Wyciek płynu chłodniczego – przyczyny, objawy i naprawa awarii
Nie wiesz, czym grozi wyciek płynu chłodniczego? Każdy właściciel auta powinien znać możliwe konsekwencje takiego stanu rzeczy. W końcu przegrzanie silnika to bardzo poważna sprawa. Jak sobie poradzić z wyciekiem?
Układ chłodzenia jest bardzo istotny dla każdego silnika. Odpowiada on za utrzymanie właściwej temperatury w jednostce napędowej. Jest to jednak obwód zamknięty – oznacza to, że płynu chłodniczego nie powinno ubywać. Dlatego też jakikolwiek jego wyciek może mieć poważne konsekwencje. W końcu jego brak może doprowadzić do problemów z chłodzeniem – co z kolei może przyczynić się do przegrzania silnika. W tym artykule dokładnie wyjaśniamy, dlaczego układ chłodzenia jest tak istotny dla sprawności samochodu oraz czym grozi wyciek płynu chłodzącego. Dowiesz się także, jakie są przyczyny i objawy awarii oraz jak można naprawić tę usterkę.
Płyn chłodniczy – dlaczego jest ważny?
Płyn chłodniczy – krążący w układzie chłodzenia – przepływa wokół silnika, przyjmując jego ciepło. Następnie trafia on do chłodnicy, gdzie jest chłodzony zimnym powietrzem. Dlatego też tak ważne są odpowiednie parametry tego płynu – ponieważ to właśnie on bierze na siebie przenoszenie ciepła z bloku silnika do chłodnicy umieszczonej na przodzie samochodu.
Wyciek płynu chłodniczego może doprowadzić do tego, że wymiana cieplna będzie zaburzona. W przypadku gdy płynu będzie za mało – ciepło nie będzie w stanie wydostać się z bloku silnikowego. W konsekwencji doprowadzi to do szybkiego “zagotowania” silnika. Może to skutkować nawet pęknięciem bloku jednostki napędowej.
Widzisz w aucie wyciek płynu chłodniczego? Przyczyny tego stanu rzeczy mogą być różne. Warto je poznać, aby szybko usunąć usterkę i móc doprowadzić auto do prawidłowego stanu technicznego.
Gdy zdarzy się taka sytuacja, koszt naprawy usterki zależy przede wszystkim od tego, jaki element uległ uszkodzeniu. W końcu zawsze trzeba poznać dokładną przyczynę i miejsce, z którego płyn wydostaje się z układu. Jeżeli jest to tylko jedno z połączeń – niekiedy wystarczy je uszczelnić. Gdy problem jest bardziej poważny i wiąże się z wymianą, np. uszczelki pod głowicą – wówczas koszty znacząco wzrastają.
Sprawdź również: Wymiana płynu chłodniczego. Instrukcja krok po kroku
Wyciek płynu chłodniczego – przyczyny i skutki
Gdy w Twoim aucie ma miejsce wyciek płynu chłodniczego, przyczyny takiej awarii mogą być różne. Każda z nich wymaga innych działań. Gdy tylko je zaobserwujesz, zacznij działać jak najszybciej. Korzystanie z samochodu, w którym zdarzyła się taka sytuacja, jest bowiem niebezpieczne. Pamiętaj, że przegrzanie silnika może mieć bardzo poważne konsekwencje.
Duży wyciek płynu chłodniczego może być spowodowany zarówno zużyciem poszczególnych elementów układu chłodzącego, jak i np. zanieczyszczeniami nagromadzonymi w niewymienionym płynie chłodzącym. Co więcej, dolewanie nieodpowiedniego płynu do zbiorniczka także może przyczynić się do pojawienia się wycieku.
Ubywanie płynu chłodniczego może też wynikać z pęknięcia chłodnicy – np. w przypadku kontaktu z kamieniem. W takiej sytuacji może nastąpić nawet jego nagły wyciek. Jednak przeważnie problemem jest zużycie materiałów. Niekiedy przyczyną może być także uszkodzona uszczelka pod głowicą.
Przeciekanie płynu chłodniczego przez korek zdarza się stosunkowo często. Czasem powód tego stanu rzeczy jest prozaiczny – zbiorniczek wyrównawczy nie jest prawidłowo zakręcony korkiem. W związku z tym przyjrzyj się przede wszystkim temu elementowi. Gdy ma miejsce wyciek przez korek, sprawdź także, czy na plastikowej części nie pojawiła się skaza.
