Hydrołapa, czyli hydrauliczny ręczny. Do czego służy?
Do driftowania samochodem trzeba użyć ręcznego. Jednak w autach wyczynowych nie stosuje się klasycznego hamulca na linkę. W takich pojazdach wykorzystywana jest hydrołapa. Zobacz, na czym polega takie rozwiązanie.
Spis treści:
1. "Hydrołapa" - co to jest i jak działa?
2. Gdzie i po co stosuje się hydrauliczny ręczny?
3. Montaż hydraulicznego ręcznego – koszty i efekty
4. Hydrauliczny hamulec ręczny. Podsumowanie
Zastanawia Cię, czym jest hydrołapa? Otóż jest to bardzo efektowna modyfikacja układu hamulcowego samochodu, w której standardowy ręczny zostaje zastąpiony tzw. hydraulicznym ręcznym. Powoduje to, że w sposób precyzyjny wpływasz na siłę blokowania kół w aucie. Zobacz, kiedy możesz sobie pozwolić na takie rozwiązanie i dlaczego warto się mu bliżej przyjrzeć.
"Hydrołapa" - co to jest i jak działa?
Zanim poznasz odpowiedź na pytanie: „hydrołapa – co to takiego?” warto przypomnieć, jak działa klasyczny ręczny. Taki hamulec w samochodach oparty jest na konstrukcji linkowej. Oznacza to, że podczas zaciągania dźwigni, napinasz linkę, która następnie blokuje koła. Hydrołapa do zablokowania kół wykorzystuje układ hydrauliczny. Gdy zaciągasz rękaw takiego hamulca, zmieniasz ciśnienie w całym układzie, co prowadzi do unieruchomienia kół.
Ręczny hydrauliczny – podobnie jak standardowy – nie blokuje wszystkich kół w pojeździe. Odpowiada on za częściowe lub pełne unieruchomienie wyłącznie tylnych kół. Warto w tym miejscu przypomnieć sobie, co się dzieje, gdy tylne koła zostaną zablokowane, a kierownica zostanie delikatnie poruszona. Auto momentalnie wpada wówczas w poślizg. Jest to związane z faktem, że samochód jest wówczas wyjątkowo nadsterowny. Taki stan jest niezwykle efektowny podczas kręcenia „bączków” samochodem. Takie rozwiązanie umożliwia również np. zawrócenie o 180 stopni.
Jednak standardowy ręczny jest w takich przypadkach mało precyzyjny. Poza tym linka może zostać zerwana w przypadku działania zbyt dużych sił. Do tego dochodzi konieczność zdjęcia blokady na tego typu dźwigni – co najczęściej wymaga naciśnięcia kciuka i delikatnego poruszenia dźwignią. Wszystko to sprawia, że w sytuacjach ekstremalnej jazdy na torze, taki standardowy układ reaguje za wolno. W takich sytuacjach stosowana jest hydrołapa. Co to takiego?
Hydrauliczny hamulec ręczny jest istotny podczas kontrolowanych poślizgów pod postacią driftowania itd. W takiej sytuacji nie dość, że blokowanie kół jest niezwykle proste, to jeszcze możesz precyzyjnie regulować siłę zblokowania kół. Jeżeli chcesz zblokować koła wyłącznie częściowo – wystarczy, że pociągniesz za rękaw do momentu napotkania pierwszego oporu. Jest to układ hydrauliczny – tak jak główny układ hamowania w samochodzie.
W niektórych samochodach rajdowych stosuje się jeszcze bardziej zaawansowane rozwiązanie, łączące hydrauliczny ręczny z elektronicznym sterowaniem. W takiej sytuacji w momencie pociągnięcia za hamulec odłączany jest napęd na tylną oś. W konsekwencji zblokowanie tylnych kół staje się jeszcze łatwiejsze.
Przeczytaj również: Skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy jej wady i zalety
Gdzie i po co stosuje się hydrauliczny ręczny?
Hamulec ręczny większość kierowców stosuje przede wszystkim do unieruchomienia samochodu na postoju. Wystarczy pociągnąć za dźwignię, aby auto nie zsuwało się po nierównej powierzchni. Takie rozwiązanie stosuje się także np. podczas ruszania ze wzniesienia – auto nie zsuwa się, pozwalając Ci na płynne ruszenie bez obaw o staczanie się pojazdu.
