Wskaźnik TWI – o czym informuje?
Naturalnym zjawiskiem podczas użytkowania samochodu jest zużywanie się opon. Efekt tarcia, przebieg i czas są bezpośrednimi czynnikami wpływającymi na zmniejszenie głębokości bieżnika. Jak jednak stwierdzić, że opony nadają się już do wymiany? Odpowiada za to wskaźnik TWI.
Spis treści:
1. Wskaźnik TWI – o czym świadczy?
2. Wskaźnik TWI – jak należy go rozumieć?
3. Zużycie opony – co jeszcze powinieneś wiedzieć?
4. Wskaźnik TWI. Kilka słów na koniec
Dobra opona to kluczowy element samochodu. W końcu przekłada się ona bezpośrednio na bezpieczeństwo jazdy. Wpływa na pewność prowadzenia zarówno na prostych drogach, jak i w zakrętach. Ma duże znaczenie dla komfortu podróży kierowcy i pasażerów.
Jednym z najważniejszych parametrów, który łączy się z opisywanymi wyżej cechami, jest bieżnik opony i jego głębokość. To bieżnik zapewnia przyczepność auta do drogi. Jego kształt odpowiada za trakcję, przyczepność i prowadzenie. Z racji licznych rowków obniżony jest dodatkowo opór toczenia. Nic dziwnego, że budowa opony ma tak duże znaczenie podczas poruszania się na drodze.
Każda podróż autem powoduje jednak powolne zużywanie się opony. Bieżnik staje się coraz płytszy, a zgodnie z prawem powinien on mieć minimum 1,6 mm. Poniżej tego stanu policjant podczas kontroli drogowej może nie tylko nałożyć wysoki mandat, ale również zatrzymać dowód rejestracyjny. Aby wyjść naprzeciw potrzebom kierowców, producenci opon zastosowali bardzo skuteczny wskaźnik. Dzięki niemu w łatwy sposób sprawdzisz, ile bieżnika na Twoich oponach jeszcze zostało.
Wskaźnik TWI – o czym świadczy?
Omawiany w tym artykule wskaźnik zużycia bieżnika TWI (z angielskiego Tread Wear Indicator) wskazuje graniczną wartość wyeksploatowania opony. W prosty sposób możesz sprawdzić w jakim stopniu zużył się bieżnik. Wystarczy spojrzeć na oponę. TWI to mały „wypustek” znajdujący się w rowkach opon. Jego wysokość to 1,6 mm, czyli dopuszczalne minimum.
Na nowej gumie łatwo można stwierdzić, że wskaźnik TWI opony „schowany” jest głęboko w rowku bieżnika, a co za tym idzie – bieżnik ma odpowiednią grubość i nie trzeba mieć obaw podczas codziennej jazdy. Z czasem jednak guma zaczyna się ścierać, a wskaźnik wyraźnie się „spłyca”. Oznacza to, że bieżnika opony jest coraz mniej i powinieneś pomyśleć o wymianie.
Polecamy również: Czym jest i jak działa półautomatyczna skrzynia biegów?
Wskaźnik TWI – jak należy go rozumieć?
Kiedy spłyca się bieżnik, TWI zaczyna być coraz bardziej widoczny. Jeśli nie wiesz, jaka głębokość bieżnika jest na oponach Twojego auta, wystarczy, że podejdziesz do ogumienia i poszukasz charakterystycznego „garba”, który znajduje się w rowkach opon. Wystarczy szybki rzut oka i już wiesz, czy guma nadaje się jeszcze na drogę, czy raczej do utylizacji. Dodatkowo zawsze możesz dokonać własnych, precyzyjnych pomiarów, żeby poznać dokładne wartości.
Ciekawym rozwiązaniem jest też zastosowanie nieco innego rodzaju wskaźnika ścieralności opony. Mowa o wybitych w gumie cyfrach. Każda z nich jest o 1 mm głębsza. W czasie jazdy cyfry powoli będą się wycierały, pokazując ile mm bieżnika pozostało. To rozwiązanie jest dokładniejsze, gdyż pozwala odczytać konkretne wartości. Jednak nie każda opona posiada tego typu oznaczenie – można je znaleźć tylko u niektórych producentów.
