Przerabianie lamp samochodowych – jak zrobić to zgodnie z prawem?
Lampy samochodowe nadają autu niepowtarzalnego charakteru. Nic zatem dziwnego, że wielu kierowców przywiązując do nich ogromną wagę, chce za wszelką cenę poprawić ich wygląd. Niemniej jednak nieumiejętne przerabianie lamp samochodowych może przysporzyć wiele problemów.
Spis treści:
1. Przerabianie lamp samochodowych – w jaki sposób to zrobić?
2. Przerabianie lamp samochodowych na LED
3. Przerabianie reflektorów – które modyfikacje są zabronione?
4. Przerabianie lamp samochodowych. Kilka słów na koniec
Wszelkie modyfikacje samochodu są regulowane określonymi przepisami, jednak najwięcej obostrzeń dotyczy właśnie przerabiania lamp samochodowych. Co możemy zrobić, aby poprawić efektywność świateł samochodu, nie łamiąc przy tym prawa? Które modyfikacje są zabronione? Na te i wiele innych pytań znajdziesz odpowiedź w naszym artykule!
Przerabianie lamp samochodowych – w jaki sposób to zrobić?
Odpowiedź na to pytanie jest niezwykle prosta – zgodny z obowiązującym prawem. Chociaż wydaje się to być oczywiste, to nie każdy kierowca ma świadomość, że oświetlenie to jeden z niewielu układów samochodowych, gdzie można samodzielnie dokonać naprawy, takiej jak np. wymiana spalonej żarówki. Przy wykonywaniu tej czynności nierzadko rodzi się pomysł dotyczący ewentualnego ulepszenia oświetlenia samochodu. Z tego powodu pojawia się, na przykład przerabianie lamp samochodowych na LED. Jednak do tego potrzebna jest gruntowna wiedza o przepisach panujących zarówno w Polsce, jak i na całym terytorium Unii Europejskiej.
Wszelkiego rodzaju modyfikacjami lamp samochodowych rządzi podstawowa zasada: przerabianie oryginalnych lamp oraz stosowanie w nich niehomologowanych źródeł światła jest zabronione. W zgodzie z powyższym zarówno montaż ksenonowego zestawu w miejscu, gdzie pierwotnie była żarówka halogenowa, jak i wklejenie paska ledowego do wnętrza lampy jest niezgodne z prawem. Właśnie dlatego nieumiejętna przeróbka lamp na LED jest przyczyną wielu kłopotów. Jednak przyjrzyjmy się temu zagadnieniu nieco dokładniej.
Dowiedz się także: Lampy retrofit LED. Co to jest i czy ich stosowanie jest legalne?
Montaż świateł do jazdy dziennej
Wśród kierowców coraz większą popularnością w ostatnich latach cieszy się montaż świateł do jazdy dziennej. Ich największą zaletą jest automatyczne włączenie w momencie ustawienia urządzenia zapłonowego w pozycji umożliwiającej bezpieczne uruchomienie silnika. Jednak aby taka modyfikacja reflektora była zgodna z prawem i nie narażała na mandat, sam produkt w postaci świateł musi spełnić określone warunki. Nie może to być przerabianie lamp na LED-y z niezweryfikowanego źródła.
Taki pasek powinien być oznaczony skrótami „RL” i „E”, które kolejno oznaczają: światła do jazdy dziennej oraz certyfikat z numerem identyfikacyjnym danego kraju. Oprócz tego niezwykle ważny jest sam sposób montażu. Światła do jazdy dziennej powinny być umieszczone na równej wysokości oraz symetrycznie względem osi pojazdu.
Sama odległość dolnej i górnej krawędzi lampy od ziemi musi wynosić odpowiednio min. 25 i 150 cm, ta między lampami (mierzona od ich wewnętrznej krawędzi) to min. 60 cm. Jednak przy szerokości pojazdu mniejszej niż 130 cm minimalna odległość wynosi już 40 cm. Ważne jest nie tylko, aby lampy nie wystawały poza boczny obrys pojazdu, ale również były od niego oddalone dalej niż 40 cm.
Modyfikacje klosza lampy
Jeżeli chodzi o wszelkiego rodzaju modyfikacje klosza reflektora lub samej lampy w postaci np. „rzęs” czy też przyciemniania tylnych lamp są one niezgodne z prawem. Ich montaż wpływa na parametry homologowanego elementu, przez co taki pojazd nie tylko może stracić dowód rejestracyjny, ale także prawo do dalszego uczestnictwa w ruchu drogowym.
