Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Przegrzanie silnika to niebezpieczna sytuacja, która może doprowadzić do poważnego uszkodzenia jednostki napędowej. Dlatego dzisiaj przyjrzymy się przyczynom, objawom oraz sposobom usunięcia tej usterki.
Przegrzanie silnika – co warto wiedzieć?
- Do objawów przegrzania jednostki napędowej należą m.in.: biały dym wydobywający się spod maski, wzrost temperatury silnika widoczny na wskaźniku na desce rozdzielczej, zapalenie się kontrolki informującej o niewłaściwej pracy układu chłodzenia, zapach płynu do chłodnicy w aucie, spadek mocy i szarpanie silnika,
- Przyczyny przegrzania napędu to m.in. zepsuty wentylator chłodnicy, niski poziom płynu chłodniczego, uszkodzenia pompy wodnej, termostatu i czujnika temperatury,
- Skutki przegrzania się silnika to m.in.: zmniejszenie wydajności lub zniszczenie silnika, awaria cylindrów i tłoków, odkształcenie głowicy cylindrów, wycieki oleju i płynu chłodzącego, usterki turbosprężarki,
- Gdy w trasie zauważysz symptomy przegrzania się silnika, jak najszybciej zjedź na pobocze i poczekaj, aż silnik ostygnie.
Nie ma nic gorszego podczas jazdy, gdy nagle zauważysz wydobywającą się parę spod maski, a wskaźnik temperatury płynu chłodzącego na desce rozdzielczej zaczyna świecić. Kontynuowanie jazdy w takiej sytuacji nie jest ani rozsądne, ani bezpieczne. Powinieneś wówczas zjechać na pobocze i poczekać aż silnik ostygnie. A co potem? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Przegrzanie silnika – objawy
Zanim widok przed przednią szybą zasłoni Ci obłok białej pary spod maski, możesz rozpoznać problemy z przegrzewaniem się silnika. Usterka ta daje kilka bardzo czytelnych objawów, dzięki którym jesteś w stanie zawczasu zareagować.
Do najczęściej występujących objawów przegrzania silnika należy wzrost temperatury w silniku, jaką możesz obserwować na wskaźniku znajdującym się na desce rozdzielczej. Kolejnym objawem jest częste zapalanie się kontrolki ostrzegającej o nieprawidłowym działaniu układu chłodzenia. To symbol termometru z pofalowanymi liniami. Na co dzień, przy rozgrzanym silniku, temperatura płynu chłodniczego wynosi około 90-100°C. Jeśli jednak następuje wzrost temperatury płynu chłodzącego do 120-130°C, a nawet wyżej, to wskazuje na przegrzanie jednostki napędowej i skutkuje zapaleniem kontrolki.
Kolejnymi objawami przegrzania się silnika, które powinny wzbudzić Twoją czujność, są m.in. powolna reakcja silnika na naciskanie pedału gazu. Ponadto jednostka napędowa może także przerywać, szarpać czy też tracić nagle moc. Zauważysz również, że silnik jest słabszy i by utrzymać tę samą prędkość, musisz zwiększać obroty.
Do objawów przegrzewania silnika można też zaliczyć wyraźnie wyczuwalny, charakterystyczny zapach płynu chłodniczego w aucie. Do innych symptomów należą też trudności ze schłodzeniem bądź ogrzaniem wnętrza pojazdu, a także nienaturalnie spuchnięte, nabrzmiałe przewody układu chłodniczego.
Może Cię zainteresować
Przyczyny przegrzania silnika
A co odpowiada za takie objawy? Przyczyn przegrzewania silnika może być kilka. Nie jest możliwe jednoznaczne wskazanie tylko jednego głównego powodu, dla którego wzrasta temperatura silnika w Twoim aucie.
Od rozpoznania przyczyny przegrzewania silnika zależy szybkość pozbycia się problemu. Dlatego gdy zauważysz niepokojące objawy przegrzewania silnika, nie czekaj, tylko sprawdź samochód samodzielnie lub zleć to doświadczonemu mechanikowi.
Niski poziom płynu chłodniczego
Jedną z najczęstszych przyczyn przegrzewania silnika jest niski poziom płynu chłodzącego. Może on wyciekać z układu chłodzenia, np. z powodu jego nieszczelności lub niedrożności. Nie musi to być duże pęknięcie układu chłodzenia, niekiedy wystarczy niewielki otwór, przez który z czasem wycieknie duża ilość płynu chłodniczego.
