Regeneracja zacisków hamulcowych krok po kroku
Twój mechanik stwierdził, że zaciski hamulcowe wymagają naprawy? Warto w takiej sytuacji wiedzieć, że możliwa jest też regeneracja zacisków hamulcowych. Cena takiego zabiegu jest dużo niższa, niż wymiana ich na nowe – zwłaszcza gdy zależy Ci na wykorzystaniu markowych podzespołów.
Spis treści:
1. Po czym poznać, że Twoje zaciski hamulcowe przestają działać?
2. Regeneracja zacisków hamulcowych – zrób to sam!
3. Regeneracja zacisków hamulcowych – o czym powinieneś pamiętać?
4. Naprawa zacisku hamulcowego. Podsumowanie
Sprawny układ hamulcowy stanowi filar bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Redukcja prędkości musi przebiegać w sposób efektywny i natychmiastowy, by w razie sytuacji zagrożenia mieć pewność, że Twoje auto zachowa się w sposób oczekiwany. Co jednak z zaciskami? Czy regeneracja zacisków hamulcowych jest możliwa i efektywna? Po czym poznać, że renowacja zacisków hamulcowych jest potrzebna? Odpowiedzi na te (i wiele innych) pytań znajdziesz w poniższym materiale przygotowanym przez zespół ekspertów LINK4.
Po czym poznać, że Twoje zaciski hamulcowe przestają działać?
Zawsze, gdy naciskasz pedał hamulca, zaciski hamulcowe dociskają klocki do tarcz. Dzięki temu powstaje tarcie, które pozwala na redukcję prędkości lub zatrzymanie się pojazdu. Klocki i tarcze układu hamulcowego to elementy eksploatacyjne pojazdu, co oznacza, że z biegiem czasu zaczynają się one zużywać.
Nie da się jednak jednoznacznie określić żywotności wszystkich komponentów. Uzależniona jest ona od wielu zróżnicowanych czynników, do których należy m.in. styl jazdy kierowcy lub rodzaj pojazdu. Nie wszystko musisz jednak wymieniać na nowe. Renowacja zacisków hamulcowych jest możliwa, co z kolei pozwoli ograniczyć koszty przywrócenia pełnej sprawności pojazdu.
Sprawdź również: Zapieczone hamulce – jak je naprawić?
Dlaczego dochodzi do uszkodzenia zacisków hamulcowych?
Do zbyt szybkiego wyeksploatowania podzespołów układu hamulcowego prowadzi niewłaściwy styl jazdy kierowcy (zwłaszcza gdy warunki atmosferyczne lub otoczenie nie pozwalają na dynamiczne prowadzenie auta) lub niskiej jakości komponenty. Standardowe podzespoły nie są przystosowane do dynamicznej jazdy o charakterze sportowym i nawet kilkanaście/kilkadziesiąt minut takiej “zabawy” może przyczynić się do powstania awarii lub przyspieszenia poziomu zużycia części.
Do szybkiej jazdy należy używać pojazdów, które wyposażone zostały w sportowe układy hamulcowe. Są one przystosowane do takich zachowań kierowcy. Wymagają one też wcześniejszego rozgrzania i utrzymania konkretnej temperatury komponentów – o co nie trzeba martwić się przy tzw. cywilnych układach hamulcowych.
Zastanów się nad tym, czy chcesz ryzykować chwilą rozrywki, by później ponosić koszt takich usług jak regeneracja zacisku hamulcowego. Tył i przód mogą ulegać nierównomiernemu zużyciu – a tarcze w obrębie jednej osi muszą być identyczne. Należy więc wymieniać je w parach.
Jeśli więc układ hamulcowy rozgrzewany jest do poziomu, do którego nie został on przystosowany, będzie dochodzić do regularnego osłabiania metalu. Gdy układ hamulcowy zostanie nagle ostudzony (np. po wjechaniu w kałużę), zaciski lub tarcze mogą pęknąć. W takich momentach regeneracja zacisków hamulcowych nie ma racji bytu i należy wymienić je nowe.
Jakie są objawy usterek układu hamulcowego?
Uszkodzenie układu hamulcowego widoczne jest niemal od razu. Do najpopularniejszych symptomów należy:
niepokojący dźwięk lub nawet hałas (zarówno w trakcie jazdy, jak i podczas hamowania);
wibracje podczas jazdy po równej drodze i charakterystyczne “bicie”;
wyczuwalny zapach spalenizny;
nagrzewające się w czasie jazdy felgi (co poczujesz w chwili wysiadania z auta).
Regeneracja zacisków hamulcowych – zrób to sam!
