Jak zmierzyć grubość lakieru?
Pomiar grubości lakieru to jedna z niezbędnych czynności przy zakupie samochodu. W łatwy sposób pozwala określić stan powłoki, co umożliwia identyfikację czy auto miało dokonywane naprawy blacharsko-lakiernicze. Jak prawidłowo wykonać taki pomiar?
Spis treści:
1. Pomiar grubości lakieru – w jakim celu?
2. Prawidłowa grubość lakieru w samochodzie
3. Jak zmierzyć grubość lakieru?
Pomiar grubości lakieru – w jakim celu?
Na rynku samochodów używanych nietrudno trafić na egzemplarze będące po większych lub mniejszych szkodach powstałych w wyniku lekkich stłuczek, obcierek parkingowych czy poważnych wypadków. Kupując auto z drugiej ręki, warto więc dokonać weryfikacji stanu technicznego, aby wyeliminować możliwość trafienia na sztukę poskładaną po poważnej kolizji lub wypadku. Często pojazd taki na pierwszy rzut oka może prezentować doskonałą kondycję, ale po wnikliwych oględzinach łatwo stwierdzić, co faktycznie działo się z pojazdem.
Prawidłowa grubość lakieru w samochodzie
Zacznijmy od odpowiedzi na pytanie, czym właściwie jest prawidłowa grubość lakieru w aucie? To taka powłoka, która od momentu wyjazdu z fabryki nie została w żaden sposób zmieniona, a jej grubość odpowiada wartościom oczekiwanym dla danego modelu auta.
Ile mikronów ma oryginalny lakier? Każdy producent stosuje nieco inne wartości, jeśli chodzi o grubość lakieru, dlatego nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, jaka warstwa jest odpowiednia. Zazwyczaj w większości współcześnie produkowanych modeli, ta wartość wynosi od ok. 80 do nawet 160 mikronów. Mowa tu o łącznej grubości warstw nałożonych w fabryce. Średnio grubość jednej z nich to 30-50 mikronów. Przykładając miernik lakieru do powłoki, można jednak stwierdzić pewne odstępstwa. O tym napisaliśmy poniżej.
Prawidłowa grubość lakieru na aucie nie zawsze oznacza przedział 80-160 mikronów. Starsze auta często posiadają znacznie grubszą powłokę. To tylko jedna z sytuacji. Innym przypadkiem jest fakt, że w przypadku stwierdzenia niedoskonałości na lakierze, auto może mieć powtórnie malowany element jeszcze w zakładzie produkcyjnym. Kupując więc nawet nowe auto, jest szansa, że w pewnym miejscu powłoka będzie podwójna.
Warto w tym miejscu omówić skład powłoki lakierniczej. Nie jest to bowiem tylko zwykła farba. Na lakier samochodowy składają się takie warstwy jak: ocynk (powłoka zabezpieczająca przed korozją, nie znajduje się jednak na każdym aucie), grunt, podkład, warstwa bazowa i na końcu lakier bezbarwny. Wszystkie z tych warstw razem tworzą jednolitą powłokę.
Zobacz także: Czy myjnia automatyczna niszczy lakier? Sprawdź!
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Jak zmierzyć grubość lakieru?
Przed dokonaniem pomiaru grubości lakieru należy pamiętać, aby ustawić miernik na pomiar na odpowiedniej powłoce. Mowa tu o takich sytuacjach jak rodzaj metalu albo fakt czy blacha jest dodatkowo ocynkowana. Błędne wybranie powłoki może skutkować nieprawidłowymi wynikami pomiarów. Po wybraniu odpowiedniego podłoża można przystąpić do odczytów. Zwróć uwagę czy mierzona powierzchnia jest czysta i sucha, bo takie czynniki również mają wpływ na odczyt. Następnie przyłóż sondę pomiarową do karoserii. Pamiętaj też, że miernik powinien być przykładany na płaskiej powierzchni, dzięki czemu sonda dobrze przylgnie do powierzchni mierzonej, co pozwoli na prawidłowy odczyt.
Na ekranie miernika pojawią się cyfry. Jest to wartość powłoki lakierniczej wyrażona w mikronach. Ważne jest, aby wielkość mierzona utrzymywała się w odpowiednich standardach: grubość od ok. 80 – 160 mikronów to z reguły wartość fabryczna na samochodach. Powłoka o grubości do ok. 300 mikronów może świadczyć o podwójnej warstwie, czyli że oryginalny element został naruszony i dokonano naprawy poprzez ponowne pomalowanie fragmentu auta.
