Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego - na co warto zwrócić uwagę?
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego to nowsza wersja podobnego systemu hydraulicznego. Charakterystyczną cechą jest ograniczenie zużycia paliwa i niska awaryjność. Sprawdź, jak działa elektryczny układ kierowniczy.
Spis treści:
1. Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego – na co warto zwrócić uwagę?
2. Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym – które samochody go posiadają?
3. Usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego
4. Elektryczny układ kierowniczy – podsumowanie
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego to system wspierający prowadzenie samochodu. Montowany jest w niektórych autach, gdzie zastępuje starsze hydrauliczne wersje. Jest odpowiedzią na potrzebę ograniczenia emisji spalin i poprawę komfortu jazdy. Czy elektryczny układ kierowniczy jest lepszy od układu hydraulicznego? Jak wygląda jego awaryjność i na jakie ewentualne usterki musisz się przygotować? Wszystkie odpowiedzi znajdziesz w naszym poradniku.
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego – na co warto zwrócić uwagę?
Wspomaganie kierownicy to mechanizm, który jest montowany we wszystkich fabrycznych samochodach. Obecnie po naszych drogach porusza się ponad 90 procent aut z takim system. W większości przypadków są to systemy hydrauliczne, jednak coraz większy procent stanowi elektryczne wspomaganie układu kierowniczego.
Sprawdź również: Układ kierowniczy – co to jest i jak o niego dbać?
Elektryczne systemy wspomagania są uznawane za bardzo ekonomiczne. Początkowe wersje nie były zbyt precyzyjne i komfort prowadzenia samochodu nie był tak duży, jak przy wersji hydraulicznej. Obecnie produkowane systemy są precyzyjne i w czasie prowadzenia auta kierowcy nie odczuwają różnicy.
Wspomaganie elektryczne układu kierowniczego – jak działa?
Co to jest wspomaganie kierownicy? To system ułatwiający manewrowanie samochodem. Dzięki niemu łatwiejsze staje się parkowanie samochodu, wykonywanie gwałtownych skrętów, a także prowadzenie go po autostradzie. System pomaga w poruszaniu układem kierowniczym, dodając energii w momencie poruszania kierownicą i sprawiając, że ruch jest mniej uciążliwy.
Dotychczas w autach stosowano układy hydrauliczne, czyli opierające się na pracy pomp hydraulicznych. Jednak ich działanie wpływa na zwiększenie spalania. Wobec coraz bardziej rygorystycznych norm dotyczących emisji spalin postanowiono wprowadzić system elektryczny.
Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym pracuje dzięki silnikowi pobierającemu energię z alternatora. Silnik jest umieszczony w obrębie wału kierownicy. Mechanizm został zaprojektowany w taki sposób, że pobiera energię tylko w sytuacji, kiedy jest potrzebna jego praca. W pompach energia była potrzebna stale do utrzymania ciśnienia cieczy. Dzięki temu system nie wpływa na prace silnika i jest bardziej ekonomiczny. Korzysta jedynie z energii i tak przez niego wyprodukowanej.
Zobacz także: Jak wygląda regeneracja alternatora? Na co należy się przygotować?
Działanie systemu opiera się na sieci czujników. Najważniejszym z nich jest czujnik momentu obrotowego. Dodatkowe czujniki zbierają informacje na temat prędkości jazdy, przełożenia, a nawet procesu hamowania. Zintegrowany system pozwala na szybką analizę wielu czynników i dostosowanie wartości prądu skierowanego do systemu wspomagania. Dzięki temu układ zapewnia podobny komfort kierowania zarówno przy parkowaniu, jak i podczas nagłych zwrotów na autostradzie.
Ekologiczny elektryczny układ wspomagania kierownicy
Elektryczny układ wspomagania kierownicy jest uznawany za element bardziej ekologiczny od poprzedniej wersji. Wynika to nie tylko ze zmniejszenia spalania i emisji szkodliwych gazów do atmosfery. W układzie nie ma płynu, który był charakterystyczny dla poprzednich wersji. W związku z tym nie tworzą się uciążliwe odpady powstające w czasie jego wymiany.
Układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym – które samochody go posiadają?
Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego jest systemem, który został opatentowany już w 1981 roku. Nie od razu zyskał zaufanie inżynierów i konstruktorów. W seryjnej produkcji znalazł się dopiero w 1988 roku za sprawą Suzuki.
Obecnie ten moduł stosowany jest w wielu modelach nowych pojazdów. Powszechnie korzysta z niego Hyundai w większości swoich aut. System elektryczny trafia też do popularnych samochodów od europejskich producentów. Można znaleźć go w popularnych w Polsce Fiatach Punto lub Renault Twingo.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.
W prezentowanym układzie stosuje się prosty silnik elektryczny. Dzięki temu jest on praktycznie bezawaryjny. To wpływa na niezawodność systemu i niewielką ilość powszechnie występujących awarii.
Mimo tego usterki elektrycznego wspomagania układu kierowniczego się zdarzają. Prowadzi do nich zużycie wynikające z działania wilgoci, czynników korozyjnych, a także zabrudzeń drogowych. Szybciej ulegają awarii układy intensywnie użytkowane w ruchu miejskim. System jest częścią układu kierowniczego, który pracuje zawsze podczas jazdy autem. W związku z tym jego żywotność może być nieco krótsza niż w przypadku wspomagania hydraulicznego.
Do awarii prowadzi przede wszystkim intensywna eksploatacja. Częste manewrowanie na parkingach, a szczególnie kręcenie kierownicą podczas postoju przyspiesza zużycie układu. Ponadto zaniedbania w postaci brudu i ignorowania pierwszych oznak korozji mogą przyspieszyć problemy ze wspomaganiem.
Pierwszą oznaką uszkodzenia elektrycznego układu wspomagania kierownicy będzie hałas w czasie prowadzenia samochodu. Mogą to być charakterystyczne odgłosy stukania i zgrzytania, dochodzące z układu kierowniczego. Będzie to oznaczać zużycie zębatek i ślimaków montowanych w przekładni kierowniczej. Niepokojącym odgłosom mogą towarzyszyć luzy na kierownicy lub jej blokada.
Kolejnym objawem jest większy opór stawiany przez kierownicę. Jeśli na parkingu musisz włożyć więcej wysiłku w skręcanie kół, może to oznaczać poważniejszą awarię. Bezwzględnie czeka Cię wizyta u mechanika, jeśli na pulpicie w kabinie zapali się kontrolka EPS.
Wymienionych wcześniej objawów nie możesz ignorować i lekceważyć. Mogą one bowiem doprowadzić do zatrzymania pracy układu, a w efekcie do zagrożenia dla pasażerów i innych użytkowników drogi.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Elektryczny układ kierowniczy – podsumowanie
Elektryczny układ kierowniczy jest mechanizmem nowoczesnym, jednak niepozbawionym wad. Dzięki niemu Twój samochód staje się bardziej ekologiczny i ekonomiczny. Z drugiej strony mechanizm jest mocno eksploatowany, częściej może wymagać wymiany, a w wyniku jego uszkodzenia możesz spowodować zagrożenie na drodze.
Zobacz również: ubezpieczenie OC Mysłowice, OC Renault Clio
Trudno jest zagwarantować, że EPS (Electronic Power Steering System) nie zepsuje się nagle w czasie jazdy. Nie można też mieć pewności, że przez jego awarię nie doprowadzisz do stłuczki lub wypadku. W takich sytuacjach potrzebne Ci będzie obowiązkowe OC, a także dobrowolne AC, które ochroni Cię przed finansowymi konsekwencjami szkód powstałych w wyniku zdarzeń drogowych, gdzie to Ty zostałeś uznany za winnego.
Jeśli chcesz kupić ubezpieczenie OC/AC lub inne ubezpieczenia komunikacyjne, skontaktuj się z LINK4. Możesz odwiedzić stronę internetową, gdzie znajdziesz prosty kalkulator, który wyliczy składkę dla Twojego pojazdu. Możesz też skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem 22 444 44 44 lub spotkać się osobiście z jednym z agentów współpracujących z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20