Regulacja luzów zaworowych – instrukcja krok po kroku
Silnik to serce całego samochodu. Jego prawidłowe funkcjonowanie wpływa na każdy układ w pojeździe. Aby jednak jednostka napędowa mogła działać poprawnie, potrzebna jest regulacja luzów zaworowych charakterystyczna dla danego auta. W tym tekście dowiesz się, czym są luzy zaworowe oraz jak wygląda ustawienie luzu zaworowego.
Spis treści:
1. Luzy zaworowe. Co powinieneś o nich wiedzieć?
2. Regulacja luzów zaworowych cena
3. Regulacja luzów zaworowych - jak ją wykonać?
4. Ustawianie luzów zaworowych - jak często to robić?
5. Regulacja luzów zaworowych to nie wszystko – zadbaj o bezpieczeństwo
Luzy zaworowe. Co powinieneś o nich wiedzieć?
Luz zaworowy jest potrzebny do tego, by silnik mógł prawidłowo funkcjonować i spełniać swoje zadanie polegające na byciu główną jednostką napędową pojazdu. Ze względu na materiały wykorzystywane do produkcji silników, które charakteryzują się rozszerzalnością cieplną, poszczególne elementy silnika zużywają się z czasem i wymagają naprawy lub wymiany. Luz zaworowy powinien mieć jednak odpowiednią wartość, ponieważ jeśli jest za duży lub zbyt mały wpływa negatywnie na kondycję jednostki napędowej.
Luz, który jest za duży, objawia się poprzez charakterystyczny metaliczny dźwięk oraz szybkie zużycie zaworów, krzywek, wałka rozrządu oraz dźwigienek. Z kolei, jeśli w Twoim silniku luz jest niewystarczający zawór, nie będzie się domykać, a spadek ciśnienia w komorze spalania zaburzy pracę silnika. W ostateczności może to doprowadzić do przegrzania grzybka zaworu i konieczności kosztownej naprawy u mechanika.
Przeczytaj także: Awaria skrzyni biegów – co robić? Wszystko o naprawie
Regulacja luzów zaworowych cena
Jeśli chodzi o koszt wykonania ustawiania, to trzeba otwarcie powiedzieć, że jest on zależny od warsztatu samochodowego, jaki wybierzesz. Zazwyczaj jednak cena mieści się w przedziale od 80 do 100 zł. Istnieje możliwość przeprowadzenia procedury samodzielnie, co znacznie obniża koszty i tak naprawdę redukuje je tylko do ceny śrubokręta, klucza nastawnego i szczelinomierza. Pamiętaj jednak, że nie zawsze samodzielna regulacja luzów zaworowych jest możliwa do samodzielnej realizacji. Czasami potrzebna okazuje się pomoc fachowca. Jeśli więc nie czujesz się na siłach, by dokonać ustawiania luzu, to lepiej udaj się do pobliskiego mechanika i poproś go o wykonanie usługi. Unikniesz w ten sposób przypadkowych uszkodzeń, mogących mieć duży wpływ na cały silnik. Wiesz już, ile kosztuje regulacja luzów zaworowych. Cena nie powinna Cię zszokować.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Regulacja luzów zaworowych – jak ją wykonać?
Przeważająca większość produkowanych współcześnie samochodów charakteryzuje się tym, że luzy zaworowe regulowane są poprzez hydrauliczne popychacze. Obecnie jedynie Honda oraz Toyota wykorzystują inną metodę regulacji zaworów. W przypadku starszych pojazdów sytuacja jest jednak zupełnie inna i zmienia się z każdym producentem. Zakłada się jednak, że jeśli silnik jest wyposażony w cztery zawory na cylinder, to luzy regulowane są hydraulicznie. Każdy przypadek powinien być sprawdzony indywidualnie, ponieważ ta reguła nie zawsze ma odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Sama regulacja luzów zaworowych jest czynnością stosunkowo prostą, która nie wymaga dostępu do specjalistycznych i niedostępnych narzędzi oraz umiejętności zarezerwowanych tylko dla profesjonalnych mechaników. Stawianie luzów zaworowych zacznij od zgromadzenia potrzebnych przedmiotów:
klucze nasadowe,
śrubokręt,
szczelinomierz.
