Panewka silnika – przyczyny awarii, objawy i wymiana
Panewka silnika to część, z którą spotkasz się w każdym aucie z silnikiem spalinowym. Gdy element ten ulegnie uszkodzeniu, jednym z charakterystycznych objawów jest metaliczny stukot. Zobacz, dlaczego nie można go ignorować!
Spis treści:
1. Panewka silnika – czym jest?
2. Uszkodzona panewka – objawy awarii
3. Panewki silnika – kiedy konieczna jest wymiana?
4. Panewka silnika – podsumowanie
Nie wiesz, czym jest panewka silnika? Warto jak najszybciej doczytać, za co odpowiada ten element oraz jak poznać uszkodzone panewki. Objawy jego uszkodzenia wymagają bowiem szybkiego powzięcia odpowiednich kroków. Zaniedbanie takiej usterki może bowiem generować ogromne koszty. Niekiedy może to prowadzić nawet do konieczności remontu czy wymiany silnika. Jak tego uniknąć? Ile może wynieść Cię wymiana panewek? Koszt takiej usługi wcale nie musi być wielki – o ile zadziałasz we właściwym czasie.
Panewka silnika – czym jest?
Panewka silnika to jeden z podstawowych elementów w autach wyposażonych zarówno w jednostki benzynowe, jak i diesle. Element ten odpowiada za połączenie pomiędzy silnikiem a wałem korbowym. Panewki silnika mają kształt półksiężyca i są częścią łożysk ślizgowych. Jej głównym celem jest łagodzenie tarcia. W jaki sposób? Otóż panewka silnika jest wyposażona w rowki, przez które rozprowadzany jest olej silnikowy.
Jako że panewki w silniku łączą jednostkę napędową z wałem napędowym, widać, że elementy te są narażone na spore przeciążenia. Dlatego muszą być wykonane z mocnych materiałów. Rowki w ich konstrukcji – odpowiadające za smarowanie – dbają o to, aby wał korbowy pracował przy możliwie najmniejszym tarciu. W końcu panewki w silniku to elementy, w których obraca się czop wału.
Zobacz również: Co to jest wodorowanie silnika? Korzyści, cena i opinie
Uszkodzona panewka – objawy awarii
Gdy w Twoim samochodzie jest uszkodzona panewka, objawy takiego stanu rzeczy są przede wszystkim słyszalne. Doświadczony kierowca z wiedzą na temat mechaniki samochodowej jest w stanie poznać wiele usterek w silniku, analizując wyłącznie dźwięki pojawiające się w samochodzie.
Gdy uszkodzone są panewki, objawy dźwiękowe należą do najłatwiejszych do rozpoznania. Charakterystyczny stuk pokazuje, że to właśnie ten element uległ uszkodzeniu. Stukanie panewki jest naprawdę słyszalne. Pierwsze objawy wiążą się z pojawieniem się metalicznych dźwięków tuż po odpaleniu silnika. Dopóki nie zostanie on rozgrzany i odpowiednio nasmarowany, wał korbowy obija o element, powodując charakterystyczne stukanie panewki.
Jeżeli usterką okaże się uszkodzona panewka, objawy takiego stanu rzeczy wiążą się ze stukotem, który pojawia się na dole jednostki napędowej. Tego typu objawy panewki na pewno nie powinny być ignorowane. Dlaczego? Otóż prawda jest taka, że to właśnie te dźwięki są jednym z najbardziej charakterystycznych objawów. Jeżeli je zignorujesz, możesz nie zareagować na czas. W przypadku obróconej panewki objawy są już zdecydowanie poważniejsze. Wtedy jest już za późno.
A dlaczego, gdy zostanie już obrócona panewka, objawy są tak poważne? Otóż jeżeli panewka z biegiem czasu się uszkadza, nie mając przy tym odpowiedniego poślizgu, może dojść do jej odkształcenia. Objawy panewki, która została odwrócona, prowadzą do tego, że wał korbowy zmienia swoją pozycję.
Co w związku z tym? Niestety zmiana pozycji wału korbowego najczęściej nie ogranicza się wyłącznie do uszkodzenia tego elementu. Często dochodzi także do pęknięcia lub przebicia bloku silnika. W takiej sytuacji konieczny może być remont kapitalny silnika lub nawet jego wymiana.
Co jest przyczyną obrotu panewki silnika? Najczęściej wiąże się to z zapchaniem rowków, przez które przedostaje się olej nadający odpowiedni poślizg elementom. Gdy panewka się zaciera – odwraca się ona i odkształca. Dlatego też każdy kierowca powinien czujnie nasłuchiwać niepokojących odgłosów, aby dało się reagować wtedy, kiedy jeszcze jest czas na naprawę.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Panewki silnika – kiedy konieczna jest wymiana?
