Jakie elementy zawieszenia mogą ulec uszkodzeniu podczas zimy?
W niskich temperaturach gumowe elementy zawieszenia sztywnieją, a te metalowo-gumowe są bardziej wrażliwe na przeciążenia niż latem. W zimie amortyzatory działają też w zupełnie inny sposób. Całe podwozie staje się nieco sztywniejsze. Sprawdź, jaki wpływ mają niskie temperatury na zawieszenie oraz jak można je naprawić.
Spis treści:
1. Jakie elementy zawieszenia znajdują się w samochodzie?
2. Jak zimowe warunki wpływają na zawieszenie samochodu?
3. Naprawa zawieszenia po zimowych usterkach
4. Uszkodzone elementy zawieszenia w zimie. Kilka słów na koniec
O komforcie prowadzenia samochodu decyduje kilka czynników. Jednym z nich, który odgrywa kluczową rolę, jest układ zawieszenia. Ma on zapewnić płynne poruszanie się pojazdu po drodze. Tak, aby ewentualnie napotkane wyboje, dziury czy też koleiny były jak najmniej odczuwalne dla kierowcy i pasażerów.
Jakie elementy zawieszenia znajdują się w samochodzie?
Zawieszenie samochodu składa się z wielu elementów, które ze sobą współgrają. Systemy różnią się sztywnością i komfortem jazdy w zależności od tego, jak są one zainstalowane i skonfigurowane. Istnieją różne typy zawieszeń, jednak każdy z nich zawiera takie elementy jak:
wahacze – ich zadaniem jest tłumienie drgań, które powstają podczas kontaktu koła z nawierzchnią drogi. Dzięki nim rama jest stabilna, co sprawia, że jazda jest komfortowa i bezpieczna. Są bardzo wrażliwe, dlatego podczas agresywnej jazdy po nierównej nawierzchni mogą ulec uszkodzeniu, co prowadzi do dodatkowego uszkodzenia innych elementów zawieszenia;
stabilizator – ten element zawieszenia umożliwia jazdę po łuku. Stabilizator zmienia sztywność osi w zależności od tego, po której stronie pochyli się samochód, co zapewnia stabilność i dobrą zwrotność;
końcówka drążka kierowniczego – jest to połączenie między drążkiem kierowniczym a zwrotnicą. Jej zadaniem jest wspomaganie układu podczas ruchów skrętnych. O jej zużyciu świadczą tak zwane luzy na kierowcy;
amortyzatory – te elementy zawieszenia samochodu łagodzą wibracje, które pojawiają się, gdy koło styka się z nierówną powierzchnią. Jednak ze względu na ich lokalizację mówimy o wibracjach przenoszonych bezpośrednio na karoserię samochodu. Dzięki tej funkcji chronią nadwozie, zapewniają bezpieczną i maksymalnie komfortową jazdę oraz wygodny transport bagażu. Bez amortyzatorów nadwozie samochodu odbija się od kół, gdy pokonuje każdy wybój na drodze. Elementy te to także utrzymanie stabilnej drogi i krótka droga hamowania. Dlatego bardzo ważne jest regularne sprawdzanie stanu amortyzatorów. Ich awarię można wizualnie rozpoznać po wycieku oleju;
sprężyny – element ten odpowiada za tłumienie drgań wszystkich elementów znajdujących się w układzie zawieszenia. Stopień ich zużycia związany jest ze stylem jazdy oraz stanem nawierzchni.
W układzie zawieszenie współczesnego samochodu znajduje się jeszcze wiele innych pomniejszych elementów, które także mogą ulec awarii ze względu na zimowe warunki atmosferyczne.
Dowiedz się więcej: Zawieszenie pneumatyczne. Wady i zalety
Jak zimowe warunki wpływają na zawieszenie samochodu?
W zawieszeniu samochodu najczęściej pękają części zawierające elementy metalowo-gumowe: sworznie dźwigni lub całe wahacze, łączniki stabilizatora, a także łożyska amortyzatorów tylnej belki. Amortyzatory to również elementy eksploatacyjne, których zużycie nie tylko wpływa na pogorszenie właściwości jezdnych samochodu i wydłuża drogę hamowania, ale także prowadzi do przeciążenia innych elementów zawieszenia. Auto zimą często wystawiane jest przecież na działanie ekstremalnych warunków.
Dopóki zawieszenie samochodu jest w nienagannym stanie, poszczególne jego elementy będą funkcjonowały prawidłowo. Problem pojawia się, gdy w jednym z wielu elementów zawieszenia występują luzy spowodowane działaniem niskich temperatur czy też soli używanej przez drogowców. Wtedy cały system jest dodatkowo przeciążony. To, co kierowca słyszy jako stukanie, to tak naprawdę metal trący o metal i drgania zawieszenia obciążające sąsiednie części.
