Silnik V8 - budowa oraz działanie
Silnik V8 to jednostka napędowa znana już od ponad pół wieku. Jest charakterystycznym silnikiem stosowanym w samochodach sportowych. Na czym polega fenomen V8 i w jakich modelach pojazdów można spotkać takie jednostki napędowe?
Spis treści:
1. Jak zbudowany jest silnik V8?
3. W jakich samochodach znajduje się silnik V8? Najpopularniejsze modele
4. Silnik V8 nie ma już przed Tobą tajemnic!
Budowa silnika ma ogromne znaczenie dla jego mechaniki, ilości wytworzonej energii i użytkowania. Jednym z ciekawszych typów konstrukcji jest silnik V8. To jednostka o ośmiu cylindrach, generująca znaczną moc. Początkowo stosowana w silnikach aut sportowych, obecnie trafia także do pojazdów o innym charakterze. Poznaj budowę, mechanikę działania i najważniejsze cechy silnika V8.
Jak zbudowany jest silnik V8?
Miłośnicy motoryzacji często kierują rozmarzone spojrzenia w stronę pojazdów sportowych. Zwracają uwagę nie tylko na sylwetki aut, ale także montowane w nich jednostki napędowe. Jednym z marzeń miłośników szybkiej i dynamicznej jazdy jest motor V8. Silnik tego typu często montowany jest w samochodach sportowych i limuzynach, gdzie ceniona jest duża moc przez niego generowana.
Co oznacza nazwa V8? Jest to symbol pokrótce opisujący budowę jednostki napędowej. Silnik w specjalistycznych publikacjach określany jest jako jednostka ośmiocylindrowa o konstrukcji widlastej. Składa się z ośmiu jednakowych cylindrów, ułożonych w dwóch równych rzędach. Często określa się ten układ jako podwójne R4. Oba rzędy względem siebie są ułożone pod kątem. W zależności od modelu może to być kąt od 90 do 60 stopni, co z boku przypomina literę V.
Jak działa silnik V8?
Wszystkie silniki spalinowe, niezależnie od konstrukcji, działają w podobny sposób. Każdy silnik cylindrowy przeprowadza proces kontrolowanego spalania mieszanki powietrza i paliwa. Te wtryskiwane są do cylindra, gdzie dochodzi do krótkiego zapłonu. Wytworzona w ten sposób energia jest przekazywana na wał korbowy, a spaliny wydalane na zewnątrz. Po tym procesie cylinder ponownie jest gotowy na przyjęcie mieszanki i wywołanie procesu.
Silnik V8 pod tym względem niewiele różni się od innych typów silników. Pracuje w trybie czterosuwowym, czyli podczas jednego procesu spalania wał korbowy wykonuje dwa obroty. Wszystkie cylindry, które tworzą blok silnika V8, są zaprogramowane w taki sposób, żeby pracowały kolejno po sobie. W zależności od typu jednostki napędowej kolejność jest nieco inna. Wszystkie przenoszą napęd na jeden, wspólny wał korbowy. Dzięki temu maszyna dysponuje sporą mocą i pracuje bardzo płynnie.
Najważniejsze zalety silników V8
Silniki V8 to przede wszystkim duża moc. Osiem cylindrów jest w stanie wygenerować w krótkim czasie wiele energii. To przekłada się na doskonałe przyspieszenie samochodów, a także daje możliwość poruszania się ze znaczną prędkością. Miłośnicy motoryzacji podkreślają też charakterystyczny dźwięk, jaki emituje silnik w czasie pracy. Warkot maszyny daje jeszcze większą przyjemność z jazdy. Jednocześnie ośmiocylindrowe jednostki napędowe to proste i bezawaryjne konstrukcje.
Czy silniki V8 mają słabsze strony?
Silniki V8 w początkowych modelach miały bardzo duże drgania wywołane przez intensywną pracę tłoków. W obecnych wersjach stosuje się nieco inną budowę wału korbowego. Dzięki temu ten problem został wyeliminowany. Część ekspertów wskazuje jednak na utrudnioną sterowność, którą wywołuje duży ciężar silnika w przedniej części pojazdu.
Nadal istnieją wady silnika, które zbiorczo można określić jako ciemną stronę sportowego charakteru. Przede wszystkim jest to większe spalanie w porównaniu z jednostkami cztero- i sześciocylindrowymi. Na wyższe koszty musisz się nastawić także w przypadku zakupu pojazdu. Samochody z tym silnikiem pod maską są stosunkowo drogie i najczęściej należą do najwyższej półki w ofercie producentów.