Wydobywanie się płynu chłodniczego z prawej strony jest dość charakterystyczne. Ułatwi to określenie, w którym miejscu nastąpiło, np. pęknięcie jednego z elementów układu chłodzenia.
To niejedyne przyczyny wycieku płynu z chłodnicy. Nieprawidłowa eksploatacja bądź konserwacja samochodu mogą prowadzić do szybszego zużywania się różnych podzespołów w aucie, w wyniku czego może wyciekać płyn chłodniczy. Poszczególne części w pojeździe mogą być niszczone przez zwierzęta, np. kuny czy szczury, co też może prowadzić do wycieku płynu chłodniczego.
Ubytek płynu chłodniczego wynika najczęściej z nieszczelności chłodnicy, ale przyczyną awarii mogą być również rozszczelnienie nagrzewnicy, przegryzienie bądź inne uszkodzenie przewodów układu chłodzącego oraz szczelina w pompie cieczy chłodzącej. Poszukując, skąd pochodzą problemy z wyciekaniem płynów chłodniczych, warto też zwrócić uwagę na uszczelki pod głowicą. Jeśli są zużyte i zniszczone, mogą doprowadzić do powstawania wycieków.
Wyciek płynu chłodniczego na postoju jest łatwy do zauważenia. Jest to związane z faktem, że auto stoi w jednym miejscu i wyciekająca (kropelka po kropelce) ciecz tworzy charakterystyczną plamę. Dlatego też zawsze należy obserwować “ślady” zostawiane przez Twój samochód. Wyciek podczas jazdy jest zdecydowanie trudniejszy do zaobserwowania.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Wyciek płynu chłodniczego – jak sobie z nim poradzić?
Ubytek płynu chłodniczego może mieć poważne konsekwencje – pod wpływem wysokiej temperatury dochodzi do ścierania się pracujących części mechanicznych podzespołów w samochodzie. Jeżeli temperatura się nie obniży, olej silnikowy straci swe właściwości ochronne, a w efekcie dojdzie do przegrzania silnika i zatarcia jednostki napędowej. W zależności od tego, jak bardzo wycieka płyn chłodniczy, usterkę można naprawić samodzielnie bądź zlecić jej usunięcie specjalistom w warsztacie.
Jeżeli ciecz wycieka, zacznij od dokładnego przeanalizowania, w którym miejscu występuje jakakolwiek nieszczelność. Pamiętaj, że układ chłodzenia składa się z wielu elementów – w miejscu ich łączenia może pojawić się nieszczelność prowadząca do wylewania się substancji.
Niekiedy zdarza się przeciekanie płynu chłodniczego na zimnym silniku. Co to oznacza? To dość specyficzna sytuacja, w której ma miejsce wyciek podczas jazdy (tuż po zapłonie) czy nawet na postoju. Co z tym zrobić? Wspomniana wyżej sytuacja najczęściej wiąże się z uszkodzoną pompą cieczy. Niestety często konieczna jest jej wymiana.
Gdy widzisz wyciek płynu chłodniczego z prawej lub z lewej strony, koniecznie poinformuj o tym mechanika. Zdecydowanie ułatwisz mu pracę w zdiagnozowaniu usterki. Dzięki temu naprawa auta zajmie mniej czasu.
Jak sobie poradzić z pęknięciem, przez które wylewa się płyn chłodzący? Sposoby są różne. W przypadku doraźnych napraw stosuje się rozmaite uszczelniacze do chłodnic. Mają one jednak ograniczoną skuteczność – poza tym często pozostawiają zanieczyszczenia w płynie chłodzącym. W przypadku pęknięcia elementów z tworzywa stosuje się różnego rodzaju kleje.
Może okazać się, że ubywa płynu chłodniczego, ale nie ma wycieku. Jak to w ogóle możliwe? Niestety w takiej sytuacji sytuacja wygląda przeważnie bardzo podobnie – płyn trafia do oleju. Co w związku z tym? Otóż może on mieszać się z olejem, powodując powstanie charakterystycznego białego “szlamu”. Gdy ubywa cieczy, a nie ma wycieku, wówczas trzeba działać szybko. W zdecydowanej większości sytuacji niestety wiąże się to z wymianą uszczelki pod głowicą. Nie można także zapomnieć o wymianie oleju silnikowego, ponieważ jego połączenie z płynem chłodniczym z pewnością zaburza jego właściwości.