Czy jesteś w stanie uniknąć powyższych sytuacji? Oczywiście warto dbać o to, aby panewki silnika pracowały w odpowiednich warunkach. Dlatego też tak bardzo istotna jest okresowa wymiana oleju. Nie można przekraczać określonych interwałów – czy to czasowych, czy związanych z pokonanym przebiegiem. Opiłki metalu gromadzące się w silniku mogą bowiem prowadzić do zatkania się wspomnianych rowków – i skutkować problemami z panewkami.
Dlatego też, kiedy tylko usłyszysz charakterystyczne stukanie panewki dochodzące z dołu silnika, trzeba jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego celem dokonania diagnozy. Poinformuj mechanika o charakterystycznym stukocie, a on z pewnością będzie w stanie określić, czy problemem faktycznie są panewki.
Wymiana panewek u mechanika samochodowego
Ile kosztuje wymiana panewek? Cena takiej usługi może być różna. Koszt wymiany panewek wcale nie musi być duży. Jeżeli uda Ci się wymienić te elementy, zanim doprowadzą do innych towarzyszących szkód, wówczas możesz zamknąć się w przedziale do kilkuset złotych. Czy to dużo? Warto zauważyć, że gdy ma miejsce wymiana panewek, cena takiej usługi będzie zdecydowanie niższa niż w przypadku, gdyby trzeba było radzić sobie z uszkodzonym wałem korbowym czy silnikiem.
Pamiętaj, że przy przesunięciu wału korbowego, konieczna jest wymiana panewek. Koszt takiej usługi musi obejmować wymianę kompletu takich elementów. Do tego dochodzi konieczność szlifowania wału korbowego i korbowodu. Jednak gdy usterka jest poważniejsza, wówczas konieczny jest remont lub wymiana silnika.
Jeżeli zatem zastanawiasz się, czy udawać się do mechanika, nie zwlekaj z taką czynnością. Pamiętaj, że koszt wymiany panewek nie jest wysoki w porównaniu z możliwymi wydatkami, gdy pierwsze symptomy zostaną zaniedbane.
Sprawdź: Nagar w silniku. Skąd się bierze i jak się go pozbyć?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Panewka silnika – podsumowanie
Wiesz już, że panewka silnika to bardzo ważny element. Jeżeli takie podzespoły ulegną uszkodzeniu, konsekwencje mogą być bardzo poważne. W związku z tym każdy kierowca powinien dokładnie nasłuchiwać, co się dzieje w jego samochodzie. W przeciwnym wypadku nie uda mu się szybko podjąć odpowiednich kroków.
Aby panewki w silniku nie były dla Ciebie problemem, najlepiej jest dbać o regularną wymianę oleju oraz filtrów. To kolejny dowód na to, że dbając o samochód, jesteś w stanie zdecydowanie obniżyć ryzyko pojawienia się rozmaitych znacznie poważniejszych szkód.
Oczywiście jako kierowca musisz także zadbać o odpowiednie ubezpieczenie. A gdzie możesz znaleźć najtańsze OC? Zdecydowanie warto przyjrzeć się ofercie LINK4. Oferta tego ubezpieczyciela jest naprawdę atrakcyjna. Możesz liczyć na szeroki zakres ochrony przy optymalnych kosztach.
OC to jednak wyłącznie podstawowa ochrona. Taka polisa jest obowiązkowa dla każdego kierowcy, jednak nie chroni ona Twojego pojazdu w sytuacji, gdy to Ty jesteś sprawcą kolizji drogowej. Jeżeli chcesz zabezpieczyć się na wypadek takich ewentualności, potrzebne będzie Ci ubezpieczenie Autocasco. Dzięki niemu w przypadku uszkodzenia samochodu możesz uzyskać odszkodowanie.
Autocasco chroni nie tylko w powyższej sytuacji. Możesz liczyć na odszkodowanie także w przypadku, gdy auto zostanie zniszczone na skutek działania np. sił przyrody lub też gdy zostanie skradzione.
To także nie wyczerpuje jednak oferty LINK4. Przeglądając poszczególne produkty ubezpieczeniowe, warto zainteresować się także na Assistance. Jest to dodatkowa ochrona świadczona przez towarzystwo ubezpieczeniowe na rzecz ubezpieczonego. W przypadku rozmaitych nieprzyjemnych sytuacji na drodze (np. awaria auta) możesz liczyć na szereg dodatkowych usług, takich jak zorganizowanie auta zastępczego czy holowanie pojazdu. To naprawdę istotna pomoc!
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20