Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Kiedy włączać kierunkowskaz na rondzie? Wyjaśniamy!

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 34 sek.

Kierunkowskaz na rondzie — czy powinno się go używać? Zdania kierowców na ten temat są podzielone, a przepisy niejednoznaczne. Często nawet sami instruktorzy nauki jazdy mają różne opinie. Wyjaśniamy, jak powinno to wyglądać.

Spis treści: 
1. Kierunkowskaz na rondzie. Prawo a rzeczywistość
2. Lewy kierunkowskaz na rondzie. O co tutaj chodzi? 
3. Rondo – kierunkowskaz a zawracanie
4. Używanie kierunkowskazu na rondzie. Teraz już wiesz jak to robić!

Kwestia używania kierunkowskazów na rondzie nie powinna wywoływać ani kontrowersji, ani wątpliwości. Jednak głównie z powodu braku czytelnych i jasnych przepisów sytuacja wygląda, jak wygląda — kierowcy nie mają pewności, czy powinni włączać kierunkowskazy na rondzie i kiedy nie trzeba tego robić. 

Jak się jednak okazuje, zasady używania kierunkowskazów na rondzie opisuje przepis, dotyczący wszystkich innych sytuacji na drodze: Kierujący pojazdem jest obowiązany zawczasu i wyraźnie sygnalizować kierunkowskazem zamiar zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu oraz zaprzestać sygnalizowania niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Dlatego, jeśli spojrzymy na rondo nieco inaczej, to okazuje się, że w teorii jest to prosta z drogami odchodzącymi w prawo. Dodatkowo dla osób, które już znajdują się na rondzie, również jest to prosta droga, ale z pierwszeństwem (o ile rondo jest oznaczone znakiem A-7). Z tego powodu kierowcy wjeżdżający na rondo ze znakiem “ustąp pierwszeństwa” muszą przepuścić tych, którzy już jadą po rondzie. Analogicznie osoby znajdujące się na tym okrągłym skrzyżowaniu mają pierwszeństwo przed wjeżdżającymi.

Taki sposób postępowania stanowi główną ideę ronda i sprawia, że jazda po nim jest płynniejsza. Zapamiętaj, że na rondzie nigdy nie skręca się w lewo — wtedy zrozumiesz, dlaczego przepisy dotyczące jazdy po rondzie są takie, a nie inne i od czego zależy używanie kierunkowskazów na rondzie.

kierunkowskaz-na-rondzie

Kierunkowskaz na rondzie. Prawo a rzeczywistość

Jak to jest — czy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz? Zgodnie z wcześniej przytoczonym przepisem należy to zrobić w przypadku zmiana pasa ruchu albo zmiany kierunku ruchu. Ten pierwszy przypadek może zdarzyć się wyłącznie na rondach, które mają więcej niż jeden pas ruchu. Wtedy zazwyczaj zmieniamy pas z wewnętrznego na zewnętrzny, co sygnalizuje się prawym kierunkowskazem. Zmiana kierunku ruchu zachodzi wyłącznie podczas zjeżdżania ronda i w tej sytuacji również używamy prawego “migacza” do zasygnalizowania tego manewru.

Co ciekawe, przepisy nie zobowiązują kierowców do używania “migaczy” przed wjazdem na rondo. Kierunkowskaz włączony w tym momencie formalnie jest więc błędem, chociaż nie stanowi on utrudnienia dla poruszających się po drodze. W rzeczywistości często można spotkać się z sytuacją, w której kierowcy włączają prawy kierunkowskaz przed rondem, aby zasygnalizować, że użyją pierwszego zjazdu. Z kolei lewy włączany jest zwyczajowo przy skręcaniu na rondzie “w lewo” albo przy zawracaniu.

Największy problem w rozstrzyganiu problemów związanych z zasadami, jakie obowiązują kierowców na drodze, jest… sam kodeks drogowy. Na próżno szukać w nim definicji ronda. Za to w rozporządzeniu w sprawie znaków i sygnałów drogowych znajduje się znak C-12, czyli ruch okrężny. Nie rozjaśnia on jednak żadnej kwestii, gdyż oznacza on, że na danym skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła placu lub wyspy i w kierunku wskazanym na znaku.

Dlatego skoro w przepisach ruchu drogowego nie ma zasad, obowiązujących konkretnie na rondzie, oznacza to, że kierowcy powinni stosować przytoczone wcześniej zasady ogólne.

Przeczytaj też: Jazda na suwak. Przepisy, prawa i obowiązki kierowcy

kierunkowskaz-na-rondzie

Lewy kierunkowskaz na rondzie. O co tutaj chodzi? 

