Rotacja opon – co to jest i czy warto ją robić?
Rotacja opon pozwoli Ci rzadziej wymieniać je na nowe, bez utraty właściwości. Jak i kiedy to zrobić? Czy możesz samodzielnie rotować ogumieniem pojazdu? W LINK4 odpowiedzieliśmy na pytania naszych klientów, którzy chcą zadbać o swoje bezpieczeństwo i wygodę podróżowania.
Spis treści:
1. Rotowanie opon – co to jest?
2. Kiedy zamienić opony miejscami?
3. Rotacja opon. Jak to zrobić?
4. Rotacja opon. Kilka słów na koniec
Zadbaj o stan swoich opon. Utrzymanie go zależy oczywiście od wielu czynników (tj. ciśnienie wewnątrz ogumienia, wyważenie kół i jakość oraz stan felg). To one w dużej mierze odpowiadają nie tylko za komfort jazdy, ale także Twoje bezpieczeństwo na drodze. Lepiej więc mieć pewność, że w momencie hamowania lub skrętu (zwłaszcza na mokrej nawierzchni), auto zachowa przyczepność i zachowa się w oczekiwany sposób.
Rotacja opon może w tym pomóc – wspierając również Twoje oszczędności. Jeden komplet opon może gwarantować satysfakcjonujące właściwości przez dłuższy czas użytkowania. Sprawdź, na czym polega rotacja kół, jak to robić i kiedy podjąć się tego zadania. Na wszystkie pytania odpowiada zespół ekspertów LINK4.
Rotowanie opon – co to jest?
Przestań niepotrzebnie wydawać pieniądze na nowe opony. W wielu przypadkach wystarczy prosty zabieg polegający na rotacji opon, by wykorzystać ich maksymalny potencjał, przywracając tym samym wszystkie oczekiwane właściwości jezdne. Rotowanie opon pomoże Ci obniżyć nierównomierne zużycie lub ząbkowanie, co pozwoli Ci generować dodatkowe oszczędności, bez utraty przyczepności.
Rotowanie opon to nic innego jak zamiana ich miejscami. Przebieg i częstotliwość określana jest jednak przez producenta samochodowego, o czym właściciel lub użytkownik powinni zostać poinformowani w instrukcji obsługi auta. Dzięki temu dostosujesz proces i kierunek rotacji opony do standardów bezpieczeństwa, które przygotował dla nich zespół ekspertów.
Po co stosuje się rotowanie opon?
Konieczność rotacji opon wynika z nierównomiernego procesu zużycia ich w trakcie eksploatacji. Poziom zużycia konkretnych opon wynika z rodzaju napędu danego auta, gdyż w przypadku samochodów z napędem na przednią oś, przednie ogumienie będzie zużywać się szybciej od tylne – analogicznie auta tylnonapędowe będą szybciej zużywać bieżnik opon tylnych. Wynika to po prostu z procesu tarcia. Opony osi napędowej są najbardziej obciążone przy przyspieszaniu i hamowaniu.
Warto zaznaczyć też, że w autach przednionapędowych dochodzi też do większego nacisku na opony usytuowane na przedniej osi ze względu na obecność silnika i pozostałych elementów mechanicznych. Większy nacisk oznacza nierównomierne zużycie opon podczas jazdy.
Przy rotowaniu opon warto także wziąć pod uwagę koło zapasowe. Dzięki temu będzie ono zużywać się równomiernie z pozostałym ogumieniem auta. Ma to szczególnie duże znaczenie na wypadek problemów z kołem i wymiany podczas trasy na zapasowe, ponieważ będzie miało ono największy bieżnik. Może prowadzić to do dużych zmian w przyczepności. Przy obecnych prędkościach i przyspieszeniach pojazdu, jakakolwiek dysproporcja prowadzi do spadku komfortu i bezpieczeństwa – a nawet do nierównomiernego i przyspieszonego procesu wyeksploatowania zawieszenia. Lepiej więc tego uniknąć.
Rotowanie opon musi przebiegać zgodnie z ustalonym schematem, który określony został przez producenta pojazdu. Warto pamiętać o tym w momencie sezonowej wymiany opon. Wulkanizatorzy sprawdzą podczas tego procesu stan opon, skontrolują felgi, wyważą opony i je zrotują.
Sprawdź także: Renowacja felg. Kiedy i jak powinno się to robić?
