Ubytki płynu chłodniczego – gdzie szukać przyczyn?
Układ chłodzenia jest bardzo ważnym elementem samochodu. Pozwala on na pracę silnika w optymalnych dla niego warunkach termicznych. Z tego powodu należy o niego dbać i natychmiast usuwać wszelkie jego usterki, takie jak np. ubytki płynu chłodniczego.
Spis treści:
1. Ubytki płynu chłodniczego – znajdź powody!
2. Występujące ubytki płynu chłodniczego – porady
3. Reaguj szybko – ubytki płynu chłodniczego mogą być niebezpieczne
4. Ubytki płynu chłodniczego. Podsumowanie
Zadaniem układu chłodniczego w każdym samochodzie jest utrzymywanie optymalnej temperatury pracy silnika, czyli, krótko mówiąc, zabezpieczanie go przed przegrzaniem. Czynnikiem, który odbiera ciepło od rozgrzanej jednostki napędowej, jest krążący w całym układzie płyn chłodniczy.
Wielu kierowców podczas codziennej eksploatacji samochodu zapomina o regularnym kontrolowaniu poziomu płynu w układzie chłodzenia. Jeżeli jest on szczelny i sprawny, to ubytek płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym jest praktycznie niezauważalny. Jeżeli jednak w trakcie kontroli zauważysz, że płynu ubyło, to będzie to świadczyć o usterce układu chłodzenia. W takiej sytuacji należy jak najszybciej ustalić przyczynę ubytku płynu chłodniczego.
Przeczytaj również: Wymiana płynu chłodniczego. Instrukcja krok po kroku
Ubytki płynu chłodniczego – znajdź powody!
Podczas rutynowego sprawdzania stanu płynów w swoim samochodzie zauważyłeś ubytek płynu chłodniczego? Przyczyny tego zjawiska mogą być bardzo różne. Układ chłodniczy składa się z bardzo wielu elementów, co znacząco utrudnia odnalezienie źródła problemu. Jednym z nich może być główny element całego układu, czyli chłodnica. Wyciek płynu może być spowodowany uszkodzeniem mechanicznym tego elementu.
Jak możesz rozpoznać, że to właśnie chłodnica odpowiada za ubytki płynu chłodniczego w zbiorniczku? Przede wszystkim, obniżony stan płynu chłodniczego może powodować przegrzewanie się silnika w ciepłe dni. Nie wskazuje to jednak w sposób jednoznaczny na chłodnicę. Poszukiwania źródła problemu powinieneś zacząć od oględzin samego elementu. Obecność zielonego nalotu na chłodnicy będzie świadczyć o tym, że wydostaje się z niej płyn chłodniczy, który następnie odparowuje.
Innym elementem, który bardzo często odpowiedzialny jest za ubytki płynu chłodniczego, jest nagrzewnica. Jej nieszczelność może być spowodowana używaniem niewłaściwego rodzaju płynu, co w konsekwencji może doprowadzić do pojawienia się korozji i powstania nieszczelności lub nawet pęknięcia części. Naprawa nagrzewnicy może być bardzo kosztowna. Z tego powodu powinno się stosować jedynie płyn zalecany przez producenta samochodu.
Co jeszcze może wywoływać ubytki płynu chłodniczego? Przyczyny można szukać również w uszczelce pod głowicą. Jest to bardzo poważna usterka, jednak należy dodać, że nie występuje ona zbyt często. Weryfikacja tej awarii jest stosunkowo prosta. Jeżeli uszczelka uległa uszkodzeniu, to część płynu chłodniczego trafia do oleju, powodując tym samym zwiększenie się jego stanu. Można również udać się na badanie składu spalin na stacji diagnostycznej. W przypadku uszkodzenia uszczelki pod głowicą badanie powinno wykazać obecność płynu chłodniczego w spalinach.
Jeżeli zauważyłeś ubytek płynu chłodniczego po wymianie rozrządu, to jego przyczyną może być również nieszczelny zbiorniczek wyrównawczy lub korek. Nieszczelności zbiornika najczęściej występują w starszych samochodach, ponieważ po wielu latach eksploatacji mogą pojawić się w nim mikropęknięcia, które ciężko zauważyć gołym okiem.
Występujące ubytki płynu chłodniczego – porady
Jeżeli do wycieku płynu chłodniczego doszło nagle w trakcie jazdy, to powinieneś natychmiast się zatrzymać i wezwać pomoc drogową. Kontynuowanie jazdy z poważnym uszkodzeniem układu chłodniczego może mieć poważne i nieodwracalne konsekwencje dla silnika Twojego samochodu.
