Skrzynia CVT – czym jest i jak działa?
Skrzynia CVT to rodzaj przekładni automatycznej, który zapewnia wyjątkowo płynną jazdę, a – prawidłowo używana – może przyczynić się do zmniejszenia spalania paliwa w pojeździe. Dowiedz się więcej na temat jej budowy oraz poznaj jej główne wady i zalety.
Spis treści:
1. Skrzynia CVT – co to jest i jak działa?
2. Bezstopniowa skrzynia biegów – wady i zalety
3. Skrzynia biegów CVT. Jak jeździć i na co zwrócić uwagę?
4. Skrzynia biegów CVT. Kilka słów na koniec
Z pewnością każdy kierowca jest w stanie odróżnić od siebie przekładnię manualną od automatycznej. Jednak nie każdy wie o tym, że skrzynia automatyczna może mieć różne konstrukcje. Szczególnie ciekawym rozwiązaniem jest przekładnia bezstopniowa. Skrzynia CVT – bo o niej mowa – to rozwiązanie stosowane na rynku już od dekad. Kto będzie szczególnie zadowolony z takiego rozwiązania?
Skrzynia CVT – co to jest i jak działa?
Skrzynia biegów to kluczowy element każdego samochodu. To właśnie od niej zależy, w jaki sposób moment obrotowy jest przenoszony na koła samochodu. Jej zadaniem jest połączenie silnika z napędem pojazdu.
Dzięki skrzyni biegów możliwy jest wybór optymalnego przełożenia na danym etapie jazdy – chodzi o stosunek prędkości na wale wyjściowym do prędkości na wale wejściowym. Dla przykładu – pierwszy bieg jest odpowiedni do wprawienia pojazdu w ruch, jednak podczas równej jazdy ze stałą prędkością ustawia się już najwyższe przełożenie (najczęściej piąty lub szósty bieg).
Manualna skrzynia biegów wiąże się z ręcznym wyborem przełożeń. Jednak istnieją także skrzynie automatyczne – które same dostosowują przełożenie do aktualnego obciążenia silnika. Przekładnie mogą być różnego typu. Wyróżnia się np. modele hydrauliczne czy hydrauliczno–elektryczne. Jednak istnieje jeszcze jeden rodzaj – skrzynia CVT. Co to takiego?
Skrzynia biegów CVT to bardzo ciekawe rozwiązanie, w którym nie występują skokowe zmiany przełożeń. W odróżnieniu od skrzyni manualnej, w której wrzucenie konkretnego biegu oznacza realizację właściwego przełożenia – w modelu CVT odbywa się to bezstopniowo. Jak to możliwe?
Bezstopniowa skrzynia biegów (z ang. Continuously Variable Transmission, czyli CVT) opiera się najczęściej na pasie, który przenosi napęd pomiędzy dwoma kołami o kształcie stożka. W zależności od ułożenia pasa, zmieniane jest przełożenie. Jednak zmiana – w odróżnieniu od np. skrzyni manualnych – nie wymaga rozłączenia napędu przy użyciu sprzęgła.
Pierwsze tego typu przekładnie zaczęły pojawiać się w samochodach już pod koniec lat 50. Taka konstrukcja została opracowana przez holenderską firmę DAF i zaczęło być stosowane w wybranych samochodach osobowych. Tego typu rozwiązanie znalazło także zastosowanie, chociażby w skuterach. W nowszych samochodach skrzynia automatyczna CVT wygląda nieco inaczej. Zamiast pasa stosowany jest np. łańcuch do przenoszenia napędu. Jednak dalej jest to bezstopniowa skrzynia biegów.
Dlaczego warto przyjrzeć się temu, jak działa skrzynia CVT? Opinie na temat tego typu rozwiązań mogą być naprawdę interesujące. Warto przyjrzeć się, na jakie plusy i minusy takiej skrzyni zwracają uwagę właściciele pojazdów z takim napędem.
Przeczytaj również: Skrzynia dwusprzęgłowa. Omawiamy jej wady i zalety
Bezstopniowa skrzynia biegów – wady i zalety
Zastanawiasz się, czy warto zainteresować się samochodem, w którym jest skrzynia CVT? Opinie na temat tego typu przekładni są różne w zależności od konkretnego pojazdu. Wiele bowiem zależy od tego, jak zaprojektowana i wykonana została dana skrzynia.
Jeżeli chodzi o główne zalety, z jakimi wiąże się skrzynia automatyczna CVT, to koniecznie trzeba zaznaczyć płynną jazdę. Brak skoków związanych z rozłączaniem napędu sprawia, że jazda może być komfortowa i pozbawiona szarpnięć. Takie rozwiązanie jest szczególnie wskazane w przypadku jazdy miejskiej przy stosunkowo niskich prędkościach.
