Hamowanie silnikiem – jak działa i jak wykonać je prawidłowo?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Hamowanie silnikiem to technika, o której pewnie słyszałeś na kursie prawa jazdy. Pomimo tego jednak niewielu kierowców stosuje ten rodzaj hamowania i woli gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest hamowanie silnikiem, jak je wykonać i jakie skutki może ono mieć dla Twojego samochodu.
Hamowanie silnikiem – co warto wiedzieć?
- Hamowanie biegami pozwala zmniejszyć zużycie sprzęgła, układu hamulcowego i napędowego, jest korzystne dla środowiska, pozwala oszczędzić paliwo, a tym samym pieniądze,
- aby zahamować silnikiem, najpierw puść gaz, wciśnij sprzęgło, zredukuj bieg i puść pedał sprzęgła,
- biegi zmniejszaj stopniowo, według schematu 5->4, 4->3, 3->2, 2->1, gdyż gwałtowne zredukowanie biegu prowadzi do zbędnego szarpnięcia autem, wzrostu ryzyka awarii i poślizgu na śliskiej powierzchni, większego zużycia sprzęgła i koła dwumasowego,
- hamowanie silnikiem jest możliwe w autach z automatyczną i manualną skrzynią biegów.
Hamowanie silnikiem – co to za technika?
Każdy, kto porusza się samochodem, zdaje sobie sprawę, że istnieją takie sytuacje, które wymagają od kierowcy wciśnięcia pedału hamulca, chociażby w celu uniknięcia kolizji. Nie zawsze jednak tak radykalne działanie jest potrzebne. W wielu przypadkach, by zmniejszyć prędkość auta, wystarczy hamowanie silnikiem, o którym uczy się kursantów na lekcjach nauki jazdy. Tego typu praktyka szczególnie dobrze sprawdza się w przypadku poruszania się po terenie górskim, dojeżdżania do skrzyżowania, sygnalizacji świetlnej lub innych podobnych sytuacjach.
Hamowanie silnikiem polega na zaprzestaniu przyciskania pedału gazu oraz stopniowej redukcji biegów w celu zmniejszenia prędkości, stąd czynność ta jest nazywana zamiennie hamowaniem biegami. Powstałe w ten sposób opory w układzie przeniesienia napędu powodują, że pojazd zwalnia w sposób delikatny i co najważniejsze kontrolowany. Powszechna zasada mówi, że im niższy bieg i wyższe obroty, tym hamowanie jest mniej odczuwalne dla doświadczonych kierowców i pasażerów. Oczywiście nie oznacza to, że redukcja z piątki na dwójkę jest dobrym rozwiązaniem. Miej to na uwadze, jeśli zastanawiasz się, jak hamować wozem w ten sposób.
Sprawdź również: Droga hamowania – co to jest i od czego zależy?
Czy hamowanie silnikiem jest ekonomiczne?
Bardzo często w rozmowach o ekologicznej jeździe samochodem pojawia się kwestia hamowania silnikiem. Umiejętnie stosowana jest bowiem bardzo ważnym elementem oszczędnej jazdy i pozwala na mniejsze spalanie benzyny. Wynika to z faktu, że po puszczeniu gazu, redukowane są obroty silnika, zostaje zamknięty zawór wlotu powietrza i odcięty dopływ paliwa do silnika, a więc jego zużycie spada do zera.
Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że stosując hamowanie silnikiem Diesla czy benzynowym, możesz przejechać kilkaset metrów (do skrzyżowania, świateł itp.) praktycznie za darmo. Oprócz oszczędności benzyny redukcja na niższy bieg ma również pozytywny wpływ na zużycie klocków oraz tarcz hamulcowych.
Może Cię zainteresować
Jak hamować silnikiem? Poradnik
Hamowanie silnikiem w aucie z manualną skrzynią wymaga od prowadzącego pojazd umiejętnej obsługi pedału sprzęgła, ale również podzielnej uwagi w celu obserwacji obrotomierza. Dobrze wykonane hamowanie biegami jest nie tylko oszczędne, ale sprawia, że jazda jest płynniejsza.
Jak hamować?
- Zdejmij nogę z pedału gazu.
- Wciśnij sprzęgło.
- Ustaw niższy bieg.
- Puść pedał sprzęgła.
Metoda hamowania silnikiem nie jest zatem szczególnie skomplikowana - wystarczy puścić pedał gazu, a następnie ustawiać niższe biegi. Pamiętaj, że biegi powinny być redukowane aż do momentu całkowitego zatrzymania się pojazdu. Jeśli chcesz zahamować silnikiem, unikaj więc gwałtownych redukcji przełożenia. Lepiej będzie, jeśli redukcja biegów przy spowalnianiu zostanie przeprowadzona stopniowo, czyli zgodnie ze schematem 5->4, 4->3, 3->2, 2->1. Jeśli zrobisz to w ten sposób, czyli aż do utraty siły hamowania, szarpanie silnika będzie bardzo mało prawdopodobne i uchronisz sprzęgło przed dużym obciążeniem.