Używanie lewego “migacza” na rondzie jest powszechnie uznawane za błąd, chociaż wśród kierowców znajdą się osoby, które odruchowo włączają lewy kierunkowskaz na rondzie przy sygnalizowaniu skrętu “w lewo” lub chęci zawracania na nim. W kwestii prawnej można przytoczyć wyrok sądu z 2016 roku, który wskazuje, że takie zachowanie jest uznawane za prawidłowe, gdy na wielopasmowym rondzie chcemy zmienić pas z zewnętrznego na wewnętrzny.

Inną ciekawą sprawą był spór pomiędzy egzaminatorką a egzaminowanym, w którym ten drugi nie włączył kierunkowskazu przed wjazdem na rondo. W ocenie egzaminatorki popełnił on błąd i nie zdał egzaminu praktycznego. Jednak sprawa została skierowana do sądu w Lublinie, który przyznał rację kursantowi i potwierdził, że nie ma konieczności używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo.

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Rondo – kierunkowskaz a zawracanie

Biorąc pod uwagę wcześniejsze informacje, takie same zasady obowiązują kierowcę, gdy wykonuje on zawracanie na rondzie. Kierunkowskaz powinien być włączany na rondzie jednopasmowym wyłącznie przed zjazdem ze skrzyżowania o ruchu okrężnym, niezależnie od tego, którego zjazdu użyjemy — także tego, wykorzystanego do zawracania.

W przypadku rond wielopasmowych sytuacja jest analogiczna. Jeżeli wjeżdżamy na wewnętrzny pas ronda, okrążamy je i potem zmieniamy pas na zewnętrzny, a potem używamy zjazdu, oba ostatnie manewry sygnalizujemy prawym kierunkowskazem — oczywiście upewniając się, że możemy bezpiecznie je wykonać. Lewy “kierunek” przydałby się w sytuacji, gdy podczas jazdy po zewnętrznym pasie wielopasmowego ronda, kierowca zdecydowałby wjechać na środkowy pas, aby np. zawrócić. 

Warto jeszcze wspomnieć, że na rondzie sygnalizuje się manewr zjazdu przed jego wykonaniem — czyli w praktyce podczas mijania poprzedzającego zjazdu, który nie będzie wykorzystywany. W praktyce okazuje się, że kierunkowskaz na rondzie o niewielkim rozmiarze jest włączony zazwyczaj bardzo krótko.

Sprawdź także: Droga wewnętrzna. Przepisy, jak właściwie się po niej poruszać

kierunkowskaz-na-rondzie

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Używanie kierunkowskazu na rondzie. Teraz już wiesz jak to robić!

Po lekturze naszego artykułu powinieneś już wiedzieć, jak ma wyglądać prawidłowy wjazd na rondo. Kierunkowskaz to niezbędne narzędzie, które sprawia, że ruch po nim odbywa się dużo płynniej, na skrzyżowaniu może przebywać jednocześnie więcej aut, a Twoje zamiary są jasne dla pozostałych uczestników ruchu. Ważne, żeby w ogóle go używać i robić to zgodnie z obowiązującymi przepisami — choć brakuje w nich szczegółów odnośnie skrzyżowań o ruchu okrężnym.

Jak widzisz, nieznajomość przepisów może czasem powodować problemy. Podobnie jest z kwestią obowiązkowego ubezpieczenia OC. Jeśli nie wiesz, że jako właściciel samochodu powinieneś dbać o jego ciągłość i zdarzy się, że pozostaniesz bez ochrony nawet jeden dzień, możesz otrzymać karę od UFG. Jeśli potrzebujesz OC, skorzystaj z kalkulatora, który pomoże Ci wyliczyć wysokość składki.

A jeśli masz już OC, to sprawdź ofertę dodatkowych polis komunikacyjnych LINK4. Zwróć uwagę na ubezpieczenie Autocasco, które zapewni Ci ochronę w razie wystąpienia różnych nieprzewidzianych zdarzeń oraz wtedy, gdy np. ktoś ukradnie Ci auto lub sam je nieumyślnie uszkodzisz.

Dowiedz się też więcej o Auto Assistance, które zapewnia pomoc w sytuacjach, gdy Twój pojazd ulegnie awarii, wypadkowi, zostanie skradziony lub zniszczony w akcie wandalizmu. Dzięki temu ubezpieczeniu możesz otrzymać naprawę na miejscu zdarzenia jeżeli to możliwe lub holowanie do wybranego miejsca (jednak nie więcej niż 200 km). W ofercie LINK4 znajdziesz też NNW, które zapewnia finansowe wsparcie dla Ciebie i pozostałych pasażerów pojazdu w przypadku wypadku komunikacyjnego.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20