Interfejs diagnostyczny – wszystko, co powinieneś wiedzieć!
Interfejs diagnostyczny to urządzenie, które powinien posiadać każdy miłośnik majsterkowania przy aucie. Wystarczy szybki skan i usterka pojazdu staje się czytelna i prosta do zlokalizowania. Czym zatem jest i jak działa interfejs diagnostyczny?
Spis treści:
1. Interfejs diagnostyczny – co to takiego?
2. Jaki interfejs diagnostyczny wybrać?
3. Uniwersalny program diagnostyczny
4. Interfejs diagnostyczny. Kilka słów na koniec
Jeszcze niedawno, kiedy w aucie pojawiła się usterka i trudno było ją zlokalizować, konieczna była wizyta w serwisie i podłączenie do komputera diagnostycznego. Kierowcy nie mieli wyjścia, a serwis już na tym etapie pobierał opłatę.
Obecnie wstępną diagnostykę może wykonać praktycznie każdy użytkownik auta, który tylko posiada interfejs diagnostyczny. Kiedyś pojawiające się w samochodzie błędy można było poddać analizie wyłącznie w specjalistycznym warsztacie, który do tego celu wykorzystywał komputer przeznaczony do odczytu kodów usterek. Dzięki temu możliwe było postawienie diagnozy, co konkretnie w pojeździe wymaga naprawy. Często okazywało się, że były to tylko drobne usterki, których naprawę można wykonać samemu.
Przeczytaj także: System BAS – czym jest i jaką odgrywa rolę?
Teraz, taki sprzęt każdy może nabyć już za kilkadziesiąt złotych. W razie problemów zaoszczędzi Ci dodatkowej wizyty w serwisie, gdzie mechanik za usługę samego odczytania i wykasowania błędów wziąłby dwa razy tyle.
Interfejs diagnostyczny – co to takiego?
Najprościej mówiąc interfejs diagnostyczny, zwany również interfejsem OBD II, służy do diagnostyki, odczytu błędów oraz zbierania informacji na temat innych funkcji w samochodach. Również motocykle wyposażone w takie gniazdo można sparować z przyrządem. Urządzenie służy do odczytu i zapisu danych z samochodu oraz do wykonywania różnych testów i operacji naprawczych. Najczęściej chodzi o skanowanie auta w poszukiwaniu kodów błędów, z których każdy oznacza usterkę lub nieprawidłowe działanie któregoś z podzespołów auta. Interfejs diagnostyczny jest podłączany do gniazda OBD znajdującego się zazwyczaj pod tablicą rozdzielczą lub pod schowkiem pojazdu.
Budowa interfejsu diagnostycznego różni się w zależności od wybranego egzemplarza. Najtańsze urządzenia mają ledwie kilka centymetrów długości i z jednej strony zakończone są wtyczką OBD II, a z drugiej np. portem USB. Najczęściej w takich zestawach producenci dodają też różnego rodzaju przejściówki, aby zapewnić kompatybilność z jak największą liczbą urządzeń. Zamiast interfejsu można kupić też sam kabel diagnostyczny, który po podłączeniu do komputera i uruchomieniu programu, pozwoli na analizę stanu pojazdu.
Możesz zaopatrzyć się również w interfejs, gdzie łączność następuje bezprzewodowo: przez Bluetooth lub sieć Wi-Fi. Takie rozwiązanie jest bardzo wygodne, gdyż wtedy wystarczy Ci sama kostka bez żadnego kabla, która z kolei zostanie rozpoznana przez telefon lub laptop.
Do obsługi skanera diagnostycznego nie wystarczy samo urządzenie. Potrzebny jest również uniwersalny program diagnostyczny. Najczęściej producent zamieszcza link do pobrania niezbędnego oprogramowania lub dodaje go na płycie CD albo w formie pendrive.
Jaki interfejs diagnostyczny wybrać?
Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednym zdaniem, zwłaszcza że na rynku dostępnych jest wiele rodzajów urządzeń oferujących odmienne możliwości. Te najtańsze za kilkadziesiąt złotych pozwolą Ci głównie na odczytywanie błędów, a także na skan większości modułów auta w poszukiwaniu ewentualnych nieprawidłowości. Mają też często dodatkowe funkcje jak pomiar przyspieszenia, spalania czy funkcję programowania własnych ustawień pojazdu.
