Szczęki hamulcowe – specyfika działania i objawy awarii
Szczęki hamulcowe są ważnym elementem hamulców bębnowych. Mają nieco inną budowę od konstrukcji tarczowych i trudniej dostrzec ich proces niszczenia. Poznaj mechanikę ich działania i dowiedz się, jak szybko rozpoznać pierwsze oznaki zużycia.
Spis treści:
1. Szczęki hamulcowe – czym są?
2. Szczęki hamulcowe – objawy awarii
3. Szczęki hamulcowe – naprawa
4. Szczęki hamulcowe. Kilka słów na koniec
Szczęki hamulcowe to elementy odpowiedzialne za wytworzenie tarcia w hamulcach bębnowych. Choć ich działanie jest zbliżone do klocków w hamulcach tarczowych, obie konstrukcje mocno różnią się między sobą. Czym charakteryzują się szczęki hamulcowe? Jak można rozpoznać ich zużycie i ile kosztuje przywrócenie sprawności w tym elemencie?
Sprawdź także: Malowanie zacisków hamulcowych. Poradnik krok po kroku
Szczęki hamulcowe – czym są?
Hamulce należą do najważniejszych mechanizmów w każdym pojeździe. Odpowiadają za bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów i innych użytkowników ruchu. Działanie większości mechanizmów hamulcowych opiera się na wywołaniu tarcia pomiędzy elementami układu podwozia. W ten sposób wytrącany jest pęd auta, choć powstaje wówczas wiele zbędnej energii cieplnej.
Jednym z powszechnych mechanizmów hamulcowych są konstrukcje bębnowe. To w nich umieszcza się szczęki hamulcowe. Budowa tego układu składa się z bębna, wewnątrz którego umieszczono parę szczęk. W momencie hamowania szczęki są dociskane do konstrukcji bębna. W ten sposób wytraca się prędkość poruszania samochodu. Konstrukcja jest uznawana za mniej skuteczną od hamulców tarczowych, jednak jej potencjalna żywotność jest nieco dłuższa.
Mechanizmy bębnowe najczęściej montowane są na tylnej osi, gdzie nie przeszkadza tak bardzo ich spory ciężar. Zastosowane w nich szczęki hamulcowe wykonuje się z podobnych materiałów, co klocki hamulcowe. Muszą być odporne na ścieranie, a jednocześnie na tyle miękkie, żeby nie niszczyć samego bębna. Materiał jest odporny na działanie wysokiej temperatury, a także czynniki korozyjne.
Szczęki hamulcowe – objawy awarii
Ze względu na trudne warunki, w jakich muszą pracować, szczęki hamulcowe nalezą do najszybciej zużywających się elementów w każdym samochodzie. Jednak w odróżnieniu od tarcz i klocków hamulcowych, znacznie trudniej będzie Ci zdiagnozować ich zużycie. Dzieje się tak, ponieważ konstrukcja jest osłonięta i trudno wejrzeć do środka bez rozbierania całego mechanizmu. Jak w takim razie sprawdzić, czy szczęki hamulcowe wymagają prac mechanicznych? Poznaj kilka najpopularniejszych objawów uszkodzenia.
Znaczny spadek momentu hamowania
Jeśli Twój samochód przestał hamować dynamicznie, może to być sygnał, że szczęki hamulcowe są już zużyte. Będziesz to odczuwał szczególnie przy gwałtownym hamowaniu i wytracaniu dużych prędkości. Jeśli nie masz pewności, czy problem dotyczy właśnie tylnych hamulców bębnowych, możesz sprawdzić skuteczność hamowania na dowolnej stacji diagnostycznej.
Ściąganie samochodu podczas hamowania
Podczas hamowania samochód powinien stale poruszać się w jednej linii. Jeśli zauważyłeś, że pojazd ściąga w jedną stronę, może to oznaczać zużycie szczęk hamulcowych. Ściąganie wskazuje na to, że poważniejsze zużycie nastąpiło po jednej ze stron. Nie oznacza to jednak, że drugi bęben nie wymaga reakcji. Najczęściej konstrukcje na obu osiach zużywają się w podobnym tempie.
Słaba jakość hamulca ręcznego
Jak wspominaliśmy, bębny hamulcowe montowane są z reguły na tylnej osi. Za moduły zamontowane na tyle samochodu odpowiada także dodatkowy hamulec, czyli tak zwany ręczny. Jeśli mimo wielokrotnej regulacji hamulec ręczny nie jest w stanie utrzymać samochodu i zapobiegać jego zjeżdżaniu, może to oznaczać kiepski stan szczęk hamulcowych. Zużycie może być na tyle nikłe, że podczas standardowego hamowania nie zauważysz objawów. Jednak samo zatrzymanie pojazdu na tylnym hamulcu będzie już wskazywało na jego zużycie.
