Pęknięty blok silnika − co to za usterka i jak sobie z nią poradzić?
Pęknięty blok silnika to jedna z najpoważniejszych usterek, jakie mogą przytrafić się kierowcy. Naprawa nie zawsze jest skuteczna, a zazwyczaj pochłania spore środki finansowe. Dlaczego dochodzi do usterki i czy jest możliwa naprawa bloku silnika?
Spis treści:
1. Blok silnika – co to?
2. Pęknięty blok silnika – przyczyny
3. Pęknięty blok silnika – koszt naprawy
4. Pęknięty blok silnika. Kilka słów na koniec
Wszelkie usterki w obrębie silnika samochodów należą do poważnych i wiążą się z wysokimi kosztami. Pęknięty blok silnika to jedna z diagnoz, którą boi się usłyszeć większość kierowców. Choć usterka dotyczy jednostki napędowej i nie zawsze można skutecznie ją usunąć, istnieje wiele metod naprawy.
Blok silnika – co to?
Pęknięty blok silnika to sformułowanie, które może wywoływać dreszcze na plecach nie tylko doświadczonych użytkowników samochodów. Żeby jednak nieco oswoić się z tą usterką, zaczniemy od przybliżenia charakterystyki samej części. Pozwoli to wyjaśnić, na czym polega problem.
Blok silnika to główny element, który stanowi jego szkielet. Jest jednocześnie największą i najcięższą częścią. Składa się z bloku cylindrowego i skrzyni korbowej. To do bloku mocowane są inne podzespoły silnika, a część z nich osadza się w zakamarkach bloku. Bezpośrednio przy tym elemencie znajdują się takie części jak rozrząd i wał korbowy, a także podzespoły odpowiedzialne za smarowanie, zasilanie i chłodzenie.
Blok silnika wykonywany jest w formie odlewu żeliwnego i tworzy największą monolityczną część w całym układzie. W nowszych modelach samochodów żeliwo zastępowane jest przez lżejsze metale nieżelazne, a nawet przez tworzywa sztuczne. Dążenie do ograniczenia wagi pojazdów często prowadzi jednak do pojawiania się poważniejszych usterek jak choćby pęknięty blok silnika.
Sprawdź także: Czym jest docieranie silnika i czy trzeba to robić?
Pęknięty blok silnika – przyczyny
Odlewy żeliwne to konstrukcje o dużej wytrzymałości na przeciążenia, temperatury i inne szkodliwe czynniki. Dlatego pękanie bloku silnika nie należy do bardzo powszechnych usterek. Może dochodzić do niego z powodu zaniedbania na etapie produkcji lub eksploatacji silnika, a także w nieszczęśliwych przypadkach.
Najczęściej przyczyną pojawiania się pęknięcia jest błąd produkcyjny. Niedopilnowanie mieszanki i procesu produkcyjnego może doprowadzić do tego, że niektóre miejsca okazują się mniej wytrzymałe. Jeśli do uszkodzenia dojdzie w czasie obowiązywania okresu gwarancji producenta, uda Ci się uniknąć kosztów związanych z naprawą. Znacznie więcej problemów czeka Cię, jeśli do usterki dojdzie kilka lat po upływie okresu gwarancyjnego. Wówczas udowodnienie, że wina leży po stronie producenta, jest prawie niemożliwe.
Drugą przyczyną uszkodzenia bloku silnika jest niewłaściwe użytkowanie pojazdu. Do pęknięcia doprowadza woda zamarzająca wewnątrz bloku. Może ona pojawić się tam w wyniku zastosowania nieprawidłowego oleju, utrzymywania zbyt niskiego poziomu oleju, a nawet w wyniku awarii innych podzespołów. Często problem stanowi płyn z wyciekającej chłodnicy, który marznie w zakamarkach bloku.
Trzecim przypadkiem, w którym wina nie zawsze leży po stronie użytkownika, jest właśnie wypadek. W wyniku poważnej kolizji w ruchu drogowym może dochodzić do pęknięcia żeliwnego odlewu. Najczęściej takie skutki przynoszą uderzenia w bok pojazdu, sporadycznie w jego przód.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Pęknięty blok silnika – koszt naprawy
Istnieje kilka sposobów na naprawę uszkodzonego elementu, a dobranie odpowiedniego zależy od wielu czynników. Przede wszystkim należy zdiagnozować przyczynę pęknięcia, a także jego zakres. W przypadku pęknięcia powstałego w środku regeneracja bloku silnika jest praktycznie niemożliwa. Jeśli pęknięcie jest widoczne z zewnątrz, istnieje więcej opcji naprawy.
