Kondensator – co to takiego?
Jednym z elementów znajdujących się w aucie jest kondensator samochodowy. Do czego służy, gdzie można go znaleźć w pojeździe i co zrobić w przypadku usterki? W tym artykule odpowiadamy na te pytania!
Spis treści:
1. Kondensator – co to jest?
2. Kondensator samochodowy — objawy usterki
3. Kondensator – naprawa
4. Kondensator – podsumowanie
Praktycznie każda płytka z systemami elektronicznymi jest dzisiaj wyposażona w małe kondensatory, które umożliwiają działanie komputerów i systemów elektronicznych – takich kondensatorów w samochodzie mogą być setki. Jednak są to stałe elementy większych systemów, dodatkowo chronione i zamknięte w szczelnych obudowach. Wątpliwe wobec tego, aby kierowca kiedykolwiek miał szanse mieć z nimi bezpośrednio do czynienia. Są jednak takie kondensatory, które bezpośrednio wpływają na codzienne korzystanie z samochodu.
Sprawdź także: Co to jest launch control?
Kondensator – co to jest?
Aby omówić, w jaki sposób możemy rozpoznać usterkę kondensatora i co z nią zrobić, trzeba najpierw wyjaśnić, czym kondensator w ogóle jest i jaka jest jego rola w układzie elektrycznym samochodu.
Kondensator to mało skomplikowane urządzenie. W najprostszym wariancie są to dwie metalowe płytki – elektrody, ułożone równolegle i oddzielone od siebie za pomocą materiału izolującego. Takie ustawienie pozwala im na zachowanie pewnego zapasu energii elektrycznej, która może zostać w razie potrzeby wykorzystana przez system elektryczny, którego są częścią.
Oczywiście jest to ujęcie schematyczne i budowa kondensatora może się różnić w zależności od jego przeznaczenia. Bardziej rozbudowane warianty mogą być wręcz dodatkowo wyposażone w inne urządzenia, aby ułatwić monitorowanie stanu kondensatora. Upraszczając, jednak można powiedzieć, że kondensator jest rodzajem baterii.
Tutaj nasuwa się pytanie – do czego służy kondensator w samochodzie? Skoro kondensator jest baterią, to czym różni się od akumulatora, który przecież pełni funkcję baterii w samochodzie? Owszem, akumulator zawsze będzie podstawową formą przechowywania energii – przede wszystkim z uwagi na swoją pojemność.
Kondensator nie jest alternatywą dla akumulatora, raczej jego uzupełnieniem. Kondensatory nie są w stanie przechować dużej ilości energii, są za to w stanie unormować jej napięcie, a w razie potrzeby – błyskawicznie przekazać cały jej zapas do urządzenia, z którym są połączone – chroniąc równocześnie resztę systemu elektrycznego od spadku napięcia.
I to jest właśnie ta istotna cecha, która odróżnia akumulator od kondensatora – szybkość przekazania energii. Akumulator zachowuje jej dużo więcej, ale oddaje ją powoli. Jeżeli równocześnie wiele urządzeń będzie wymagało większej ilości prądu – w całym układzie spadnie napięcie. Zamontowany przy urządzeniu kondensator może to większe zapotrzebowanie pokryć, a potem już wolniej się podładować, by cały czas dysponować zapasem łatwo i szybko dostępnej energii.
Gdzie, wobec tego znajdziesz kondensator samochodowy? Istotne z punktu widzenia tego artykułu kondensatory możesz znaleźć tak naprawdę w dwóch miejscach. Pierwszym miejscem, rzadko jednak spotykanym, będą okolice rozrusznika samochodu.
Uruchomienie samochodu wymaga dużej ilości energii podanej do rozrusznika w bardzo krótkim czasie, aby uruchomić cały silnik. Dużo energii, w krótkim okresie – to właściwie definicja kondensatora. Jednak do podania takiej energii przystosowane są także akumulatory, więc nie jest to częste rozwiązanie.
Często spotykanym rozwiązaniem będzie za to wykorzystanie dużych kondensatorów przy systemach audio. Nowoczesny system audio składa się z 3 elementów – źródła sygnału, w uproszczeniu radio, wzmacniacza oraz głośników. W prostszych systemach wzmacniacz będzie zintegrowany z radiem, a kondensator do radia samochodowego będzie miał na celu zapewnienie stabilności dźwięku.
Bardziej rozbudowane systemy będą za to wyposażone w osobny wzmacniacz, kilka głośników i subwoofer – czyli specjalny głośnik do emitowania bardzo niskich tonów. W takim systemie dedykowany kondensator do wzmacniacza samochodowego będzie zapewniał nie tylko odpowiednią ilość energii dla systemu audio, ale będzie także chronił resztę samochodu przed spadkiem napięcia.