Gdy zdobędziesz narzędzia, możesz zacząć ustawianie luzu zaworowego. Pierwsza czynność to ściągnięcie pokrywy zaworów. Zaraz po niej powinieneś przejść do właściwego ustawiania. Regulacja luzów zaworowych zazwyczaj odbywa się poprzez pracę z kluczem i śrubokrętem. Wartość luzów zaworowych w danym momencie sprawdzisz przy pomocy szczelinomierza.
Jeśli zabierasz się za ustawienie luzu zaworowego, to pamiętaj, by zawsze dokonywać tego na zimnym silniku. Co ważne luzy na zaworach wydechowych oraz ssących różnią się od siebie wielkością i zależą od danego modelu silnika. Wszelkie niezbędne informacje na temat tej kwestii znajdziesz w książce serwisowej. Pamiętaj również, by raz na jakiś czas sprawdzać luzy nawet wtedy, gdy Twój samochód jest wyposażony w hydrauliczną regulację. Ustawianie luzu zaworowego w takim przypadku wymaga jedynie zastosowania specjalnych podkładek. Zazwyczaj realizują to fachowe warsztaty mechaniczne ze względu na poziom skomplikowania prac.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Ustawianie luzów zaworowych – jak często to robić?
Skoro wiesz już, jak ustawić luz zaworowy, czas przejść do określenia częstotliwości wykonywania tej czynności konserwującej silnik. Wiele zależy tutaj od modelu samochodu. W niektórych przypadkach wystarczy regulacja przy okazji wymiany paska rozrządu, a w innych producent zaleca ustawianie co 10 000 km. Bardzo ważne jest też, byś wiedział, że silniki z instalacją LPG wymagają regulacji luzów zaworowych nawet dwa razy częściej niż w jednostkach bez tego typu modyfikacji.
Regulacja luzów zaworowych to nie wszystko – zadbaj o bezpieczeństwo
Ustaliliśmy już jak sprawdzić luzy zaworowe i zadbać o dobrą kondycję silnika. Oprócz tego istotne jest również zapewnienie pojazdowi oraz sobie odpowiedniej ochrony na wypadek zdarzeń, które mogą pojawić się na drodze. Do tego będziesz potrzebować polisy komunikacyjnej. Nie chodzi tylko o najtańsze OC, ale również o dobrze skonstruowane ubezpieczenie AC, zabezpieczające Twoje interesy finansowe w przypadku szkody. Gdy samochód zostanie uszkodzony z Twojej winy lub, co gorsza, skradziony otrzymasz przewidziane w umowie pieniądze, które pomogą Ci w poradzeniu sobie z konsekwencjami finansowymi zdarzenia.
Najważniejszą zasadą podczas wyboru polisy komunikacyjnej jest korzystanie z oferty renomowanych towarzystw takich jak, chociażby LINK4. Dzięki temu będziesz mieć pewność, że wiążesz się z firmą, która ma za sobą już wiele lat doświadczenia oraz cieszy się uznaniem kierowców. Przed zakupem pamiętaj też o przeczytaniu OWU, czyli Ogólnych Warunków Ubezpieczenia. Znajdziesz w nich pełny zakres ochrony oraz informację o ewentualnym wyłączeniu od odpowiedzialności.
Przeczytaj także: Zawór EGR. Co to jest, jak działa i jak go wyczyścić?
Regulacja luzów zaworowych. Podsumowanie
Wiesz już, czym jest regulacja luzów zaworowych, jak sprawdzić luzy zaworowe oraz jak ustawić luz zaworowy. Można więc śmiało stwierdzić, że jesteś w pełni przygotowany merytorycznie oraz praktycznie do tego, by samodzielnie dokonać tego typu czynności konserwacyjnej silnik w samochodzie. Zanim przejdziesz do wykonania procedury, upewnij się, że masz dostęp do potrzebnych narzędzi oraz szczelinomierza. Bez niego nie określisz bowiem wartości szczelin i nie będziesz wiedzieć, jakiej regulacji dokładnie potrzebują zawory.
Jeśli szukasz pasującego do Twoich potrzeb ubezpieczenia komunikacyjnego, zadzwoń na numer 22 444 44 44 lub osobiście spotkaj się z agentem współpracującym z LINK4. Nasi specjaliści z przyjemnością pomogą Ci dobrać odpowiednie rozwiązanie.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20