Najlepszy hot-hatch – co warto wybrać?
Hot-hatch to samochód kompaktowy, który łączy w sobie praktyczność z nutką sportowych emocji. Segment ten narodził się w latach 80. razem z wprowadzeniem na rynek przez Volkswagena modelu Golf GTI.
Spis treści:
1. Czym charakteryzuje się hot-hatch?
2. Najlepsze hot-hatche – propozycje
3. Samochód hot-hatch – o czym należy pamiętać?
4. Teraz już wiesz, jaki hot-hatch wybrać!
Wielu miłośników samochodów, szukając dla siebie samochodu, staje przed trudnym wyborem: czy postawić na szybkie, budzące emocje auto, czy może raczej swoją uwagę skierować ku praktycznym modelom, którymi tanio i bezawaryjnie można poruszać się na co dzień.
Złotym środkiem dla osób stojących przed tego typu dylematem jest tzw. hot-hatch, czyli usportowiona wersja, jednego z popularnych hatchbacków. Modele te posiadają sportowe zacięcie, jednocześnie w żaden sposób nie tracąc praktyczności wersji „cywilnych”, na bazie których powstały. W naszym artykule przedstawimy najlepsze hot-hatche w różnych przedziałach cenowych.
Czym charakteryzuje się hot-hatch?
Dynamiczny, zwinny, emocjonujący i... praktyczny. Są to cechy, którymi powinien się charakteryzować każdy hothatch. Skąd w zasadzie wzięła się w ogóle ta nazwa? Tak, jak wspomnieliśmy już we wstępie, sportowe hot-hatche to specjalne wersje zwykłych hatchbacków takich, jak chociażby Volkswagen Golf czy Ford Fiesta. Z tego względu do nazwy nadwozia typu hatchback dodano słowo „hot”, mające reprezentować emocje, które wywołuje samochód hot-hatch.
Czym wyróżnia się hothatch na tle zwykłej wersji danego modelu? Na ogół zmiany obejmują przede wszystkim zdecydowanie mocniejszy silnik. Jeszcze do niedawna standardem wśród większych, kompaktowych hot-hatchy było 200 KM. Obecnie taką mocą może pochwalić się praktycznie każdy miejski hot-hatch. Kompaktowe hot-hatche przekroczyły już barierę 300 KM i nic nie wskazuje na to, że jest to ostatnie słowo producentów.
Czym jeszcze odróżnia się najlepszy hothatch od swojego „cywilnego” odpowiednika? Różnice obejmują też zwykle np. obniżone i utwardzone zawieszenie, sztywniejsze nadwozie czy głośniejszy wydech. W niektórych modelach producenci dodają też np. mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, czyli tzw. szperę.
Marki podchodzą w różny sposób do tego, jak mają wyglądać sportowe hot-hatche. Niektórzy producenci dodają znacznie większe felgi oraz spoilery i dokładki, które w znaczący sposób odróżniają auto od jego zwykłej wersji. Z kolei niektóre hot-hatche nie wyróżniają się z tłumu, ponieważ projektanci chcą uzyskać efekt tzw. sleepera, czyli auta o ponadprzeciętnych osiągach, których nie zdradza jego stonowany wygląd.
Sprawdź również: Hatchback do 30 tys. – na co warto zwrócić uwagę w 2022 roku?Teraz już wiesz, jaki hot-hatch wybrać!
Może Cię zainteresować
Najlepsze hot-hatche – propozycje
Swoje marzenie o szybkim hatchbacku możesz spełnić tak naprawdę niezależnie od budżetu, którym dysponujesz. Na rynku samochodów używanych znajdziesz zarówno tanie hot-hatche za 10-20 tys. złotych, jak i modele prosto z salonu za kwoty rzędu 200 tys. złotych. W naszym artykule skupimy się wyłącznie na samochodach z drugiej ręki. Poniżej znajdziesz nasze propozycje na najlepszy hot-hatch do 10, 20, 30, 40 oraz 50 tys. złotych.
Hot-hatche do 10 tys. złotych
Decydując się na tanie hot-hatche musisz być świadomy tego, że zarówno wybór modeli, jak i egzemplarzy jest dość ograniczony. Hot-hatche do 10 tys. złotych to zwykle auta w dość zaawansowanym wieku lub stanie dalekim od kolekcjonerskiego. Jednakże nie oznacza to, że podczas poszukiwań auta w tym budżecie jesteś skazany na porażkę. Nasza propozycja to Citroen Saxo VTS. Ten miejski hot-hatch posiada silnik 1.6 o mocy 118 KM, która nie poraża, ale w połączeniu z lekkim nadwoziem sprawia, że samochód jest naprawdę dynamiczny.