Emitowanie dźwięków wymaga oczywiście energii. Ilość i wielkość głośników mają w tej kwestii kluczowe znaczenie, ale istotne jest też, jakie dźwięki są emitowane. Niższe tony wymagają większej membrany głośnika i mocniejszego jej wychylenia – czyli więcej energii.
Przy bardzo rozbudowanym systemie wykorzystującym subwoofer akumulator może sobie nie poradzić z szybkim dostarczaniem wystarczającej ilości prądu. I właśnie ten problem rozwiązuje kondensator do wzmacniacza samochodowego. Podpięty tuż przed wzmacniaczem błyskawicznie dostarcza energię, gdy jej potrzeba, a równocześnie cały czas powoli uzupełnia jej zapas. Dzięki temu reszta systemu elektrycznego samochodu nie odczuwa wahań zapotrzebowania i może poprawnie funkcjonować.
Kondensator samochodowy — objawy usterki
Jak wobec tego rozpoznać, że z kondensatorem stało się coś złego? Usterka kondensatora może się objawić na kilka sposobów. Najpoważniejszym z nich będzie nagłe oddanie całej energii do systemu, co może skutkować uszkodzeniem systemu audio, bądź ogólnie elektryki samochodu. Jeżeli kondensator był poprawnie zainstalowany, jest to mało prawdopodobne, ale możliwe. W takiej sytuacji uszkodzony wzmacniacz lub głośniki po prostu nie będą funkcjonować. Uszkodzenie elektryki samochodu też będzie łatwo zauważalne – w postaci lampek kontrolnych każdego koloru bądź po prostu absolutnego braku prądu.
Innym objawem usterki może być po prostu brak funkcjonowania kondensatora. Oznacza to, że całe zapotrzebowanie na prąd będzie pokrywane z akumulatora, więc napięcie w systemie elektrycznym samochodu będzie spadało – szczególnie przy niskich tonach.
Będzie to, można rozpoznać na dwa sposoby – po pierwsze przez niską jakość dźwięku. Wzmacniacz nie będzie w stanie pobrać wystarczająco dużo prądu, aby wyemitować odpowiedni dźwięk. Po drugie pobierany prąd obniży napięcie we wszystkich innych systemach, powodując przygasające światła, wyświetlacze i kontrolki.
Przeczytaj również: Zestaw głośnomówiący do samochodu − jak działa?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Kondensator – naprawa
Naprawa kondensatora polega na jego wymianie. Tutaj nie ma innej drogi. Musisz pamiętać, że absolutna sprawność wszelkich systemów elektrycznych samochodu to kwestia zdrowia i życia. Jeżeli usterka kondensatora nie spowodowała zniszczenia innych systemów – to czeka Cię tylko wycieczka do elektryka samochodowego w celu poprawnego zainstalowania nowego elementu.
Warto skorzystać w tej kwestii z usług profesjonalisty. Ilość energii przechowywanej w kondensatorze jest w stanie przyspawać śrubokręt do karoserii, jeżeli popełnimy błąd przy instalacji. Źle podłączony kondensator samochodowy może również zniszczyć sprzęt audio czy wręcz uszkodzić całą elektrykę samochodu. Jeżeli nie masz odpowiedniego przygotowania i doświadczenia – lepiej instalację tego elementu zostawić osobom w tej dziedzinie przeszkolonym.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Kondensator – podsumowanie
Mimo wszystkich opisanych w poprzednich akapitach skutków usterki kondensatora trzeba jednak zwrócić uwagę na fakt, że nie są to częste zdarzenia. Kondensator do radia samochodowego to urządzenie proste, a przez to – bardzo trwałe. Najczęstszą awarią będzie jego uszkodzenie mechaniczne przez użytkownika, dlatego też warto zainstalować go w bezpiecznym miejscu i zastosować odpowiednie osłony, aby zminimalizować szanse wystąpienia takiej sytuacji.
Usterka poprawnie i bezpiecznie zamontowanego kondensatora jest dużo mniej prawdopodobna niż na przykład rozładowany akumulator. A w takiej sytuacji może Ci pomóc ubezpieczenie samochodowe LINK4 z Auto Assistance.
Zobacz także: OC Olkusz, ubezpieczenie OC Toyota Corolla
Kalkulator OC pozwoli Ci poznać wysokość składki bez wychodzenia z domu, a następnie wykupienie wybranej opcji. O naszej ofercie możesz porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach zakupisz także polisę najlepiej dostosowaną do Twoich potrzeb.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20