Wskaźnik TWI na oponie to również możliwość sprawdzenia, czy ogumienie zużywa się równomiernie – możesz to zweryfikować, kontrolując czy w każdym miejscu gumy „garb” znajduje się w takiej samej odległości od początku bieżnika. Jeśli jest inaczej – oznacza to problem. Jazda ze zbyt wysokim lub niskim ciśnieniem oraz brak odpowiedniego wyważenia opon to tylko niektóre z potencjalnych przyczyn takiego zjawiska.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Zużycie opony – co jeszcze powinieneś wiedzieć?
Przede wszystkim nie czekaj do osiągnięcia minimalnej grubości bieżnika, nawet jeśli w przepisach jest to zgodne z prawem. Badania potwierdzone testami drogowymi dowodzą, że jazda na wyraźnie małej głębokości bieżnika, ma wpływ na przyczepność na jezdni i to wynoszący nawet kilkadziesiąt procent!1
Poza tym zużyta opona to również większe ryzyko akwaplanacji, czyli efektu nagłej utraty przyczepności, kiedy między oponę a jezdnię dostaje się woda. Dlatego też polecamy regularne kontrole ogumienia Twojego samochodu, zwłaszcza jeśli pokonujesz nim długie dystanse. W internecie można znaleźć na ten temat wiele filmów – przeprowadzone tam eksperymenty potwierdzają fakt, że bezpieczna opona to opona z dobrym bieżnikiem.
Możesz też sam zmierzyć głębokość bieżnika. Jak to zrobić? Jeśli masz taką możliwość, to użyj albo opisanych wcześniej cyfr kontrolnych na oponie, albo skorzystaj z suwmiarki, która ma dokładność do 0,1 mm i pozwoli na precyzyjny odczyt. Kiedy głębokość będzie oscylowała w okolicach 3-4 mm – zacznij rozglądać się za nowym kompletem gum. W tym przypadku nie warto czekać i odkładać tego tematu na później – chodzi o bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Dla opon zimowych ta wartość jest nieco większa i wynosi ok. 5 mm.
Pamiętaj też, że sama głębokość bieżnika nie świadczy o stanie opony. Nawet guma o idealnych parametrach technicznych, może jednocześnie nie nadawać się do założenia. Jak to możliwe? Jednym z warunkowych punktów, o których należy wiedzieć, jest np. wiek opony – im większy, tym guma traci więcej swoich właściwości, parcieje i co za tym idzie – daje słabe efekty na drodze.
Przyjmuje się, że do 3 lat od daty produkcji, opona zachowuje swoje parametry w 100%. Im starsza, tym mniej pozytywnych wartości. Teoretycznie 5 – 8 lat to czas, w którym opona jeszcze powinna spełniać swoje zadanie na drodze. Kluczowe jest też to, w jakich warunkach ogumienie było przechowywane.
Przeczytaj też: Samochód z Finlandii – wszystko, o czym powinieneś wiedzieć przed zakupem
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wskaźnik TWI. Kilka słów na koniec
Mamy nadzieję, że po przeczytaniu artykułu będzie Ci łatwiej rozpoznać zużycie bieżnika i co za tym idzie konieczność wymiany opon. Jak widzisz, wskaźnik zużycia opony TWI mimo swojej banalności w bardzo łatwy sposób pokazuje graniczną, dopuszczalną przez prawo głębokość bieżnika.
Pamiętaj, że jeśli powierzchnia opony zbliża się do symbolu TWI, lub – co gorsza – już zrównała się z nim, to natychmiast powinieneś dokonać wymiany opon na nowe. Ma to ogromny wpływ na kwestię bezpieczeństwa zarówno Twojego, jak i innych uczestników ruchu drogowego. Życzymy tysięcy bezpiecznych i bezproblemowych kilometrów za kierownicą!
Zobacz też: OC Hyundai i30, ubezpieczenia samochodowe Piła
A jeśli aktualnie szukasz ubezpieczenia OC dla Twojego samochodu, zapraszamy do skorzystania z naszego Kalkulatora LINK4. W kilku prostych krokach obliczysz składkę odpowiednią dla swoich potrzeb. Ubezpieczenie możesz wykupić też telefonicznie. Nie wahaj się i zadzwoń pod numer 22 444 44 44. Możesz również spotkać się z jednym ze współpracujących z nami agentów. W obu przypadkach zakupisz interesującą Cię polisę. Oprócz ubezpieczeń komunikacyjnych zapoznaj się z całą, naszą ofertą na stronie LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
1https://www.motofaktor.pl/wplyw-opon-na-bezpieczenstwo-drogowe/
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20