Filtr GPF – jak działa i w jaki sposób o niego dbać?
Technologia stosowana w silnikach diesla od lat to filtr GDP – filtr cząstek stałych. Benzyna do niedawna była paliwem w tej kwestii uprzywilejowanym – samochody nią napędzane nie musiały być wyposażone w ten komponent. Wyjaśniamy jednak, co się w tej kwestii zmieniło i w jaki sposób zadbać o poprawne działanie tego elementu.
Spis treści:
1. Czym jest filtr GPF?
2. Filtr GPF – objawy usterek
3. Filtr GPF – koszt naprawy i jej przebieg
4. Filtr GPF – kilka słów na koniec
Czym jest filtr GPF?
Samochody są istotnym składnikiem ludzkiego wkładu w zmianę klimatu. Z tego powodu od wielu lat agencje rządowe na całym świecie, za pomocą odpowiednich regulacji wpływają na producentów pojazdów, aby wielkość tego składnika ograniczyć. W Europie jest to realizowane za pomocą norm EURO regulujących wymagania dotyczące emisji spalin samochodów.
Dzięki kolejnym iteracjom tych regulacji producenci samochodów zmuszani są do modyfikacji silników w celu uzyskania lepszej wydajności oraz poprawy jakości wydalanych przez nie spalin. Regulacje te nie narzucają konkretnych rozwiązań, ale określają dopuszczalną w spalinach ilość tlenków azotu, węglowodorów, tlenków węgla oraz cząstek stałych.
I tak na przykład wprowadzenie norm EURO1 spowodowało pojawienie się w 1993 roku katalizatorów, EURO5 wymusiło stosowanie filtrów DPF w samochodach napędzanych olejem napędowym, a EURO6 – obecnie funkcjonująca regulacja – praktycznie wymusza, aby każdy, nowy i napędzany benzyną samochód po 2019 roku był wyposażony w filtr cząstek stałych GPF.
Łatwo zauważyć podobieństwo między skrótami DPF i GPF. Nie jest to przypadek – są to bardzo podobne do siebie elementy, pełnią tę samą funkcję. Jedyna różnica to paliwo, z którego powstają oczyszczane przez nie spaliny: DPF – Diesel Particulate Filter – stosuje się w silnikach wysokoprężnych, natomiast GPF – Gasoline Particulate Filter – w silnikach benzynowych.
Dowiedz się więcej: DPF – co to jest, jak działa i jak o niego dbać?
Producenci samochodów cały czas zmuszeni są balansować pomiędzy wydajnością, wytrzymałością silników i ekologią. Regulacje EURO nakazują, by samochody były coraz bardziej wydajne. Oznacza to, że z silnika o małej pojemności trzeba wygenerować większą moc, co pozwala zmniejszyć ilość spalanego paliwa, a więc także mniejszą ilość spalin.
Żeby tę moc uzyskać, mieszanka paliwa i powietrza w cylindrach musi mieć coraz większe ciśnienie – na skutek zastosowania na przykład turbosprężarki. To jednak oznacza większą temperaturę pracy silnika, co z kolei prowadzi do szybszego zużycia lub wręcz awarii silnika.
Obniżyć temperaturę spalania w silniku benzynowym można na dwa sposoby: zmniejszając ciśnienie bądź zwiększając ilość paliwa w mieszance paliwowo-powietrznej. Zmniejszenie ciśnienia zmniejszy wydajność silnika, a wzbogacenie mieszanki paliwem prowadzi do niepełnego jego spalania i powstawania sadzy – czyli właśnie cząstek stałych, których ilość w spalinach jest ograniczona przez tę samą regulację EURO. I tutaj właśnie pojawia się filtr GPF, umożliwiając zastosowanie tego ostatniego rozwiązania.
Filtr GPF – objawy usterek
Zanim przejdziemy do rozpoznawania usterek, warto wyjaśnić, na czym one polegają. Filtr cząstek stałych GPF jest elementem układu wydechowego w kształcie dużej puszki, wewnątrz której znajdziemy „sito”. Jest ono utworzone z wąskich, porowatych rurek, przez które przepychane są spaliny. Sadza pozostaje na ściankach tych rurek, a reszta gazów wypychana jest dalej.
W jaki sposób można uszkodzić filtr GPF? Będzie to zawsze związanie z zatkaniem filtra sadzą na skutek użytkowania lub z powodu jego fizycznego uszkodzenia, np. w wyniku uderzenia podwoziem w krawężnik. Może to skończyć się pokruszoną strukturą wewnątrz filtra i jego kawałkami ograniczającymi przepływ spalin.
