Nierówna praca silnika. Co może ją powodować?
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena obejmuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC
Assistance
NNW
OC
Assistance
NNW
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena obejmuje: OC + AC + Auto Assistance.
Nierówna praca silnika to częsty objaw usterek pojazdów XXI wieku. Skomplikowane systemy, szereg czujników i kapryśna elektronika nie ułatwiają diagnozy. Jakie są tego przyczyny? Co zrobić, gdy silnik nierówno pracuje? Dowiesz się o tym z poniższego tekstu.
Nowoczesne auta są przyjemne w prowadzeniu, dynamiczne i ekologiczne. To zasługa dopracowanych elementów osprzętu silnika. Niestety, nierówna praca silnika na wolnych obrotach, a także wówczas, gdy jest zimny i rozgrzany, to sytuacje, które mogą wydarzyć się nawet w przypadku pojazdów, które mają zaledwie kilka lat. Warto zadbać o utrzymanie w czystości i dobrej kondycji filtrów, ale czy to wystarczy?
W tym artykule wyjaśniamy, jakie są najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika benzynowego i diesla na wolnych obrotach i po rozgrzaniu oraz jak zaradzić tym problemom.
Nierówna praca silnika. Z czego może wynikać?
Powodów nierównej pracy silnika jest wiele. Przyczyny zależą w dużej mierze od typu silnika, stopnia jego skomplikowania oraz stosowanego paliwa. Inne będą przyczyny w przypadku diesla, pracy silnika benzynowego czy pojazdów zasilanych LPG. W żadnej sytuacji nie należy jednak bagatelizować problemu. Usterkę trzeba usunąć, gdyż jej lekceważenie może pogłębić problem i znacząco podwyższyć koszty naprawy.
Awarie silników mogą przysporzyć niemałych kłopotów. Wynika to z ich skomplikowanej konstrukcji na potrzeby spełniania rygorystycznych norm emisji spalin. Nierówna praca silnika wysokoprężnego czy benzynowego może być więc spowodowana usterką jednego z wielu elementów osprzętu. Zastosowanie elektroniki w samochodach nie ułatwia rozwiązywania problemów z nierówną pracą. Jakie są najpopularniejsze przyczyny nierównomiernej pracy silnika?
Zobacz także: Swap silnika – czym jest i jak przeprowadzić modyfikację?
Nierówna praca silnika po odpaleniu
Nierówna praca silnika na zimnym to częste zjawisko, które ujawnia się dopiero przy niskich temperaturach lub wysokiej wilgotności. Wynika z tego, że silnik i jego elementy poddawane są wówczas większym obciążeniom, a dodatkowo w czasie pracy silnika z paliwa wytrącane są substancje, mogące blokować lub ograniczać przepływ paliwa. Objawia się ono trzęsieniem nadwozia i szarpaniem podczas przyspieszania. Takie zachowanie pojazdu może wskazywać na szereg usterek. Od czego więc zacząć?
Zarówno w silnikach benzynowych, jak i w dieslach źródłem tych problemów mogą być zapchane, wymagające wymiany filtry paliwa, nieszczelność układu dolotowego lub awaria któregoś z czujników kontrolujących pracę silnika. W silniku diesla przyczyną usterki mogą być także świece żarowe, a w benzynowym – zużyte świece zapłonowe. W silnikach z instalacją LPG warto przyjrzeć się filtrowi fazy lotnej. Zaleca się jego wymianę co 10 tysięcy kilometrów. Na szczęście naprawa tych usterek nie jest kosztowna ani skomplikowana. Warto też sprawdzić stan przewodów doprowadzających gaz.
W przypadku silników bardziej kosztownych i rzadziej spotykanych przyczyną awarii przy niskich temperaturach może być niesprawna przepustnica, której koszt plasuje się od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Inne przyczyny to źle funkcjonująca pompa paliwa, przepływomierz oraz cewki i uszkodzone przewody zapłonowe. Wszystkie z tych elementów ulegają naturalnemu zużyciu, a koszt ich naprawy zależny jest od marki i modelu pojazdu. Trzeba uważać na zamienniki dostępne na rynku. Niestety nie wszystkie po zamontowaniu działają poprawnie.
Nierówna praca silnika na biegu jałowym
Przyczyn nierównej pracy na niskich obrotach może być kilka. Często usterki te pokrywają się z tymi, które towarzyszą szarpaniu na zimnym silniku. Aby wskazać ich źródło, ważne jest przeprowadzenie dokładnej diagnostyki.
Z reguły wynik kontroli wskazuje na nieszczelność układu podciśnienia lub konieczność wyczyszczenia sondy lambda czy zapchanego filtra paliwa. Usterki układu podciśnienia zazwyczaj kończą się wymianą przewodu.
