Łożyska igiełkowe – jaką pełnią funkcję?
Łożyska w samochodach występują w wielu rodzajach, z których można wyróżnić dalsze podgrupy. Montowane są one wszędzie tam, gdzie wykonywany jest ruch obrotowy. Jedną z grup łożysk stosowanych w przemyśle motoryzacyjnym są łożyska igiełkowe. Czym są i jakie mają zastosowanie? Wszystkiego dowiesz się z naszego artykułu!
Spis treści:
1. Co to jest łożysko igiełkowe?
2. Rodzaje łożysk igiełkowych
3. Łożyska igiełkowe – naprawa
4. Łożyska igiełkowe – podsumowanie
W samochodach osobowych można wyróżnić wiele rodzajów łożysk. Ich ilość nie jest przypadkowa. W końcu samochód zawiera w sobie wiele układów, w których przekazywany jest jakiegoś rodzaju obrót. Począwszy od kolumny kierowniczej, przez wały napędowe czy półosie. Wszędzie tam, gdzie przekazywany jest obrotowy rodzaj ruchu, stosowane są łożyska.
Przeczytaj także: Uszkodzone łożysko koła – objawy, przyczyny i naprawa awarii
Z założenia są to elementy projektowane w taki sposób, aby wytrzymały praktycznie cały okres użytkowania pojazdu. Wśród wielu rodzajów łożysk montowanych w autach można wyróżnić łożyska igiełkowe. To ważna grupa łożysk, której poświęcony jest poniższy materiał.
Co to jest łożysko igiełkowe?
Łożysko igiełkowe zbudowane jest nieco inaczej niż klasyczne kulkowe. Mamy w tym przypadku do czynienia z takimi elementami jak dwa pierścienie, koszyk oraz złożenie igiełkowe. Takie łożyska dzielą się również ze względu na odmiany, o czym mowa nieco niżej. Charakterystycznym wyróżnikiem dla łożyska igiełkowego jest jego budowa.
Można zauważyć poprzeczne wałeczki ułożone na całym obwodzie elementu. To właśnie one nazywane są igiełkami. Pełnią taką samą funkcję jak kulki w łożysku kulkowym – są elementami tocznymi. Mają bardzo małą średnicę, a cała powierzchnia styku rozkłada się na szerokości pojedynczego wałeczka. Dzięki takiej budowie możliwe jest przeniesienie bardzo dużych obciążeń działających na łożysko. Nie można tego zrobić w łożyskach kulkowych, gdzie styk jest rozkładany tylko punktowo.
Łożyska igiełkowe mają jedną, główną cechę. Są stosowane wyłącznie do przenoszenia obciążenia poprzecznego. Cechują się małym przekrojem poprzecznym oraz odpornością na brak osiowości. Ze względu na opisane cechy, łożyska igiełkowe są powszechnie stosowane zarówno przy silniku, jak i przy przekładniach, czy w skrzyni biegów.
Tak jak w każdym łożysku i w tym przypadku konieczne jest odpowiednie smarowanie łożysk igiełkowych. Wpływ na żywotność ma również fakt, z jakiego rodzaju stali zostały one wykonane. Najbardziej odpornymi na zakłócenia pracy są łożyska z jak najczystszej stali. Stopy metali nie będą już tak trwałe i odporne na warunki pracy.
Gdzie znajdziesz łożyska igiełkowe w samochodzie? Począwszy od silnika, można je znaleźć w korbowodach, przy popychaczach zaworów. Konieczność łożyskowania występuje również np. w skrzyniach biegów przy każdym przełożeniu albo w układzie sprzęgła jako łożysko igiełkowe oporowe.
Opisywany element można znaleźć też w układzie zawieszenia, np. w kolumnie McPhersona, gdzie następuje skręt całego zespołu zawieszenia, wraz z przednimi kołami. Przeguby napędowe również będą wyposażone w ten rodzaj łożysk. Jak widzisz – w samochodach osobowych ich zastosowanie jest bardzo szerokie, bo praktycznie każdy element mechaniczny, w którym następuje obrót, jest w nie wyposażony.
