Opona diagonalna a radialna – różnice
Opony różnią się między sobą nie tylko wielkością czy wzorami nacięć na bieżniku. Istotna jest też sieć włókien materiałowych, zwanych kordem. W zależności od ich układu wyróżnia się opony diagonalne i radialne. Dowiedz się, czym się charakteryzują i różnią między sobą.
Spis treści:
1. Opona diagonalna a radialna – czym się charakteryzują?
2. Opona diagonalna czy radialna – którą wybrać i dlaczego?
3. Opony radialne a diagonalne – koszt. Co się bardziej opłaca?
4. Opona diagonalna a radialna. Krótkie podsumowanie
Opona radialna a diagonalna – różnic pomiędzy tymi dwoma rodzajami opon nie ma zbyt wiele. Oba modele cechują się wytrzymałością i solidnością. Pierwsza z nich weszła do sprzedaży w 1946 roku, ale mimo to aż do lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku podstawową formą ogumienia samochodowego były opony diagonalne. Czym zatem różnią się te dwa rodzaje opon i na który typ warto się zdecydować?
Opona diagonalna a radialna – czym się charakteryzują?
Na początku lat dwudziestych ubiegłego wieku do powszechnego użytku wszedł kord, będący odpowiedzią na popularną w ówczesnych czasach, ale bardzo łatwo ulegającą uszkodzeniu osnowę opon z płótna. To specjalne sznurowane włókno służące wzmocnieniu opony na początku przyjęło formę diagonalną. Rozwiązanie to nie było pozbawione wad, ale powszechnie ustąpiło konstrukcji radialnej dopiero 20 lat później. Do dziś opony radialne cieszą się większym zainteresowaniem kierowców.
Czym cechuje się opona radialna?
Opony diagonalne a radialne – czym właściwie się charakteryzują? Opona radialna to konstrukcja, w której nici kordu tworzącego osnowę są ułożone prostopadle do kierunku jazdy. Są gęsto rozmieszczone jedna koło drugiej jak promienie i nie przeplatają się ze sobą. Stąd zresztą wzięła się nazwa: opona radialna. Co to znaczy? Promieniste ułożenie osnowy to właśnie, inaczej mówiąc, ułożenie radialne.
Końce włókien kordu w oponie radialnej są zawijane wokół drutówek umiejscowionych w stopkach opony przylegających do felgi. Nad kordem są umieszczane w formie opasania stalowe wzmocnienia. Niektóre opony radialne, szczególnie modele z segmentu UHP, mają często dodatkowe opasania tekstylne. Poniżej kordu producenci umieszczają warstwę butylową uszczelniającą środek opony. Jej zadaniem jest zastąpienie dętki. Powyżej kordu znajduje się natomiast guma i bieżnik. Produkty tego rodzaju są oznaczane literą „R”. Umieszcza się ją bezpośrednio przy rozmiarze felgi. Oponę radialną często nazywa się też promieniową.
Opona diagonalna – czym się wyróżnia?
Opona diagonalna to z kolei model, w którym osnowa składa się z włókien kordu krzyżujących się ze sobą pod kątem 20-40 stopni. Do uzyskania takiego efektu niezbędne są przynajmniej dwie warstwy kordu. To sprawia, że osnowa cechuje się większą sztywnością niż jej radialny odpowiednik i zazwyczaj nie wymaga stosowania opasania. Ten rodzaj opon oznacza się znakiem „-” (lub rzadziej „D”) umieszczanym obok średnicy felgi. Jest też nazywany oponą warstwową bądź krzyżową.
W niektórych oponach diagonalnych stosuje się opasanie. W takim przypadku produkty określa się oznaczeniem „B” (Bias Belted). Opasanie pozwala zwiększyć odporność opony na odkształcenia, czego efektem jest wzmocnienie i lepsze znoszenie wysokich prędkości.
Opony diagonalne a radialne – najważniejsze różnice
Opony radialne a diagonalne – jaka jest zatem główna różnica między nimi? Produkty te różnią się budową wewnętrzną. W oponach radialnych włókna są umieszczone względem siebie równolegle i nie przeplatają się ze sobą, dzięki czemu opony są w stanie bardziej uginać się na bokach. Z kolei w oponach diagonalnych włókna kordu przecinają się pod kątem. Takie umieszczenie włókien w obu rodzajach kół wpływa na ich właściwości i funkcjonalność.
