Obniżenie zawieszenia. Jak je przeprowadzić i czy warto?
Obniżenie zawieszenia to zmiana dość często spotykana w tuningowanych autach i... niezwykle stylowa – dodaje samochodowi charakteru. Jest to modyfikacja nie tylko kosmetyczna – jej efekty odczujesz także podczas jazdy. Na czym polega obniżenie zawieszenia i czy warto się na nie zdecydować? Odpowiadamy!
Spis treści
1. Co daje obniżenie zawieszenia? Zalety i wady
2. Jak obniżyć zawieszenie?
3. Obniżenie auta. Co jeszcze musisz wiedzieć?
4. Niskie zawieszenie. Kilka słów na koniec
Niskie zawieszenie to jedna z popularnych modyfikacji wprowadzanych w samochodach. Dzięki niej pojazd znajduje się bliżej nawierzchni i obniża się jego środek ciężkości. Oczywiście ma to wpływ także na bardziej drapieżny i dynamiczny wygląd pojazdu. Jak obniżyć samochód i co to daje? Czytaj dalej, aby się dowiedzieć.
Co daje obniżenie zawieszenia? Zalety i wady
Obniżenie zawieszenia ma swoje plusy i minusy. Na początek omówmy pozytywne aspekty tej modyfikacji. Przede wszystkim auto lepiej trzyma się drogi – jest sztywniejsze. Dzięki temu możesz pewniej wjeżdżać w zakręty bez przechylania nadwozia. Dla wielu osób obniżenie auta wiąże się także z bardziej angażującą jazdą – w końcu wysoka pozycja za kółkiem (charakterystyczna m.in. dla SUV-ów oraz vanów) dla wielu jest po prostu… nudna.
Jednak wielu tego typu modyfikacji dokonuje się nie tylko dla poprawy właściwości jezdnych, ale także dla zmiany wyglądu pojazdu. Trzeba przyznać, że samochód po takim tuningu wygląda o wiele bardziej drapieżnie i dynamicznie. Niższe sprężyny sprawiają, że nawet niepozorne auto miejskie może nabrać charakteru. Warto zwrócić uwagę, że niskie zawieszenie pozwala na wyeksponowanie atrakcyjnego designu felgi. W końcu przerwa pomiędzy nadkolem a kołem raczej nigdy nie wygląda zbyt atrakcyjnie.
Wiedz jednak o tym, że obniżenie zawieszenie to nie same korzyści. Obniżenie położenia nadwozia auta sprawia, że jazda samochodem jest o wiele mniej komfortowa. Ze względu na skróconą sprężynę, amortyzowanie nierówności na drodze jest znacznie ograniczone. W związku z tym możesz zapomnieć o dobrej absorpcji wstrząsów i drgań – każda większa dziura będzie wyczuwalna.
Pamiętaj także o tym, że niskie zawieszenie pojazdu może doprowadzić do tzw. nadmiernego pochylenia koła. To stan, w którym odchylają się one od swojej standardowej pozycji. W efekcie koła mają mniejszą styczność z nawierzchnią. Może to mieć różne konsekwencje – od wydłużenia drogi hamowania, aż po problemy z przyczepnością podczas pokonywania zakrętów. W związku z tym trzeba wiedzieć, jak obniżyć samochód, aby nie doprowadzić niepożądanych skutków.
Zobacz również: Przyciemnianie szyb samochodowych. Co daje, jak to zrobić i co mówią o tym przepisy?
Zbyt mocne przemieszczenie zawieszenia może powodować również trudności z wjeżdżaniem na krawężniki, czy nawet pokonywaniem progów zwalniających – zawadzanie o nie prowadzi do uszkodzenia elementów układu wydechowego lub misy olejowej w aucie. W niektórych sytuacjach niska pozycja nadwozia sprawi też, że samo wejście do auta może być nieco trudniejsze. Tak będzie np. wtedy, gdy zaparkujesz równolegle przy wysokim krawężniku.
Jak obniżyć zawieszenie?
Jednak przejdźmy do meritum: jak obniżyć zawieszenie poprawnie? Należy do tego wymienić osprzęt oraz dokonać ustawień geometrii pojazdu. Co do zasady – możesz to zrobić w każdym aucie.
Czynność ta opiera się na wymianie dwóch elementów: sprężyn oraz amortyzatorów. To właśnie skrócenie pierwszego elementu sprawia, że nadwozie jest umieszczone na niższym poziomie. Jednak, aby jazda była komfortowa i bezpieczna, konieczna jest do tego także wymiana amortyzatora.
W największym skrócie: zmiana samej sprężyny na krótszą ingeruje w charakterystykę pracy amortyzatora. Jest on w ciągłym ugięciu, w związku z czym jego zakres pracy znacząco się zmniejsza. Sprężyny i amortyzatory muszą być ze sobą idealnie zestrojone.
Istnieje kilka technik na obniżenie zawieszenia. Cena zależy przede wszystkim od tego, na jaki sposób wykonania się zdecydujesz. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest zakup gotowego zestawu do tej modyfikacji – koszty osprzętu mogą zaczynać się już od ok. 1000 zł. W takiej sytuacji otrzymujesz elementy, które są ze sobą idealnie zestrojone.
