Opony XL – co to za oznaczenie?
Opony XL to wzmocniona wersja standardowych opon samochodowych. Taka opona zapewnia bezpieczną jazdę samochodami o dużej mocy i o znacznych przeciążeniach. Podpowiadamy, czym różnią się opony XL od standardowych i kiedy warto się w takie zaopatrzyć.
Spis treści:
1. Opony XL – co to za oznaczenie?
2. Wzmocnienie XL w oponach
3. Wzmocnienie XL – czy warto?
4. Opony XL. Kilka słów na koniec
Jazda samochodami o znacznej mocy silnika jest bardzo przyjemna, jednak bywa niebezpieczna. Warto zatem zadbać o każdy element pojazdu, który może w jakimś stopniu podnieść poziom bezpieczeństwa jazdy. Jednym z takich sposobów jest zastosowanie opony XL. Co to za konstrukcja i w jaki sposób może wpłynąć na komfort poruszania się po drodze?
Opony XL – co to za oznaczenie?
Przy zakupie opon samochodowych mogłeś spotkać się z oznaczeniem opony XL. Co to znaczy? Choć pierwsze skojarzenia związane są z rozmiarem ogumienia, jest to błędny trop. Skrót pochodzi od Extra Load, co można przetłumaczyć jako dodatkowe obciążenie. Oznacza to, że konstrukcja ogumienia jest zaprojektowana z myślą o obciążeniach większych, niż przewidują normy Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Felg.
W takim razie co oznacza XL na oponie? Symbol świadczy o wzmocnieniu konstrukcji opony ponad standardowe normy. Najczęściej opony w wersji XL są odpowiednikami opon standardowych, jednak mają dodatkowo rozbudowaną konstrukcję. Z zewnątrz różnica widoczna jest tylko w postaci oznaczenia XL umieszczonego po nazwie modelu opony.
Opony XL pozwalają na zastosowanie wyższego ciśnienia w kołach. Dzięki temu można stosować je w samochodach o dużej nośności, czyli w małych pojazdach dostawczych i ciężarowych. Sprawdzają się także przy ekstremalnej jeździe z dużymi prędkościami. W takim przypadku opony zapewniają większą odporność na przeciążenia przy gwałtownym hamowaniu. Jest to niezwykle ważna kwestia, kiedy chcesz cieszyć się wzrastającą wskazówką licznika, a równocześnie zapewnić sobie jak największe bezpieczeństwo.
Dowiedz się więcej: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż
Wzmocnienie XL w oponach
Z zewnątrz opony XL niczym nie różnią się od standardowych wersji. Mają identyczny kształt bieżnika, taki sam wygląd i wymiary. Jednak różnice znajdują się w miejscach niewidocznych dla obserwatora, czyli wewnątrz konstrukcji opony.
Wzmocnione ogumienie ma przede wszystkim mocniejszą konstrukcję nośną. Gęstość nici kordu w oponach XL jest znacznie większa. Często stosuje się także dodatkową warstwę osnowy pod bieżnikiem. Różnice mogą wynikać też z zastosowania innej mieszanki gumy do wykonania bieżnika. W dobrych oponach XL stosuje się kompleksowe wzmocnienia, co gwarantuje optymalne parametry bezpieczeństwa jazdy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wzmocnienie XL – czy warto?
Istnieje część pojazdów, w których producent wymaga zastosowania opon XL. Jednak w wielu samochodach decyzję o montażu wzmocnionego ogumienia podejmują sami użytkownicy. Zapoznaj się z wadami i zaletami opony XL i sam zastanów się, czy warto stosować ten wariant w Twoim samochodzie.
Zalety stosowania opon XL
Najważniejszą zaletą opon XL jest poprawa właściwości jezdnych. Dodatkowe wzmocnienia powodują usztywnienie konstrukcji opony. Dzięki temu prowadzenie samochodu jest bardziej stabilne. Sztywna opona lepiej też przenosi moc silnika na nawierzchnię, co sprawdza się głównie w autach sportowych.
Wzmocnienie XL w oponach poprawia też parametry odporności na uszkodzenia mechaniczne. Widoczne jest to przede wszystkim przy jeździe w ruchu miejskim lub po bezdrożach. Opony lepiej znoszą otarcia i uderzenia w krawężniki. Rzadziej ulegają uszkodzeniu w wyniku kontaktu z ubytkiem w jezdni przy dużej prędkości.
