System start stop. Co to jest i jak działa?
Słyszałeś może o systemie start stop? O tym, w jaki sposób działa i jakie są jego wady oraz zalety? W artykule odpowiemy na najczęściej zadawane pytania z nim związane. Wyjaśnimy też, jak sprawdza się w praktyce!
Spis treści
1. Co to jest system start stop?
2. Jak działa funkcja start-stop?
3. System start stop – najczęściej zadawane pytania
4. Funkcja start stop – podsumowanie
System start stop, mimo swojej popularności, jest dość kontrowersyjnym rozwiązaniem. Niektórzy uważają je za niepotrzebne, a nawet szkodliwe. Dlaczego tak się dzieje? I jakie są zalety tej funkcji? Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat – zapraszamy do lektury!
Co to jest system start stop?
System start stop to funkcja odpowiedzialna za wyłączanie silnika podczas zatrzymań i postojów, na przykład w korkach, na światłach, czy przy szlabanach kolejowych. Założeniem konstruktorów było ograniczenie emisji CO2 i obniżenie poziomu spalanego paliwa. Pojazd ma w trakcie postoju wygaszać silnik, lecz pozostawać cały czas w trybie gotowości. Dzięki temu układ może płynnie zainicjować ruszanie z miejsca po dotknięciu odpowiedniego pedału.
Warto zauważyć, że ograniczenie emisji CO2 i spalania paliwa, które wynikają z zastosowania tego systemu, uzależnione są od stanu technicznego maszyny. Nawet badania laboratoryjne wykazały, że w trybie jazdy ekonomicznej można obniżyć zużycie paliwa o 1 litr na 100 km. Czy jest to wynik warty uwagi? Dla osób pokonujących rocznie 20 lub 30 tysięcy kilometrów, funkcja start stop okazać się idealnym sposobem na generowanie dodatkowych oszczędności.
Jak działa funkcja start-stop?
Zasada działania tego systemu jest stosunkowo prosta. Z perspektywy kierowcy – korzystanie z niej jest w zasadzie pozbawione jakiegokolwiek wysiłku. Gdy pojazd wchodzi w stan spoczynku (np. gdy zatrzymujesz się na światłach), ustaw drążek manualnej skrzyni biegów w pozycji neutralnej i zdejmij nogę ze sprzęgła. Układ automatycznie zgasi silnik.
Polecamy również: Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?
Po naciśnięciu pedału ponownie, czujnik wyśle sygnał do odpowiednich części systemu. To uruchomi jednostkę napędową auta i pozwoli wznowić jazdę. Niezależnie od tego, wszystkie pozostałe urządzenia pokładowe (np. radio, wentylacja, klimatyzacja lub SRS) cały czas pozostają aktywne i pracują bez zmian.
A jak to wygląda w autach z automatyczną skrzynią biegów? Czujnik znajduje się w pedale hamulca. Jeśli więc zatrzymasz się i przytrzymasz hamulec w pozycji wciśniętej, napęd zostanie wyłączony. Po zwolnieniu pedału, impuls jest automatycznie wysyłany do rozrusznika. Silnik ponownie się uruchamia i maszyna jest gotowa do jazdy, zanim kierowca położy stopę na gaz.
Inżynierowie i konstruktorzy zastosowali w autach z systemem start stop innowacyjną formę rozruszników. Muszą one pracować o wiele szybciej od klasycznych. Dlatego udoskonalono je, aby użytkownicy nie odczuwali dyskomfortu w trakcie eksploatacji. Istotna była również ich wytrzymałość, ponieważ układ tego typu częściej korzysta z tych podzespołów. W podobny sposób zmodyfikowano pozostałe elementy, które odpowiedzialne są za przygotowanie silnika do jazdy. Należą do nich m.in. akumulator i alternator.
Warto zauważyć, że większość nowoczesnych samochodów posiada przycisk start stop. Pozwala on m.in. aktywować lub dezaktywować tę funkcję, gdyż irytuje ona niektórych kierowców. Może być problematyczna zwłaszcza w przypadku eksploatacji auta w dużych aglomeracjach miejskich. Trzeba tam częściej konfrontować się z korkami i nieszablonowymi manewrami.
System start stop – najczęściej zadawane pytania
Ile kosztuje samochód z systemem stop start oraz jakie są jego wady i zalety? To często poruszane wątki – szczególnie przez osoby, które zastanawiają się nad zakupem pojazdu z takim wyposażeniem. Jeśli zatem chcesz kupić auto z tą funkcją, poznaj odpowiedzi na te pytania!