Zestawy mogą być przeznaczone do użytku na drogach publicznych lub do uprawiania sportu. W przypadku zwykłego ruchu drogowego – możesz dokonać obniżenia nawet o 3 – 4 cm. Jeżeli interesuje Cię jeszcze niższe zawieszenie – miej na uwadze, że auto może mieć problemy z dopuszczeniem do poruszania się po drodze.
Gdy obniżasz zawieszenie, możesz zmienić osprzęt na gwintowany. W takim wypadku masz możliwość dokonywania szczegółowej regulacji wysokości. Ciekawym rozwiązaniem jest także zawieszenie pneumatyczne, które umożliwia zmianę ustawienia za pomocą wbudowanej poduszki powietrznej. Dzięki temu możesz cieszyć się niskim osadzeniem podczas dynamicznej jazdy, a jednocześnie podczas pokonywania większych nierówności – nieco zwiększyć prześwit.
Zarówno gwintowane, jak i pneumatyczne zawieszenie, wiążą się już ze znacznie wyższą ceną – taka usługa może kosztować nawet kilka tysięcy złotych (aż do kilkunastu w przypadku bardziej skomplikowanych konstrukcji).
Obniżenie auta. Co jeszcze musisz wiedzieć?
Gdy już wiesz, że interesuje Cię niskie zawieszenie pojazdu, możesz zacząć analizować ten temat pod kątem Twojego auta. Przede wszystkim skonsultuj się ze specjalistycznym warsztatem. Nie każdy mechanik wie, jak obniżyć zawieszenie, nie każdy warsztat również dysponuje odpowiednim sprzętem. Jest to bardzo poważna modyfikacja, więc absolutnie nie warto robić jej domorosłymi sposobami.
Przeczytaj także: Chiptuning, czyli sposób na to, jak zwiększyć moc silnika
Pamiętaj, że sprężyna powinna być wymieniana razem z amortyzatorem – w ten sposób możesz liczyć na zestrojenie tych dwóch elementów. Pomoże to osiągnąć sztywność oraz możliwie maksymalne pochłanianie wstrząsów. Jednak modyfikacja ta nie ogranicza się wyłącznie do wymiany tych dwóch elementów osprzętu. Pamiętaj także o ustawieniu geometrii. W końcu musi ona być dostosowana do nowej amortyzacji. Miej na uwadze, że jeżeli interesuje Cię obniżenie zawieszenia, cena będzie obejmować także konieczność dokonania tego typu ustawień w pojeździe.
A jak wyglądają uregulowania prawne? Jeżeli dokonasz jedynie drobnej zmiany (np. założysz sprężyny o sportowej charakterystyce), to tak naprawdę jest to traktowane jako zwykła wymiana osprzętu. Jednak mocne obniżenie zawieszenia, a w szczególności wymiana na zawieszenie pneumatyczne lub gwintowane, mogą być już uznane za zmianę konstrukcyjną. Będzie się to wiązać się z koniecznością odnotowania w dowodzie rejestracyjnym – a więc przejścia przeglądu technicznego. Warto też zgłosić to swojemu ubezpieczycielowi.
Niskie zawieszenie. Kilka słów na koniec
Obniżać zawieszenie należy rozsądnie i po przemyśleniu sprawy. Najlepiej zrobić to w ten sposób, aby modyfikacja nie ingerowała mocno w konstrukcję pojazdu. W ten sposób auto będzie mogło bez problemu poruszać się po drogach publicznych. Możesz zdecydować się na daleko idące zmiany – jednak dobrze jest je skonsultować ze specjalistycznym warsztatem. Dowiedz się, czy wprowadzone poprawki nie będą oznaczać dla Ciebie problemów związanych z dopuszczeniem do ruchu.
Niskie zawieszenie da Ci ciekawsze wrażenia z prowadzenia auta – szczególnie jeżeli lubisz dynamiczną jazdę. Pamiętaj, by dbać o bezpieczeństwo – zarówno dla swoje, jak i innych uczestników ruchu drogowego. A gdy już o tym mowa – warto pomyśleć o odpowiednim ubezpieczeniu, aby w razie kolizji czy awarii móc liczyć na wsparcie techniczne i pomoc finansową. Zapoznaj się z ofertą LINK4 na www.link4.pl i dowiedz się, w jaki sposób Assistance jest w stanie pomóc Ci podczas awaryjnych sytuacji na drodze! W naszej ofercie znajdziesz aż trzy warianty polisy Assistance, aby móc wybrać ten najkorzystniejszy dla Ciebie i cieszyć się z jazdy bez stresu i niespodziewanych wydatków!
A może zastanawiasz się nad ceną takiej polisy? Koszty poznasz, korzystając z naszego kalkulatora! Wystarczy mniej niż minuta, aby sprawdzić, ile zapłacisz za ubezpieczenie swojego auta w LINK4!
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20