Moment, w którym powinieneś ustawiać niższe biegi, jest zależny od auta, prędkości jazdy, z jaką się poruszasz oraz nachylenia drogi. Redukuj biegi i zmniejszaj obroty silnika jak najpóźniej. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, możesz użyć pedału hamulca.
Technika hamowania silnikiem w automacie
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię, to wcale nie znaczy, że nie możesz korzystać z hamowania z pomocą silnika. Wystarczy jedynie, że zdejmiesz nogę z pedału gazu lub (o ile masz taką możliwość) włączysz manualny tryb zmiany biegów i wykonasz redukcję według powyższych zasad. Jak widzisz, hamowanie silnikiem w automacie jest jak najbardziej możliwe.
Hamowanie silnikiem w Dieslu
W przypadku silników diesla musisz zwracać szczególną uwagę na odpowiedni moment zmiany wrzuconych biegów. Chodzi o to, by nie zrobić tego za wcześnie, a w efekcie nie doprowadzić m.in. do szybszego zużycia sprzęgła i koła dwumasowego. Należy hamować silnikiem i dobrać przełożenia w taki sposób, aby nie dopuścić do zbyt wysokiego i szybkiego podniesienia się obrotów silnika po redukcji.
Teraz wiesz, jak hamować silnikiem. Jak widzisz, hamowanie silnikiem jest dostępne dla pojazdów z najpopularniejszymi silnikami oraz automatyczną skrzynią biegów. Ważne jednak jest to, by umieć przełożyć zaprezentowaną przez nas teorię w praktyczne działanie. To jednak jest możliwe tylko poprzez codzienną praktykę.
Czy hamowanie biegami szkodzi? Wyjaśniamy
O ile hamowanie silnikiem jest wykonywane prawidłowo i z odpowiednim wyczuciem, to nie powinno być szkodliwe dla Twojego samochodu. Jak już wspominaliśmy, tylko praktyka może Ci pomóc w opanowaniu tej techniki. Najważniejsze, o czym musisz pamiętać, to by wskazówka obrotomierza nie znajdowała się na czerwonym polu.
Do takiej sytuacji może dojść, gdy wykonasz zbyt dużą redukcję i z wysokiego biegu wejdziesz na bardzo niski. Znazcny przeskok między przełożeniami może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do poważnych usterek podzespołów Twojego pojazdu.
Czy hamowanie silnikiem w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów jest bezpieczne?
Technika hamowania silnikiem w automacie czy w przypadku wozów z manualną skrzynią biegów wpływa na niższe spalanie, a tym samym ekonomiczność podróżowania w czasie codziennej jazdy. A co z bezpieczeństwem jazdy? Prawidłowe wykonanie hamowania silnikiem i zmiana na niższy bieg są w pełni bezpieczne.
Należy jednak uważać na śliskich nawierzchniach. W przypadku słabej przyczepności pojazdu do drogi istnieje ryzyko wpadnięcia w poślizg, a w rezultacie stracenia panowania nad nim. Zanim zatem zaczniesz hamować silnikiem, oceń sytuację i okoliczności na drodze. Na oblodzonej, mokrej albo ośnieżonej nawierzchni przeprowadzaj redukcję biegów stopniowo, powoli zwalniając pedał gazu i zmniejszając biegi kolejno, jeden po drugim.
Jakie są wady hamowania silnikiem?
Hamowanie silnikiem zapewnia wiele korzyści, choć ma również pewne wady. Sprawdź, jakie są minusy tego sposobu zmniejszania wyższych obrotów silnika na niższe:
- większe zużycie sprzęgła przy nieprawidłowej technice wykonywania redukcji biegów;
- duże ryzyko poślizgu na śliskiej nawierzchni;
- wzrost ryzyka awarii w wyniku zbyt szybkiego wzrostu obrotów silnika po redukcji;
- większe zużywanie koła dwumasowego, dlatego w przypadku aut wyposażonych w ten podzespół najlepiej jest hamować z międzygazem;
- zatrzymanie pojazdu w przypadku nieprawidłowego wykonania manewru.
Dlaczego warto hamować silnikiem?
Oczywiście technika hamowania silnikiem ma również wiele zalet i dlatego jest tak chętnie stosowane przez doświadczonych kierowców na całym świecie. Najważniejsze atuty tej techniki to przede wszystkim:
- oszczędność paliwa;
- płynna i przyjemna jazda;
- zmniejszone zużycie tarcz i klocków hamulcowych;
- szybsza reakcja podczas zdarzeń drogowych;
- mniejsze ryzyko przegrzania hamulców, a w efekcie mniejsze zużycie i awaryjność tarcz hamulcowych i klocków;
- wyższa stabilność jazdy;
- lepsza kontrola nad pojazdem.
Hamowanie silnikiem działa w różnych sytuacjach, ale jest zalecane zwłaszcza, gdy chcesz powoli zmniejszać szybkość albo utrzymać ją w czasie zjeżdżania ze wzniesienia. Stosowanie zmniejszania prędkości biegami jest szczególnie wskazane w sytuacji, gdy zjeżdżasz z górki. Dzięki tej technice oszczędzisz układ hamulcowy, który jest poddany dosyć dużym przeciążeniom. Zmniejszysz również ryzyko zagotowania płynu hamulcowego, które zmniejsza efektywność całego układu i obniża poziom bezpieczeństwa. Istnieją więc momenty, w których hamowanie silnikiem jest zalecane i znacznie minimalizuje szkodliwe czynniki wynikające ze specyfiki jazdy.
