Lampy retrofit LED. Co to jest i czy ich stosowanie jest legalne?
W ostatnich latach coraz większą popularność zdobywają lampy LED typu retrofit. Poprawiają one wygląd oraz jakość oświetlenia w starszych samochodach, które nie były wyposażone w lampy LED. Czy jednak stosowanie takich lamp jest legalne?
Spis treści:
1. Czym są popularne retrofity?
2. Retrofit LED a homologacja. O czym musisz wiedzieć?
3. Żarówki retrofity w innych krajach
4. Teraz już wiesz, czym są retrofity!
W porównaniu do typowych żarówek halogenowych, oświetlenie typu LED posiada wiele zalet. Jedną z nich jest na pewno znacznie większa trwałość oraz wysoka efektywność energetyczna. Żarówki LED pozwalają również na uzyskanie dowolnej temperatury barwowej światła. Lampy samochodowe wykonane w tej technologii posiadają zwykle światło o wysokiej temperaturze, które pozwala na uzyskanie strumienia światła o charakterystycznej białej barwie.
Białe, jasne światła nie tylko poprawiają wygląd auta, ale również zwiększają bezpieczeństwo podróży, poprzez lepsze oświetlenie drogi. Właśnie z tego powodu wielu właścicieli starszych samochodów, które są wyposażone w konwencjonalne reflektory, poszukują alternatyw, które pozwoliłyby im zainstalować oświetlenie LED w ich autach. Jednym z popularniejszych rozwiązań są retrofity LED. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, czym są retrofity oraz kiedy możliwa jest ich instalacja, to zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem.
Czym są popularne retrofity?
Jeżeli posiadasz starszy samochód lub nowsze auto z trochę uboższym pakietem dodatków, to prawdopodobnie jest on wyposażony w klasyczne żarówki. Retrofity to tak naprawdę nic innego, jak zamienniki tradycyjnych żarówek typu H1, H4, H7 i innych. Podobnie jak one umieszczane są w gniazdach znajdujących się w reflektorach samochodu, co oznacza, że ich instalacja nie ciągnie za sobą konieczności dalszych przeróbek.
Oświetlenie retrofit LED sprawia, że reflektory samochodu emitują światło o jasnej barwie, dzięki czemu samochód zyskuje nowocześniejszy wygląd oraz oświetlenie, które sprawia, że jazda samochodem w nocy staje się o wiele bezpieczniejsza. Żarówki tego typu stosuje się zarówno w światłach mijania, jak i w drogowych czy przeciwmgielnych.
Zestaw, w którym znajdziesz żarówki refrofity, powinien zawierać również kilka dodatkowych elementów. Żarówki typu LED w przeciwieństwie do zwykłych halogenów potrzebują dodatkowego chłodzenia, dlatego zestaw powinien zawierać zewnętrzny radiator lub inne rozwiązanie pozwalające na schłodzenie żarówek. Drugim elementem, który może być potrzebny przy instalacji, jest przetwornica dopasowana do użycia w systemie Canbus. Dzięki niej komputer samochodu nie będzie wyświetlał błędów po instalacji żarówki typu LED retrofit.
Przeczytaj: Światła ksenonowe. Wszystko, co warto o nich wiedzieć
Retrofit LED a homologacja. O czym musisz wiedzieć?
Z poprzedniego akapitu mogłoby wynikać, że z użytkowaniem żarówek typu retrofit wiążą się same zalety. Czy jest tak w rzeczywistości? Niestety posiadają one jedną poważną wadę – w polskich warunkach nie można legalnie używać żarówek typu LED retrofit. Homologacja nie obejmuje oświetlenia tego typu, co sprawia, że poruszający się po drogach publicznych samochód wyposażony w takie żarówki, w przypadku kontroli drogowej może mieć zatrzymany dowód rejestracyjny.
Taki stan rzeczy wynika z prawa, które jest jednolite na terenie całej Unii Europejskiej. Zakazuje ono jakiejkolwiek ingerencji w fabryczne oświetlenie samochodu, co wyklucza możliwość zastosowania oświetlenia retrofit LED. Homologacja reflektorów do wykorzystania żarówek halogenowych takich jak np. H4 czy H7 sprawia, że zastosowanie w nich innego typu oświetlenia jest najzwyczajniej w świecie zakazane.