Dalej robi się ciekawiej, ponieważ w tym przypadku sprawdza się reguła, że im drożej, tym lepiej. Interfejs za kilkaset złotych oferuje już dużo bardziej precyzyjne informacje, potrafi słownie nazwać pojawiające się w samochodzie błędy (a nie tylko podać kod) i wskazać dokładniej, gdzie tkwi problem. Oferuje też takie możliwości jak np. lokalizacja auta na podstawie sygnału GPS. Często interfejsy diagnostyczne wykorzystujące GPS montuje się na stałe do portu OBD II, na przykład w pojazdach wynajmowanych lub udostępnianych jako taksówka. Dzięki temu możliwe jest stałe monitorowanie jego lokalizacji.
Dowiedz się więcej: Gniazdo OBD — co to jest i do czego służy? Wyjaśnia ekspert
Z reguły takie urządzenia są uniwersalne, czyli możesz je podłączyć do aut wielu marek, a następnie dokonać odczytu. O tym napisaliśmy poniżej. Istnieją też komputery czy interfejsy diagnostyczne przeznaczone do pojazdów konkretnego producenta. Z reguły pozwalają one wtedy na więcej działań, jednak tylko w zakresie danego koncernu lub całej grupy aut np. VAG (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda), albo BMW, MINI. Taki szczegółowy i dedykowany skaner, a raczej komputer diagnostyczny do samochodu to już „wyższa półka” i wydatek co najmniej kilkuset złotych, a jego ceny mogą sięgać nawet kilku tysięcy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Uniwersalny program diagnostyczny
Jeśli szukasz urządzenia, które sprawdzi się w różnych autach, doskonałym wyborem będzie interfejs diagnostyczny do wszystkich marek. Dzięki temu w prosty sposób podłączysz, przeskanujesz i odczytasz parametry pojazdów większości popularnych producentów. To przydatne zwłaszcza dla osób, które posiadają kilka samochodów. Taki interfejs będzie również dobrym pomysłem podczas zakupu auta używanego. Bez większych problemów będziesz mógł podłączyć urządzenie i dokonać odczytu błędów w różnych interesujących Cię modelach.
Interfejs diagnostyczny działa na zasadzie protokołu ELM 327. Po podłączeniu modułu do auta należy uruchomić uniwersalny program diagnostyczny i wybrać markę, model oraz rok produkcji. Za resztę odpowiada aplikacja, która po wprowadzeniu odpowiednich danych, rozpoczyna analizę samochodu, silnika i całej elektroniki pojazdu.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Interfejs diagnostyczny. Kilka słów na koniec
Jak widzisz, interfejs diagnostyczny to bardzo przydatne urządzenie. Dodatkowo te bardziej zaawansowane posiadają szeroko rozbudowane funkcje i poza odczytem kodów usterek pozwalają nawet na ingerencję w niektóre elementy wyposażenia auta jak światła, zamykanie szyb, zamków czy programowanie własnych ustawień w samochodzie.
Zakup interfejsu jest bardzo opłacalnym rozwiązaniem. Możesz podłączyć go w dowolnym momencie i dokonać zmian takich jak na przykład kasowanie błędów, za co warsztat policzyłby sobie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset złotych.
Zobacz również: OC Subaru, OC Pruszków
Poszukujesz ubezpieczenia OC dla swojego samochodu? Skorzystaj z naszego Kalkulatora LINK4, dzięki któremu poznasz wysokość Twojej składki. Jeśli masz pytania dotyczące oferty, zadzwoń pod numer 22 444 44 44 i skorzystaj z pomocy naszych konsultantów, którzy pomogą dobrać odpowiedni wariant ubezpieczenia. Możesz też osobiście spotkać się ze współpracującym z nami agentem. Zapoznaj się z pełną ofertą LINK4, gdzie oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych znajdziesz również inne produkty ubezpieczeniowe.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20