Holowanie automatu. Wszystko, co musisz o tym wiedzieć
W ostatnich latach automatyczne skrzynie biegów zdobywają coraz większą popularność wśród polskich kierowców. Kupując samochód z automatem, należy pamiętać o tym, że zasady jego poprawnego użytkowania są inne niż w przypadku auta z ręczną skrzynią. Jedną z różnic jest m.in. holowanie automatu.
Spis treści:
1. Holowanie automatu. Jak to zrobić?
2. Holowanie auta z automatem – kiedy konieczna jest laweta?
3. Zasady holowania samochodu
4. Holowanie automatu – zapamiętaj
Użytkowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów niesie ze sobą wiele plusów. Jednym z nich jest ogromna wygoda i podniesienie komfortu podróży autem wyposażonym w ten rodzaj przeniesienia napędu. Skrzynia samodzielnie dobiera przełożenia w zależności od aktualnej sytuacji i warunków na drodze, dzięki czemu kierowca może skupić się na samej jeździe. Co więcej, prowadząc samochód z automatem, nie ma potrzeby obsługiwania sprzęgła – auto rusza samodzielnie po naciśnięciu pedału gazu, co znacznie ułatwia jazdę w miejskich korkach.
Posiadanie w samochodzie automatycznej skrzyni biegów ma też rzecz jasna swoje minusy. Należy pamiętać o regularnej wymianie oleju w przekładni. Koszty ewentualnej naprawy automatu będą też znacznie wyższe niż w przypadku skrzyni ręcznej. Należy również mieć świadomość tego, że w pewnych sytuacjach ze skrzynią automatyczną nie należy postępować tak jak z manualną. Należy do nich m.in. holowanie samochodu z automatem. Z naszego artykułu dowiesz się, czy można holować automat oraz jak przeprowadzić taką procedurę poprawnie.
Holowanie automatu. Jak to zrobić?
W przypadku samochodu wyposażonego w manualną skrzynię biegów procedura holowania jest stosunkowo prosta – wystarczy tak naprawdę połączyć dwa samochody za pomocą linki holowniczej, a w pojeździe holowanym wrzucić bieg neutralny. W taki sposób możesz dostarczyć niesprawny samochód do mechanika przy pomocy drugiego, dowolnego samochodu bez konieczności wzywania pomocy drogowej.
Co w sytuacji, gdy Twój samochód jest wyposażony w automat? Czy można holować samochód z automatyczną skrzynią biegów? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Niektórzy producenci rzeczywiście kategorycznie zabraniają holowania takich pojazdów. Dlaczego nie można holować automatu? Jest to związane z budową i zasadą działania skrzyni automatycznej. W automacie koła zawsze są połączone ze skrzynią, co sprawia, że w przypadku holowania, będzie ona zmuszona do pracy, co z kolei może doprowadzić do jej uszkodzenia.
Z tego względu pierwszym krokiem, który powinieneś wykonać, zanim rozpoczniesz holowanie automatu, jest zapoznanie się instrukcją obsługi samochodu. Niektóre skrzynie automatyczne wyposażone są w specjalne tryby pracy, które rozłączają koła samochodu i skrzynie, w ten sposób umożliwiając holowanie pojazdu bez ryzyka uszkodzenia samej skrzyni. Koniecznie skontroluj też stan oleju znajdującego się w skrzyni biegów. Jeżeli jego poziom będzie zbyt niski, to holowanie samochodu nawet na krótkim dystansie nie jest dozwolone.
Jeżeli Twój samochód nie posiada wspomnianej wyżej opcji, a jego holowanie jest konieczne, to musisz przesunąć lewarek skrzyni biegów w pozycję N. Jest ona najbezpieczniejsza dla skrzyni. Holowanie automatu w innym trybie spowoduje jego pewne uszkodzenie. Problem polega jednak na tym, że aby przełączyć skrzynię w tryb neutralny, konieczna jest praca silnika. Jeżeli Twój samochód został unieruchomiony przez awarię silnika, to zmiana trybu pracy skrzyni nie będzie możliwa, a co za tym idzie, również samo holowanie nie może mieć miejsca.
Czy automat można holować po spełnieniu wszystkich wymienionych wyżej warunków? W ostateczności tak, ale nie powinieneś robić tego często. Pamiętaj również o tym, że w trakcie holowania nie powinieneś przekraczać prędkości 30 km/h. Koniecznie skróć też dystans holowania do niezbędnego minimum, udając się do najbliższego warsztatu. Holowanie samochodu z automatem w żadnym wypadku nie powinno przekroczyć odległości 50 km.