Jeśli jednak ubytki płynu chłodniczego w zbiorniczku są niewielkie i udało Ci się ustalić ich źródło, to możesz spróbować na własną rękę tymczasowo uszczelnić układ chłodzenia do czasu wizyty u mechanika. W jaki sposób możesz to zrobić?
Pierwszym sposobem na niewielki ubytek płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym, spowodowany wyciekiem, jest użycie kleju na bazie żywicy epoksydowej. Aby uszczelnienie wykonane za jego pomocą było skuteczne, musisz przestrzegać wszystkich wskazówek producenta kleju, dotyczących mieszania jego składników oraz nakładania na uszczelniane elementy.
Co w sytuacji, w której to nieszczelna chłodnica spowodowała ubytek płynu chłodniczego? Przyczyny wycieku można tymczasowo usunąć za pomocą lutowania. Ubytki uzupełniane są wtedy cyną. Dobrze przeprowadzona naprawa pozwala na pokonanie jeszcze wielu kilometrów, co da Ci czas na ustalenie z Twoim mechanikiem terminu wymiany chłodnicy na nową.
W jaki inny sposób można tymczasowo wyeliminować ubytki płynu chłodzącego? Przyczyny wycieków można usunąć za pomocą uszczelniacza do chłodnic. Jest to rozwiązanie tymczasowe, które ma za zadanie umożliwić dokończenie podróży w razie awarii na trasie. Po zastosowaniu uszczelniacza i wymianie uszkodzonego elementu konieczne jest wypłukanie całego układu chłodzenia, ponieważ znajdujące się w nim resztki uszczelniacza mogą w przyszłości spowodować problemy z właściwym chłodzeniem samochodu.
Sprawdź także: Przegrzanie silnika. Objawy, skutki i postępowanie
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Reaguj szybko – ubytki płynu chłodniczego mogą być niebezpieczne
Nawet niewielki ubytek płynu chłodniczego po wymianie rozrządu nie powinien być w żadnym wypadku bagatelizowany. Konsekwencje jazdy ze zbyt małą ilością płynu chłodniczego lub, co gorsza praca silnika z pustym układem chłodzenia, mogą być katastrofalne dla jednostki napędowej oraz Twojego portfela.
Zbyt niski stan płynu chłodzącego może być skutkiem, ale również przyczyną uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Jeżeli ulegnie ona uszkodzeniu wskutek przegrzania jednostki napędowej, to konieczna będzie jej wymiana co może wiązać się z kosztami rzędu 1-2 tys. złotych.
Innym skutkiem jazdy ze zbyt niskim poziomem płynu chłodniczego może być pęknięcie głowicy. W takim wypadku jedynym sposobem na naprawę będzie jej wymiana. Koszty takiej operacji to kilka tysięcy złotych.
Najpoważniejszą awarią, którą może wywołać wyciek płynu chłodzącego i przegrzanie silnika jest pęknięcie bloku jednostki napędowej. W przypadku takiej awarii w grę wchodzi kapitalny remont silnika lub jego wymiana. W starszych samochodach koszt takiej naprawy może przewyższyć wartość samochodu, co z kolei sprawia, że jej przeprowadzenie staje się po prostu nieopłacalne.
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Ubytki płynu chłodniczego. Podsumowanie
Jeżeli zauważyłeś w swoim samochodzie ubytki płynu chłodniczego i nie jesteś w stanie samodzielnie zlokalizować ich źródła, to jak najszybciej umów wizytę u mechanika, który znajdzie przyczynę usterki. Czasami może być ona błaha i ubytki mogą być spowodowane uszkodzeniem chłodnicy lub, któregoś z węży, ale może okazać się również, że źródłem problemów może być uszkodzona nagrzewnica lub uszczelka pod głowicą.
Niezależnie od przyczyny, ubytek płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym nie powinien być bagatelizowany. Jazda ze zbyt niskim jego poziomem może doprowadzić do przegrzania się silnika, co w konsekwencji może spowodować konieczność jego wymiany.
Jeżeli Twoja polisa OC w najbliższym czasie dobiega końca, to koniecznie jak najszybciej ubezpiecz auto! Kalkulator, który znajdziesz na naszej stronie www.link4.pl, pozwoli Ci z wyprzedzeniem wyliczyć wysokość Twojej nowej składki. W naszym asortymencie znajdziesz również ubezpieczenia osób i mienia. Szczegóły oferty ubezpieczeń od LINK4 poznasz na naszej stronie internetowej. Warto też porozmawiać bezpośrednio z konsultantami pod numerem 22 4444444 lub osobiście spotkać się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20