Dużym atutem, z jakim wiąże się przekładnia CVT, jest także możliwość uzyskania niskiego zużycia paliwa. Jednak wymaga to zaznajomienia się ze specyfiką takiej przekładni – i po prostu nauczenia się korzystania z niej.
Niestety skrzynia biegów CVT ma też minusy. Największy zarzut dla tego typu przekładni wiąże się z kiepską dynamiką. Przyspieszenie do 100 km/h w tego typu autach zajmuje zazwyczaj dużo więcej czasu. Specyfika budowy takiej skrzyni sprawia, że nie jest to rozwiązanie dla osób, które lubią jeździć dynamicznie.
Kolejną kwestią – która występuje przede wszystkim w pojazdach starszego typu – jest duży hałas przy wysokich prędkościach. Niestety często użytkownicy takich aut zwracają uwagę, że podczas jazdy na autostradzie, komfort podróżowania znacząco spada.
Gdy samochód ze skrzynią CVT jest kierowany przez osobę o ciężkiej nodze – może się okazać, że spalanie jest dość wysokie. Niestety wiąże się to z faktem, że – jak już zapewne wiesz – jest to rozwiązanie przede wszystkim do miasta, które sprawdza się przy niższych prędkościach.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Skrzynia biegów CVT. Jak jeździć i na co zwrócić uwagę?
Jak widzisz, przekładnia CVT ma swoje plusy i minusy. Jednak, jeżeli już zdecydujesz się na takie rozwiązanie, musisz pamiętać o kilku kwestiach. Gdy nauczysz się obchodzić z taką przekładnią – może się okazać, że będzie to dla Ciebie idealne rozwiązanie na długie lata.
Jeżdżąc samochodem ze skrzynią CVT, warto pamiętać, że jest to samochód dla osób z lekką nogą. W takim aucie należy jeździć płynnie, nie wykonując gwałtownych zmian tempa i obciążenia silnika.
Bezstopniowa skrzynia biegów cechuje się prostą konstrukcją. Dzięki temu – jeżeli jest używana w sposób prawidłowy – to przekładnia taka jest dość trwała. Mowa jednak o sytuacjach, w których auto jest prowadzone w sposób płynny, bez jego nadmiernego obciążania. Trzeba jednak pamiętać o tym, że pasek ma tendencję do rozciągania się – w związku z czym konieczna jest jego okresowa wymiana.
Nie możesz także zapominać, że skrzynia CVT wymaga regularnej wymiany olejów oraz filtrów olejów. Jeżeli o tym zapomnisz – może to doprowadzić do szybszego zużycia tego elementu.
Sprawdź także: Regeneracja sprzęgła. Na czym polega i ile kosztuje?
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Skrzynia biegów CVT. Kilka słów na koniec
Jak widzisz – skrzynia CVT to bardzo ciekawe rozwiązanie. Od jego wprowadzenia na rynek minęło już wiele dekad, więc było ono wielokrotnie modyfikowane. Obecnie bezstopniowa skrzynia biegów jest stosowana w oszczędnych autach miejskich – i w tego typu pojazdach sprawdza się najlepiej.
Skrzynia CVT zachęca do płynnej jazdy przy optymalnych prędkościach. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę, że właśnie taki styl kierowania autem jest najlepszy, gdy chodzi o bezpieczeństwo. W końcu to wysokie prędkości i dynamiczna jazda często są przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Mówiąc o bezpieczeństwie, nie można pominąć także tematu ubezpieczeń. Jako właściciel auta masz obowiązek posiadania aktualnej polisy odpowiedzialności cywilnej. Jeżeli właśnie zbliża się termin jej zakończenia – koniecznie sprawdź kalkulator OC na stronie LINK4, aby sprawdzić, na jakie składki możesz liczyć u tego ubezpieczyciela.
Pamiętaj przy tym, że aby zadbać o bezpieczeństwo swoje i swoich pasażerów, warto rozszerzyć ochronę o dodatkowe polisy. W ramach Autocasco Twoje auto może być chronione przed skutkami uszkodzenia lub kradzieży. Zwróć także uwagę na Assistance – dzięki któremu w momencie awaryjnej sytuacji na drodze, możesz liczyć na fachową pomoc ze strony ubezpieczyciela. Zadbaj o odpowiednie ubezpieczenie w LINK4, aby podróżować spokojnie.
Sprawdź kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20