Silnik widlasty — budowa i rodzaje
Silnik widlasty to jeden z najstarszych i najbardziej popularnych rodzajów silników stosowanych w samochodach. Jego budowa pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i mocy. Z tego artykułu dowiesz się o jego działaniu, wadach oraz zaletach.
Spis treści:
1. Jak zbudowany jest silnik widlasty?
2. Silnik widlasty — rodzaje i sposoby działania
3. Modele samochodów, w których znajduje się silnik widlasty
4. Silnik widlasty — to już wiesz!
Czy zastanawiałeś się kiedyś, jak działa silnik Twojego samochodu? Czy wiesz, czym jest silnik widlasty i w jakich pojazdach można go spotkać? Skośne ułożenie tłoków tej jednostki pozwala na osiągnięcie wysokiej wydajności i mocy. Ich trwałość i niezawodność sprawiły, że znalazły one szerokie zastosowanie i po dziś dzień są wykorzystywane w samochodach osobowych, ciężarowych, rolniczych czy ciągnikach. W dzisiejszym artykule przyjrzymy się bliżej budowie i zastosowaniu silników widlastych. Dowiesz się, jakie rodzaje silnika widlastego istnieją oraz poznasz jego działanie!
Jak zbudowany jest silnik widlasty?
Silnik widlasty — budowa tego rodzaju silnika spalinowego wygląda tak, że cylindry zostały ustawione w dwóch rzędach naprzeciw siebie. W związku z tym określa się go również silnikiem V. Nazwę tą zawdzięcza temu, że cylindry w silniku ułożone są w taki sposób, iż tworzą kształt właśnie tej litery. W zależności od ilości cylindrów nazywa się je także silnikami V-twin (silnik dwucylindrowy) bądź silnikami V-multi (silnik o więcej niż dwóch cylindrach).
Jeśli chodzi o jego budowie, to widlasty silnik tworzy kilka elementów:
cylindry i tłoki — to w nich następuje spalanie paliwa, generujące energię. Ułożenie cylindrów w charakterystyczny kształt litery V przyczyniło się do jego nazewnictwa;
wał korbowy — połączony z tłokami przy użyciu panewek korbowych. Jego zadaniem jest przeniesienie wygenerowanej przez tłoki energii do koła zamachowego;
koło zamachowe — odpowiada za przekazanie energii z wału korbowego na oś napędową;
zawory — są umieszczone na głowicy cylindra i kontrolowane przez układ rozrządu. Ich zadaniem jest kontrolowanie dostępu powietrza i spalin z i do cylindrów;
gaźnik lub wtryskiwacz paliwa — ma za zadanie dostarczyć odpowiednią ilość paliwa do mieszanki powietrzno-paliwowej;
układ rozrządu — składa się z wałka rozrządu, paska bądź łańcucha, kół zębatych, napinaczy i prowadnic. Kontroluje otwieranie się i zamykanie zaworów;
osłony i obudowy — utrzymują silnik w odpowiednim położeniu i ochraniają jego poszczególne elementy przed uszkodzeniami;
układ chłodzenia — poprzez wymianę ciepła z otoczeniem utrzymuje odpowiednią temperaturę silnika;
układ zapłonowy — jego zadaniem jest wygenerowanie iskry potrzebnej do zapalania mieszanki paliwowej.
Wysoka wydajność, niskie zużycie paliwa oraz niski poziom generowanego hałasu to tylko niektóre z zalet, jakie posiada silnik widlasty. Budowa tej jednostki, pomimo osiągnięcia takich samych rozmiarów co silnik rzędowy, pozwoliła na zmniejszenie jego masy, w stosunku do „rzędówki”. Wciąż jest to jednak silnik cylindrowy o dużo bardziej skomplikowanej budowie i wyższych kosztach produkcji.
Sprawdź także: Czym jest i jak działa silnik Wankla?
Silnik widlasty — rodzaje i sposoby działania
Silnik widlasty można podzielić nie tylko ze względu na liczbę jego cylindrów, ale także ze względu na ich ułożenie. Najpopularniejszym zdecydowanie jest ten, w którym cylindry silnika ułożone są w kształcie litery V. Istnieją także silniki widlaste L, gdzie cylindry tworzą kształt litery L oraz silniki widlaste, w których nazwa powstała w analogiczny sposób jak dwóch pozostałych. Przyjrzymy się najpopularniejszemu rodzajowi silnika widlastego – silnikowi V.
Występuje on w kilku rodzajach, w zależności od liczby umieszczonych w nich cylindrów. Wyróżniamy widlasty silnik podwójny (z 2 cylindrami), czterocylindrowy, sześciocylindrowy, ośmiocylindrowy oraz dwunastocylindrowy.
silnik podwójny — cylindry ułożone są naprzeciw siebie,
silnik czterocylindrowy — ma cztery cylindry ułożone w rzędzie,
silnik sześciocylindrowy — ma sześć cylindrów ułożonych w rzędzie lub w trójkątnym układzie,
silnik ośmiocylindrowy — ma osiem cylindrów ułożonych w rzędzie lub w układzie V,
silnik dwunastocylindrowy — ma dwanaście cylindrów ułożonych w układzie V.