Powyższe kwestie odnoszą się do standardowego hamulca ręcznego, stosowanego seryjnie w samochodach. Jednak hamulec ręczny hydrauliczny, nazywany hydrołapą lub rękawem, wykorzystywany jest niemal wyłącznie w samochodach rajdowych. Co więcej – hydrauliczny ręczny nie może być używany w dowolnych rajdach. Zawsze trzeba przyjrzeć się temu, jakie modyfikacje są dozwolone w danej kategorii.
Hydrołapa do samochodu jest rozwiązaniem stosowanym przede wszystkim we wszelkiego rodzaju driftach. Budowa takiego rozwiązania sprawia, że kręcenie efektownych „bączków” jest wyjątkowo proste. Duża moc takiego hamulca oraz zupełnie inna charakterystyka pracy sprawiają, że rozwiązanie to sprawdza się idealnie podczas kręcenia ósemek czy wszędzie tam, gdzie potrzebny jest kontrolowany poślizg.
Pamiętaj także o tym, że jeżeli ręczny do driftu ma być wykorzystywany do trzymania auta na postoju. Powinien on być wyposażony w zapadkę. Dopiero ten element sprawi, że hamulec na stałe zablokuje koła w aucie.
Montaż hydraulicznego ręcznego – koszty i efekty
Ręczny hydrauliczny to bardzo poważna ingerencja w układ hamulcowy. W związku z tym jest to rozwiązanie, które – gdy zostanie nieprawidłowo przeprowadzone – może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy autem.
Pamiętaj jednocześnie, że hamulec ręczny hydrauliczny to rozwiązanie, które może być zastosowane wyłącznie w autach „specjalnych”. Auta dopuszczone do ruchu w Polsce nie mogą mieć zmodyfikowanego układu hamulcowego. Tego typu samochód nie przeszedłby przeglądu.
Dlaczego? Otóż hamulec ręczny jest oparty na oddzielnym mechanizmie. W związku z tym niekiedy nazywany jest on też hamulcem awaryjnym. Natomiast ręczny do driftów jest podłączony do głównego układu.
Jeżeli jednak interesują Cię koszty takiej modyfikacji – to sama hydrołapa do samochodu kosztuje zaledwie kilkaset złotych. Koszty robocizny wyglądają podobnie. Oczywiście – trzeba mieć na uwadze, że istnieją różne typy hydrołap i zarówno koszty samego mechanizmu, jak i montażu mogą się znacząco różnić.
Niezależnie od tego, na jaki typ hamulca się zdecydujesz, podczas montażu konieczna jest zarówno instalacja dźwigni w kabinie, jak i podłączenie hamulca do układu. Hydrauliczny ręczny powinien być zainstalowany w taki sposób, aby w żaden sposób nie zakłócić ciśnienia „centralnego” układu hamulcowego.
Zobacz także: Oświetlenie LED do samochodu. Gdzie można je zamontować legalnie?
Hydrauliczny hamulec ręczny. Podsumowanie
Gdy już wiesz, na czym polega hydrauliczny hamulec ręczny – widzisz, że jest to rozwiązanie niezwykle efekciarskie. Faktycznie – możliwość kręcenia „bączków” na specjalnie do tego przygotowanym terenie jest naprawdę atrakcyjna dla wielu osób lubiących adrenalinę.
Prawda jest jednak taka, że ręczny do driftu może być stosowany wyłącznie w samochodach przeznaczonych do wyścigów czy rajdów. Nie możesz dokonywać tego typu modyfikacji w samochodach przystosowanych do poruszania się po drogach publicznych. Taka hydrołapa umożliwia jedynie korzystanie z auta w celach wyczynowych.
Pamiętaj o tym, że nie ma co ryzykować. Jeżeli nawet ingerencja w układ hamulcowy nie zostanie zlokalizowana podczas przeglądu technicznego, to w przypadku jakiekolwiek kolizji drogowej, taka modyfikacja może skutkować brakiem wypłacenia odszkodowania.
Gdy poruszasz się po drogach publicznych, warto zadbać o bezpieczeństwo swoje, pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego. W tym celu absolutnie niezbędne jest odpowiednie ubezpieczenie. Pamiętaj, że jako właściciel auta masz obowiązek wykupienia polisy odpowiedzialności cywilnej. Jednak taka ochrona to zupełne minimum. Warto zapoznać się z ofertą LINK4 i sprawdzić warunki ubezpieczeń Autocasco oraz pakietu Assistance. Pierwsze z nich – zapewni odszkodowanie w przypadku uszkodzenia lub kradzieży auta. Drugie – gwarantuje fachowe wsparcie w przypadku awaryjnej sytuacji na drodze.
Odwiedź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby wyliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach oraz OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20