Jeśli w zbiorniku jest za niski poziom płynu, to układ chłodzenia silnika nie rozprowadza optymalnie czynnika chłodzącego, co spowoduje przegrzanie jednostki. Dlatego też warto regularnie sprawdzać jego poziom i w razie ubywania uzupełniać oraz jak najszybciej udać się do warsztatu, w celu ustalenia przyczyny wycieku płynu chłodniczego. Nie można takich objawów bagatelizować, gdyż szybki mały przeciek może spowodować przegrzanie się silnika i doprowadzić do uszkodzenia całej jednostki napędowej.
Zepsuty wentylator chłodnicy
Inną przyczyną przegrzewania się silnika może być niesprawny wentylator chłodnicy. Pomaga on w odpowiednim chłodzeniu silnika przez wymuszanie przepływu powietrza przez chłodnicę. Jednak w przypadku uszkodzenia, zamiast chłodzić powietrze doprowadzane do komory spalania albo wcale tego nie robi, albo jest ono niedostatecznie schładzane.
W takim przypadku temperatura w komorze spalania rośnie, a efektem tego może być zagotowany silnik. By upewnić się, że faktycznie taka jest przyczyna, najlepiej jest sprawdzić bezpiecznik odpowiedzialny za działanie obwodu zasilania wentylatora. Jest to najczęstsza przyczyna awarii tego podzespołu.
Przegrzanie może być niekiedy spowodowane brakiem przepływu powietrza w chłodnicy. Czasem zanieczyszczenia w chłodnicy mogą zablokować przepływ powietrza, co uniemożliwia odpowiednie chłodzenie silnika, a w rezultacie prowadzi do jego przegrzania. Poza zabrudzeniami, przyczyną blokady przepływu powietrza mogą być też nieprawidłowa praca wentylatora i uszkodzenia podzespołu.
Inne przyczyny przegrzania silnika
Także uszkodzona pompa wody może mieć wpływ na wzrost temperatury we wnętrzu silnika. Do najczęstszych awarii należą m.in. pęknięcie paska napędzającego pompę, a także wysłużenie lub całkowite zużycie podzespołu. W takich przypadkach zazwyczaj konieczna jest wymiana pompy wodnej.
Wadliwie działać może też termostat, który kontroluje przepływ płynu chłodzącego i reguluje jego temperaturę. Jeśli się zepsuje, może zablokować przepływ płynu, co spowoduje wzrost temperatury silnika i jego przegrzanie.
Przyczyną przegrzania silnika może być również długotrwała jazda na zbyt wysokich obrotach silnika albo uszkodzony czujnik temperatury, odpowiadający za włączenie wentylatora po przekroczeniu określonej temperatury silnika. Gdy wentylator nie rozpocznie pracy, może nastąpić niekontrolowany wzrost temperatury płynu chłodniczego.
Określenie, co jest ostateczną przyczyną zagotowywania się silnika w aucie, wymaga pomocy doświadczonego mechanika po przeprowadzeniu oględzin oraz diagnostyki.
Zobacz też: Zatarty silnik. Objawy, przyczyny i naprawa awarii
Przegrzany silnik – co należy zrobić?
Jednak jak postąpić, gdy kontrolka przegrzania silnika zapali się na desce rozdzielczej Twojego samochodu? Nie należy wówczas kontynuować jazdy. Zjedź na pobocze, ale przez jakiś czas nie wyłączaj jeszcze silnika. Otwórz maskę, by zapewnić dopływ zimnego powietrza do komory z jednostką napędową. Dopiero gdy temperatura zacznie spadać, wyłącz silnik. Chyba że pomimo zatrzymania się i pozostawienia auta na wolnych obrotach, temperatura w silniku nadal rośnie, wtedy natychmiast go zgaś.
Sprawdź w zbiorniczku wyrównawczym czy znajduje się w nim płyn chłodniczy, czy pod samochodem widoczne są ślady wycieku albo wyczuwasz wyraźny zapach płynu chłodniczego. Jeżeli na te pytania odpowiedź brzmi „nie”, możesz spróbować bardzo ostrożnie dolać płynu chłodniczego.
Do odkręcenia zakrętki zbiornika użyj rękawiczek, gdyż temperatura płynu w jego wnętrzu może wynosić nawet ponad 100°C. Dolewanie zawsze powinno odbywać się, gdy silnik jest całkowicie zimny. W innym razie istnieje ryzyko jego uszkodzenia. Korek odkręcaj powoli i z zachowaniem ostrożności, gdyż wysokie ciśnienie w układzie może doprowadzić do niekontrolowanego rozprężenia i rozlania płynu. A to grozi poważnymi oparzeniami. Nie dolewaj do zbiorniczka płynu do spryskiwaczy, gdyż ma on za niską temperaturę wrzenia.