Słyszalne metaliczne obcieranie
Na szczękach w hamulcach bębnowych znajduje się miękka okładzina odpowiadająca za wytracanie prędkości. Kiedy się zetrze, do procesu tarcia będzie dochodziło poprzez kontakt metalowej obudowy bębna i konstrukcji szczęki. Dlatego słyszalne metaliczne dźwięki w czasie hamowania przeważnie oznaczają mocno starte okładziny.
Innym powszechnym objawem jest stukanie. Zdarza się ono nie tyle podczas hamowania, ile przy jeździe po nierównej nawierzchni. Może to oznaczać poluzowanie okładziny lub jej całkowite odklejenie się od mechanizmu hamulca. W takim wypadku błyskawiczna reakcja jest niezbędna.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Szczęki hamulcowe – naprawa
Zdiagnozowałeś problem z hamulcami i masz wrażenie, że powodem są szczęki hamulcowe? Cena i sposób naprawy w dużej mierze zależą od poziomu zużycia tych elementów, a także od samej konstrukcji. W niektórych samochodach możesz spróbować samodzielnie dokonać naprawy. W innych jest to niemożliwe bez fachowego sprzętu i wiedzy.
Regeneracja szczęk
Najprostszym i najtańszym sposobem na przywrócenie sprawności układu jest regeneracja szczęk. Polega na rozmontowaniu całej konstrukcji hamulca, zdjęciu okładziny ze szczeki i wymianie jej na nową. Sama okładzina kosztuje do kilkudziesięciu złotych, a wymianę możesz przeprowadzić nawet samodzielnie. Praca będzie skuteczna tylko w przypadku dobrego stanu technicznego pozostałych elementów. Pamiętaj o wymianie wszystkich okładziny w bębnach na całej osi.
Wymiana szczęk hamulcowych
Jeśli oprócz okładziny doszło także do zużycia szczęk, trzeba będzie je wymienić. Wymiana szczęk także wymaga rozebrania całego mechanizmu, wymontowania szczęki i zastąpienie jej nową. Szczęki kosztują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za komplet, a wymienić musisz przynajmniej dwa komplety. Do tego dochodzi koszt robocizny na poziomie około kilkuset złotych za koło. Wymiana zalecana jest po przejechanych 50 tysiącach kilometrów.
Wymiana szczęk i bębnów
Jeśli doszło do uszkodzenia bębna, będziesz musiał głębiej sięgnąć do portfela. Konieczne będzie zdjęcie koła, zdemontowanie całego mechanizmu, a następnie wymiana bębnów i szczęk. Koszt pojedynczego bębna wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Do tego musisz doliczyć koszt robocizny i wyliczoną wcześniej cenę wymiany szczęk hamulcowych. Optymistyczne jest to, że bębny powinny wytrzymać bez wymiany nawet 250 tysięcy kilometrów.
Dowiedz się więcej: Hamulce bębnowe – budowa, działanie i awarie
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Szczęki hamulcowe. Kilka słów na koniec
Hamulce bębnowe wyposażone w szczęki hamulcowe uznaje się z bardzo trwały i solidny mechanizm hamulcowy. Taka konstrukcja pozwala na bezpieczną jazdę nawet z częściowo zużytymi okładzinami. Jednak nie możesz bagatelizować pierwszych objawów, które mogą doprowadzić do pogłębienia się problemów z hamulcami.
Zobacz także: ubezpieczenie OC Bytom, OC Toyota C-HR
Pamiętaj też, że na pewność i komfort jazdy wpływają nie tylko sprawne mechanizmy, ale także świadomość wykupionego ubezpieczenia samochodowego. Kalkulator OC i AC na stronie LINK4 pozwoli Ci wyliczyć, ile wyniesie Cię składka. W razie wątpliwości możesz również skontaktować się z nami telefonicznie pod numerem 22 444 44 44, gdzie czekają na Ciebie nasi konsultanci. Natomiast jeśli wolisz bezpośredni kontakt, możesz spotkać się z agentem współpracującym z LINK4. Niezależnie od tego, który sposób wybierzesz, możesz liczyć na przedstawienie oferty i dopełnienie formalności. Odwiedź naszą stronę internetową i dowiedz się więcej na temat oferowanych przez nasze towarzystwo ubezpieczeń komunikacyjnych.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20