Wyząbkowane opony. Przyczyny, objawy, zapobieganie
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pan Jacek 38 lat, prawo jazdy od 21 lat. Ford Fiesta 1.2 MR`09 Ambiente z 2009 roku. Cena objemuje: ubezpieczenie OC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pani Renata 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Pan Krzysztof 39 lat, prawo jazdy od 23 lat. Volkswagen Polo IV 1.4 MR`05 E4 Cross z 2008 roku. Cena objemuje: OC + AC + Auto Assistance.
Ząbkowanie opon to zjawisko, które polega na nierównym wytarciu bieżnika. Może wpływać na komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy. Zobacz, jakie konsekwencje może mieć wyząbkowana opona. Czy można w jakiś sposób zapobiec temu procesowi?
- Bezpieczna jazda samochodem? Zadbaj o jakość opon!
- Wyząbkowane opony – co to takiego?
- Przyczyny wyząbkowanych opon
- Jak styl jazdy wpływa na ząbkowanie opon?
- Objawy wyząbkowanych opon
- Jak zapobiegać ząbkowaniu opon?
- Naprawa wyząbkowanych opon – na czym polega?
- Czym może skutkować ząbkowanie opon?
- Podsumowanie
- FAQ – najczęściej zadawane pytania
Wyząbkowane opony – co warto wiedzieć?
- Ząbkowanie opon to nierównomierne zużycie bieżnika, szczególnie dotykające tylnej osi pojazdów przednionapędowych,
- Problem rozpoznasz po nierównych kostkach bieżnika i charakterystycznym dźwięku buczenia podczas jazdy,
- Najczęstsze przyczyny to zbyt wysokie ciśnienie, zużyte amortyzatory oraz agresywny styl jazdy kierowcy,
- Zjawisku ząbkowania można zapobiec dzięki regularnej kontroli ciśnienia w oponach, wymianie amortyzatorów oraz wymianie opon,
- Możesz też naprawić wyząbkowaną oponę przez maszynowe wyrównanie bieżnika w serwisie oponiarskim,
- Poważnie wyząbkowane opony mogą źle wpływać na komfort i bezpieczeństwo jazdy samochodem.
Bezpieczna jazda samochodem? Zadbaj o jakość opon!
Jeżeli chcesz czuć się bezpiecznie podczas jazdy, zadbaj o opony. Pamiętaj, że aby miały one deklarowane przez producenta parametry, muszą być w bardzo dobrym stanie technicznym. Ogumienie w ramach eksploatacji zużywa się dość równomiernie, jednak w niektórych przypadkach może się zniszczyć bardzo szybko.
Według wulkanizatorów opony powinny wytrzymać między 50 a 80 tysięcy kilometrów. To zakres, który przy optymalnej eksploatacji jest w stanie wytrzymać bieżnik. Jeśli pojawi się jakiś problem, może się okazać, że kupno nowego kompletu będzie konieczne dużo szybciej. Jedną z takich sytuacji jest tzw. wyząbkowanie opon.
Wyząbkowane opony – co to takiego?
Ząbkowanie opon to po prostu ich nierównomierne zużycie. Jest to dość często spotykany problem w przypadku ogumienia samochodowego. Może on dotyczyć zarówno krawędzi bieżnika, jak i jego środka. Nie jest to usterka, która będzie od razu skutkować znaczącym obniżeniem poziomu bezpieczeństwa, jednak z drugiej strony nie warto czekać, aż opona będzie zupełnie pozbawiona bieżnika. Wtedy może się okazać, że jest już za późno na jakąkolwiek próbę naprawy ogumienia.
Wyząbkowane można łatwo zauważyć. Każda opona ma dwie krawędzie: spływu i natarcia. Jeśli dochodzi do procesu ząbkowania, wówczas ta pierwsza jest bardziej wytarta. Patrząc na oponę z boku, będzie ona przypominać tarczę do piły z ząbkami. To właśnie od stąd pochodzi nazwa tego zjawiska.
Te nierówności – swoiste schodki lub krawędzie, które są wyczuwalne dłonią – tworzą wizualny efekt podobny do zębów piły lub ostrza ząbkowanego noża, stąd właśnie potoczne określenie tego zjawiska jako „ząbkowanie”.