Pewne usterki możesz tymczasowo naprawić samodzielnie. Jeżeli okazało się, że wyciek spowodowany jest uszkodzeniem przewodu, możesz zakleić miejsce pęknięcia wodoodporną taśmą klejącą. Gdy winna jest nieszczelna chłodnica, możesz spróbować użyć specjalnych preparatów uszczelniających. Jednak działają one tylko w przypadku bardzo małych uszkodzeń. Sprawdź także, czy wszystkie opaski uciskowe na przewodach układu chłodniczego są ciasno ułożone i czy się nie poluzowały.
W przypadku gdy problem leży po stronie pompy wodnej, a w szczególności zerwanego paska jej napędu, możesz założyć nowy naciąg lub poprawić istniejący. Jeżeli w Twoim aucie pompa znajduje się na pasku rozrządu, niestety nie masz takiej możliwości. Sprawdź także wlot powietrza, często bowiem zdarza się, że zostanie on zasłonięty przez nieczystości zebrane na drodze, np. kawałki folii, papieru lub innych trudno przepuszczalnych materiałów. W takim wypadku masz szczęście, gdyż zdarzyło Ci się jednorazowe przegrzanie się silnika. A do tego usunięcie jego przyczyny jest bardzo proste.
Niestety jednak nie wszystkie awarie dasz radę usunąć w swoim garażu. Jeżeli nastąpiło poważne uszkodzenie pompy wody lub wentylatora, czy też nieszczelność chłodnicy jest dość duża, będziesz musiał odwiedzić warsztat samochody. Tak samo jest w sytuacji, gdy za zagotowanie silnika odpowiada popsuty termostat, czy też sprzęgło wentylatora chłodnicy.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Skutki przegrzania silnika
Lista ewentualnych awarii w przypadku przegrzania jednostki napędowej jest bardzo długa. Jednak to, co uszkodzi się w takim przypadku w Twoim samochodzie, zależy od wielu czynników. Przede wszystkim od przyczyny, jak i od skali tego, jak bardzo podniosła się temperatura w komorze spalania. Jednak trzeba się liczyć z takimi uszkodzeniami jak pęknięcia głowicy silnika, uszkodzenie pompy wody, bardzo prawdopodobne jest także zerwanie paska rozrządu czy też zatarcie układu korbowo-tłokowego.
Niestety naprawy wspomnianych podzespołów nie należą do tanich. Jedynym sposobem ich uniknięcia jest częste kontrolowanie stanu i poziomu płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym oraz reagowanie w wypadku nawet najmniejszych wahań temperatury w komorze spalania w silniku.
Przegrzanie się silnika może skutkować uszkodzeniem uszczelki pod głowicą, a w rezultacie wyciekiem płynu chłodniczego i oleju silnikowego, spadkiem mocy, a nawet zatarciem silnika i mieszaniem się płynu chłodniczego z olejem. Gdy silnik osiąga wysoką temperaturę, może też dojść do odkształcenia głowicy cylindrów oraz uszkodzenia cylindrów i tłoków. To może prowadzić do zmniejszenia wydajności i zatarcia silnika, a nawet jego całkowitego zniszczenia. Skutkiem przegrzania silnika mogą być też usterki innych podzespołów, takich jak łożyska wału korbowego czy turbosprężarka.
Awarie wynikające z przegrzania się silnika mogą być bardzo kosztowne. Wymiana uszczelki pod głowicą, pompy wodnej, termostatu, chłodnicy, pękniętych pierścieni tłokowych, a w końcu remont całego silnika to wydatki mogące sięgać nawet kilku tysięcy złotych.
Dlatego ważne jest, aby nie ignorować symptomów mogących wskazywać na przegrzewanie się silnika i jak najprędzej skonsultować się ze specjalistą.
Jak zapobiegać przegrzewaniu się silnika?
Zadbaj też o zapobieganie skutkom przegrzania silnika. Możesz to zrobić poprzez:
- monitorowanie poziomu płynu przynajmniej raz w roku i wymianę płynu chłodzącego co 2-3 lata;
- regularne monitorowanie i czyszczenie chłodnicy;
- systematyczną kontrolę, a w razie potrzeby wymianę termostatu;
- stosowanie dodatków do oleju silnikowego, które zredukują tarcie i pomogą zmniejszyć zużycie silnika, co przyczyni się do utrzymania prawidłowej temperatury silnika;
- kontrolę wentylatora chłodnicy.
Sprawdź także: Płukanie silnika. Kiedy i jak powinno się to robić?
Przegrzanie silnika – kilka słów na koniec
Wiesz już jak zachować się, gdy Twoje auto ma przegrzany silnik. Objawy, sposoby radzenia oraz konsekwencje takiej awarii – o tym wszystkim dowiedziałeś się z naszego artykułu. Pamiętaj o ostrożności i szybkiej reakcji, a być może uchronisz się przed poważnymi konsekwencjami.
