Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

Opony asymetryczne. Czym są i jak je montować?

Image
Ikona klienta
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
Ikona klienta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
353zł
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Kobieta
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
595zł
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Oblicz składkę
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
Image
cena ubezpieczenia - Mężczyzna
OC Checkmark icon
AC Checkmark icon
Assistance Checkmark icon
NNW Checkmark icon
723zł
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Oblicz składkę
Czas czytania: 4 min. 26 sek.

Wybór odpowiednich opon ma ogromne znaczenie dla komfortu i bezpieczeństwa jazdy autem. Nie należy zatem bagatelizować tego podczas podejmowania decyzji o inwestycji wysokogatunkowego kompletu o określonych parametrach. Sprawdź, czym są opony asymetryczne i poznaj ich charakterystykę. 

Spis treści:
1. Opony asymetryczne – czym się wyróżniają?
2. Dla kogo przeznaczone są opony asymetryczne?
3. Jak zakładać opony asymetryczne? Poradnik
4. Bieżnik asymetryczny. Kilka słów na koniec

Czym opona asymetryczna różni się od pozostałych modeli dostępnych na rynku? Jak ją montować i jaki będzie mieć ona wpływ na doznania z eksploatacji podczas jazdy? Na te wszystkie pytania odpowiadamy w dalszej części tekstu, gdzie zebraliśmy najważniejsze informacje. Skorzystaj z nich przed podjęciem decyzji o zakupie i wybierz rozwiązanie, które będzie idealnie dostosowane do Twoich potrzeb. 

Opony asymetryczne – czym się wyróżniają? 

Opona asymetryczna to rodzaj ogumienia pojazdu, w którym zastosowany bieżnik ma inny wzór po obydwu stronach opony. W większości przypadków na zewnętrznej części opony wykorzystywane są tzw. większe klocki bieżnika. Jest to zabieg mający na celu poprawę parametrów jezdnych, wspierając przyczepność pojazdu w zakrętach i na suchych nawierzchniach. Strona wewnętrzna opon asymetrycznych odpowiada natomiast za to, jak opony będą reagować na mokrych nawierzchniach. Producenci stosują różnego rodzaju rozwiązania, których zadaniem jest efektywne odprowadzenie wody. 

Omawiane modele ogumienia wykazują doskonałe właściwości jezdne, lecz ciężko jednoznacznie określić, które będą lepszym rozwiązaniem – opony kierunkowe czy asymetryczne, zwłaszcza gdy zestawimy ze sobą produkty pochodzące od renomowanych producentów. Wszystko zależy też od okoliczności na trasie, co jak wiadomo podczas podróżowania autem po drogach publicznych, nie jest możliwe do przewidzenia. Ilość czynników mających wpływ na zachowanie pojazdu jest zbyt duża, by wskazać zwycięzcę.

 Należy jednak zaznaczyć, że na liście zalet opon asymetrycznych znajdują się:

  • równomierne zużycie bieżnika;

  • doskonała przyczepność bez względu na warunki;

  • pełna dowolność przy regularnej rotacji kół;

  • większa odporność na aquaplaning.

Nie ma jednak produktu bez wad. Zwróćmy więc uwagę na aspekty, które przyczyniają się do tego, że potencjalni konsumenci zastanawiają się nad inwestycją w opony asymetryczne. Na wstępie warto zaznaczyć jednak, że nie są to poważne problemy, które mogą mieć negatywne wpływ na Twoje bezpieczeństwo, czy nawet na komfort podróżowania. 

Na liście znajdziesz m.in.:

  • cenę (opony asymetryczne nie są tanie, ale też nie są najdroższe na rynku);

  • słabsze osiągi na mokrej nawierzchni w porównaniu do opon kierunkowych, zaprojektowanych specjalnie do jazdy na mokrej nawierzchni.

Bieżnik asymetryczny, tj. rozlokowanie części opon (wewnętrznych i zewnętrznych) jest stosowany nie bez przyczyny. Warto wspomnieć o tym, że koła w aucie ułożone są zwykle w tzw. negatywie, czyli w pochyleniu do wewnątrz. Prawdopodobnie nie jest to dostrzegalne na pierwszy rzut oka, gdyż różnice są dosłownie minimalne. Ma to jednak rzeczywisty wpływ na zachowanie pojazdu – zwłaszcza przy dużych prędkościach lub przyspieszeniach, gdzie naprawdę duży wpływ ma nawet milimetrowa różnica. W takim położeniu opony znajdują się podczas jazdy do przodu. Nacisk kładziony jest więc na wewnętrzną część bieżnika. Z kolei w momencie pokonywania zakrętu, siła odśrodkowa przenosi nacisk masy na krawędzie zewnętrzne koła.

Sprawdź także: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe

opona-asymetryczna

Dla kogo przeznaczone są opony asymetryczne? 