Przeczytaj też: Ile lat mogą mieć opony? Dowiedz się, kiedy wymienić opony na nowe
Przyczyny wyząbkowanych opon
Problem ten zwykle dotyczy ogumienia na tylnej osi, czyli dotyka tylnych kół. Jeśli napęd jest kierowany na przednie opony, wówczas te znajdujące się z tyłu są wleczone. Kontakt z asfaltem wpływa w dużej mierze wyłącznie na krawędź spływu, dlatego też szybciej się ona zużywa. Tak samo wygląda sytuacja podczas hamowania. Wtedy również krawędź spływu jest silnie eksploatowana. Co może przyspieszać ząbkowanie opon? Przyczyny, które za to odpowiadają to:
- zbyt duże ciśnienie – to pierwsza i najczęstsza przyczyna wspomnianego problemu. Zbyt duże ciśnienie może prowadzić do uwypuklenia czoła opony, co w efekcie prowadzi do zwiększenia przestrzeni między klockami bieżnika;
- twarda mieszanka ogumienia – wybór nieodpowiednich modeli również może przyspieszać proces ząbkowania. Twardsza guma będzie miała większą tendencję do nadmiernego zużycia;
- kiepskie amortyzatory – ząbkowanie opon może także świadczyć o tym, że amortyzatory nadają się już do wymiany. W efekcie nie są one w stanie dociskać kół do asfaltu;
- niewłaściwy styl jazdy – ogumienie może również nadmiernie ząbkować podczas gwałtownego przyśpieszania i hamowania oraz szybkiej jazdy na zakrętach;
- zły stan nawierzchni – opony wyząbkowane to również efekt złego stanu dróg, po których się poruszasz. Jeśli jest na nich wiele kolein i nierówności, wówczas może to prowadzić do ich szybszego zużycia.
Może Cię zainteresować
Jak styl jazdy wpływa na ząbkowanie opon?
Agresywny styl jazdy kierowcy to jeden z głównych czynników, który może stać się bezpośrednią przyczyną omawianej trudności. Częste gwałtowne hamowanie, dynamiczne przyspieszanie oraz szybkie pokonywanie zakrętów prowadzą do tego, że bieżnik ogumienia, szczególnie na osi wleczonej zaczyna ścierać się nierównomiernie.
W efekcie powstają charakterystyczne nierówności na oponie, które objawiają się wzmożonym, irytującym hałasem i wibracjami odczuwalnymi w kabinie pojazdu w czasie jazdy.
Aby uniknąć nadmiernego nierównomiernego zużywania ogumienia, warto jeździć spokojniej, unikać nagłych manewrów oraz pamiętać o jego regularnej rotacji pomiędzy osiami samochodu.
Objawy wyząbkowanych opon
Opony wyząbkowane można łatwo rozpoznać. Z zasady ogumienie w samochodzie powinno się ścierać równomiernie. Wówczas bieżnik jest gładki. Jeśli masz nierównomiernie starty bieżnik, możesz zauważyć oraz wyczuć pewne przeskoki między jednym klockiem bieżnika a drugim.
Patrzysz na oponę, ale nie jesteś pewien, czy jest ona wyząbkowana? Do objawów jej nierównomiernego zużywania zalicza się także charakterystyczny hałas. Nasila się on podczas jazdy z prędkością większą niż 50 km/h i przypomina „buczenie”.
Kolejnym objawem tego problemu jest drżenie kierownicy. Pamiętaj jednak, że takie drgania mogą mieć też inną przyczynę – np. uszkodzone hamulce albo zawieszenie. Jeśli jednak w trakcie jazdy na prostej drodze będziesz wyczuwał lekkie ruchy kierownicy, może to znaczyć, że coś jest nie tak z ogumieniem pojazdu.
Jak zapobiegać ząbkowaniu opon?
Proces ząbkowania możesz zahamować. Jest na to kilka sprawdzonych sposobów. Jakich?
- Regularnie kontroluj ciśnienie w oponach – powinno być zgodne z zaleceniami producenta. Właściwe ciśnienie w oponach gwarantuje równomierny kontakt bieżnika z nawierzchnią. Jeżeli jest ono zbyt wysokie, to dochodzi do uwypuklenia centralnej części bieżnika, przez co zużywa się ona nierównomiernie;
- systematycznie sprawdzaj stan amortyzatorów – w przypadku ich zużycia wymień je na nowe. Zużyte amortyzatory powodują, że koła odrywają się od jezdni lub nierównomiernie dociskają bieżnik;
- unikaj agresywnej jazdy – jedź spokojnie, unikając gwałtownego hamowania i przyspieszania;
- co najmniej raz w roku dokonuj rotacji opon (zmiany miejsc kół), zgodnie ze wskazówkami producenta opon;
- stosuj się do instrukcji pojazdu dotyczącej sezonowej wymiany ogumienia.
Zostaw numer - oddzwonimy
i wyliczymy dla Ciebie atrakcyjną cenę!
Naprawa wyząbkowanych opon – na czym polega?
Taka naprawa zazwyczaj polega na tzw. maszynowym wyrównaniu bieżnika, czyli mechanicznym usunięciu nierówności na powierzchni opony. Specjalistyczne urządzenie ściera nadmiar gumy z miejsc, gdzie powstały charakterystyczne ząbki, przywracając pierwotny profil.
