Filtr kabinowy – jak o niego dbać?
Filtr kabinowy odpowiada za zatrzymanie zanieczyszczeń w powietrzu dostarczanym do wewnątrz pojazdu. Od jego jakości zależy to, jakim powietrzem oddycha kierowca i pasażerowie. Jak dbać o filtr kabinowy i w jakich sytuacjach należy go wymienić?
Spis treści:
1. Jak działa filtr kabinowy?
2. Zużyty filtr kabinowy – jak się objawia?
3. Filtr kabinowy – wymiana i koszt
4. Filtr kabinowy. Kilka słów na koniec
Filtr kabinowy jest elementem eksploatacyjnym stosowanym we wszystkich samochodach i wielu pojazdach przemysłowych. Zadaniem filtra jest zatrzymanie szkodliwych składników powietrza, które dostaje się do kabiny samochodu z zewnątrz. Warto zadbać o jego stan techniczny i unikać jazdy na wyeksploatowanym egzemplarzu. Dowiedz się, w jaki sposób dbać o filtr przeciwpyłkowy kabinowy.
Jak działa filtr kabinowy?
Kabina samochodu tylko pozornie jest zamkniętą puszką, w której przebywa kierowca. W rzeczywistości przepływ powietrza przez wnętrze samochodu jest wręcz wymagany. Umożliwia to usuwanie wilgoci, odpływ zużytego powietrza, ogrzewanie kabiny, a także wpuszczenie powietrza z zewnątrz. Właśnie na kanale wlotowym powietrza do samochodu zamontowany jest filtr kabinowy.
Zobacz także: Wymiana filtra powietrza. Co ile to robić i o czym pamiętać?
Czym jest i jak działa taki filtr? To wymienna część samochodu, która odpowiada za oczyszczenie powietrza wpływającego do wewnątrz kabiny. Filtr przeciwpyłkowy jest montowany w obrębie kanałów dolotowych powietrza i gaz zawsze musi przepłynąć przez ten element. Konstrukcja filtra jest zaprojektowana w taki sposób, że zezwala on na przepływ powietrza, jednak zatrzymuje większość niesionych przez nie zabrudzeń.
Konstrukcja filtra kabinowego przypomina większość filtrów powietrza znanych z różnych urządzeń jak choćby odkurzaczy. Składa się najczęściej z dwóch lub trzech warstw filtracyjnych. Pierwsza z nich ma za zadanie zatrzymanie największych zabrudzeń, takich jak kurze i pyłki. Druga warstwa ma właściwości higroskopijne i zatrzymuje bakterie i drobnoustroje. W lepszej jakości filtrach dodatkowo stosuje się filtry z aktywnym węglem, które neutralizują szkodliwe związki pochodzące ze spalin samochodowych.
Zużyty filtr kabinowy – jak się objawia?
Objawy zużytego filtra można dosyć łatwo przegapić, ponieważ jego zapychanie postępuje stopniowo. Jednak w czasie deszczowych dni, w zimie, a także po włączeniu klimatyzacji z pewnością zauważysz objawy. Co to może być?
Przede wszystkim zanieczyszczony filtr sprawia, że docierające do wewnątrz powietrze ma nieprzyjemny zapach. Czuć je stęchlizną, co odczuwalne jest szczególnie w czasie deszczu. Zapchany filtr kabinowy z pewnością zauważą osoby mające alergię na pyłki i inne drobnoustroje. Już krótka przejażdżka samochodem może wywołać u nich reakcje alergiczne.
Kolejnymi objawami świadczącymi o niesprawnym filtrze są notorycznie parujące szyby w samochodzie. Szczególnie po deszczu możesz zauważyć parę wodną na przedniej i bocznych szybach, która utrzymuje się przez jakiś czas. W okresie zimowym może ona zamarzać na szybie, co będzie zagrażało bezpieczeństwu jazdy. Zużyty filtr kabinowy wpłynie też na pogorszenie funkcjonowania klimatyzacji w samochodzie.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Filtr kabinowy – wymiana i koszt
Co zrobić, kiedy zdiagnozujesz zanieczyszczony filtr kabinowy. Wymiana tego elementu jest najskuteczniejszym sposobem na przywrócenie jego sprawności i skuteczności. Filtry dostępne są w sklepach motoryzacyjnych, a także na zamówienie pracowników serwisów mechanicznych.