Sprawdź również: Opony bieżnikowane – czym są i czy warto się na nie zdecydować?
Opona diagonalna czy radialna – którą wybrać i dlaczego?
Zastanawiasz się, który produkt: opona radialna czy diagonalna okaże się lepszym rozwiązaniem do Twojego auta? Zobacz ich porównanie.
Popularne opony radialne mają mniej warstw osnowy i lepiej odprowadzają nadmiar ciepła wytwarzanego podczas szybkiej jazdy, dzięki czemu świetnie sprawdzają się w trakcie podróżowania z wysoką prędkością. Zapewniają też większą wytrzymałość bieżnika i lepszą przyczepność do powierzchni drogi, również na mokrej powierzchni – dzięki temu są skuteczniejsze w walce z aquaplaningiem.
Opona radialna charakteryzuje się też niższymi oporami toczenia w porównaniu do opon diagonalnych. Promieniowy układ włókien kordu pozwala na produkcję opon niskoprofilowych, czyli o niższej wysokości ściany bocznej, co zapewnia lepsze właściwości jezdne, szczególnie na zakrętach.
Opona diagonalna góruje natomiast nad wersją radialną pod względem lepszego tłumienia nierówności oraz mniejszego hałasu podczas pracy. Dzięki swej sztywności i stabilności sprawdza się bardzo dobrze w terenie, ponieważ jej bieżnik jest w stanie skuteczniej oczyszczać się z kamieni i błota. To dobry wybór do ciężkich pojazdów przemysłowych i rolniczych, samochodów terenowych i motocykli.
Która wersja jest zatem lepszym rozwiązaniem: opona diagonalna czy radialna? Wybór powinien zależeć od zastosowania opon oraz właściwości, jakich oczekujesz od kół. Jeśli jeździsz dużo i szybko oraz poszukujesz dobrej przyczepności na drodze w każdych warunkach, postaw na opony radialne. Zapewniają wysoki komfort podróży, dzięki czemu to dobry wybór do samochodów osobowych. Jeśli natomiast interesują Cię opony do motocykli, aut terenowych albo pojazdów rolniczych bądź przemysłowych, lepszym rozwiązaniem są wersje diagonalne.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Opony radialne a diagonalne – koszt. Co się bardziej opłaca?
Opony radialne cieszą się znacznie większą popularnością niż ich diagonalne odpowiedniki. Mimo to opona diagonalna wciąż znajduje nabywców, zwłaszcza w rolnictwie czy budownictwie, gdzie komfort jazdy jest sprawą drugorzędną, a najważniejsza kwestia to nośność, wytrzymałość i użyteczność takiej opony. Za wyborem opony diagonalnej często przemawia też niższa cena – jej koszt jest o około 30% (a w niektórych przypadkach nawet 50%) niższy w porównaniu do wersji radialnej.
Przeczytaj także: Jak uzyskać efekt "mokrej opony"? Profesjonalne i domowe sposoby
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Opona diagonalna a radialna. Krótkie podsumowanie
Wiesz już, czym charakteryzują się opony diagonalne oraz radialne. Na to, które z nich okażą się lepszym wyborem dla Ciebie, wpływa kilka czynników. Decydując się na konkretny rodzaj kół, weź pod uwagę ich wykorzystanie. Inny typ sprawdzi się bowiem do codziennej jazdy po mieście czy w dłuższych trasach, a inny podczas jazdy w terenówce albo na motorze. Niezależnie jednak od tego, którą wersję wybierzesz, zdecyduj się na dobrej jakości opony od sprawdzonego dostawcy.
Zobacz także: ubezpieczenie Zielona Góra, OC Nissan
Jeśli dodatkowo chcesz dowiedzieć się, jaki jest koszt ubezpieczenia OC Twojego samochodu, skorzystaj z Kalkulatora LINK4. W ten sposób poznasz wysokość składki i przeliczysz wysokość ubezpieczenia, nie wychodząc z domu. O naszej ofercie możesz też porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem telefonu 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20