Kup online
polisę OC AC
Image
Grafika przedstawiająca samochody, z których jeden ma w tle umieszczoną tarczę.

TorSen, czyli stały napęd 4x4. Najważniejsze informacje

Czas czytania: 4 min. 13 sek.

Utrata przyczepności przez jedno z kół wcale nie musi oznaczać poślizgu czy nawet ryzyka unieruchomienia samochodu. Zobacz, jak działa TorSen – czyli ceniony mechanizm stosowany w samochodach 4x4. 

Spis treści:
1. Co to jest TorSen i do czego służy?
2. Stały napęd 4x4 – jakie są jego zalety i wady?
3. Jakie samochody mają stały napęd 4x4?
4. TorSen, czyli stały napęd 4x4. Podsumowanie

Samochód z napędem 4x4 nie zawsze oznacza wykorzystanie podobnych technologii. Bardzo istotnym elementem różnicującym tego typu pojazdy jest zastosowany sposób przenoszenia momentu obrotowego na koła. Porównując rozwiązania stosowane w tego typu autach, na uwagę zasługuje TorSen. Taka technologia cieszy się bardzo dużym uznaniem ze strony kierowców. Dowiedz się, co oznacza określenie Quattro TorSen, na czym polega taki mechanizm oraz jakie samochody mają stały napęd 4x4.

Co to jest TorSen i do czego służy?

Żeby zrozumieć, co to jest TorSen, trzeba uświadomić sobie, jak wygląda przenoszenie napędu w samochodach. Jeżeli jedno z kół traci przyczepność (np. unosi się nad podłożem na nierównej nawierzchni), samochód może utknąć w miejscu. Dlaczego? Otóż cały moment obrotowy wygenerowany przez jednostkę napędową kierowany jest właśnie na to koło. W sytuacji, gdy stosuje się samoblokujący układ – w momencie utracenia takiej przyczepności, koło staje się niejako odcięte od momentu obrotowego. 

Jednym z najważniejszych elementów, które mają wpływ na efektywność układu 4x4, jest jego elastyczność – w rozumieniu szybkiego reagowania. Konieczne jest to, aby koła o jak największej przyczepności przyjmowały na siebie jak największą moc. 

Co to jest TorSen? To nazwa stosowana na mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu stosowany w autach z układem 4x4. Nazwa tego mechanizmu pochodzi od dwóch słów TORque oraz SENsing. Pierwszy oznacza moment – a drugi wyczucie. Zatem intuicja dobrze podpowiada – chodzi o mechanizm, który w inteligentny sposób odpowiada za odpowiednie wyczucie momentu obrotowego. 

TorSen opiera się na unikatowych zębatych kołach (przekładniach ślimakowych). Specjalny projekt tego systemu sprawia, że nie jest potrzebne wspieranie się elektroniką. Przekładnia ślimakowa rozpoznaje różnice w prędkości poruszania się wałów, co jest wynikiem utracenia przyczepności przez jedną z półosi. Jeżeli np., tylna oś traci przyczepność, moment obrotowy jest przesuwany na oś przednią. 

Gdy chodzi o wykorzystanie tego typu dyferencjału, na uwagę przychodzi przede wszystkim napęd Quattro TorSen. Taki stały napęd 4x4 cieszy się ogromną popularnością oraz uznaniem. Jeżeli interesuje Cię TorSen, Audi jest jednym z głównych aut, w których możesz spotkać się z takim mechanizmem różnicowym – jednak podobne rozwiązanie spotkasz także w innych pojazdach.

Zobacz również: System ABS. Co to jest i jak działa? Wyjaśniamy!

torsen

Stały napęd 4x4 – jakie są jego zalety i wady?

Żeby lepiej zrozumieć, na czym polega napęd TorSen, dobrze jest dokładnie poznać korzyści, jakie oferuje takie mechanizm oraz sprawdzić, z jakimi ewentualnymi wadami wiąże się takie rozwiązanie.

Stały napęd 4x4 wykorzystujący mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu jest bardzo skuteczny w utrzymywaniu przyczepności. Świetnie radzi sobie nie tylko w off-roadzie, ale także podczas poślizgu na drodze. Jest to rozwiązanie, na którym można polegać – między innymi przez brak elektronicznych komponentów, które mogłyby źle zareagować w sytuacji awaryjnej. 

Kolejny atut takiego rozwiązania odnosi się do trwałości. Ze względu na brak elementów elektronicznych, rozwiązanie to cechuje niska awaryjność. Jednocześnie takie układy napędowe oparte są na przekładniach ślimakowych, które w bardzo niewielkim stopniu ulegają zużyciu. Wszystko to sprawia, że koszty serwisowania takiego mechanizmu są na stosunkowo niewielkim poziomie. Oczywiście trzeba pamiętać np. o regularnej wymianie oleju, co będzie mieć bardzo duży wpływ na trwałość mechanizmu.

