Piaskowanie samochodu − na czym polega i czy warto je wykonywać?
Kiedy podczas użytkowania auta zauważysz ogniska korozji na karoserii, konieczne będzie oddanie auta do blacharza. Ten z kolei rozpocznie proces piaskowania, czyli czyszczenia miejsca korozji za pomocą drobnego piasku pod wysokim ciśnieniem. W ten sposób osłabione rdzą fragmenty zostaną usunięte. Co jeszcze można piaskować w aucie i na czym to polega?
Spis treści:
1. Piaskowanie samochodu – co to jest?
2. Na czym polega piaskowanie samochodu?
3. Piaskowanie podwozia samochodu
4. Piaskowanie samochodu – cena
5. Piaskowanie samochodu. Krótkie podsumowanie
Piaskowanie samochodu – co to jest?
Samochód narażony jest na wiele negatywnych czynników atmosferycznych, powodujących proces niszczenia. Z czasem pojawia się rdza i konieczna okazuje się szybka reakcja w postaci oddania auta do blacharza, który zajmie się problemem. Poza tym rdza może pojawić się nie tylko na karoserii, ale i pod podwoziem auta.
Z racji, że proces utleniania się stali zachodzi bardzo szybko i niesie za sobą coraz większe szkody, liczy się tutaj czas. Im szybciej zareagujesz, tym mniejsze szkody będzie trzeba usuwać. Zamiast wycinać kawałek karoserii i wstawiać reperaturkę lub robić to samo z podwoziem auta, blachar, widząc małe ognisko rdzy, może jeszcze uratować dany element. Posłuży mu w tym między innymi proces piaskowania, czyli bezdotykowego usuwania rdzy za pomocą materiału ściernego pod ciśnieniem. Sposobu tego można użyć też, aby zdjąć stary lakier z nadwozia i przygotować karoserię do ponownego malowania. Na czym polega ten zabieg?
Przeczytaj także: Korozja w samochodzie. Przyczyny i profilaktyka
Na czym polega piaskowanie samochodu?
Zacznijmy od tego, że piaskowanie samochodu to tylko ogólne stwierdzenie. Metodę piaskowania można zastosować do dowolnego obiektu jak np. felgi, czy różnego rodzaju konstrukcje stalowe. Ważnym aspektem jest tutaj fakt, z jakiego materiału dany element został wykonany. Nie każdy bowiem wytrzyma proces piaskowania, przez co może dojść do niepożądanych efektów jak np. przebicie materiału piaskiem.
Piaskowanie to – najkrócej mówiąc – proces usuwania starej farby lub np. nalotu rdzy za pomocą drobnej substancji ściernej, która pod wysokim ciśnieniem wylatuje z dyszy urządzenia i powoduje, że rdza czy farba zostaje starta, odsłaniając gołą blachę. Przypomina to nieco szlifowanie za pomocą tarczy szlifierskiej, jednak proces piaskowania jest wydajniejszy, szybszy i przede wszystkim dokładniejszy, bo pozostawia równiejszą powierzchnię. W łatwy sposób można sprawić, że blacha auta zostanie pozbawiona koloru.
Metody takiej mogą użyć np. lakiernicy przed powtórnym pomalowaniem samochodu. Przydatna okazuje się również w przypadku konieczności usunięcia rdzy. Osłabiony utleniony metal podda się piaskowaniu, a zdrowa blacha nie zostanie naruszona. Następnie blacharz wypełni takie miejsce szpachlą i polakieruje. W ten sposób dzięki szybkiej reakcji jesteś w stanie uratować jeszcze blachę Twojego auta i obejdzie się bez wycinania fragmentów nadwozia, jednak pamiętaj, że trzeba działać wtedy, kiedy ognisko rdzy jest jeszcze małe.