Niezależnie od powodu zatkania filtra skutek jest ten sam – silnik nie jest w stanie pozbywać się płynnie spalin poprzez układ wydechowy. To kończy się utratą mocy, utrudnionym wchodzeniem silnika na wyższe obroty, a ostatecznie kontrolką wskazującą na problemy z filtrem.
Sprawdź również: Wymiana filtra oleju. Instrukcja krok po kroku
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Filtr GPF – koszt naprawy i jej przebieg
Zapchany sadzą filtr można naprawić na trzy sposoby: po prostu jeżdżąc, czyszcząc go mechanicznie lub wymieniając.
Zacznijmy od sposobu pierwszego, który jesteśmy w stanie zrealizować samodzielnie. Sadza jest efektem niepełnego spalenia paliwa. Można się jej pozbyć, dokańczając ten proces. Z dużym prawdopodobieństwem komputer w samochodzie będzie kontrolował sytuację w filtrze i gdy będzie to wymagane – dostosuje mieszankę dostarczaną do silnika w taki sposób, aby spróbować filtr oczyścić. Tymczasowo zmniejszy ilość paliwa dostarczanego do cylindrów, dzięki czemu spaliny będą miały więcej tlenu oraz wyższą temperaturę, a to oznacza, że sadza się dopali i w postaci CO2 opuści filtr. Oczywiście skutkuje to lekkim obniżeniem mocy w trakcie czyszczenia, ale przy normalnej jeździe ta chwilowa zmiana będzie praktycznie nieodczuwalna.
Możesz też „ręcznie” wspomóc oczyszczanie – wystarczy raz na jakiś czas wybrać się na półgodzinną wycieczkę samochodem i utrzymywać wyższe obroty – jest to rozwiązanie znane pewnie posiadaczom samochodów z silnikiem wysokoprężnym.
W sytuacji, gdy powyższe rozwiązania nie pomagają lub filtr został uszkodzony mechanicznie, zostaje wizyta w serwisie. Czyszczenie z sadzy to wydatek rzędu kilkuset złotych. Wymiana filtra jest już niestety dużo droższa – jest to kilka tysięcy złotych, zależnie od marki Twojego samochodu.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Filtr GPF – kilka słów na koniec
Jak już wspomnieliśmy, istnieje wiele podobieństw między filtrem DPF i GPF, ale warto w tym momencie zauważyć, że występują jednak poważne różnice między samymi silnikami. Najważniejszą z nich, w tym kontekście, jest temperatura spalin – w wypadku diesla będzie to około 400 st. C, a dla benzyny ta wartość to 550-700 st. C.
Oznacza to, że tak jak regularne wypalanie DPF – czy to inicjowane przez komputer, czy też „ręczne” – jest konieczne, tak dla GPF częściowo dzieje się to automatycznie w czasie zwykłej, codziennej jazdy. W połączeniu z bardziej zaawansowanymi komputerami w nowych samochodach, które na bieżąco kontrolują funkcjonowanie układu wydechowego, mało prawdopodobne jest, aby zaistniała konieczność „ręcznego” wypalania sadzy z filtra. Jeżeli więc w czasie jazdy nie zauważasz wyraźnych oznak wspomnianych wyżej, to prawdopodobnie Twój samochód świetnie sobie radzi z utrzymaniem filtra w pożądanym stanie.
Podsumowując – największym zagrożeniem dla filtra GPF jest jego gwałtowne spotkanie z krawężnikiem lub koleiną. W takiej sytuacji dalsza jazda nie jest zalecana, a wręcz może nie być możliwa.
Sprawdź także: OC Kia Sportage, ubezpieczenie komunikacyjne Zgierz
Jeżeli chcesz czuć się bezpiecznie na drodze kup ubezpieczenie samochodowe – nie tylko obowiązkowe OC, ale również dodatkowe AC. Jeśli chcesz dowiedzieć się, ile wyniesie Cię składka, skorzystaj z Kalkulatora LINK4, gdzie wygodnie obliczysz jej wysokość. Polisę kupisz nie tylko online – możesz również porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Wybór należy do Ciebie. Odwiedź naszą stronę i dowiedz się więcej na temat naszych kompleksowych ubezpieczeń.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
ubezpieczenie komunikacyjne – Zgierz
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20