Wraz ze wzrostem liczby cylindrów w silniku, rośnie jego wydajność, zwiększa się stopień jego skomplikowania oraz koszt wyprodukowania takiej jednostki. Jednak dla fanów klasycznej motoryzacji nic nie wywołuje takich emocji jak silnik cylindrowy. Najlepiej w dwunastocylindrowej wersji.
Sprawdź także: Falujące obroty silnika – przyczyny i rozwiązanie problemu
Jak działa taki silnik? Na zasadzie tłoczenia powietrza i paliwa do cylindrów, a następnie spalania tej mieszanki, co pozwala na wytworzenie energii mechanicznej. Warto jednak napisać o tym trochę więcej.
Tłok umieszczony w cylindrze znajduje się na dole, a zawór dolotowy jest otwarty. Pozwala to na dostanie się do jego wnętrza mieszanki paliwowo-powietrznej. Wał korbowy podnosi tłok, co powoduje zwiększenie się objętości cylindra, w efekcie czego dostaje się do niego większa ilość mieszanki.
Następnie zamknięty zostaje zawór dolotowy, a zawór wydechowy zostaje otwarty, odprowadzając spaliny z wnętrza cylindra. Wał korbowy opuszcza tłok, co sprawia, że cylinder zmniejsza swoją objętość, a mieszanka paliwowo-powietrzna zostaje sprężona. Kiedy tłok pozostaje na dole, układ zapłonowy wyzwala zapłon, spalając w ten sposób mieszankę – przekształca ją w ciepło i siłę. To połączenie powoduje podniesienie tłoka przez wał korbowy, generując moc mechaniczną, przekazywaną na koła pojazdu. Cykl ten jest powtarzany, aż do zatrzymania pracy silnika.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Modele samochodów, w których znajduje się silnik widlasty
Silnik widlasty jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w branży motoryzacyjnej. Stosuje się go zarówno w samochodach budżetowych, jak i w modelach uznanych za luksusowe. W związku z tym charakterystycznie ułożone cylindry silnika możemy spotkać w Volkswagenie Beetle, Audi A8 czy samochodach BMW z serii 3, jak i takich modelach jak Ford Mustang, Porsche 911 czy Chevrolet Camaro.
To tylko kilka przykładów aut z silnikiem widlastym, które w żaden sposób nie wyczerpują obszernej listy. Popularność tego rozwiązania oraz zalety tychże jednostek sprawiły, że silniki tego typu można spotkać także w takich samochodach ciężarowych jak: Volvo FH, MAN TGX czy Mercedes-Benz Actros. Podobnie jak silniki rzędowe, widlaste silniki możemy znaleźć także w maszynach rolniczych takich marek jak Massey Ferguson czy John Deere.
Sprawdź także: Ciche auto. Jakie modele nie hałasują? TOP 5 propozycji
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Silnik widlasty – to już wiesz!
Wiesz już, jak działa silnik widlasty. Budowa tej jednostki też nie jest już dla Ciebie tajemnicą. Podsumowując, jest to jeden z najstarszych i najpopularniejszych rodzajów silników stosowanych w samochodach. Charakteryzuje się on tym, że cylindry w silniku ułożone są w kształt litery V. Jego zaletami jest duża moc oraz wytrzymałość idąca w parze ze stosunkowo niskimi kosztami produkcji. Sprawia to, że silnik widlasty pozostaje popularnym wyborem dla producentów pojazdów i możliwe, że i Ty używasz go w Twoim samochodzie.
Zobacz również: OC Zgierz, ubezpieczenie samochodu OC Kia Sportage
Jako właściciel auta, pamiętaj, by dbać nie tylko o stan swojego samochodu – choć bez wątpienia jest to ważne. Równie istotne jest posiadanie aktualnego ubezpieczenia OC, które możesz kupić w LINK4 nawet bez wychodzenia z domu. Wejdź na naszą stronę i skorzystaj z kalkulatora online, który pozwoli wyliczyć Ci wysokość Twojej składki. Możesz również porozmawiać bezpośrednio z konsultantem pod numerem 22 444 44 44 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. W obu przypadkach otrzymasz rzetelne informacje na temat oferty, a także będziesz mógł zakupić polisę.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Źródło:
https://motofakty.pl/rzedowy-czy-widlasty/ar/c4-16141537
https://www.autobaza.pl/page/wiki/silnik-widlasty-2/
https://totalenergies.pl/silnik-rzedowy-czy-silnik-widlasty-jakie-sa-zalety-i-wady-obu-rozwiazan
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20