Do piaskowania używa się różnego rodzaju materiałów ściernych, które niekoniecznie muszą być piaskiem. Przykładowe granulaty używane do wykonania tego zabiegu to: piasek kwarcowy, szkło, żużel pomiedziowy czy granulat ceramiczny. Substancji oczywiście jest więcej, ale do piaskowania samochodu używa się najczęściej wyżej opisanych, z naciskiem na piasek kwarcowy. Ważna jest też wielkość używanego materiału ściernego. Piaskowanie samochodu przeważnie powoduje konieczność użycia granulatu o gradacji od 0,2 do 1 mm. Taka średnica spowoduje, że stara farba czy rdza z łatwością zejdzie z metalowej powierzchni.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Piaskowanie podwozia samochodu
Piaskować można nie tylko karoserię auta. W końcu to przecież podwozie jest najbardziej narażone na niekorzystne warunki pogodowe, wilgoć czy sól drogową, co w niedługim czasie może spowodować rdzę. Piaskowanie podwozia samochodu będzie zatem bardzo skuteczne w takim przypadku. Właściwie samo piaskowanie to raczej etap wstępny, bo po wykonaniu tej czynności, nie można pozostawić blachy niezabezpieczonej. Dlatego po wypiaskowaniu, powinieneś zadbać o odpowiednią konserwację całego podwozia auta.
Do tego celu najlepiej wykorzystać środki dedykowane do takiego zabiegu, bazujące na mieszance kauczuku czy innych gumopodobnych substancjach, zapewniających dobrą izolację przed czynnikami zewnętrznymi i chroniącymi przed rdzą. Zakonserwowanie podwozia powinno wykonywać się na całej powierzchni spodu auta. W połączeniu z wcześniejszym piaskowaniem taka metoda pozwoli na zabezpieczenie przed korozją na długi czas. Podczas piaskowania podwozia pamiętaj, że musi być ono wcześniej dobrze przygotowane do takiego zabiegu. Nie można pozwolić, żeby pod dyszę dostały się np. gumowe tuleje, czy przewody, bo może to spowodować to ich przecięcie lub zniszczenie.
Wśród aut terenowych, często wykonywaną usługą jest piaskowanie ramy samochodu. Auta typowo przeznaczone do off-roadu, które brodzą w wodzie czy błocie, są najbardziej narażone na niszczenie i rdzawy nalot. Piaskowanie w takim przypadku może przygotować ramę terenówki pod solidną konserwację – często silniejszą niż w przypadku cywilnych aut.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Piaskowanie samochodu – cena
Ile kosztuje piaskowanie samochodu? Cena tak naprawdę może być różna. Dzieje się tak, ponieważ koszt piaskowania uzależniony jest od tego, jaki element będzie poddany temu zabiegowi, a także, o jakiej powierzchni on będzie, czyli ile materiału ściernego zostanie zużyte. Cena piaskowania może być też uzależniona od rodzaju użytego granulatu. Najdroższe materiały ścierne to takie, które po wypiaskowaniu pozostawią pod spodem czystą blachę, bez żadnych skaz. Tańsze metody piaskowania nie zawsze usuną całą farbę. Mogą ją co najwyżej zmatowić, co i tak często jest praktykowane przed malowaniem karoserii.
Piaskowanie aut, to usługa, która może oscylować w okolicach kilku tysięcy złotych. Ok. 2500 zł jest kwotą wystarczającą na wypiaskowanie średniej wielkości auta. Piaskowanie ramy to wydatek ok. 1500 zł, a piaskowanie podwozia – ok. 1000 – 2000 zł.
Sprawdź również: Renowacja felg. Kiedy i jak powinno się to robić?
Piaskowanie samochodu. Krótkie podsumowanie
Teraz już wiesz, na czym polega piaskowanie samochodu i kiedy się je wykonuje. Ten rodzaj obróbki powierzchni z metalu pozwala na skuteczne pozbycie się naleciałości rdzy i odsłonięcie gołej blachy nadającej się do szpachlowania lub od razu lakierowania. Piaskować można też podwozie auta, co przydaje się przed nakładaniem preparatu antykorozyjnego.
Jako właściciel samochodu z pewnością wiesz, że niezbędne jest posiadanie aktualnej polisy OC. Warto też skorzystać z dobrowolnych ubezpieczeń, np. Auto Casco, które chroni Twój pojazd przed skutkami zdarzeń takich jak wypadki czy kolizje.
Sprawdź też: ubezpieczenie samochodu od gradobicia, OC Miechów
Jeśli szukasz polisy OC/AC do swojego samochodu, skorzystaj z Kalkulatora LINK4 i oblicz polisę dostosowaną do Twoich potrzeb bez wychodzenia z domu. Jeśli masz dodatkowe pytania, zadzwoń pod numer 22 444 44 44, by porozmawiać z naszymi konsultantami. Możesz też osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Odwiedź naszą stronę i zapoznaj się z pełną ofertą ubezpieczeń komunikacyjnych.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20