Opony bieżnikowane – czym są i czy warto się na nie zdecydować?
Bieżnikowanie to zabieg, który jest atrakcyjny cenowo, ale mimo wszystko istnieje duża grupa kierowców mająca wątpliwości co do wpływu bieżnikowania na stan opony. Z tego tekstu dowiesz się, czym są opony bieżnikowane i czy warto zainwestować w tego typu ogumienie samochodu.
Spis treści:
1. Czym są opony bieżnikowane?
2. Opona bieżnikowana. Wady i zalety
3. Czy warto kupić opony bieżnikowane?
4. Opony bieżnikowane – podsumowanie
Czym są opony bieżnikowane?
Opony bieżnikowane, czyli inaczej zwane nalewanymi to stosunkowo duża konkurencja dla nowych opon prosto od producenta. Za taki stan rzeczy odpowiada przede wszystkim ich cena, która potrafi być dwu, a nawet trzykrotnie niższa. Każda opona bieżnikowana jest odpowiednio oznaczona symbolem „regroovable”, co w tłumaczeniu na język polski oznacza „z odzysku”.
Sprawdź także: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe
Przejdźmy więc do kwestii „opony bieżnikowane – co to znaczy”. Otóż bieżnikowanie to proces polegający na odnawianiu opon. Na zużytą warstwę jest nakładany nowy bieżnik, co przywraca właściwości jezdne oraz poprawia wytrzymałość. W przypadku, gdy opona bieżnikowana jest bardzo zużyta, oprócz nałożenia nowej warstwy wykonuje się również pogłębienie bieżnika. Warto wiedzieć, że nie każda opona może zostać poddana bieżnikowaniu.
Nie tylko opony bieżnikowane zimowe – które jeszcze nadają się do odnowienia?
Przede wszystkim bieżnik, jaki potrzebny jest, by można było wykonać bieżnikowanie opony, powinien mieć taką samą głębokość, co stalowe lub tekstylne opasanie będące bazą do odnowienia. Przyjmuje się, że bieżnikowanie opony wymaga bieżnika o głębokości nie mniejszej niż 2-3 mm. Ważnym faktem jest to, że bieżnikowanie opon może zostać przeprowadzone na oponach letnich, zimowych i całorocznych.
Opony nalewki – jak wygląda bieżnikowanie?
Jak już wspominaliśmy, bieżnikowanie opon polega na nałożeniu nowej warstwy ogumienia. Zanim jednak może do tego dojść, potrzebne jest pozbycie się zużytego bieżnika. Do tego bieżnik nie może być grubszy niż 2-3 mm. W innym wypadku opona nadaje się jedynie do utylizacji. Teraz już wiesz, jak wygląda bieżnikowanie opony.
Na samym początku przeprowadza się kontrolę karkasu (stalowe lub tekstylne opasanie opony). Badanie przeprowadza się z pomocą specjalistycznych urządzeń, które pozwalają na sprawdzenie, czy opony nalewki nie posiadają żadnych przebić lub rozwarstwień w obrębie osnowy. Następny krok to zdzieranie zużytej warstwy bieżnika i przygotowanie go do odnowienia. Dzięki temu zabiegowi możliwe jest też pozbycie się większości nierówności powstałych podczas codziennej eksploatacji opony.
Najważniejszym etapem jest odlanie nowego bieżnika. Powszechnie stosowane są dwie metody:
- wulkanizacja na gorąco – polega na nałożeniu nowej warstwy bieżnika pod wysokim ciśnieniem oraz w wysokich temperaturach;
- wulkanizacja na zimno – bieżnik jest najpierw doklejany na zewnętrzną warstwę opony.
Bez względu tego, z jakiej metody wulkanizacji skorzysta specjalista, zawsze na końcu przeprowadzana jest kontrola jakości. Bez niej bieżnikowana opona nie może zostać dopuszczona do użytku.
Opona bieżnikowana. Wady i zalety
Bieżnikowanie opon, jak wszystko, ma swoje wady i zalety. Warto więc wymienić najważniejsze cechy, które w dużej mierze wpływają na ocenę tego typu produktów wśród kierowców.
Bieżnikowana opona – wady
- Obniżona wytrzymałość – niestety, ale opony bieżnikowane zimowe i nie tylko dużo łatwiej ulegają wszelkiego rodzaju przetarciom niż nowe egzemplarze. Duże znaczenie w tej kwestii na pewno ma przebieg.
- Pogorszenie właściwości – większe zużycie wpływa negatywnie na właściwości opony takie jak emisja hałasu lub precyzja kierowania.