Przeczytaj również: Montaż haka holowniczego. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!
Holowanie auta z automatem – kiedy konieczna jest laweta?
Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, holowanie samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest możliwe jedynie przy pracującym silniku. Dlaczego nie można holować automatu z wyłączonym silnikiem? Wiąże się to z koniecznością stałego smarowania skrzyni. Jeżeli silnik nie będzie pracował, a koła będą się kręcić podczas holowania, to skrzynia ulegnie szybkiemu zatarciu i uszkodzeniu.
Jakie masz zatem opcje w przypadku, w którym nie możesz uruchomić jednostki napędowej swojego auta z automatyczną skrzynią? W takiej sytuacji holowanie auta z automatem będzie możliwe jedynie z wykorzystaniem holownika wyposażonego w specjalny podnośnik. Jest on w stanie unieść oś napędową nad powierzchnię drogi, w taki sposób, by nie miała z nią kontaktu. Wtedy podczas holowania kręcą się jedynie te koła, które nie są napędzane. Rzecz jasna takiego podnośnika można użyć jedynie do holowania aut z napędem na jedną oś. W przypadku samochodów ze stałym napędem na 4 koła nie będzie to możliwe.
Najpewniejszym i najbezpieczniejszym sposobem na transport niesprawnego samochodu z automatyczną skrzynią biegów jest laweta. Powinieneś z niej skorzystać nie tylko w sytuacji, gdy nie możesz uruchomić silnika, ale również po kolizji. W jej trakcie mogło dojść do uszkodzenia osi napędowych lub innych elementów, co może skutkować uszkodzeniem skrzyni podczas holowania.
Wezwanie lawety będzie również dobrym wyborem w przypadku, w którym zauważysz większy wyciek w okolicach skrzyni. Jeżeli z przekładni wyciekł olej, to próba jazdy lub holowania samochodu może skończyć się całkowitym jej zniszczeniem. Wspomnieliśmy już wcześniej o samochodach z napędem na 4 koła i skrzynią automatyczną. Również w tym wypadku laweta będzie najlepszym sposobem na transport niesprawnego pojazdu.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zasady holowania samochodu
Na koniec chcielibyśmy przedstawić ogólne zasady dotyczące holowania każdego pojazdu, nie tylko tego wyposażonego w automatyczną skrzynię biegów. Bardzo często można spotkać się z mylnym założeniem nt. holowania samochodu, dotyczącym świateł awaryjnych. W żadnym wypadku nie powinno się ich włączać w trakcie holowania. Samochód holowany obejmują te same przepisy dotyczące oświetlenia, co w przypadku samochodów poruszających się normalnie po drodze. Włączone światła awaryjne uniemożliwiają holowanemu sygnalizowanie zamiaru skrętu.
Linka holownicza, którą połączone są pojazdy, powinna mieć od 4 do 6 metrów długości, a z tyłu holowanego samochodu należy umieścić trójkąt ostrzegawczy. Holowanie wymaga rzecz jasna sprawnego układu kierowniczego oraz hamulcowego w pojeździe, który jest holowany. Warto również pamiętać o limicie prędkości, którym objęte są samochody uczestniczące w holowaniu. W obszarze zabudowanym ograniczenie to wynosi 30 km/h, a poza nim 60 km/h.
Zobacz także: Co to jest ESP i jak działa? Wyjaśnia ekspert
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Holowanie automatu – zapamiętaj
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, czy można holować automat. Odpowiedź na to pytanie nie jest tak łatwa i oczywista jak mogłoby się wydawać. Holowanie automatu jest w wielu przypadkach możliwe, ale należy pamiętać o przestrzeganiu kilku zasad oraz zaleceń producenta samochodu, które znajdziesz w instrukcji pojazdu. To właśnie w niej powinieneś znaleźć informację o tym, czy automat można holować oraz to, jak musisz do tego przygotować swój samochód.
Pamiętaj, że najlepszym i najbezpieczniejszym sposobem na transport uszkodzonego pojazdu z automatyczną skrzynią biegów jest laweta lub w przypadku aut z napędem na jedną oś holownik wyposażony w specjalny podnośnik. Jeśli szukasz ubezpieczenia samochodu, to serdecznie zapraszamy do odwiedzenia strony www.link4.pl. Nasz kalkulator OC pozwoli Ci wybrać najlepszą dla Ciebie ofertę ubezpieczenia.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Ubezpieczenie OC w LINK4. Szczegółowe informacje sprawdź na www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20