Stosunkowo droga w naprawie może być niedrożność wtryskiwaczy paliwa. Średnica wtryskiwacza jest bardzo mała – ma on wstrzyknąć paliwo pod odpowiednim kątem z bardzo dużym ciśnieniem. Zatkany wtryskiwacz może nie dostarczać wystarczającej ilości paliwa do komory spalania. Również niedostateczny przepływ powietrza dostającego się do komory spalania może skutkować nierówną pracą silnika. Często zdarza się, że zła jakość paliwa niekorzystnie wpływa na drożność wtryskiwaczy. Należy zatem pamiętać, aby kupować paliwo zalecane przez producentów pojazdów i od sprawdzonych dostawców. Dobra jakość pozwoli zapobiec zapychaniu się wtryskiwaczy i wydłużyć ich żywotność. Istotne jest też ich regularne czyszczenie.
W niektórych przypadkach to niesprawny przepływomierz jest przyczyną usterki podczas jazdy na biegu jałowym. Jego awaria nie tylko wprawia silnik w nierówną pracę, ale także podnosi spalanie, jednocześnie osłabiając dynamikę jazdy. Sam element nie jest kosztowny. Zakres cenowy waha się w przedziale 300-1000 złotych, a wymiana nie jest czasochłonna. Istotne jest, aby wybrać oryginał lub dobrej klasy zamiennik. Warto w tej sprawie zaufać doświadczonemu mechanikowi, który ma rozeznanie wśród producentów części zamiennych.
Nierówna praca silnika po rozgrzaniu
Jeśli silnik na zimnym pracuje prawidłowo, nie widać dymienia ani nie czuć szarpania, czasem oznacza to inne przyczyny niż te wymienione wyżej. Powodem może być niesprawny czujnik położenia wału korbowego lub uszkodzony układ zapłonowy (w tym wypadanie zapłonu). W skrajnych przypadkach awaria ta doprowadzić może do unieruchomienia pojazdu.
Nierówna praca silnika po rozgrzaniu na wysokich obrotach może mieć swoją przyczynę we wspomnianym już wyżej przepływomierzu. W tym wypadku zastosowanie preparatu do usuwania zanieczyszczeń może okazać się wystarczające. W silnikach diesla z kolei często dochodzi do zabrudzenia zaworu EGR. Samo wyczyszczenie zaworu może rozwiązać problem. Gdyby nie przyniosło to pożądanych rezultatów, należy wymienić element na nowy. W Polsce popularnym wciąż rozwiązaniem jest zaślepianie zaworu EGR. Ta operacja przywraca parametry silnika, ma jednak negatywne konsekwencje dla środowiska.
Przeczytaj również: Silnik wolnossący. Co to jest? Jak działa? Jakie ma zalety?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Silnik nierówno pracuje? Co robić?
Nierówna praca na zimnym czy ciepłym silniku może mieć wiele przyczyn. Zwłaszcza przy silnikach spełniających normy emisji spalin Euro 3. Skomplikowana budowa i zastosowanie elektroniki sprawiają, że awarie są trudne do zdiagnozowania. Niezbędne jest podłączenie pojazdu pod komputer i zweryfikowanie błędów. Im bardziej skomplikowany jest motor, tym trudniejsza i droższa naprawa.
Zalecana jest zatem wizyta w warsztacie, który dysponuje dobrej klasy sprzętem diagnostycznym. Znalezienie kodu błędu to jednak nie wszystko. Naprawa może skutkować demontażem poszczególnych elementów osprzętu, co wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Warto skorzystać z usług serwisu, zwłaszcza gdy przyczyna jest bardziej skomplikowana i dotyczy pompy paliwa lub szyny wtryskowej.
Pamiętaj również, że wielu usterkom można zapobiec, dbając o regularne czyszczenie elementów (np. wtryskiwaczy paliwa) za pomocą specjalistycznych preparatów czyszczących, wymieniając je na nowe w razie potrzeby oraz stosując wysokiej jakości części, np. filtry paliwa czy filtry powietrza. Systematyczna dbałość o samochód pozwoli wpłynąć korzystnie na jego sprawność oraz pomoże uniknąć wielu poważnych, opisanych powyżej problemów i kosztownych napraw.
Nierówna praca silnika diesla i benzynowego. Kilka słów na koniec
Nierówna praca silnika często przysparza sporych kłopotów. Problem może okazać się łatwy do rozwiązania, ale niektóre usterki wymagają pomocy specjalistów. Szybka reakcja na niepokojące objawy pomoże uniknąć dużych wydatków. Pamiętaj, aby umówić się na diagnostykę w wykwalifikowanym warsztacie i oddać sprawy w ręce profesjonalistów.