Sprawdź również: Regeneracja mostów napędowych. Wszystko, co musisz wiedzieć
Rodzaje łożysk igiełkowych
Wśród łożysk igiełkowych można wyróżnić różne ich rodzaje i odmiany:
Łożyska igiełkowe wzdłużne – to płaski rodzaj, z wyglądu przypominający zwykłą podkładkę. Ich zaletą jest fakt, że można je zastosować w sytuacjach, gdzie miejsca jest za mało na łożysko igiełkowe o standardowych rozmiarach. Często za bieżnię łożyska wzdłużnego uznaje się czop wału, na którym taki element jest zastosowany. Wykonuje się odpowiedni frez pod łożysko igiełkowe płaskie, które swobodnie obraca się na swoim miejscu.
Łożyska igiełkowe cienkościenne – wyróżniają się bardzo cienką ścianką zewnętrzną i nie muszą posiadać ścianki wewnętrznej. Tego rodzaju łożyska występują w postaci przelotowej, jak i nieprzelotowej.
Łożysko igiełkowe przelotowe i nieprzelotowe – oznacza czy łożysko jest otwarte z obu stron, czy może zamknięte z jednej.
Łożyska igiełkowe masywne – mogą przenosić większe obciążenia od standardowych łożysk. Nie są odporne na niewspółosiowość wału.
Łożyska igiełkowe zespolone – ten rodzaj łożysk umożliwia przenoszenie obciążeń zarówno promieniowych, jak i osiowych. Budowa takiego łożyska to właściwie dwa połączone ze sobą pierścienie: poprzeczne oraz wzdłużne.
Wymienione rodzaje łożysk igiełkowych stanowią ponad połowę wszystkich rodzajów dostępnych na rynku. Stosowane jest więcej wariantów, które nie zostały tutaj opisane. Są to jednak często hybrydy składające się z dwóch opisanych wyżej typów łożysk.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Łożyska igiełkowe – naprawa
Trudno jest stwierdzić, czy w samochodzie to akurat łożysko igiełkowe wymaga wymiany. Głównie ze względu na to, że są one elementami jakiegoś większego układu w samochodzie. Fakt, że ten element był winowajcą usterki, często można stwierdzić dopiero po regeneracji danego zespołu, który był poddany diagnozie.
Przykładowo – bardzo często np. tylna belka w samochodach zużywa się właśnie przez to, że wcześniej uszkodzeniu uległo łożysko igiełkowe. Trudno jest taką usterkę zdiagnozować we wczesnej fazie, przez co potem konieczna okazuje się regeneracja całej belki i przy okazji wymiana łożysk.
To tylko jeden z przykładów. Jak już wiesz, łożyska igiełkowe stosowane są w szerokim spektrum w samochodach, dlatego niezależnie czy mowa o silniku, zawieszeniu lub też układzie kierowniczym auta, łożyska igiełkowe współpracujące z naprawianym elementem mogą zostać wymienione po prostu przy okazji serwisu.
Samych łożysk nie da się naprawić. Są to małe elementy, które po uszkodzeniu nadają się tylko do wymiany na nowe odpowiedniki. Jak mogą się uszkodzić? Przede wszystkim, kiedy do takiego łożyska dostanie się niepożądane ciało zewnętrzne jak np. piasek – istnieje ryzyko, że wytrze się pierścień wewnętrzny łożyska igiełkowego, co trwale uszkodzi łożyska. Problem może pojawić się też, kiedy łożysko igiełkowe nie ma zapewnionego dostatecznego smarowania. Praca na sucho może skończyć się usterką.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Łożyska igiełkowe – podsumowanie
Teraz już wiesz, czym są i do czego służą łożyska igiełkowe. Chociaż mają niewielkie rozmiary, ten rodzaj łożysk pełni ważną funkcję w każdym samochodzie. Mimo wysokiej trwałości czasami zdarza się, że ulegają wytarciu i konieczna jest ich wymiana.
Zobacz również: rejestracja samochodu Mińsk Mazowiecki, OC Zabrze
Oprócz łożysk, awarii mogą ulec inne części, skutkując niespodziewanymi sytuacjami na drodze. Szukasz polisy AC do Twojego samochodu? Odwiedź stronę www.link4.pl i skorzystaj z Kalkulatora LINK4. Z jego pomocą obliczysz wysokość polisy dostosowaną do Twoich potrzeb. Jeśli masz pytania dotyczące ubezpieczenia, zadzwoń pod 22 444 44 44 i skorzystaj z pomocy naszych konsultantów, którzy szczegółowo przedstawią więcej informacji na temat oferowanych polis. Podczas rozmowy kupisz także ubezpieczenie. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Ubezpieczenie Autocasco dostępne w LINK4 tylko w pakiecie z OC. Szczegółowe informacje sprawdź w OWU dostępnym na www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20