Kiedy zamienić opony miejscami?
Częstotliwość rotacji opon uzależniona jest od wielu czynników. Głównym wyznacznikiem tego procesu powinien być moment, w którym zauważymy nierównomierne zużycie bieżnika – lub zostanie wykazane to na podstawie analizy stanu opon w warsztacie wulkanizacyjnym.
Na tempo zużycia opon składa się m.in.:
rodzaj napędu,
ilość przejechanych kilometrów,
waga auta,
styl i dynamika jazdy,
jakość opon,
typ nawierzchni.
Nie można jednoznacznie określić przebiegu, po którym zużycie bieżnika wymusi na użytkowniku lub właścicielu rotację opon. Kontroluj więc regularnie głębokość bieżnika i reaguj na pojawiające się zmiany oraz dysproporcje między ogumieniem na tylnej i przedniej osi.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Rotacja opon. Jak to zrobić?
Producenci samochodów zadbali o to, by udostępnić nabywcom określone schematy procesu rotacji opon. Należy jednak zaznaczyć, że sprawa zaczęła się komplikować od momentu, w którym producenci ogumienia zaczęli udostępniać klientom zestawy opon z bieżnikami kierunkowymi oraz asymetrycznymi. Informacje na temat różnic między tymi propozycjami przygotowaliśmy we wcześniejszym artykule na naszym blogu LINK4 w serii porady ekspertów. Zachęcamy więc do zapoznania się z nim, by przed podjęciem decyzji o rotacji opon, być świadomym różnicy w bieżnikach.
Jeżeli jednak w dalszym ciągu korzystać z tradycyjnych opon symetrycznych, koła można przekładać zarówno między osiami, jak i stronami auta.
Na bokach opon producenci ogumienia zostawili dla wulkanizatorów i użytkowników wskazówki, które pomogą im zarówno podczas zakładania ich na felgi, jak i w momencie, gdy potrzebna będzie rotacja opon asymetrycznych. Znajdziesz na nich strzałki, które symbolizują kierunek, w którym opony powinny być skierowane w przód toczenia. Dla opon asymetrycznych jest to oznaczenie „outside”, którego należy szukać po zewnętrznej stronie.
Przeczytaj również: Jak przechowywać opony? 5 porad, które musisz znać!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Rotacja opon. Kilka słów na koniec
Rotacja kół pozwoli Ci zadbać o ich równomierne zużycie. Dzięki temu nie tylko zadbasz o bezpieczeństwo, ale i o swój budżet. Powinna być ona realizowana na podstawie pomiaru bieżnika. Jej częstotliwość zależy zatem od tego, ile auto waży, jaki jest Twój styl jazdy lub nawet jakiej jakości jest Twoje ogumienie. Należy jednak uważać na to, aby rotacja opon kierunkowych i asymetrycznych odbywała się zgodnie z ich konstrukcją. Zdaj się zatem na doświadczenie wulkanizatorów i nie rotuj opon własnoręcznie – zmieniając po prostu koła miejscami. Nie zapomnij też o kole zapasowym.
Pamiętaj, by zawsze dbać o kondycję opon. Mają one kluczowe znaczenie dla Twojego bezpieczeństwa na drodze. Jeśli ich bieżnik zostanie zużyty poniżej określonego limitu, pojazd w razie kontroli może stracić dowód rejestracyjny lub zostać niedopuszczony do ruchu drogowego podczas okresowego badania. Zadbaj o to zawczasu i reaguj, gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki wyeksploatowania opon na osi przedniej lub tylnej.
Zapraszamy Cię do poznania oferty ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4. Nasze polisy ubezpieczeniowe zostały skonstruowane w taki sposób, by były one czytelne i klarowne dla wszystkich konsumentów. W razie pytań lub niepewności służymy również merytorycznym wsparciem oraz pomocą w dopasowaniu ochrony ubezpieczeniowej do Twoich indywidualnych oczekiwań, oraz potrzeb – dobierając do niej dodatkowe polisy.
Nie zwlekaj i sprawdź wysokość składki ubezpieczeniowej, która zostanie dopasowana zgodnie z Twoimi indywidualnymi oczekiwaniami. Wykorzystaj w tym celu wygodny kalkulator on-line od LINK4. Zajmie Ci to zaledwie chwilę i nie musisz w tym celu nawet wychodzić z domu.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20