Kolejną zaletą jest wyższa odporność na zużycie od standardowych modeli. Wynika to z poprawionej odporności na obciążenia zewnętrzne, a także uszkodzenia wewnętrzne. Oznacza to, że przy jednakowej intensywności jazdy, opony XL dłużej pozostaną w dobrym stanie, niż modele standardowe. Jest to szczególnie zachęcające, w sytuacji, kiedy użytkujesz samochód codziennie.
Opony XL – wady
Nie ma konstrukcji pozbawionych wad i można je także znaleźć, analizując cechy opon XL. Najbardziej uciążliwe dla użytkownika jest wyższe zużycie paliwa. Wynika to przede wszystkim z większych oporów toczenia opony związanych ze sztywnością ogumienia. Dodatkowo wpływ na zużycie paliw będzie miała także większa masa własna opon.
Użytkując opony XL, zauważysz też większy hałas emitowany w czasie jazdy. Podobnie do konstrukcji opon zimowych, tutaj także wskazuje się na wyższy poziom generowania hałasu przynajmniej o 1 dB. Oznacza to, że mając klasę głośności identyczną, co standardowe modele, opony wzmacniane będą pracowały głośniej.
Warto wskazać jeszcze jedną wadę, która wynika ze zwiększonej sztywności opony i większego ciśnienia. Sztywna opona ma gorszą amortyzację, zatem podczas jazdy mocniej będziesz odczuwał wszelkie nierówności podłoża. W przypadku jazdy po nierównościach będzie to skutkowało gorszym komfortem jazdy, a także większą awaryjnością elementów podwozia.
Przeczytaj również: Opony wielosezonowe − czy to dobry wybór?
Kiedy warto stosować opony XL?
Jak widzisz, opony XL sprawdzają się głównie przy jeździe z dużym obciążeniem i wysokimi prędkościami. Jeśli zamierzasz wykorzystywać samochód do ekstremalnej jazdy, możesz zdecydować się na takie opony.
Tego typu opony musisz kupić także w sytuacjach, kiedy producent wskazuje na konieczność ich zastosowania. Nawet jeśli nie wykorzystujesz pełnej ładowności samochodu, a ten rodzaj ogumienia jest przewidziany, należy je zastosować. Unikniesz w ten sposób kłopotów związanych z wypłatą ubezpieczenia w razie wypadku.
Jeśli jednak korzystasz ze standardowego, miejskiego pojazdu do lekkiej jazdy, opony XL nie będą konieczne. Mogą zwiększyć w pewnym stopniu bezpieczeństwo. Jednak gorszy komfort jazdy, większe spalanie, a na dodatek wyższa cena samych opon sprawiają, że jest to inwestycja niepotrzebna.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Opony XL. Kilka słów na koniec
Oznaczenie XL na oponie świadczy o tym, że produkt jest wzmocniony w stosunku do standardowego modelu. Można wykorzystywać takie opony do jazdy z dużą prędkością, a także z większym obciążeniem. Dzięki temu jazda będzie pewniejsza i bardziej bezpieczna, a samo ogumienie okaże się bardziej wytrzymałe. Opony są stosunkowo drogie, zatem jeśli nie musisz, nie przepłacaj i pozostań przy standardowych modelach ogumienia.
Zobacz też: OC Olkusz, OC Renault Clio
Pamiętaj też o aktualnym ubezpieczeniu OC – możesz je kupić w LINK4. Za pomocą Kalkulatora sam obliczysz wysokość składki. Dokładne warunki ubezpieczenia poznasz, korzystając ze strony internetowej. Online możesz załatwić też wszystkie formalności. Inną drogą jest kontakt telefoniczny z naszymi konsultantami pod numerem 22 444 44 44. Przez telefon kupisz także ubezpieczenie i uzyskasz wszystkie niezbędne informacje. Możesz też spotkać się z jednym z agentów, którzy współpracują z LINK4. Dzięki temu podczas bezpośredniego spotkania wyjaśnisz wszystkie problematyczne kwestie oraz kupisz polisę dopasowaną do Twoich potrzeb.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20