Kup online
polisę OC AC
Obraz
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Jaki olej do silnika? Podpowiadamy!

Image
piktogram_tabelki_biznesman
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_biznesman
OC
AC
Assistance
NNW
353zł

Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_kobieta
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_kobieta
OC
AC
Assistance
NNW
595zł

Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.

Oblicz składkę
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

OC
AC
Assistance
NNW
Image
piktogram_tabelki_mezczyzna
OC
AC
Assistance
NNW
723zł

Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.

Oblicz składkę
Czas czytania: 7 min. 8 sek.

Olej w silniku jest niezwykle ważny. Dzięki niemu jednostka napędowa jest w stanie prawidłowo pracować bez konieczności częstej wymiany poszczególnych elementów. Nie wszyscy kierowcy zdają sobie sprawę, że nie każdy środek smarujący pasuje do każdego motoru. Jaki olej do silnika wybrać? Jak znaleźć odpowiedni produkt? Co oznaczają symbole na etykietach? Przekonaj się.

Olej silnikowy – co warto wiedzieć?

  • Odpowiedni dobór oleju zapewnia dłuższą żywotność silnika i mniejsze ryzyko awarii.
  • Wysokiej jakości płyn zmniejsza tarcie, chroni przed przegrzaniem i oczyszcza silnik z nagaru.
  • Olej należy wymieniać regularnie – średnio co 10–15 tys. km lub raz do roku.
  • Wyróżniamy oleje mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne – każdy z nich ma inne właściwości i zastosowania.
  • Klasa lepkości (np. 5W30) ma znaczenie dla pracy silnika w niskich i wysokich temperaturach.
  • Producenci pojazdów – np. Mercedes-Benz – podają dokładne zalecenia dotyczące oleju w instrukcji pojazdu.

Dobrze dobrany olej – dlaczego to takie ważne?

Auto wymaga korzystania z różnego rodzaju środków smarujących oraz płynów. To w dużej mierze dzięki nim pojazd jest w stanie prawidłowo pracować i nie musi przez większość czasu stać w warsztacie. Odpowiedni dobór oleju do silnika to podstawa bezawaryjnej pracy jednostki napędowej. 

Musi ona pracować w naprawdę trudnych warunkach, a największymi problemami pracujących silników są nadmierne ciepło oraz tarcie. To te dwie składowe sprawiają, że jednostka napędowa często niedomaga i wymaga kosztownych napraw. Zanim dowiesz się, jaki olej do samochodu wybrać, musisz wiedzieć, że płyn ten odpowiada za wiele ważnych procesów. 

Najważniejszą funkcją jest smarowanie poszczególnych części silnika. Dzięki temu nie zacierają się one i nie niszczą w szybkim tempie. Jeśli jednak zabraknie go podczas pracy, silnik zatrze w kilka sekund. Dzięki odpowiednim olejom silnik jest w stanie bezawaryjnie pracować. Budowa jednostki napędowej jest skomplikowana, a naprawy bardzo drogie, dlatego przed każdą dłuższą trasą sprawdź poziom i jakość oleju, by nie okazało się, że jest go za mało.

Olej do silników benzynowych pomaga również chronić system emisji spalin. Dzięki niemu jesteś również w stanie zaoszczędzić przysłowiowe kilka złotych. W jaki sposób? Dobrze dobrany płyn zapewnia większą oszczędność paliwa. Umożliwia on również utrzymanie jednostki napędowej w czystości. Jak już wspomnieliśmy w tym artykule, silnik pracuje w trudnych warunkach. Jeśli przez dłuższy czas będzie on działał bez odpowiedniej ilości oleju, mogą się w nim odkładać różnego rodzaju substancje oraz nagar. 

Wybór złego oleju silnikowego – konsekwencje

Wybór odpowiedniego płynu ma bezpośredni wpływ na ochronę silnika oraz jego żywotność. Źle dobrany środek smarujący może prowadzić do spadku wydajności, a w skrajnych przypadkach – do uszkodzenia silnika. Szczególną uwagę należy zwrócić na zalecenia producenta samochodu, klasę lepkości oraz to, czy pojazd wyposażony jest w filtr cząstek stałych (DPF). W przypadku silników diesla istotne jest, aby stosować oleje spełniające normy emisji spalin i kompatybilne z filtrami DPF. 