Problemy z silnikiem mogą doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Na wypadek tego typu sytuacji dobrze jest mieć ubezpieczenie. Skorzystaj z szerokiej oferty LINK4 i wybierz ubezpieczenie odpowiadające Twoim potrzebom. Dobrym rozwiązaniem jest ubezpieczenie Assistance, które zapewnia m.in. naprawę auta na miejscu w razie wypadku lub awarii (jeżeli tylko istnieje taka możliwość), wymianę koła (jeśli znajduje się w pojeździe), dostarczenie paliwa czy holowanie pojazdu we wskazane miejsce (do limitu kilometrów określonego w umowie).
Zobacz też ofertę ubezpieczenia AC. Autocasco w LINK4 to szeroki zakres ochrony w formule All Risks, co oznacza, że ubezpieczyciel odpowiada za wszelkie zdarzenia, które mogą spotkać Twój pojazd, oprócz tych wskazanych wprost jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia. Ponadto możesz też zdecydować o sposobie likwidacji szkody. Masz do wyboru jeden z trzech wariantów:
- KOSZTORYS – dostaniesz odszkodowanie i naprawisz pojazd we własnym zakresie,
- WARSZTAT – dokonasz naprawy w dowolnym nieautoryzowanym warsztacie,
- ASO – naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi.
W wariantach ASO i WARSZTAT możesz poszerzyć ich zakres o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Gdy Twój pojazd ulegnie wypadkowi i będzie wymagał naprawy, LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na czas do 7 dni.
Sprawdź kalkulator dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki. Natomiast jeśli preferujesz kontakt z doradcą, zadzwoń na infolinię pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Może Cię zainteresować
FAQ – odpowiedzi na pytania dotyczące nierównomiernej pracy jednostki napędowej
Co może być przyczyną nierównej pracy silnika?
Najczęstsze przyczyny nierównej pracy silnika diesla i benzynowego po odpaleniu to usterki różnych elementów pojazdu, w tym zapchane filtry powietrza, awarie czujników kontrolujących pracę silnika, nieszczelność układu dolotowego, uszkodzona pompa paliwa, niesprawne świece żarowe i świece zapłonowe. Do możliwych przyczyn nierównej pracy silnika z instalacją gazową należy zapchanie filtra fazy lotnej. Silnik może też pracować nierówno z powodu niesprawnej przepustnicy, przepływomierza i cewek zapłonowych.
Nierówna praca silnika na biegu jałowym może z kolei wynikać z nieszczelnego układu podciśnienia, zapchanego filtra paliwa i sondy lambda, zużytych wtryskiwaczy paliwa i niesprawnego przepływomierza. Powodem nierównej pracy jednostki po rozgrzaniu może być z kolei nieprawidłowe działanie czujnika położenia wału korbowego, uszkodzenie układu zapłonowego i przepływomierza oraz zanieczyszczenie zaworu EGR.
Po czym poznać, że silnik jest uszkodzony?
Objawy poważniejszych uszkodzeń silnika to m.in. nieprawidłowe działanie układu chłodzenia, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, dymienie spod maski, wycieki płynu chłodniczego i oleju. Symptomami mogą być trudności z rozruchem silnika, spadek ciśnienia oleju oraz zapalenie się kontrolki Check Engine. O uszkodzeniu silnika mogą ponadto świadczyć niepokojące dźwięki w czasie jazdy (zwłaszcza podczas przyspieszania), takie jak metaliczne zgrzytanie, turkotanie, skrzypienie, pukanie czy stukanie.
Jakie są oznaki zatarcia silnika?
Na zatarcie silnika mogą wskazywać m.in. spadki mocy silnika, trzaski, stukot, skrzypienie, dzwonienie, terkotanie i inne nietypowe dźwięki wydobywające się z silnika, jego wysoka temperatura, zbyt duże dymienie spod maski lub rury wydechowej oraz kłopoty z przyspieszaniem. Gdy zauważysz takie symptomy, warto wybrać się jak najszybciej do warsztatu, aby zdiagnozować problem. Szybka diagnostyka może pomóc w uniknięciu poważniejszych uszkodzeń i kosztownych napraw.
Jak rozpoznać nierówną pracę silnika?
O tym, że silnik pracuje nierówno, może świadczyć m.in. jego gaśnięcie, problemy z utrzymaniem równych obrotów, wibracje przenoszone na nadwozie, falowanie obrotów, szarpanie silnika. Na nierówną pracę w przypadku silników wysokoprężnych, benzynowych czy zasilanych LPG mogą też wskazywać nietypowe dźwięki silnika, w tym buczenie, klekotanie czy stukanie.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