Niestety rozwiązanie to nie jest pozbawione wad. Przeciwnicy tego typu rozwiązania zwracają uwagę na to, że jest to bardzo skomplikowany system, co oczywiście ma przełożenie w wysokich kosztach produkcji. Faktycznie – rozwiązanie to jest stosowane wyłącznie w niektórych modelach samochodów. 

torsen

Jakie samochody mają stały napęd 4x4?

Napęd TorSen może mieć różne odmiany. Poszczególne mechanizmy różnią się między sobą np. pod względem proporcji przekazywanego momentu obrotowego. Na czym polega ta kwestia?

Otóż jeżeli TorSen nie jest zblokowany, wówczas przenosi moment obrotowy w modelu 50:50. Oznacza to, że siła jest dzielona pomiędzy przednią a tylną oś w równych dawkach. W momencie, gdy jedna z osi traci przyczepność, wówczas na niezblokowaną oś kierowany jest moment kilkakrotnie wyższy (w odpowiedniej proporcji np.: 3:1). Jednak np. napędy TorSen w samochodach sportowych – dzięki wykorzystaniu zmodyfikowanych przekładni – umożliwiają przenoszenie momentu w sposób nierówny (np. w proporcji 4:6), co jest doceniane podczas dynamicznej jazdy. 

Jakie samochody mają stały napęd 4x4? Takie rozwiązanie jest stosowane w różnych autach. Są to np. Alfa Romeo (np. 156 Q4) czy Subaru (np. Impreza STI Gc8). Rozwiązanie to pojawiało się także w niektórych modelach BMW (np. 325i) czy Honda. Co bardzo istotne – to rozwiązanie wykorzystywane jest nie tylko w autach terenowych, ale także autach z klasy średniej i wyższej. 

Jednak gdy chodzi o marki, które wypromowały TorSen, Audi jako pierwsze przychodzi na myśl. Faktycznie, jest to jedno z aut, które sprawiło, że rozwiązanie to stało się tak popularne. Starsze odmiany tego napędu stosowano np. w modelach 80 czy 100. Nowsze – pojawiają się w A6 czy A8. 

Przeczytaj też: Układ ASR – co to jest oraz jak działa system kontroli trakcji?

torsen

TorSen, czyli stały napęd 4x4. Podsumowanie

TorSen to mechanizm, dzięki któremu możesz liczyć na stałe rozłożenie mocy na cztery koła. Dzięki mechanizmowi blokowania nie dochodzi do sytuacji, w których jedno koło przejmuje na siebie całą moc, unieruchamiając przez to samochód. Korzystając z auta wyposażonego w system TorSen, ryzyko wpadnięcia w poślizg zdecydowanie maleje. Jednak jest to też niezwykle istotne np. podczas jazdy w terenie. 

Systemy takie jak TorSen to bardzo istotny element odpowiadający za bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Dzięki dobremu projektowi oraz wysokiej jakości wykonania przekładni, rozwiązanie to jest w stanie błyskawicznie reagować w sytuacji wymagającej natychmiastowej reakcji. W konsekwencji maleje ryzyko utraty panowania nad samochodem. Wszystko to sprawia, że zarówno kierowca, pasażerowie, jak i inni uczestnicy ruchu drogowego zyskują większy poziom bezpieczeństwa.

Jednak gdy mowa o bezpieczeństwie i przezorności, nie można pominąć kwestii ubezpieczeń komunikacyjnych. Przede wszystkim należy wspomnieć o polisie odpowiedzialności cywilnej, która jest obowiązkowa dla każdego właściciela samochodu w Polsce. Dzięki OC – jeżeli spowodujesz zdarzenie drogowe – poszkodowany otrzyma odszkodowanie z Twojego ubezpieczenia.

Pamiętaj jednak, że jest to absolutnie podstawowe zabezpieczenie, które nie zapewnia odszkodowania dla sprawcy wypadku. Nie chroni Cię także w przypadku kradzieży auta. Jeżeli chcesz rozszerzyć taką ochronę, zapoznaj się z ubezpieczeniem Autocasco w LINK4. A gdy chcesz zapewnić sobie pomoc w awaryjnych sytuacjach na drodze – koniecznie zapoznaj się z ofertą pakietu Assistance. To jedno z najlepszych rozwiązań, jeżeli zdarzy Ci się faktyczne unieruchomienie samochodu podczas podróży. 

Sprawdź również kalkulator OC dostępny na naszej stronie, aby obliczyć wysokość składki.

Szczegółowe informacje o produktach, limitach, wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl

 

Czy artykuł był przydatny?

Oblicz składkę 

już teraz

lub zadzwoń

(22) 444 44 23

pon. - pt. 8 - 20