Przeważnie wartości świadczące o podwójnej powłoce oznaczają, że doszło do niewielkiego przerysowania czy przetarcia blachy, a niekoniecznie poważnego wypadku czy kolizji. O takiej przeszłości może z kolei świadczyć powłoka lakiernicza o grubości ok. 300 i więcej mikronów. Oznacza to przeważnie, że na fragmencie karoserii pojawiła się szpachla, czyli miejsce pogiętej blachy zostało wyrównane środkiem wypełniającym. W takim przypadku powinieneś mocno zastanowić się nad zakupem. Oczywiście nie zawsze szpachla oznacza, że powodem takiego zabiegu była kolizja. Często poprawki lakiernicze (np. po usuwaniu korozji) powodują konieczność wypełnienia ubytków masą wypełniającą.
Ciekawa sytuacja pojawia się w przypadku, kiedy powłoka lakiernicza posiada mniejszą grubość, niż podają to fabryczne dane. Może tak się stać w momencie, kiedy samochód miał wykonywaną korektę lakieru, czyli był poddany polerowaniu. Taki zabieg polega na starciu fragmentu lakieru, odkrywając nienaruszoną i świeżą powłokę. Jednocześnie usuwa on do ok. 10 mikronów powierzchni lakieru i może spowodować zaniżone odczyty na mierniku. Taka czynność nie jest jednak niczym niebezpiecznym, a powierzchnia lakieru nie zostanie w żaden ryzykowny sposób naruszona.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Miernik grubości lakieru – jak się nim posługiwać?
Wszystko zależy od rodzaju miernika, który posiadasz. Najbardziej rozpowszechnione na rynku są urządzenia z sondą pomiarową na kablu. Dzięki takiemu rozwiązaniu można dostać się również w zakamarki nadwozia, aby dokonać pomiaru. Wyróżnia się też mierniki lakieru, które sondę mają wbudowaną w obudowę przez co, żeby zmierzyć grubość lakieru, trzeba przyłożyć całe urządzenie do blachy auta. Na rynku znajdują się też mierniki lakieru, które posiadają różne dodatkowe funkcje jak rozdział mierzonej powłoki na pojedyncze warstwy i pokazujący ich grubość. Drogie urządzenia potrafią też zmierzyć grubość lakieru nie tylko na metalu, ale też na elementach plastikowych lub wykonanych z innego rodzaju tworzyw sztucznych.
Polecamy też: Rękojmia na samochód używany. Poznaj zapisy prawne
Jak zmierzyć grubość lakieru? Podsumowanie
To już wszystko, co przygotowaliśmy w tym materiale. Teraz już wiesz, jaka powinna być grubość lakieru samochodowego i jak odczytywać wartości z miernika. Jak widzisz, pomiar grubości lakieru może uchronić Cię od zakupu „miny samochodowej”. Oczywiście to nie jedyne zastosowanie miernika lakieru. Dzięki takiemu urządzeniu w łatwy sposób możesz stwierdzić, czy dany element posiada oryginalną, czy podwójną warstwę lakieru, a może już szpachlę. Bardziej zaawansowane, ale droższe urządzenia mają z kolei więcej funkcji pomiarowych jak np. odczyt każdej z pojedynczych warstw położonych na aucie. Niemniej jednak już podstawowe urządzenie pozwoli na weryfikację stanu lakieru w samochodzie.
Sprawdź także: rejestracja samochodu Krosno, OC Mitsubishi
Przy zakupie używanego pojazdu warto pomyśleć nie tylko o obowiązkowym OC, ale również Autocasco, które chroni przed finansowymi skutkami szkód, jakie poniosłeś w wyniku zdarzenia drogowego, którego byłeś sprawcą. Odwiedź stronę www.link4.pl i skorzystaj z Kalkulatora LINK4. Za jego pomocą obliczysz wysokość polisy. Ubezpieczenie możesz kupić także, dzwoniąc pod 22 444 44 44 – skorzystaj z pomocy naszych konsultantów, którzy szczegółowo przedstawią więcej informacji na temat oferowanych polis. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Zapraszamy do kontaktu!
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20