Wymiana elementu
To jedna z metod zapewniająca największą skuteczność. Lepsze efekty przyniesie tylko wymiana całego samochodu na nowy. W tym przypadku naprawa bloku silnika polega na wyjęciu całej jednostki napędowej, odłączeniu od niej wszystkich podzespołów, wymianie elementu, a następnie ponownym skręceniu całości i zamontowaniu silnika.
W tym wypadku fabrycznie nowa część powinna zastąpić pęknięty blok silnika. Koszt naprawy przeprowadzonej w ten sposób jest jednak bardzo wysoki. Wynika to nie tylko z ceny samej części, ale przede wszystkim robocizny. Przy starszych samochodach koszt pracy może przekroczyć wartość samego auta. W związku z tym metodę zaleca się głównie przy nowszych pojazdach.
Spawanie bloku silnika
Bardziej powszechnym sposobem naprawy jest spawanie bloku silnika. Istnieje kilka metod spawalniczych, którymi można połączyć elementy żeliwne. Trudniejsze będzie jednak znalezienie odpowiedniego specjalisty z tej dziedziny. Takie prace są opłacalne tylko w sytuacji, kiedy pęknięcie jest widoczne z zewnątrz, a dostęp do niego jest stosunkowo łatwy.
Spawanie bloku polega na wyczyszczeniu i zeszlifowaniu krawędzi elementu w obrębie pęknięcia. Następnie moduł jest rozgrzewany, a po uzyskaniu odpowiedniej temperatury układa się spoinę. Po wystygnięciu można przeprowadzić kontrolę stanu szczelności i trwałości spoiny.
Koszt takiej usługi zależy przede wszystkim od miejsca pęknięcia i ilości pracy, jaką trzeba włożyć w wymontowanie silnika. Jeśli dostęp jest dobry i nie trzeba wyjmować całego silnika, przeważnie zapłacisz około 1000 złotych.
Próba klejenia powierzchni bloku
Spawanie nie jest jedynym sposobem na uszczelnienie pęknięć w tym elemencie. Czym uszczelnić pęknięty blok silnika? Innym rozwiązaniem jest użycie do tego odpowiedniej masy klejowej. Nie może to być przypadkowa substancja. Gotowa mieszanka musi być odporna na drgania, wysokie temperatury, wilgoć i mróz. Najczęściej wykorzystywane są dwuskładnikowe mieszanki na bazie polimerów, które szybko wiążą i utrzymują swoje właściwości nawet w trudnych warunkach.
Przygotowanie powierzchni do klejenia polega na usunięciu zabrudzeń, a w miarę możliwości także wyszlifowaniu nierówności. Klej nakłada się bezpośrednio na miejsce pęknięcia. Czas wiązania to kilka godzin i po tym okresie można przeprowadzić kontrolę jakości połączenia.
Ta metoda jest najtańsza ze wszystkich wymienionych, a kleje dwuskładnikowe mogą kosztować niespełna 50 złotych. Skuteczność klejenia przy powracających przeciążeniach okazuje się jednak niewielka. Sprawdzi się jedynie przy pęknięciach zlokalizowanych w widocznych miejscach.
Przeczytaj również: Włączony silnik na postoju – co za to grozi?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Pęknięty blok silnika. Kilka słów na koniec
Pęknięty blok silnika jest poważną usterką, jednak nie musisz wpadać w panikę. Istnieje wiele sposobów na to, żeby usunąć awarię i spokojnie użytkować samochód przez kolejnych kilka sezonów.
Zobacz też: rejestracja pojazdu w Zielonej Górze, ubezpieczenie auta od szkód
Jako kierowca wiesz zapewne, że ubezpieczenie OC jest obowiązkowe. Jeżeli szukasz ubezpieczenia swojego samochodu, zapoznaj się z ofertą LINK4. Zachęcamy do skorzystania z Kalkulatora, dzięki któremu obliczysz wysokość polisy. W razie pytań możesz skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem 22 444 44 44. Zachęcamy też do kontaktu z agentami współpracującymi z LINK4, którzy osobiście wyjaśnią wszelkie wątpliwości.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20