W Twoim samochodzie miał miejsce wyciek cieczy? Koszt naprawy takiej usterki będzie zdecydowanie niższy, im szybciej zdecydujesz się na wizytę u mechanika. Pamiętaj, że nie ma co odkładać naprawy na później – w przypadku przegrzania jednostki napędowej koszty wzrosną kilku– czy nawet kilkunastokrotnie.
Odpowiednia ilość płynu chłodzącego jest niezbędna do tego, aby poruszać się samochodem. Dlatego tak istotne jest regularne sprawdzanie, czy jest on na wymaganym poziomie. Jeśli zauważysz, że kontrolka sygnalizuje niski poziom płynu, zatrzymaj się i zbadaj przyczynę problemu. Sprawdź, czy płyn chłodniczy nie wycieka, a jego ilość jest odpowiednia do bezpiecznej jazdy. W razie potrzeby uzupełnij jego poziom, a jeśli nie masz przy sobie płynu, to wyjątkowo użyj wody. Aby nie dopuścić jednak do wlania jej do chłodnicy, zaleca się wożenie ze sobą w bagażniku pojemnika z płynem chłodniczym, który można wykorzystać w razie konieczności.
Przeczytaj: Co to jest intercooler i jak on działa? Wyjaśniamy!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 353 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 364 zł!
Twój sąsiad właśnie kupił OC za 373 zł!
Wyciek płynu chłodniczego. Podsumowanie
Z artykułu mogłeś dowiedzieć się, że wyciek płynu chłodniczego to poważna sytuacja, którą trzeba jak najszybciej naprawić. Zdecydowanie nie jest to usterka, którą można zignorować. Pamiętaj, że samo uzupełnianie cieczy nie jest rozwiązaniem – trzeba zdiagnozować problem, usunąć nieszczelność i zapewnić silnikowi prawidłowe chłodzenie.
Pamiętaj także o tym, że taki nagły wyciek płynu chłodniczego (na postoju czy podczas jazdy) może zdarzyć się nagle – w niemal każdym samochodzie. W związku z tym każdy przezorny kierowca powinien zwracać uwagę, czy w okolicach auta nie pojawiają się widoczne plamy, czy wycieki. Warto także kontrolować zawartość cieczy w zbiorniczku wyrównawczym. Jeżeli zauważysz jej ubytek, może to świadczyć, że zastąpił przeciek.
Dobrze jest uświadomić sobie, jakie konsekwencje może mieć duży wyciek płynu chłodniczego. Dzięki temu konieczność regularnego sprawdzania jego poziomu w zbiorniczku wejdzie Ci w nawyk. Warto byś przyglądał się także wskaźnikom na desce rozdzielczej, analizując czy temperatura cieczy nie jest zbyt wysoka.
Pamiętaj, że w przypadku uszkodzenia samochodu na drodze – także w przypadku, gdy miał miejsce nagły wyciek płynu chłodniczego i przegrzanie silnika – możesz liczyć na pomoc ze strony ubezpieczyciela. Oczywiście potrzebne jest do tego odpowiednie ubezpieczenie. Assistance w LINK4 można wykupić zarówno w przypadku OC, jak i OC wraz z AC.
Zapewnia ono ubezpieczonemu m.in.: pomoc techniczną na miejscu, holowanie uszkodzonego pojazdu do wskazanego przez Ciebie miejsca w ramach limitu kilometrów.
Zakres ubezpieczenia różni się jednak w zależności od wybranego w LINK4 wariantu. Możesz samodzielnie zdecydować, jaki zakres ochrony Cię interesuje. W zależności od potrzeb, wybierz jeden z trzech wariantów – Auto Assistance, Auto Assistance Plus lub Auto Assistance Komfort. W dwóch ostatnich wariantach możesz skorzystać w razie awarii z samochodu zastępczego.
Ubezpieczenie to działa również poza granicami Polski, ale zakres pomocy, jaką oferuje, zależy od wybranego przez Ciebie wariantu. Dlatego decydując się na konkretną opcję, zwróć uwagę na ewentualne limity.