Warto jednak pamiętać, że metoda ta jest skuteczna tylko wtedy, gdy ząbkowanie nie jest jeszcze bardzo zaawansowane, a bieżnik opony pozostaje odpowiednio wysoki. Po takiej naprawie ogumienie odzyskuje równomierną powierzchnię, kostki bieżnika stają się znów równe.
Czym może skutkować ząbkowanie opon?
Jak już wiesz, opony są jednym z najważniejszych elementów każdego samochodu. To dzięki nim pojazd jest w stanie toczyć się po nawierzchni. To także jedyny kontakt auta z podłożem, dlatego musisz pamiętać, aby regularnie kontrolować jego jakość i stan. Dobre opony podnoszą poziom bezpieczeństwa w samochodzie. Wbrew pozorom ogumienie ma wpływ również na komfort jazdy oraz koszty eksploatacji. Jeśli jest ono zużyte, wówczas musisz liczyć się z tym, że wóz może mieć gorsze właściwości jezdne i zużywać więcej paliwa.
Ząbkowanie opon nie jest wadą, która w drastyczny sposób obniży poziom bezpieczeństwa w samochodzie, jednak objawów tego procesu nie można bagatelizować. Postępujące nadmierne zużycie może w końcu stać się realnym problemem i stanowić zagrożenie dla zdrowia osób poruszających się autem. Trudność ta wpływa przede wszystkim na komfort poruszania się pojazdem. Odgłosy buczenia oraz drgania kierownicy, szczególnie na dłuższym dystansie, mogą dać się we znaki.
Zobacz również: Oznaczenia opon. Jak je czytać? Instruktaż
Podsumowanie
Ząbkowanie opony to powszechny problem. Każde ogumienie z czasem ulega zużyciu i nie jesteś w stanie tego zatrzymać. Sprawdź jego stan, szczególnie jeśli zakupiłeś pojazd używany. Wyząbkowana guma nie jest na tyle poważnym problemem, byś musiał obawiać się podróżowania samochodem, jednak na pewno nie wolno go lekceważyć. Regularna kontrola stanu opon i ciśnienia oraz spokojny styl jazdy. To wystarczy, by ogumienie służyło Ci dobrych kilka lat.
Nie martw się, ponieważ jeśli dotyczy to Twojego ogumienia, nie ma konieczności zakupu nowego kompletu. Możesz zniwelować problem przy pomocy tzw. szorstkowania w profesjonalnym zakładzie wulkanizacyjnym. Mechaniczne dotarcie bieżnika to koszt od 50 do 70 złotych za oponę.
Niezależnie od tego, czy planujesz podróżować, czy Twój pojazd będzie stać na podjeździe, powinien on posiada ważne ubezpieczenie OC. Sprawdź ofertę ubezpieczeń komunikacyjnych w LINK4.
Ubezpieczenie OC oraz ubezpieczenia dobrowolne, m.in. AC, Assistance (w różnych wariantach i o różnych zakresach pomocy) czy NNW, możesz kupić w LINK4 w jeden z 3 sposobów:
- online – korzystając z naszego kalkulatora online.
- telefonicznie – dzwoniąc pod numer 22 444 44 23, gdzie czekają na Ciebie nasi doradcy,
- stacjonarnie – u agenta współpracującego z LINK4.
Szczegółowe informacje o produktach, limitach i wyłączeniach, a także OWU dostępne są na stronie www.link4.pl.
Zobacz też: Ubezpieczenie OC Katowice, Ubezpieczenie OC Kielce
FAQ – najczęściej zadawane pytania
Czy każdą wyząbkowaną oponę można naprawić?
Nie każde ogumienie kwalifikuje się do naprawy poprzez mechaniczne wyrównanie bieżnika. Zabieg ten sprawdza się najlepiej w przypadku umiarkowanego ząbkowania, gdy bieżnik jest jeszcze wystarczająco wysoki. Jeśli bieżnik jest mocno zużyty lub uszkodzenia są głębokie, naprawa może być niemożliwa lub nieopłacalna.
Czy ząbkowanie opon wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Samo ząbkowanie nie jest usterką krytyczną, jednak może prowadzić do pogorszenia komfortu jazdy i obniżenia trakcji. Zaniedbanie tego problemu na dłuższą metę może wpływać na bezpieczeństwo, szczególnie podczas jazdy po mokrej lub nierównej nawierzchni.
Ile kosztuje naprawa wyząbkowanych opon?
Koszt mechanicznego wyrównania bieżnika w warsztacie wulkanizacyjnym wynosi zazwyczaj od 50 do 70 zł za jedną oponę. Całkowita cena zależy od liczby naprawianego ogumienia oraz zakresu usługi.
Przeczytaj podobne wpisy

Oblicz składkę już teraz
lub zadzwoń
(22) 444 44 23
pon. - pt. 8 - 20
