujesz, znajduje się podwyższone stężenie tej substancji, rośnie emisja sadzy, co w konsekwencji powoduje szybsze zapchanie się filtra.
Wybierz się na wycieczkę
Silniki diesla nie lubią miejskiej jazdy oraz ciągłego zatrzymywania się i ruszania. O wiele zdrowsze dla nich są dłuższe trasy, w które czasami powinieneś się wybierać. Taki zabieg sprawi, że przywrócisz prawidłowe działanie mechanizmu zatrzymywania sadzy oraz znacznie wydłużysz żywotność filtra DPF.
Dbaj o turbinę
Stan turbosprężarki powinien być regularnie sprawdzany, ponieważ jej uszkodzenie powoduje przedostanie się oleju silnikowego do układu wydechowego i dolotowego. Ignorowanie usterki to prosta droga do zapchania filtra. Zwróć też uwagę na układ dolotowy oraz jego szczelność. Problemy w tym zakresie znacznie zwiększają zadymienie i zatykają filtr cząstek stałych.
Regeneracja DPF
Kilka lat temu kierowcy, którzy chcieli kupić samochód z filtrem DPF, byli ostrzegani przez wszelkiego rodzaju specjalistów z branży motoryzacyjnej. Sytuacja zmieniła się jednak gdy na rynku zaczęła pojawiać usługa znana jako czyszczenie DPF. Dzięki niej utrzymanie pojazdu z filtrem cząstek stałych przestało być skomplikowane i kosztowne. Regeneracja zapewnia skuteczność oraz brak ingerencji bezpośrednio w filtr.
Czyszczenie DPF polega na rozcięciu w miejscach fabrycznych spawów tłumika oraz wydostaniu z jego wnętrza całego wkładu. Usuwanie DPF sprawia, że możliwe jest bardzo precyzyjne określenie stopnia zużycia filtra. W przypadku znacznych uszkodzeń podzespół jest wymieniany na nowy. Całość jest szczelnie zamykana poprzez spawanie w fabrycznie przygotowanych do tego miejscach. Regenerowany filtr DPF charakteryzuje się identycznymi z nowym parametrami, a jest średnio o połowę tańszy.
Regeneracja DPF jest zalecana po wystąpieniu pierwszych symptomów zapchania filtra. Nie ignoruj znaków ostrzegawczych, by nie doprowadzić do kosztownej usterki, której naprawa może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Jeśli widzisz, że na desce rozdzielczej świeci się kontrolka DPF, zainteresuj się tematem.
Sprawdź również: Wymiana filtra oleju. Instrukcja krok po kroku
Filtr DPF. Podsumowanie
Jak widzisz, filtr DPF jest bardzo ważnym urządzeniem, które ma wpływ na prawidłowe działania silnika z napędem diesla. Niezwykle istotna jest pielęgnacja tego elementu oraz odpowiednia diagnostyka. Pamiętaj, że samochód to przedmiot codziennego użytku, który zużywa się tak samo, jak wszystko inne. Warto więc sprawdzać regularnie jego stan i eliminować wszelkie problemy jeszcze w zarodku. W razie problemów możesz też skorzystać z regeneracji. Usuwanie DPF do czyszczenia jest mało inwazyjne i pozwala na pozbycie się usterki.
Skoro mowa o dobrym stanie samochodu, warto wspomnieć o roli, jaką w posiadaniu auta odgrywają ubezpieczenia. Kalkulator OC/AC to ciekawe narzędzie, które pomaga w znalezieniu najlepszych polis, chroniących kierowcę przed konsekwencjami finansowymi zdarzeń na drodze i nie tylko.
Jeśli zależy Ci na dobrze wycenionych oraz bogatych pakietach OC/AC lub Assistance, sprawdź ofertę LINK4. Przed podpisaniem umowy przeczytaj koniecznie OWU, czyli Ogólne Warunki Ubezpieczenia. Znajdziesz w nich szczegółowy opis wszystkich warunków oraz ewentualnych wyłączeń odpowiedzialności.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20