Zobacz też: Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
W jakich samochodach znajduje się silnik V8? Najpopularniejsze modele
Pierwsze egzemplarze silnika V8 montowano już w latach 60 XX wieku w USA w pojazdach sportowych określanych jako „muscle car". Były to lekkie maszyny napędzane przez mocny i wydajny silnik, co pozwalało uzyskiwać znakomite wyniki prędkości. Później takie konstrukcje motoru montowano też do furgonetek, czyli samochodów typu pick-up.
Obecnie nadal próżno szukać tych jednostek napędowych w standardowych pojazdach trafiających do masowej sprzedaży. Najczęściej znajdują się w autach sportowych i limuzynach. Problem z silnikiem wynika nie tylko z jego ceny, ale przede wszystkim dużego spalania. Wymagające normy dotyczące ograniczenia emisji CO2 są więc trudne do spełnienia.
Na polskim rynku dostępnych jest kilka maszyn, w których montowany jest silnik V8 i można spotkać je nie tylko na wyścigach.
Najwięcej modeli z ośmiocylindrowym napędem oferuje najpopularniejszy niemiecki producent, czyli Mercedes. Silnik Mercedes 5.0 V8 montowany jest w pojazdach klasy C i luksusowej klasie S. Można spotkać go także w samochodach sportowych AMG GT.
Drugi, niemiecki koncern, tym razem pochodzący z Bawarii, także ma w swojej ofercie takie maszyny. Silnik V8BMW montowany jest w każdej klasie samochodów z oferty tego producenta. Można znaleźć go w niewielkich cabrio, limuzynach i dużych autach typu SUV. Jednak jednostki takie jak 4.4 V8 BMW znajdziesz tylko w najszybszych i najbardziej luksusowych modelach. Z kolei inny niemiecki koncern, Audi, oferuje silnik ośmiocylindrowy tylko w jednym modelu - Q8.
Przenosimy się na Wyspy Brytyjskie, gdzie V8 trafił do najmocniejszych limuzyn. Przede wszystkim włożono go do aut Aston Martin Vantage i Aston Martin DB11. Ponadto można spotkać go w kilku wersjach limuzyny i SUV-a Bentley. Warto jeszcze wspomnieć o sportowym aucie Jaguar F-Type, który także ma brytyjskie korzenie i silniki V8 w najlepszej wersji.
Ośmiocylindrowa jednostka napędowa spotykana jest też w pojazdach terenowych. Wyposażono w nią Grand Cherokee SRT z logo JEEP. Podobny silnik ma kilka modeli Range Rover, które powoli stają się klasycznymi SUV-ami. Także Porsche zdecydowało się na taką jednostkę w modelach Cayenne i Panamera.
V8 to jednak jednostka wywodząca się ze sportów wyścigowych. Te tradycje podtrzymują wszystkie modele Ferrari, w których V8 to minimum. Maserati projektuje i montuje taką jednostkę w modelach Gran Cabrio i Gran Turismo. Z kolei Lexus zdecydował się pozostawić ten rodzaj silnika w jednym ze swoich najpiękniejszych modeli, czyli LC, oraz w sportowym RCF.
Zobacz także: Silnik czterosuwowy − czym się charakteryzuje?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Silnik V8 nie ma już przed Tobą tajemnic!
Ośmiocylindrowe silniki V8 to jednostki napędowe, które wybiorą tylko najwięksi fani motoryzacji. Trzeba dysponować sporymi zasobami portfela do zakupu takich maszyn, a także ich utrzymania. Mimo tego na mocne pojazdy nie brakuje chętnych.
Jak każdy samochód, także ten z silnikiem V8 należy obowiązkowo ubezpieczyć. Straty w przypadku zdarzenia drogowego mogą być bowiem spore. Dlatego poza obowiązkowym ubezpieczeniem OC warto nabyć dodatkowe AC. Pakiet OC/AC możesz wykupić w LINK4. Skorzystaj ze specjalnego Kalkulatora online, by poznać wysokość swojej składki. W celu zakupu polisy możesz też spotkać się z agentem współpracującym z LINK4 lub zadzwonić pod numer telefonu 22 444 44 44, aby na temat oferty porozmawiać z konsultantem. Każda z opcji jest dobra, aby kupić ubezpieczenie dla swojego samochodu!
Zobacz również: OC Fiat Tipo, OC Chorzów
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20