Przerabianie lamp samochodowych na LED
Wymiana fabrycznej żarówki halogenowej na LED jest niezgodna z prawem, ponieważ lampa ta uzyskała homologację ze ściśle określonym źródłem światła. Jeżeli koniecznie chciałbyś zamienić lampę samochodową na światła LED, musisz wymienić cały reflektor na taki, który jest dopuszczony do stosowania na drogach publicznych. Niestety w przypadku starszych modeli znalezienie takiego kompletu graniczy z cudem, ale do tych nowszych niekiedy można już kupić fabryczny zestaw.
To jednak nie wystarczy. Diagnosta podczas przeglądu może zakwestionować legalność takiej przeróbki oświetlenia. Wszystko za sprawą przepisów krajowych, które w przypadku reflektorów LED wymagają obecności systemów samopoziomowania lamp. Ze względu na skomplikowany montaż, a co za tym idzie również wysoki koszt usługi, wymiana oświetlenia staje się mało praktyczna, a wręcz nieopłacalna.
Zawiłość przepisów dotyczących tego rodzaju oświetlenia przewiduje jeden wyjątek. Dotyczy to mianowicie nowych pojazdów, które już fabrycznie posiadają reflektory LED, jednak nie mają automatycznej korekty ich wysokości. Regulamin EKG ONZ będący podstawą do prawidłowej homologacji oświetlenia dopuszcza brak ww. elementów, pod warunkiem że jest to jego budowa fabryczna. Jeżeli natomiast właściciel takiego pojazdu chciałby wymienić reflektory na diodowe, konieczny jest już montaż automatycznej korekty wysokości oświetlenia.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Przerabianie reflektorów – które modyfikacje są zabronione?
Legalna modyfikacja oświetlenia samochodu wiąże się z przestrzeganiem kilku żelaznych reguł. Należy pamiętać, że nowa żarówka musi być tego samego typu, jaki przewidział producent pojazdu np. żarówki H4, nie możemy zastąpić żarówką H6. Następnie trzeba pamiętać o sprawdzeniu, czy kupiona przez Ciebie żarówka na pewno ma oznaczenie „E” wraz z numerem identyfikacyjnym kraju, który wystawił certyfikat. Gwarantuje ono, że dany produkt spełnia wszelkie niezbędne normy i zgodnie z prawem może być stosowany na terytorium Unii Europejskiej.
Jak już wiadomo, wymiana tradycyjnej żarówki diodowej na LED jest nielegalna, ale jak to właściwie jest z montażem wyładowczego źródła światła? Otóż montaż żarówek zawierających oznaczenia HID i Xenon w dawne miejsce żarówki halogenowej również jest niezgodny z prawem. Taka ingerencja w oświetlenie może być szybko wyłapana podczas kontroli przez policjanta czy też diagnostę. Wszystko za sprawą oznaczenia znajdującego się na kloszu lampy: HC/R oznacza halogenowe światło mijania i drogowe, natomiast wszelkie skróty z literą D (np. DC/R) wskazują na lampy ksenonowe, które fabrycznie muszą być wyposażone w samopoziomowanie i oczyszczanie.
Sprawdź również: Światła ksenonowe. Wszystko, co warto o nich wiedzieć
W przypadku wymiany wkładów na soczewkowe w światłach mijania możliwa jest jedynie wymiana kompletnych reflektorów na inny typ, np. w sytuacji, gdy w danym modelu występowały oba rodzaje reflektorów tj. zarówno odbłyskowe, jak i soczewkowe. Zabronione jest jakiekolwiek przerabianie reflektora, polegające przykładowo na zamontowaniu soczewkowego źródła światła w fabrycznej obudowie reflektora odbłyskowej i na odwrót. Aby montaż był legalny, reflektor musi pozostać taki, jak jego homologowany podzespół.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Przerabianie lamp samochodowych. Kilka słów na koniec
Wszelkie modyfikacje samochodu, a zwłaszcza te dotyczące oświetlenia należy przeprowadzać z głową. Jeżeli mamy taką możliwość najlepiej zostawić je fachowcom, którzy nie tylko wiedzą, jak to zrobić, ale też i na jakich zasadach. W razie jakichkolwiek wątpliwości możemy również poprosić o radę specjalisty.
Pamiętaj, że wygląd auta nie jest najważniejszy – zdecydowanie większe znaczenie ma bezpieczeństwo na drodze. Pamiętaj, by mieć wykupione obowiązkowe i aktualne OC – ubezpieczenie samochodu w korzystnej cenie znajdziesz w LINK4.
Zobacz też: ubezpieczenie samochodu Volkswagen Golf, OC Dzierżoniów
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą ubezpieczeń dostępnych w LINK4 oraz skorzystania z kalkulatora ubezpieczeń on-line, dzięki któremu w łatwy i szybki sposób sprawdzisz cenę polisy ubezpieczeniowej samochodu. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z naszym konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach wykupisz także korzystną i dopasowaną do Twoich potrzeb polisę.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20