Hot-hatch do 20 tys. złotych
Na jaki hot-hatch możesz liczyć, zwiększając swój budżet o kolejne 10 tys. złotych? Najciekawszą propozycją na hot-hatch do 20 tys. złotych wydaje się być Mini Cooper S. Mini zarówno w swojej klasycznej odmianie, jak i tym bardziej nowoczesnym wcieleniu to samochód kultowy. Nisko położony środek ciężkości oraz silnik o mocy 175 KM to gwarancja dobrej zabawy za kierownicą.
Hot-hatche do 30 tys. złotych
Jeżeli chodzi o hot-hatche do 30 tys. złotych to wybór jest już naprawdę spory. Naszymi faworytami w tym budżecie są Honda Civic Type R VII generacji oraz VW Golf V GTI. Oba modele pochodzą z jednego okresu, dysponują identyczną i były swoimi bezpośrednimi rywalami. Podstawową różnicą pomiędzy nimi jest to, że Golf GTI posiada silnik turbodoładowany, a Honda wyposażona jest w klasyczny, wolnossący, wysokoobrotowy silnik z kultowym systemem VTEC.
Hot-hatche do 40 tys. złotych
Jakie hot-hatche do 40 tys. złotych powinny zwrócić Twoją uwagę? Z naszej strony proponujemy przyjrzeć się Fordowi Fieście ST Mk7. Większość osób, która miała okazję jeździć tym samochodem, twierdzi, że jest to najlepszy hot-hatch w swojej klasie. Jest to zasługą doskonałego zawieszenia, z którego słyną wszystkie usportowione Fordy oraz silnika o mocy 182 KM, który sprawia, że ten mały samochód może zadziwić na drodze niejednego kierowcę.
Hot-hatche do 50 tys. złotych
Ostatni przedział cenowy, który dziś sprawdzimy to hot-hatche do 50 tys. złotych. Naszym zdaniem, najlepszy hothatch w tej cenie to Renault Megane RS Mk3. Co prawda podaż egzemplarzy w tym przedziale cenowym nie jest zbyt duża, ale znalezienie sztuki godnej uwagi powinno być możliwe. Megane RS to hot-hatch w pełnym tego słowa znaczeniu. Silnik o mocy 265 KM w połączeniu ze szperą sprawia, że w momencie debiutu auto było nazywane najlepiej prowadzącym się samochodem z napędem na przód.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Samochód hot-hatch – o czym należy pamiętać?
Jeżeli zdecydujesz się na kupno auta typu hot-hatch musisz pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Pomimo tego, że sportowe hot-hatche zbudowane są na bazie zwykłych hatchbacków, których jest pełno na naszych drogach, to jednak koszty ich utrzymania są zwykle znacznie większe. Mowa tu nie tylko o większym spalaniu, ale również droższych częściach, serwisach oraz ubezpieczeniu.
Kolejna sprawa to częsta powypadkowa przeszłość tego typu samochodów. Za ich kierownicę trafiają często młodzi, niedoświadczeni kierowcy, którzy mając w rękach mocny samochód, wykorzystują go do granic możliwości (swoich lub samochodu). Z tego powodu tanie hot-hatche należy dokładnie sprawdzić przed zakupem pod kątem ewentualnych, powypadkowych napraw.
Przeczytaj także: Auto do 50 tys. złotych. Jakie kupić? Wybieramy bestseller!
Teraz już wiesz, jaki hot-hatch wybrać!
Liczymy na to, że nasz krótki artykuł pozwolił Ci nie tylko dowiedzieć się trochę więcej na temat hot-hatchy, ale również okazał się użytecznym poradnikiem dla osób, które noszą się z zamiarem kupna auta tego typu. Pamiętaj o tym, że niezależnie od ceny oraz modelu, każdego szybkiego hatchbacka należy dokładnie sprawdzić przed zakupem. Ze względu na swój charakter są do bardzo często auta nadmiernie wyeksploatowane lub z powypadkową przeszłością.
Zobacz także: OC Nowy Sącz, rejestracja samochodu Gdynia
Planujesz wykupić nowe ubezpieczenie OC? Przez internet możesz skorzystać z Kalkulatora LINK4, dzięki któremu w łatwy sposób przeliczysz swoje ubezpieczenie. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