Bieżnikowane opony – zalety
- Koszt – opony bieżnikowane są tańsze o minimum 40% od nowych egzemplarzy dostępnych w sklepach. Jeśli więc szukasz taniego rozwiązania, opony bieżnikowane całoroczne i inne są dla Ciebie.
- Poprawiona przyczepność – opony bieżnikowane całoroczne, letnie i zimowe charakteryzują się mniejszym ryzykiem aquaplaningu ze względu na to, że często mają głębszy bieżnik niż produkty seryjne.
- Wielokrotne bieżnikowanie – w przypadku samochodów osobowych możliwe jest kilkukrotne bieżnikowanie. Zazwyczaj zabieg przeprowadza się trzykrotnie. Jeśli chodzi o pojazdy ciężarowe, to nie ma problemu nawet w czterokrotnym bieżnikowaniu opon.
- Ekologia – bieżnikowanie nie wpływa negatywnie na planetę, a opona poddana odnowieniu może przez długi czas służyć kierowcy bez konieczności wymiany ani utylizacji.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Czy warto kupić opony bieżnikowane?
Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na tak zadane pytanie, ponieważ każdy kierowca ma inne potrzeby. Jeśli jednak zależy Ci na tańszym oraz bardziej ekologicznym rozwiązaniu, to bieżnikowanie z pewnością przypadnie Ci do gustu. Musisz jednak mieć świadomość, że tego typu ogumienie może być nieco mniej wytrzymałe ze względu na swój większy przebieg. Powinieneś też wiedzieć, że produkt odnowiony nigdy nie będzie taki sam jak nowy egzemplarz. Mimo wszystko bieżnikowanie w przypadku samochodów osobowych wydaje się dobrym pomysłem, który z pewnością warto rozważyć. Jeśli jednak chodzi o pojazdy przeznaczone do dłuższych przebiegów oraz posiadające większą moc, o wiele lepszym rozwiązaniem jest zakup nowego zestawu ogumienia. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że przez kilka lat unikniesz problemów z oponami.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Opony bieżnikowane – podsumowanie
Jak widzisz, bieżnikowanie samo w sobie jest procesem, który potrafi z bardzo zużytych opon zrobić naprawdę dobry zestaw do codziennej jazdy. Niestety wszystko ma swoją cenę i opony zimowe bieżnikowane i nie tylko będą takie same jak te prosto ze sklepu. Tego typu proces bardzo często stosowany jest przez oszczędnych kierowców, którzy nie jeżdżą zbyt dużo i nie czują potrzeby zakupu nowych opon. Bywają jednak przypadki, gdy takie podejście nie ma większego sensu ze względu na specyficzne potrzeby konkretnego pojazdu. Wiele więc zależy od tego, czym jeździsz i jak dużo kilometrów robisz. Musisz też pamiętać o tym, że opony zimowe bieżnikowane i inne nie charakteryzują się tak dużą wytrzymałością, jak nowe modele, co może wpłynąć w pewien sposób na bezpieczeństwo.
Skoro jesteśmy już przy temacie bezpieczeństwa, warto napisać kilka słów o tym, jak ochronić się przed konsekwencjami wypadków lub innych zdarzeń drogowych. Otóż najprostszym i najbardziej dostępnym sposobem jest bez wątpienia zakup dobrego ubezpieczenia komunikacyjnego. Tego typu produkt najlepiej wyszukać w Internecie. Dobrym pomysłem jest korzystanie tylko z ofert doświadczonych towarzystw takich, jak chociażby LINK4. Takie podejście zagwarantuje Ci dostęp do dopasowanych do Twoich potrzeb polis, które w razie potrzeby zdejmą z Ciebie odpowiedzialność finansową i pomogą poradzić sobie z następstwami zdarzeń, do których doprowadziłeś lub w których brałeś udział.
Zobacz również: Jak przechowywać opony? 5 porad, które musisz znać!
Co ważne, wystarczy tylko, że podasz kilka informacji o sobie oraz ubezpieczanym pojeździe, by internetowy kalkulator OC przedstawił Ci ciekawe oferty spełniające Twoje wymagania. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem, który doradzi wybór odpowiedniego ubezpieczenia do Twoich potrzeb. Dobrym pomysłem jest też szukanie ofert wyposażonych w dodatkowe pakiety rozszerzające zakres ochrony. Pamiętaj, że bezpieczeństwo nie jest kwestią, na której warto oszczędzać.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20