Wymiana filtra kabinowego nie zawsze jest związana z uciążliwymi pracami mechanicznymi. Filtry montowane są w obrębie wlotów powietrza, czyli pod pulpitem. W zależności od modelu samochodu dojście do nich może być z dwóch stron:
od silnika – filtry umieszczane są w specjalnych gniazdach pod przednią szybą;
od wnętrza kabiny – w japońskich samochodach wnęka na filtr znajduje się pod pojemnikiem schowka po stronie pasażera.
W wielu modelach gniazdo na filtr jest zamykane na zatrzaski. Często zastępują je śruby wyposażone w standardowe końcówki krzyżakowe. W związku z tym do wymiany nie będziesz potrzebował skomplikowanych narzędzi. Wielu użytkowników samochodów dokonuje wymiany samodzielnie we własnym garażu lub na parkingu.
Kiedy wymieniać filtr kabinowy?
Z wymianą filtra kabinowego nie warto czekać do momentu, w którym oddychanie wewnątrz samochodu zacznie być niebezpieczne dla zdrowia. Nie musisz nawet czekać na opisywane powyżej objawy sugerujące zużycie filtra. W takim razie kiedy należy wymienić filtr kabinowy?
Większość producentów sugeruje, żeby usunąć stary filtr z samochodu przynajmniej raz do roku lub co przejechane 15 tysięcy kilometrów. Możesz zrobić to za jednym razem z wymianą filtra i oleju silnikowego. Dzięki temu unikniesz kilku wizyt w serwisie. Jeśli jednak poruszasz się samochodem głównie w ruchu miejskim, warto wymienić filtr nawet dwa razy do roku. Najlepszym momentem na to jest początek wiosny (pylenie) i początek jesieni (duża wilgotność powietrza).
Ile kosztuje wymiana filtra kabinowego?
Filtry kabinowe oferowane są w kilku wariantach dla każdego samochodu. Jednak nawet najdroższy filtr do standardowego popularnego samochodu kosztuje kilkadziesiąt złotych. Nawet dla kierowców obsługujących starsze modele samochodów nie jest to bardzo duży wydatek.
Dowiedz się również: Co daje filtr stożkowy i czy warto go zamontować?
Jeśli chodzi o samą wymianę, sytuacja jest bardziej skomplikowana. W wielu modelach samochodów konstrukcja umożliwia samodzielną wymianę filtra bez konieczności planowania wizyty w serwisie. Jednak niektóre konstrukcje wymagają wymontowania kilku elementów z podszybia od strony silnika. Jeśli nie lubisz i nie masz biegłości w takich pracach, lepiej zleć to specjalistom. Koszt nie powinien przekroczyć 100 złotych.
Regeneracja filtra kabinowego – czy warto?
W sieci można znaleźć szereg poradników, które wskazują możliwości czyszczenia filtra kabinowego przed jego wymianą. Istotnie, filtr można odkurzyć lub oczyścić za pomocą sprężonego powietrza, co powinno usunąć część osiadających na nim zanieczyszczeń. Jednak już na początek warto zaznaczyć, że największa trudność z wymianą polega na zlokalizowaniu i wyjęciu filtra kabinowego. Cena samego filtra to zaledwie kilkadziesiąt złotych. Zważywszy na ilość poświęconego czasu i pracy, lepszym pomysłem jest wymiana filtra na nowy.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Filtr kabinowy. Kilka słów na koniec
Oddychanie zanieczyszczonym powietrzem, pyłkami i związkami wodorowymi emitowanymi przez silniki spalinowe nie jest bez wpływu na nasze zdrowie. Dobry filtr kabinowy może zapobiec tej inhalacji i zapewnić czyste powietrze nawet podczas postoju w korku. Zadbaj o zdrowie swoje i bliskich pamiętając o regularnych wymianach. Jest to o tyle łatwiejsze, że można samodzielnie wymienić filtr, a także zamówić go przez internet.
Sprawdź też: ubezpieczenie OC Sosnowiec, OC Citroen
Przy okazji zamawiania filtra, sprawdź też, czy Twoje ubezpieczenie OC nie wygasa w najbliższym czasie. Wchodząc na stronę LINK4, możesz zamówić ubezpieczenie OC samochodu przez Internet. Jeżeli wolisz, możesz spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Warto też zadzwonić pod numer telefonu 22 444 44 44, by porozmawiać z naszymi konsultantami. Odwiedź stronę www.link4.pl i zapoznaj się z pełną ofertą ubezpieczeń komunikacyjnych.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20