Zobacz także: Wymiana oleju w samochodzie – kiedy należy to robić?

Może Cię zainteresować

  • assistance
    Ubezpieczenie Assistance

    Szukasz sposobu na komfortową podróż dla Ciebie i Twoich bliskich? Z ubezpieczeniem Assistance zapewnisz sobie ochronę ubezpieczeniową, obejmującą organizację i pokrycie kosztów pomocy technicznej, samochodu zastępczego, pomocy w podróży oraz pomocy informacyjnej. Wybierz jeden z 3 wariantów i ciesz się spokojem!

  • box produktowy-kluczyki_plus
    Ubezpieczenie Kluczyki Plus

    Zgubienie lub kradzież dowodu rejestracyjnego, czy kradzież tablic lub kluczyków mogą okazać się kosztowne. Z rozszerzeniem do polisy OC otrzymasz dodatkową wypłatę świadczenia. 

  • szyby 24
    Ubezpieczenie szyb samochodowych

    Przydatne ubezpieczenie, jeśli zajdzie konieczność naprawy lub wymiany szyby, która została uszkodzona w wypadku lub kolizji, a także na skutek działania osób trzecich i sił natury.

    Rodzaje olejów silnikowych – jaki olej do silnika wybrać?

    Pora przejść do najważniejszego zagadnienia tego artykułu, a mianowicie, jaki olej do silnika wybrać? W trakcie pracy jednostki napędowej powstają produkty uboczne procesu spalania. Osiadają one w różnych częściach silnika, często trudno dostępnych i niemożliwe jest ich łatwe usunięcie. Najważniejsze jest, byś korzystał z dobrej jakości oleju. Jeśli będziesz zaniedbywał częstotliwość jego wymiany, wówczas zanieczyszczeń będzie coraz więcej i ryzykujesz zatarcie jednostki napędowej. Jaki olej silnikowy wybrać? To trudne zagadnienie. Musisz wiedzieć, że wyróżnia się kilka jego rodzajów. 

    Olej silnikowy mineralny

    Olej silnikowy mineralny powstaje w wyniku destylacji ropy. Usuwane są z niej wszelkie woski i zanieczyszczenia. Wspomniany płyn znajduje się w gęstszej klasie lepkości. Wiesz już, że w trakcie pracy jednostki napędowej powstają różnego rodzaju produkty uboczne. Ten rodzaj oleju zapewnia bezpieczeństwo silnika w trakcie pracy. Jest on dość tani i doskonale nadaje się do jednostek, które nie są mocno eksploatowane. Olej silnikowy mineralny nie ma żadnych dodatkowych składników, więc nie jest w stanie wytrzymać długotrwałej pracy pod dużym obciążeniem. W związku z tym w mocniej używanych samochodach może być konieczna jego częstsza wymiana.

    Olej silnikowy syntetyczny

    Ten rodzaj oleju silnikowego jest odpowiedni do jednostek napędowych, które wymagają najwyższych osiągów, gdyż w takim przypadku konieczne jest odpowiednie smarowanie. Oleje syntetyczne mają wysoki poziom lepkości i są odporne na rozkład termiczny. Umożliwiają również sprawne rozkładanie zanieczyszczeń, które osiadają w silniku. Produkty syntetyczne zmniejszają zużycie paliwa i wpływają na poprawę parametrów pracy silnika. Ten rodzaj oleju jest droższy od innych. Musisz pamiętać też, że syntetyki nie są odpowiednie do każdego rodzaju jednostki napędowej, dlatego przed zakupem musisz upewnić się, że nadają się one do Twojego modelu. Warto wypróbować go również w przypadku starszych silnikach, w których odkłada się sporo nagaru.

    Olej silnikowy półsyntetyczny

    Oleje silnikowe półsyntetyczne to doskonałe rozwiązanie do większości jednostek. Łączą one w sobie cechy zarówno opcji syntetycznej, jak i mineralnej. W klasyfikacji bliżej im do tych pierwszych jednak są od nich dużo tańsze. Jest to zatem rozwiązanie dla kierowców, którzy chcą chronić swoją jednostkę napędową, jednak nie mają odpowiednich funduszy na zakup wspomnianego płynu. Olej półsyntetyczny zapewnia odporność na utlenianie oraz zachowuje swoje świetne właściwości także w niskich temperaturach.