Wspomniane wyżej przepisy dotyczą nie tylko żarówek LED retrofit. Homologacja wyklucza również zastosowanie popularnych do niedawna zestawów HID, w których standardowa żarówka halogenowa zastępowana jest żarówką ksenonową co podobnie, jak w przypadku oświetlenia LED retrofit, nadaje samochodowi nowocześniejszego wyglądu i poprawia bezpieczeństwo jazdy nocą. Niestety tego typu zestawy najczęściej nie posiadają niezbędnego w przypadku lamp ksenonowych układu autopoziomowania, co może powodować oślepianie innych użytkowników drogi.
Co może Ci grozić, jeżeli wbrew prawu zainstalujesz w swoim samochodzie żarówki retrofity? Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, najczęściej wiąże się to z utratą dowodu rejestracyjnego w trakcie kontroli drogowej. Jeżeli diagnosta w trakcie badania technicznego zauważy, że Twój samochód posiada nielegalne żarówki LED, to z pewnością nie podbije on przeglądu pojazdu aż do momentu usunięcia niehomologowanych elementów.
Największe ryzyko pojawia się jednak w momencie, w którym pojazd wyposażony w nielegalne oświetlenie uczestniczy w zdarzeniu drogowym – zwłaszcza takim, jak kolizja czy wypadek. Jeżeli policjant lub biegły dostrzeże, że w samochodzie zastosowano niehomologowane żarówki, to może on obciążyć winą właściciela pojazdu, nawet jeżeli to nie on był sprawcą wypadku. Problemy mogą również pojawić się przy odszkodowaniu – ubezpieczyciel w ekstremalnych przypadkach może odmówić jego wypłaty ze względu na zastosowanie żarówek bez homologacji.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Żarówki retrofity w innych krajach
Tak jak wspomnieliśmy już wcześniej, przepisy na terenie całej Unii Europejskiej są jednolite i wykluczają one zastosowanie oświetlenia typu retrofit LED. Homologacja jest w tym wypadku nieubłagana. Pewien wyjątek w tej kwestii stanowią Niemcy i ich podejście do kwestii zastosowania retrofitów.
Nasi zachodni sąsiedzi wprowadzili przepisy dotyczące legalizacji wykorzystania żarówek LED retrofit w niektórych modelach samochodów. Jest to podstawowa różnica pomiędzy homologacją a legalizacją – legalizacja dopuszcza zastosowanie pewnych retrofitów w konkretnych modelach samochodów wyposażonych fabrycznie w żarówki H7. Dotyczy to około 30 różnych modeli takich jak np. Alfa Romeo Giulietta, Audi A3 i A4 oraz Volkswagenów Polo i Passat.
Wprowadzenie nowych przepisów w Niemczech pociągnęło za sobą rozpoczęcie prac nad zmianą regulacji dotyczących retrofitów w całej Unii Europejskiej. Jest to z pewnością powód do radości dla wszystkich miłośników tego typu rozwiązań, jednak należy mieć świadomość, że to dopiero początek prac i cały proces z pewnością zajmie co najmniej kilka lat. Pozostaje mieć nadzieję na to, że po tym, jak dostrzeżono potrzebę zmian w przepisach dot. retrofitów, czas ten zostanie skrócony do niezbędnego minimum.
Zobacz także: Czyszczenie lamp samochodowych – najlepsze metody
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Teraz już wiesz, czym są retrofity!
Retrofity LED to ciekawe rozwiązanie, które pozwala odświeżyć wygląd samochodu oraz poprawić jakość jego oświetlenia. Niestety produkt ten w pewnym sensie wyprzedził swoje czasy oraz regulacje prawne, przez co jego legalne używanie w krajach Unii Europejskiej jest obecnie niemożliwe. Pewien wyjątek stanowią w tej kwestii Niemcy, które zalegalizowały używanie retrofitów w około 30 modelach samochodów wyposażonych w żarówki halogenowe H7.
Jeżeli Twoje ubezpieczenie OC wkrótce traci ważność, to gorąco zachęcamy Cię do zapoznania się z bogatą ofertą polis komunikacyjnych od LINK4! Pamiętaj, że w naszej ofercie znajdziesz również ubezpieczenia Autocasco, a także Assistance, NNW. To oferta, której zdecydowanie warto się przyjrzeć.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20