Škoda Octavia – historia szybkiego obiektu pożadania
Nie ukrywam, że zwycięstwo Škody Octavii w zabawie na najbardziej lubiane auto kompaktowe na profilu LINK4 na Facebooku, w pierwszej chwili mnie zaskoczyło. Tym bardziej, że w naszym finale pokonało Volkswagena Golfa. Gdy jednak bliżej przyjrzymy się czeskiemu samochodowi, szybko zrozumiemy dlaczego Polacy – i nie tylko oni – tak polubili Octavię.
Popularność Škody od lat potwierdzają statystyki, również te najnowsze. Rok 2013 zakończył się triumfem Škody w Polsce – już piąty raz z rzędu czeski producent zdobył tytuł numeru 1 polskiego rynku samochodowego. Škoda to najchętniej wybierana marka wśród Polaków. Polacy najczęściej wybierają właśnie zwyciężczynię naszej facebookowej zabawy - Škodę Octavię.
Octavia trzeciej generacji
Octavia nowej, czyli III generacji, szturmem wdarła się na nasz rynek, stając się najczęściej rejestrowanym nowym samochodem w Polsce w 2013 r. W minionym roku zarejestrowano łącznie blisko 11,5 tys. sztuk Octavii, z czego większość stanowią właśnie samochody najnowszej generacji modelu. Miejmy nadzieję, że właściciele nowych czeskich aut zadbali też o najlepsze ubezpieczenie samochodowe.
Octavia lubiana jest również w innych krajach europejskich. W samym listopadzie 2013 r. sprzedaż Octavii w Europie Zachodniej wzrosła o blisko 61%, w stosunku do listopada 2012 r. Nie dziwią już liczne salony Škody na Lazurowym Wybrzeżu, w sąsiedztwie takich marek, jak Renault, Mercedes, czy Porsche. Widzieliśmy to na własne oczy. Nie dziwią też liczne nagrody dla Škody Octavii – a to za design, a to najlepszego samochodu rodzinnego, a to ulubionego auta Brytyjczyków.
Warto przypomnieć tu najnowszą informację: nowa Octavia jest coraz bliżej zdobycia jednej z najbardziej pożądanych nagród w przemyśle motoryzacyjnym – tytułu Car of the Year. Z grona trzydziestu kandydatów Škoda Octavia awansowała właśnie do finałowej siódemki. Podczas testów w lutym br. jurorzy ocenią siódemkę biorąc pod uwagę takie cechy jak: innowacyjność, jakość, korzystność ceny i design. Kto wygrał, dowiemy sie 3 marca br. podczas targów Geneva Motor Show.
Škoda Octavia wczoraj
Škoda Octavia pierwszej generacji pojawiła sie na rynkach światowych pod koniec 1996 roku. Ale warto na chwilę cofnąć się o niemal 4 dekady. Osobowa Škoda Octavia produkowana była już w latach 1959-1971!
Gama modeli, które wówczas zjeżdżały z taśmy produkcyjnej fabryki w Mlada Boleslav była szeroka - od Škody Octavii typ 985 (lata produkcji: 1959-1961, moc 40 KM, prędkość maksymalna 110 km/h, spalanie 7,7 litra na 100 km), po Octavię 1200 TS (Touring Sport) typ 999 (lata produkcji: 1960-1964 moc 55 KM, prędkość maksymalna: 130 km/h, spalanie 9,5 litra na 100 km). Do dziś modele te cieszą się popularnością wśród fanów oldtimerów.
Wróćmy jednak do roku 1996. Škoda Octavia pierwszej generacji to pierwszy model Škody, który powstał w ścisłej współpracy z koncernem Volkswagena. Samochód zaskakiwał od początku. Producent przez 14 lat produkcji (Škodę Octavię I produkowano do2010 r.) zaoferował 15 wersji tego uniwersalnego samochodu – od auta z silnikiem diesla o mocy 68 KM (silnik 1,9 SDI) po sportowego „benzynowca” napędzanego jednostką 1,8 Turbo RS. Ten ostatni model miał 180 KM i do setki przyspieszał w 8 sekund. W sumie wyprodukowano blisko 1,5 mln aut Škoda Octavia I.
W 2004 r. przyszedł czas na Škodę Octavię II,model II generacji, produkowany na płycie podłogowej Volkswagena Golfa V generacji. Auto, które miało jeszcze lepsze osiągi niż modele I generacji, produkowano do marca 2013 roku. W marcu 2008 r. w zakładach w Vrchlabi wyprodukowano 2-milionowy egzemplarz Octavii. Jubileuszowym modelem była srebrna Octavia Scout 2.0 TDI. W ciągu 9 lat wyprodukowano ponad 2,3 mln egzemplarzy tego auta.
Co ciekawe we wrześniu 2010 r. Škoda zaprezentowała pierwszy samochód elektryczny Škoda Octavia Green E Line, którego limitowaną produkcję rozpoczęto w 2011 r.
Škoda Octavia dziś
Škoda Octavia III została zaprezentowana pod koniec 2012 r. i wtedy też rozpoczęto produkcję seryjną. Auto zbudowane jest na platformie Volkswagena o nazwie MQB. Nowa Octavia jest od swojej poprzedniczki lżejsza, dłuższa oraz szersza, przy niezmienionej wysokości, lecz wyraźnie zwiększonym rozstawie osi. W porównaniu z modelem drugiej generacji samochód posiada kompleksowe i bogate wyposażenie, w przeciwieństwie do poprzedniej generacji modelu. I ta generacja ma rzeszę fanów na wielu rynkach – i zarówno wersja popularna, jak i sportowa.
Octavia na sportowo
O niegasnącej popularności Octavii na Wyspach Brytyjskich może świadczyć fakt, że nowa Škoda Octavia RS zaczęłaswoją rynkową karierę głośnym występem, podczas brytyjskiego święta motoryzacji – Goodwood Festival of Speed.
Octavia RS to topowa odmiana popularnego modelu z mocą 220 KM (silnik benzynowy) lub 184 KM (silnik wysokoprężny). Dane techniczne mówią same za siebie: Octavia RS osiąga 100 km/h w 6,8 sekundy oraz jest w stanie rozpędzić się do 248 km/h. Trudno się dziwić, że Brytyjczycy polubili to auto. Trudno się też dziwić, że do tego modelu wzdycha już wielu Polaków, również naszych fanów na profilu LINK4 na Facebooku.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20