    Czy można mieszać oleje silnikowe? Wystrzegaj się tego!

    Warto pamiętać, że nie należy mieszać olejów różnych typów (np. syntetycznego z mineralnym), gdyż może to obniżyć ich skuteczność. Oleje w pełni syntetyczne są polecane szczególnie do pracy w ekstremalnych warunkach – zarówno w wysokich, jak i niskich temperaturach – oraz w samochodach z dużym przebiegiem, gdzie wymagana jest maksymalna ochrona jednostki napędowej.

    Klasyfikacja jakości oraz lepkości oleju – co oznaczają symbole?

    Oleje silnikowe są bardzo różne. Wiesz już, jak wygląda ogólny podział smarów, jednak to nie koniec. Przed dokonaniem zakupu powinieneś wziąć również pod uwagę klasę lepkości SAE. Tabela, która zmieniała się na przestrzeni lat, określa temperaturę roboczą oraz pracy danego gatunku oleju. Lepkość oznacza, jak bardzo dany smar jest odporny na przepływ wewnątrz jednostki. Oleje o niskiej lepkości będą przepływały łatwiej, a te o wysokiej trudniej. 

    Klasa lepkości SAE podpowiada kierowcy, jak dany olej pracuje na zimno oraz gorąco. Zimą najlepszym wyborem będą smary oznaczone literą „W”. Dostępne są produkty oznaczone symbolami: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W. W przypadku miesięcy letnich weź pod uwagę smary z oznaczeniami: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50, 60. W sklepach dostępne są również płyny całoroczne.

    Symbol SAE

    Zachowanie w niskich temperaturach („W”)

    Zachowanie w wysokich temperaturach

    Zastosowanie

    0W-30

    Bardzo dobra płynność przy mrozach

    Średnia ochrona w cieple

    Nowoczesne silniki, zimny klimat

    5W-30

    Dobra płynność przy mrozach

    Optymalna ochrona latem

    Popularny wybór całoroczny

    10W-40

    Średnia płynność zimą

    Lepsza ochrona w upałach

    Starsze silniki, intensywna eksploatacja

    15W-40

    Słabsza płynność zimą

    Wysoka ochrona w cieple

    Silniki z dużym przebiegiem

    20W-50

    Minimalna ochrona przy mrozach

    Bardzo dobra przy wysokich temp.

    Pojazdy zabytkowe, sportowe

    Najpopularniejsza klasyfikacja jakościowa olejów została stworzona przez Amerykański Instytut Nafty. Produkty z oznaczeniem „S” są przewidziane dla silników benzynowych, a „C” dla diesla. Druga część oznaczenia to litera, która oznacza normę. Im dalsza litera, tym wyższa norma. 

    Symbol API

    Typ silnika

    Przeznaczenie

        Przykład oznaczenia

    S

    Silniki benzynowe

    "Service"

    SN, SP

    C

    Silniki Diesla

    "Commercial"

    CJ-4, CK-4

    W instrukcji obsługi pojazdu znajdziesz informację, jaki olej zalecany jest przez producenta. W przypadku marek premium, takich jak Mercedes-Benz, Lagonda, Lamborghini czy Lancia, szczegółowe rekomendacje mogą dotyczyć nie tylko silnika, ale i skrzyni biegów czy dodatkowych układów. Płyny do takich aut muszą zapewniać optymalną wydajność w szerokim zakresie temperatur oraz zawierać dodatki uszlachetniające chroniące jednostkę przed zużyciem.

    Jaki olej do silnika benzynowego? 

    Odpowiedź na pytanie, jaki olej do silnika benzynowego to temat bardzo rozległy. Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie. Może być on o wyższej klasie, niż rekomenduje producent pojazdu, jednak pod żadnym pozorem nie może być niższej klasy. Wszystko zależy od jednostki napędowej. Ważne jest czy auto posiada instalację LPG, czy ma duży przebieg. Informację na temat tego, jaki najlepszy olej do silnika benzynowego wybrać, znajdziesz w instrukcji obsługi swojego wozu. 

    Jaki olej do silnika diesla?