Pozytywny wpływ inwestycji w opony asymetryczne (letnie oraz zimowe) i ich właściwości związane z codzienną eksploatacją dostrzegą właściciele samochodów z klasy średniej lub wyższej (lecz nie najwyższej, nie należy mylić tego przedziału z klasą luksusową lub sportową). Świetnym przykładem są usportowione serie aut z przedziału między średnią i wyższą klasą auta – tj. BMW z pakietem MPower, Audi serii RS lub Mercedes AMG. 

Przykładów możemy mnożyć wiele, ponieważ obecnie każdy renomowany producent aut dysponuje usportowioną serią standardowych konstrukcji. Jeśli nie masz pewności, czy opona asymetryczna spełni Twoje oczekiwania oraz potrzeby, warto skonsultować swoją decyzję zakupową z wulkanizatorem lub nawet mechanikiem, który ma odpowiednie doświadczenie

opony-outside

Zostaw numer - oddzwonimy

i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!

Jak zakładać opony asymetryczne? Poradnik 

Producenci zadbali o to, by żaden wulkanizator nie popełnił błędu – nie wspominając o sytuacjach, w których ktoś podejmuje decyzje o samodzielnej wymianie ogumienia przy pomocy podstawowych narzędzi. Modele asymetryczne są szczegółowo opisane po obydwu stronach – zarówno od wewnątrz (inside), jak i na zewnątrz opony (outside)

Celem opisu jest zapobieganie pomyłkom, z którymi czasami może wiązać się montaż opon asymetrycznych na feldze. Ich ułożenie jest bowiem kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Każdorazowo po wymianie ogumienia upewnij się, czy zostało ono właściwie zamontowane – najlepiej, żeby robiła to osoba, która wie jak zakładać opony asymetryczne.

Przeczytaj również: Jak przechowywać opony? 5 porad, które musisz znać!

jak-zakladac-opony-asymetryczne

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!

Ikona klienta
Mężczyzna, 38 lat, Ford Fiesta

353 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!

cena ubezpieczenia - Kobieta
Kobieta, 46 lat, Honda Civic

364 zł

Oblicz składkę

Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!

cena ubezpieczenia - Mężczyzna
Mężczyzna, 39 lat, Volkswagen Passat

373 zł

Oblicz składkę

Bieżnik asymetryczny. Kilka słów na koniec 

Opony to jeden z najistotniejszych elementów wyposażenia pojazdu. Są one w dużej mierze odpowiedzialne zarówno za komfort, jak i bezpieczeństwo jazdy. To w końcu od opon zależy często nie tylko długość hamowania, ale i przyczepność auta – zwłaszcza w zakrętach, podczas przyspieszania lub na mokrej/oblodzonej nawierzchni drogi. Warto więc mieć 100-procentową pewność, że wybrane przez Ciebie opony będą charakteryzować się nie tylko niezawodnością i żywotnością, ale i wykorzystaniu sprawdzonych technologii. Sięgaj więc po komplety od renomowanych producentów – niezależnie od tego, który rodzaj opon ostatecznie zdecydujesz się wybrać. 

Opony asymetryczne, ich zastosowania oraz właściwości omówiliśmy w powyższym materiale dość szczegółowo. Jest to dobry wybór dla osób, które cenią sobie swoje bezpieczeństwo i dbają o to, by zmniejszyć ryzyko kolizji lub nawet wypadku do absolutnego minimum. 

Nie zapominaj o tym, że opony i ich wybór to nie wszystko. Owszem, są one ważne i prawdopodobnie nikt nie będzie próbował temu zaprzeczyć. Niestety, nie jesteś w stanie wziąć odpowiedzialności za pozostałych uczestników ruchu drogowego. Oznacza to z praktycznego punktu widzenia, że nie masz pewności co do stanu ogumienia osób, z którymi mijasz się na trasie. Lepiej więc zabezpieczyć się przy pomocy jednej z dodatkowych polis ubezpieczeniowych. Korzystając z oferty LINK4, zyskujesz klarowne warunki i wiesz, czego spodziewać się w momencie wystąpienia problemów z autem

Żadne opony nie są dosłownie “pancerne” i mogą ulec uszkodzeniu. Lepiej być przygotowanym na taką sytuację (zwłaszcza gdy stosunkowo często korzystasz z auta i podróżujesz po wielu częściach kraju). W przypadku takich sytuacji standardowe OC będzie niewystarczające. Zastanów się więc nad dodatkowym ubezpieczeniem, tj.: AC czy Assistance. Ze szczegółami każdej z tych polis możesz zapoznać się na naszej stronie LINK4. Możesz wykorzystać też nasz prosty i wygodny kalkulator on-line, aby poznać wysokość stawki składki lub skontaktować się z naszym agentem.

Odwiedź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

Przeczytaj podobne wpisy

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20