W jakich autach znajdziemy system stop start?
Fantazja producentów motoryzacyjnych bywa imponująca i naprawdę zaskakująca. Świetnym tego przykładem jest zastosowanie funkcji stop start w modelach takich jak nowe Porsche 911 – czyli w pojazdach sportowych. Najczęściej jednak można ją spotkać w autach osobowych, rodzinnych lub dostosowanych do jazdy miejskiej.
Ile kosztuje samochód z start stop?
Weźmy pod uwagę, że funkcja start stop nie jest wcale tak świeżym i innowacyjnym wynalazkiem. Znajdziemy ją już w autach starszych niż 10 lat! I nie muszą być to modele klasy premium. To z pewnością obniża ich wartość rynkową, ze względu na rodzaj wyposażenia, wiek i potencjalny przebieg. Kierowca w ciągu dekady jest w stanie bez żadnych przeszkód pokonać nawet do 200-300 tysięcy kilometrów!
Przeczytaj także: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!
Oznacza to, że system start stop można spotkać już w autach z przedziału cenowego między 20-50 tysięcy złotych. Ciężko jednak mówić o górnej granicy tego przedziału. Podobną funkcjonalność znajdziemy nawet w nowoczesnych sportowych konstrukcjach klasy premium+, takich jak ww. Porsche 911, czy Ferrari. A ich cena potrafi sięgać nawet milionów złotych.
System start-stop: zalety
Największe plusy, jakie przemawiają za inwestowaniem w samochody z funkcją start stop, to kwestie ekonomiczne i ekologiczne. Można w końcu zmniejszyć spalanie paliwa – co w warunkach miejskich oznacza dużą oszczędność – i emisję CO2, dzięki czemu dorzucimy swoją cegiełkę do walki z efektem cieplarnianym.
Wiele osób podaje wątpliwości aspekt ekologii, gdyż – w przeliczeniu na jeden samochód – różnica ta nie jest duża. Nie zapominajmy jednak o tym, że gdyby chociaż połowa społeczeństwa aktywnie korzystała z systemu start stop, jego wpływ już stałby się zauważalny. W końcu morze składa się z wielu kropel, a każda zmiana rozpoczyna się u podstaw.
System start-stop: wady
Niestety, nie ma rzeczy i rozwiązań idealnych, a system start stop nie jest tu wyjątkiem. To prawda, że płynność jego pracy jest zadowalająca na początku użytkowania pojazdu. Należy jednak pamiętać, że rozrusznik, alternator, czujniki i wiązki ulegają z czasem wyeksploatowaniu. Ma to realny wpływ na jakość obsługi samochodu, czyli tempo pracy podzespołów. Z czasem nawet sekundowe opóźnienia mogą być frustrujące dla kierowców.
Dodajmy do tego aspekt cenowy. W przypadku samochodów z systemem start stop części są o wiele droższe niż tradycyjne podzespoły – czasem nawet kilkukrotnie. Jest to szczególnie uciążliwe na rynku aut używanych, które – jak wiadomo – nie zawsze są w idealnej kondycji.
Ostatnią wadą jest zachowanie funkcji start stop w nietypowych warunkach. Możemy mieć problem podczas parkowania w miejscu wymagającym wielokrotnego manewrowania. Lub też w sytuacjach awaryjnych na trasie, gdy musimy gwałtownie zahamować i ponownie ruszyć. Na szczęście konstruktorzy stale udoskonalają ten system! Prawdopodobnie za niedługo zażegnany te komplikacje.
Funkcja start stop – podsumowanie
Trzeba dokładnie rozważyć, czy chcemy posiadać auto, w którym zastosowano system start stop. Opinie użytkowników są różne, ale mimo wszystko nie powinny mieć wpływu na Twoją decyzję. Póki nie sprawdzisz samemu – nie przekonasz się, czy należysz do grona entuzjastów tej funkcji. Przy ewentualnym zakupie samochodu po prostu wypróbuj ją w trakcie jazdy testowej. To pozwoli Ci określić, czy rozwiązanie Ci się podoba.
Wiesz już, co to jest system start stop, jak on działa i czy warto go posiadać. Nie zapomnij zatem zadbać o bezpieczeństwo podczas podróży! Zapoznaj się z ubezpieczeniami LINK4: OC, AC oraz pakietem Assistance i przestań martwić się o kolizje lub awarie. Dzięki polisom nie popsują one Twojego wyjazdu rodzinnego ani nie spowodują opóźnienia w podróży służbowej. LINK4 zajmie się wszystkimi kłopotami za Ciebie!
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20