    Olej jest bardzo ważny w pracy całego samochodu. W tym przypadku również nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: jaki olej do silnika diesla? Jednostki napędowe są bardzo skomplikowane. Podczas zakupu wspomnianego płynu koniecznie musisz wiedzieć, jaki model pojazdu posiadasz, jaką ma pojemność silnika czy rodzaj zasilania. W jego instrukcji obsługi znajdziesz konkretną informację na temat tego, jaki rodzaj wybrać i co ile go zmieniać.

    Jaki olej, gdy silnik ,,bierze’’? 

    Czasami może się okazać, że jednostka spala olej. Co zrobić w takiej sytuacji? Możesz spróbować płynu o wyższej lepkości. Jest to jednak doraźne rozwiązanie na krótki czas. Na dłuższą metę musisz rozwiązać ten problem, gdyż może za to odpowiadać wiele elementów. Koniecznie umów się na wizytę w warsztacie samochodowym.

    Przeczytaj również: Dlaczego silnik „bierze olej”? Przyczyny, objawy i rozwiązania

    Zostaw numer - oddzwonimy

    i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

    Teraz już wiesz, jaki olej silnikowy wybrać!

    Dobór oleju do silnika nie jest prostą sprawą. Musisz wziąć pod uwagę wiele kwestii. Przede wszystkim pamiętaj jednak o tym, aby wymieniać go regularnie. Od tego może zależeć prawidłowa praca i żywotność jednostki napędowej. 

    Pamiętaj, że wybór płynu zależy od przebiegu pojazdu, stylu jazdy, regionu użytkowania (np. niskie temperatury zimą) oraz specyfiki silnika – szczególnie diesla z DPF. Dobrze dobrany olej poprawia pracę silnika, zmniejsza zużycie paliwa i chroni go przed zanieczyszczeniami. Przed jego warto również sprawdzić stan filtra i wymienić go równocześnie. Sprawdzenie poziomu oleju co 1000–2000 km to podstawowa forma dbałości o Twój silnik.

    Jeśli nie wiesz, jaki olej do samochodu wybrać, poszukaj informacji w instrukcji dołączonej do pojazdu przez producenta.

    Pamiętaj, że każdy samochód zarejestrowany w Polsce musi posiadać ważne ubezpieczenie OC! Skorzystaj z oferty LINK4 i wykup je już dziś! To niezwykle proste. Możesz nabyć je:

    • online – wchodząc na kalkulator OC, dostępny na naszej stronie,
    • telefonicznie – dzwoniąc pod numer 22 444 44 23,
    • stacjonarnie u agenta współpracującego z LINK4. 

    Do obowiązkowego ubezpieczenia OC dokup także ACNNW czy Assistance (dostępne w trzech wariantach). Dzięki temu zyskujesz większą ochronę na drodze. 

    Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

    Zobacz też: Ubezpieczenie OC Koszalin, Ubezpieczenie OC Kraków

    FAQ – najczęściej zadawane pytania

    Jak mogę sprawdzić, jaki rodzaj oleju mam w swoim samochodzie?

    Najprościej: zajrzyj do instrukcji pojazdu lub pod maskę – często na naklejce przy silniku znajdziesz zalecenie producenta. Można też użyć wyszukiwarki online, wpisując numer VIN.

    Jaki wybrać olej do silnika 5W30 czy 5W40?

    Oba oleje sprawdzają się w szerokim zakresie temperatur, ale 5W40 jest gęstszy w wysokich temperaturach. Do starszych silników lub z LPG częściej polecany jest 5W40, ale zawsze kieruj się zaleceniami producenta.

    Jak sprawdzić, jaki olej do silnika dobrać po numerze VIN?

    Wpisz numer VIN w specjalistycznym katalogu producenta oleju (np. Castrol, Mobil, Shell) lub skorzystaj z bazy danych warsztatu. System dopasuje odpowiedni płyn na podstawie danych technicznych wozu.

    Czy ma znaczenie, jakiego oleju samochodowego użyję?

    Tak – stosowanie nieodpowiedniego oleju może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i utraty gwarancji. Wybieraj zawsze te, które spełniają normy producenta.

    Przeczytaj podobne wpisy

    Czy artykuł był przydatny?

    Oblicz składkę już teraz

    lub zadzwoń

    (22) 444 44 23

    pon. - pt. 8 - 20