Regeneracja zacisku hamulcowego nie musi być trudna. Jesteś w stanie wykonać ją samodzielnie. Wystarczy:
Zdemontować zacisk;
Oczyścić zacisk z rdzy, smarów i zabrudzeń (np. starannie usunąć brud przy pomocy drucianej szczotki i specjalnych preparatów, które go zmiękczą);
Skontrolować stan prowadnic, gumowych osłonek, odpowietrzników i tłoczków (jeśli ich stan pozostawia wiele do życzenia, będą one wymagały wymiany);
Poddać zacisk procesowi piaskowania;
Spolerować zacisk z pomocą drobnego papieru ściernego;
Usunąć drobiny z zacisku przy pomocy sprężonego powietrza;
Czysty zacisk pokryć lakierem;
Zamontować wyczyszczone prowadnice, tłoczki itd.;
Dokręcić zacisk z zachowaniem właściwego momentu obrotowego;
Odpowietrzyć układ hamulcowy;
Sprawdzić pracę przewodów hamulcowych.
Tak wykonana regeneracja zacisku hamulcowego przywróci mu pełną sprawność. Wiele powyżej opisanych czynności może na pierwszy rzut oka wydawać się skomplikowana. Naprawa zacisku hamulcowego (jak widać w przedstawionej instrukcji) wymaga pewnych umiejętności manualnych, dostępu do narzędzi i infrastruktury umożliwiającej demontaż zacisków hamulcowych w sposób wygodny oraz bezpieczny. Nie każdy jest więc w stanie przeprowadzić renowację części w sposób precyzyjny w domowych lub garażowych warunkach.
Jeśli więc obawiasz się, że samodzielna regeneracja zacisków przerośnie Twoje zdolności lub możliwości, skorzystaj z pomocy profesjonalnych mechaników. Zaoszczędzisz w ten sposób mnóstwo czasu i energii, otrzymując gwarancję, że Twój układ hamulcowy będzie przygotowany do pracy.
Zobacz także: Regeneracja pomp wtryskowych – na czym polega i kiedy ją zrobić?
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Regeneracja zacisków hamulcowych – o czym powinieneś pamiętać?
Profesjonalny mechanik jest w stanie szybko określić, czy wystarczy regeneracja zacisków hamulcowych. Cena przywrócenia układu hamulcowego do pełni sprawności staje się wtedy o wiele niższa, niż przy pełnej wymianie podzespołów na nowe. Najlepiej więc zadbać o to w trakcie kontroli stanu technicznego, która wymagana jest od właścicieli aut przynajmniej raz w roku. Często wystarczy czyszczenie zacisków hamulcowych, by wydłużyć ich żywotność. Cena takiej usługi mieści się zazwyczaj w przedziale między 100-300 złotych.
Zdarza się, że regeneracja zacisków nie jest możliwa – np. w momencie, w którym te uległy zniszczeniu. Niekorzystna diagnoza mówiąca o konieczności wymiany zacisków hamulcowych na nowe, nie musi od razu być odbierana jako ponadprzeciętny wydatek. Jest to element, który możesz kupić z drugiej ręki. Nowy zacisk hamulcowy od renomowanego producenta będzie kosztować nawet 1000 złotych za sztukę – przy czym podzespoły wchodzące w skład układu hamulcowego muszą być wymieniane w parach. Z kolei używane zaciski hamulcowe po regeneracji lub wymagające standardowego czyszczenia, mogą kosztować zaledwie ułamek tej ceny.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Naprawa zacisku hamulcowego. Podsumowanie
Osoby bez doświadczenia, umiejętności manualnych i odpowiednich narzędzi, nie będą w stanie samodzielnie wykonać czyszczenia lub regeneracji zacisków hamulcowych. Naprawa zacisku hamulcowego nie musi być jednak kosztowna. Wszystko zależy od tego, jaki model pojazdu posiadasz i czy niezbędna będzie wymiana podzespołów na nowe, czy wystarczy regeneracja zacisku hamulcowego. Tył lub przód całego układu hamulcowego także będzie różnić się ceną zakupu. Warto więc ustalić wstępnie koszty inwestycji w części układu i zamówić je samodzielnie lub zlecić to zadanie mechanikowi.
Chcesz wiedzieć, ile będzie kosztować obowiązkowe lub opcjonalne ubezpieczenie aut? Kalkulator LINK4 pomoże Ci obliczyć wartość składki w zaledwie kilka chwil. Wystarczy podać najważniejsze informacje o samochodzie i swoje dane personalne. Po wypełnieniu wszystkich pól błyskawicznie otrzymasz wycenę od LINK4. Jeśli mimo to masz pytania lub chcesz skorzystać z pomocy eksperta, skontaktuj się z naszym konsultantem pod numerem (22) 444 44 44, skorzystaj z wygodnego formularza kontaktowego lub odwiedź agenta
Nie musisz wychodzić z domu, by sfinalizować inwestycję w ubezpieczenie aut. Kalkulator LINK4 i nasz konsultant pomogą Ci to zrobić już teraz.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20