Aby jednak uniknąć takich sytuacji w przyszłości, warto zadbać o regularne przeglądy techniczne. Oprócz tego pamietaj, by zadbać o ważne ubezpieczenie OC, dzięki któremu unikniesz kar z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. W LINK4 kupisz obowiązkowe OC, a także dodatkowe ubezpieczenia, takie jak AC, czy NNW.
Wybierając AC w LINK4, zyskujesz szeroki zakres ochrony w formule All Risks, co oznacza, że otrzymasz odszkodowanie za szkodę w pojeździe, która powstanie na skutek wszelkich nagłych i nieprzewidzianych zdarzeń, poza tymi wskazanymi jako wyłączenia w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia (OWU). Sam też decydujesz o sposobie likwidacji szkody. Możesz wybrać jeden z trzech wariantów:
- ASO – w jego ramach naprawisz samochód w Autoryzowanej Stacji Obsługi,
- WARSZTAT – naprawisz auto w dowolnym warsztacie nieautoryzowanym,
- KOSZTORYS – po otrzymaniu odszkodowania naprawisz wóz we własnym zakresie.
Dodatkowo możesz poszerzyć zakres wariantów ASO i WARSZTAT o dodatkową opcję Auto zastępcze na czas naprawy. Dzięki temu LINK4 zapewni Ci samochód zastępczy na okres do 7 dni, gdy Twoje auto będzie wymagało naprawy w warsztacie po wypadku.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Z pewnością znajdziesz ubezpieczenia spełniające Twoje oczekiwania. Już dziś ubezpiecz swoje auto w LINK4!
Skorzystaj z naszego kalkulatora, by wyliczyć swoją składkę! Oprócz tego zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem 22 444 44 23 lub spotkaniem z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
FAQ – odpowiedzi na pytania o przegrzanie silnika
Co się stanie po przegrzaniu silnika?
Do skutków przegrzania jednostki napędowej należą m.in.: wycieki płynu do chłodnicy i oleju w silniku, odkształcenie głowicy cylindrów oraz uszkodzenie tłoków i cylindrów, a w efekcie spadek wydajności lub nawet całkowite zniszczenie silnika. Przegrzanie może też prowadzić do awarii innych podzespołów w pojeździe, np. turbosprężarki albo łożyska wału korbowego.
Jak uratować przegrzany silnik?
Gdy zauważysz objawy mogące wskazywać na przegrzanie się silnika, zatrzymaj auto i otwórz maskę, nie wyłączając silnika. Gdy temperatura pod maską się obniży, wyłącz zapłon. Jeśli mimo wolnych obrotów silnika jego temperatura nadal rośnie, wyłącz go natychmiast.
Sprawdź, czy w zbiorniczku wyrównawczym jest płyn chłodzący, a pod autem są widoczne ślady wycieku. Jeśli nie, możesz dolać płynu do zbiornika. Gdy zauważysz, że wyciek jest spowodowany uszkodzeniem przewodu, możesz tymczasowo zakleić pęknięcie wodoodporną taśmą klejącą. W przypadku nieszczelnej chłodnicy, zaklej ją preparatami uszczelniającymi. Jeżeli opaski uciskowe na przewodach się poluzowały, zaciśnij je mocniej. Jeśli wlot powietrza w układzie jest zasłonięty przez zanieczyszczenia zebrane na drodze, usuń je.
W sytuacji, gdy przedstawione zalecenia nie działają, konieczne jest sprawdzenie stanu samochodu w warsztacie.
Po czym poznać, że silnik jest rozgrzany?
Rozgrzany silnik można poznać po m.in. obłoku białego dymu spod maski, wzroście temperatury silnika widocznym na wskaźniku na desce rozdzielczej, zapaleniu się kontrolki informującej o niewłaściwej pracy układu chłodzenia oraz szarpaniu, przerywaniu, spadku mocy albo powolnej reakcji jednostki napędowej na naciskanie gazu. Do innych symptomów należy też charakterystyczny zapach płynu do chłodnicy wyczuwalny w aucie, problemy z ogrzaniem lub ochłodzeniem wnętrza samochodu lub nienaturalnie spuchnięte, nabrzmiałe przewody układu chłodniczego.
Ile kosztuje naprawa przegrzanego silnika?
Naprawa przegrzanego silnika może kosztować od kilkuset złotych do kilku, a nawet kilkunastu tysięcy złotych. Cena zależy od różnych czynników, w tym przede wszystkim od przyczyny i stopnia uszkodzenia, a także rodzaju silnika, modelu samochodu i lokalizacji warsztatu.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