Zobacz też: Drgania kierownicy przy hamowaniu. Przyczyny i jak je wyeliminować
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Teraz już wiesz, na czym polega hamowanie silnikiem!
Teraz już wiesz, jak hamować samochodem. Najważniejsze rzeczy, które powinieneś zapamiętać po przeczytaniu tego tekstu to:
- hamuj silnikiem stopniowo i według schematu 5->4, 4->3, 3->2, 2->1. Dzięki temu unikniesz szarpania;
• zmniejszanie prędkości w przywołany sposób jest możliwe również w autach z silnikami diesla oraz skrzyniami biegów automatycznymi;
• omawiana technika jest ważnym elementem ekologicznej jazdy i redukuje spalanie benzyny;
• stosując hamowanie biegami, możesz znacznie zmniejszyć zużycie sprzęgła oraz całego układu;
• hamowanie silnikiem jest dobre dla klocków hamulcowych;
• nieumiejętna i zbyt gwałtowna redukcja biegów może prowadzić do poślizgu.
Jeśli chcesz zmienić styl swojej jazdy i zależy Ci na długiej eksploatacji samochodu, powinieneś już dzisiaj zacząć stosować przywołaną metodę. Z początku możesz mieć małe problemy, ale konsekwentne redukowanie wrzuconych biegów w celu zmniejszenia prędkości z pewnością szybko wejdzie Ci w nawyk. Po niedługim czasie zauważysz też znaczny spadek zużycia paliwa, co przełoży się na nieco większą ilość pieniędzy w Twoim portfelu.
Pamiętaj też, by podczas hamowania silnikiem zachować płynność jazdy oraz nie wykonywać tej techniki zbyt gwałtownie, ponieważ możesz doprowadzić do uszkodzenia pojazdu. Jeśli zależy Ci na zwiększeniu ochrony podczas jazdy, to zainteresuj się dodatkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi w LINK4 takimi jak NNW, Assistance, czy AC. Dzięki nim zabezpieczysz się przed konsekwencjami finansowymi niektórych zdarzeń na drodze.
Wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony. Ponadto masz możliwość wyboru sposobu likwidacji szkody spośród:
- ASO – naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- WARSZTAT – naprawisz go w nieautoryzowanym warsztacie,
- KOSZTORYS – otrzymasz odszkodowanie na podstawie wyceny szkody sporządzonej przez rzeczoznawcę i naprawiasz auto we własnym zakresie.
Dodatkowo zakres wariantów WARSZTAT i ASO możesz poszerzyć o opcję Auto zastępcze na czas naprawy. LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni, gdy Twój pojazd ulegnie uszkodzeniu i będzie wymagał naprawy w warsztacie.
Na stronie www.link4.pl możesz skorzystać z bezpłatnego kalkulatora, który pomoże Ci obliczyć wysokość składki. Możesz też porozmawiać z doradcami, dzwoniąc pod numer 22 444 44 23, lub spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Wybierz ubezpieczenie, która najbardziej spełni Twoje oczekiwania i pozwoli zwiększyć ochronę posiadanego pojazdu!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Legionowo, Ubezpieczenie OC Legnica
FAQ – odpowiedzi na pytania o hamowanie silnikiem w samochodzie
Czy powinno się hamować silnikiem?
Prawidłowo wykonane hamowanie silnikiem to bezpieczny i ekonomiczny manewr zmniejszający prędkość samochodu. Pozwala zredukować zużycie paliwa, a tym samym oszczędzić pieniądze. Umożliwia płynną i stabilną jazdę oraz szybszą reakcję podczas różnych zdarzeń na drodze. Zapewnia też lepszą kontrolę nad samochodem, redukuje ryzyko przegrzania hamulców oraz zmniejsza zużycie układu hamulcowego.
Czy hamowanie silnikiem zużywa sprzęgło?
Tak, hamowanie silnikiem może zwiększyć zużycie sprzęgła i koła dwumasowego, zwłaszcza przy nieprawidłowej technice redukowania biegów.
Czy hamowanie silnikiem niszczy skrzynię?
Technika ta może prowadzić do przeciążenia, a w efekcie zniszczenia skrzyni biegów. Dzieje się to zwłaszcza w przypadku nieprawidłowego wykonywania manewru, np. zbyt gwałtownej redukcji biegów, wrzucania zbyt niskich biegów przy wysokiej prędkości czy niewłaściwego wciskania i puszczania sprzęgła.
Jak hamować, żeby nie zgasł silnik?
Aby zapobiec zgaśnięciu silnika i zatrzymaniu auta podczas hamowania silnikiem, wykonuj manewr precyzyjnie i delikatnie. Naciśnij sprzęgło i zredukuj biegi w odpowiednim momencie, aby płynnie zmniejszyć szybkość i uniknąć nadmiernego spadku obrotów.

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