Awaria jednego elementu często prowadzi do uszkodzenia kolejnego podzespołu. Dochodzi do nich łatwo, zwłaszcza w starszych samochodach, które mają już spory przebieg. Jeśli w zawieszeniu pojawi się luz na jakimś elemencie, kolejne części ulegną awarii. Dotyczy to nie tylko samego zawieszenia, ale także układu kierowniczego. Luz pojawia się najpierw na jednym końcu drążka, potem na drugim, a jeśli zwlekasz z naprawą, mechanizm kierowniczy również zaczyna szwankować. Niewykryta zawczasu drobna awaria może być przyczyną kosztownego remontu. Dlatego każdy samochód zimą powinien być odpowiednio serwisowany i w miarę możliwości garażowany.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Naprawa zawieszenia po zimowych usterkach
Ocenę uszkodzeń zawieszenia po zimie należy rozpocząć od głębokiego umycia podwozia. Zmywanie błota, piasku i soli drogowej jest niezbędne do wykrycia ewentualnych uszkodzeń. Ponadto zapobiega to powstawaniu korozji podłoża oraz pozwala ocenić stan zabezpieczenia antykorozyjnego.
Jedną z najważniejszych rzeczy do sprawdzenia po zimie są wahacze i tuleje wahaczy. Gumowo-metalowe elementy łączące wahaczy stosunkowo często ulegają zniszczeniu po zimie. Piasek i sól drogowa mogą przyklejać się do tulei, a niska temperatura przyspiesza proces starzenia elementów gumowych, co z kolei prowadzi do powstawania mikropęknięć w materiale. Konieczne jest sprawdzenie stanu sworznia wahacza, czyli elementu łączącego wahacz z kołem pojazdu.
Inne elementy, na które warto zwrócić uwagę, to łączniki stabilizatora i wspornika. Te komponenty odpowiadają za połączenie wahaczy z osią i zapobiegają nadmiernemu pochylaniu się podwozia. Drążek stabilizatora popycha koło do wewnętrznej części krzywizny wahacza, co pozwala obu kołom lepiej trzymać się nawierzchni drogi. Najszybciej, bo po około 20-40 tys. km, zużywają się tuleje łączników stabilizatora. Ich rozluźnienie może powodować nerwową, niepewną reakcję na ruch kierownicą.
Wraz z zawieszeniem sprawdź także układ kierowniczy. Szczególną uwagę należy zwrócić na wibracje i drgania kierownicy. Częstą dochodzi do uszkodzenia końcówki drążka kierowniczego, która łączy układ kierowniczy z zawieszeniem. W dłuższej perspektywie nadmierny luz może prowadzić do szybszego zużycia korbowodu i kierownicy.
Przeczytaj także: Skrzypiące zawieszenie – pozbądź się problemu!
Ponieważ stanu zawieszenia samochodu nie da się samodzielnie sprawdzić np. w przydomowym garażu, należy umówić się na wizytę w warsztacie. Taka profilaktyczna kontrola, może okazać się opłacalną inwestycją. Zwłaszcza jeśli jeszcze nie doświadczyłeś poważnego problemu podczas jazdy. Znacznie taniej jest wyeliminować jedną małą usterkę, niż stawić czoła konieczności generalnego remontu na wiosnę. W każdym razie uszkodzenie zawieszenia spowoduje uszkodzenie nie tylko sąsiednich części układu, ale także opon.
Usterki zawieszenia oznaczają, że układ hamulcowy i ESP nie działają tak, jak powinny, droga hamowania jest dłuższa, a samochód częściej wpada w poślizg. Efektywne zawieszenie to nie tylko wygodna, ale i bezpieczna jazda.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Uszkodzone elementy zawieszenia w zimie. Kilka słów na koniec
Teraz już bez problemu powinieneś rozpoznać uszkodzone zawieszenie po zimowych miesiącach. Podpowiedzieliśmy także, na jakie elementy koniecznie należy zwrócić uwagę wiosną.
Sprawdź również: OC Fiat Tipo, OC Mysłowice
Jako właściciel auta, pamiętaj także o aktualnym ubezpieczeniu OC. Na stronie www.link4.pl znajdziesz praktyczny kalkulator OC, za którego pomocą bardzo szybko obliczysz wysokość składki polisy i dokonasz bezpiecznego zakupu online. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 444 44 44 i wykupić u niego polisę lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Ta opcja także daje Ci możliwość nabycia ubezpieczenia.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20