Nie wiesz, ile może kosztować ubezpieczenie pojazdu? Kalkulator na stronie LINK4 pozwoli Ci poznać wysokość składki. Warto z niego skorzystać! Zachęcamy również do rozmowy z naszym doradcą pod numerem telefonu 22 444 44 23 lub osobistego spotkania się z agentem współpracującym z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Rejestracja samochodu Wrocław, Ubezpieczenie samochodu od awarii
FAQ – odpowiedzi na pytania o wyciek płynu chłodniczego
Czy można jeździć z wyciekiem płynu chłodniczego?
Układ chłodzenia pełni bardzo istotną funkcję w pojeździe – jego zadaniem jest utrzymanie stałej, określonej temperatury. Nieprawidłowości i awarie układu, w tym przede wszystkim wyciek płynu chłodniczego, mogą skutkować różnymi mniej lub bardziej poważnymi awariami silnika. Właściwy poziom płynu chłodzącego stanowi jeden z gwarantów żywotności i prawidłowej pracy jednostki napędowej. Dlatego nie zaleca się jeździć, gdy płyn chłodniczy wycieka z samochodu. Wyciek płynu chłodzącego może prowadzić nawet do przegrzania silnika i jego zniszczenia.
Ile kosztuje naprawa wycieku płynu chłodniczego?
Koszt naprawy wycieku płynu chłodniczego zależy od kilku czynników, w tym przede wszystkim rodzaju awarii oraz wieku i rodzaju samochodu. Proste naprawy, takie jak wymiana nieszczelnego węża, nie są drogie – kosztują średnio od ok. 150 do 300 złotych. Niektóre z prac naprawczych można zresztą wykonać samodzielnie. Eliminacja poważniejszych awarii, takich jak wymiana chłodnicy, łożyska pompy wodnej czy uszczelki pod głowicą warto powierzyć specjalistom. Koszt takiej usługi wynosi minimum kilkaset, do nawet 1000-1500 złotych.
Jak sprawdzić, skąd ucieka płyn chłodniczy?
Aby znaleźć wyciek płynu chłodzącego, najlepiej jest zatrzymać pojazd na jednolitej, suchej powierzchni i pozostawić go na kilka minut. Po tym czasie sprawdź, czy na ziemi pod przednią częścią auta, w okolicy silnika bądź chłodnicy, nie pojawił się wyciek płynu. Plama z płynu chłodzącego zazwyczaj jest w zielonym, niebieskim albo czerwonym kolorze. Jest nieco gęstsza niż woda.
Co grozi za wyciek płynu chłodniczego?
Wyciek płynu chłodzącego grozi nie tylko poważnym uszkodzeniem samochodu, ale też karami finansowymi. Zgodnie z art. 66 Ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazd nie może zagrażać bezpieczeństwu, porządkowi i środowisku. Jeśli podczas kontroli policjant zauważy wyciek płynu i stwierdzi, że auto zagraża, np. środowisku czy bezpieczeństwu, może zatrzymać wirtualnie dowód rejestracyjny. To oznacza, że pojazd nie może kontynuować jazdy i powinien trafić na lawetę. Ponadto może nałożyć na kierowcę mandat.
Co może być przyczyną uciekającego płynu chłodniczego?
Wyciek płynu chłodniczego może być spowodowany m.in. zużyciem poszczególnych elementów układu chłodzącego, czy uszczelki pod głowicą, pęknięciem chłodnicy lub zanieczyszczeniami gromadzącymi się w niewymienianym płynie chłodzącym. Do innych powodów należą m.in.: nieprawidłowo zakręcony albo uszkodzony korek wlewu płynu, zniszczenie elementów układu chłodzenia przez zwierzęta oraz nieprawidłowa konserwacja i eksploatacja auta prowadząca do szybszego zużywania się części i w efekcie wycieku.
Ile może ubyć płynu chłodniczego?
Ubywanie płynu chłodzącego w samochodzie to proces naturalny, spowodowany małymi nieszczelnościami i parowaniem cieczy. Jeśli nie doszło do wycieku wywołanego awarią czy uszkodzeniem układu chłodzenia, to standardowo w aucie osobowym dopuszczalna jest utrata do około 0,5 litra płynu w ciągu roku. Wyciek płynu chłodniczego w większej ilości jest groźny i może prowadzić do poważnych awarii silnika.
Źródła:
Oblicz składkę
już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20